mboost-dp1

Hurtig lækker bærbar?

Gå til bund
Gravatar #1 - Mads3
22. feb. 2007 10:15
Er på udkig efter en hurtig bærbar jeg kan bruge til at arbejde på. Har tænkt mig at installere vista, så gfx kortet skal gerne kunne trække lidt.

Batterilevetid og skærmstørrelse er ikke så væsentlig igen, men den må helst ikke være for tung.

Nogen der har god erfaring / forslag til en sådan bærbar?
Gravatar #2 - Deternal
22. feb. 2007 11:27
Thinkpad Z og T modellerne må være relevante for dig:
http://www.lenovovision.com/lv1/mediaplayer.php?fi...
http://www.pc.ibm.com/dk/thinkpad/

R modellerne er også fine, men ca. 1kg tungere end T modellerne er.
Gravatar #3 - NFX
22. feb. 2007 12:57
Hvis du køber en relativt ny computer, behøver du i øvrigt ikke bekymrer dig det store om grafikkortet - selv min (nye) asus med Intel GMA 950 onboard graphics kan kører Vista med Aero og Glass uden problemer.
Gravatar #4 - Bjørn
22. feb. 2007 13:41
Som Deternal nævner laver Lenovo(før IBM) nogle rigtig lækre bærbare comps. Dell laver også nogle lækre maskiner, de har ofte tilbud hvor du får lidt ekstra ram eller lign - også vær at have med i overvejelsen.
Gravatar #5 - ZOPTIKEREN
22. feb. 2007 14:23
#1 Det må du kunne specificere lidt mere. Hvad er mindste ønskede skærmopløsning og hvad vil du give? Og hvad skal den bruges til - er det en bærbar maskine eller er det en dekstop replament du vil have? Jeg har selv en mbp2,2 som desktop replacement og som passer din nuværende beskrivelse, men hvis du ikke vil give pengene ud for sådan en fætter eller vil have sådan en lidt mere handy model så er den jo ikke værd at foreslå.
Gravatar #6 - helsinghof
24. feb. 2007 13:15
Jeg skal også bruge ny, da den gamle røg sig en tur...

Jeg har haft kigget på R60 til ca 1300€.

Jeg vil gerne have en rimelig lille maskine, da den gamle var en 15,4". Men på den anden side vil jeg ikke undvære et grafikkort(tænker mest på vista, da jeg ikke spiller helt vildt meget på den), så det må næsten blive 14,1 eller 15" som den jeg har linket til... Det vigtigste er næsten at den er stabil og ikke larmer som en traktor, hvilket er årsagen til at jeg leder efter en ibm. Nogen der har andre forslag til en maskine?

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduc...
Gravatar #7 - Deternal
24. feb. 2007 13:17
#6: den ser fornuftig ud, dog 2 tips, køb den i dk, og tilkøb garanti så du har 3 år. Lidt surt at skulle sende den til tyskland for rep hvis uheldet er ude.
Se iøvrigt på Lenovo's hjemmeside efter modeller.
Gravatar #8 - helsinghof
24. feb. 2007 14:14
Jeg har kigget på T60 til 11500 på http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id...

Mht grafikkort og vista, kan man køre vista med et on-board grafikkort?
Gravatar #9 - kinaholm
24. feb. 2007 14:23
#8 - jeg kører vista uden probs på min macbook med en onboard GMA950 chip :)
Gravatar #10 - Acro
24. feb. 2007 16:07
#7 Deternal:
IBM/Lenovo har verdensomspændende garanti, så det giver ingen problemer, medmindre forhandleren har indkøbt maskinen i et andet land end forhandlerens eget hjemland (dvs. parallelimportering).

Laptops.dk skulle f.eks. parallelimportere, hvorfor du ikke kan sende deres maskiner til IBM/Lenovo, men skal sende dem til Laptops.dk. Det er ikke umiddelbart et problem, men alt andet lige, så vil det formentlig tage længere tid, ligesom det er noget sikrere, at IBM/Lenovo eksisterer om 2 år, end at Laptops.dk gør det (selvom de sandsynligvis begge er her).

Jeg har lige fået en ny IBM/Lenovo ThinkPad T60, og det er virkelig en lækker maskine. Jeg valgte en bunke opgraderinger - 1 GB ekstra RAM, dansk tastatur, flere transformaterer, dock, taske, sleeve og UltraBay batteri, og maskinen endte på kun € 2.000 (ekskl. moms godt nok). Det er ca. halvdelen af samme maskines pris i Danmark.
Gravatar #11 - cjoey
24. feb. 2007 16:29
Jeg købte en Dell Inspiron 640m for et halvt år siden og den kan varmt anbefales - konstruktionen virker stærk og maskinen klarer sig fint i vista med onboard GMA grafik.
Gravatar #12 - Deternal
24. feb. 2007 16:58
#10: Ja det er rigtigt, men det kræver at der er garanti på maskiknen, og hvor danske privat maskine modeller har 2 års garanti fra IBM, så har virksomhedsmodeller kun 1 år - jeg ved ikke hvad de har i tyskland.
Kan dog se det koster €99 for 3 års garanti der.
Lige præcis TP modellerne har dog i hovedreglen 3 års customer carry-in garanti, og visse modeller endda on-site.
Jeg plejer at tilkøbe courier collect 3 år for de R modeller vi køber på mit arbejde.
Den danske service afdeling kan godt være nazi mht. udlandske modeller, og parallelimporterede modeller vil de slet ikke røre.

#9+#11: Det kører sikkert fint, men jeg tror der tænkes på Aero, og det kører næppe fint med GMA.
Gravatar #13 - Fjolle
24. feb. 2007 17:04
Aero kører fint på min t43 med et ATI x300..
Gravatar #14 - Deternal
24. feb. 2007 17:08
#12: Og ATI x300 er en onboard intel GMA chip? nå ikke.......
Gravatar #15 - amokk
24. feb. 2007 17:11
#14 der er nok ik den store forskel i performance på intels nyere GMA og ATI x300...
Gravatar #16 - ZOPTIKEREN
24. feb. 2007 17:19
Gravatar #17 - kinaholm
24. feb. 2007 18:12
#14 - JA! Aero kører fint på en macbook med glass og hele skidtet, jeg har haft det på min macbook siden november, så lad nu være med at sige andet !
Gravatar #18 - cjoey
25. feb. 2007 10:34
Aero kører også fint på min GMA, hvorfra har du fået idéen at det ikke kører? Selv animerede baggrunde kører helt fint.
Gravatar #19 - ZOPTIKEREN
25. feb. 2007 11:53
#18 I den nyhed som var på forsiden for noget tid siden; "Don't be misled by these 10 Windows Vista myths". Der står at man ikke skal bruge en high-end computer men alligevel skriver han at han bruger et x600. x600 er relativt high-end set ift. at der sælges flest bærbare computere og de fleste har intels onboard grafikkortsslam installeret. Det betyder jo reelt set ikke at man ikke kan køre Aero med et GMA950 kort - jeg aner det ikke og jeg er faktisk helt ligeglad - men her kunne man f.eks være blevet misinformeret fra. x600 er jo cirka 42^60 gange bedre end GMA950.
Gravatar #20 - Deternal
25. feb. 2007 12:33
Jeg skal beklage hvis jeg har overdrevet lidt, men information fra brugere og Microsoft selv har klart vist at det, om ikke andet, så ikke er anbefalelsesværdigt at køre Aero etc. med GMA 950.
Gravatar #21 - ZOPTIKEREN
25. feb. 2007 12:51
#18 jf. Microsoft selv skal den brugbare udgave af Vista, have et directX9 kort med minimum 128MB ram for at opfylde minimumskravene. Det kan #9's mb ikke engang leve op til da den kun har 64MB delt ram på grafikkortet.

Men altså Deternal og jeg kan hurtigt blive berigtiget hvis nogen med et gma950 kort og 32 bit windows xp gider hente den der Windows Vista Upgrade Advisor ting fra microsoft af og poste resultatet her.
Gravatar #22 - Deternal
25. feb. 2007 14:14
Zoptikeren kom lige med en god ide, så her er hvad upgrade advisor siger for min IBM T43 1871-63G med 1GB ram:
Skærmkort
Når du har installeret Windows Vista, anbefaler vi, at du opgraderer dit skærmkort
Dit nuværende skærmkort understøtter ikke brugergrænsefladen Windows Aero™. Kontakt din forhandler eller computerproducent for at finde ud af, om der findes en opgradering. Klik her for at få vist en liste over skærmkort, der understøtter Windows Aero.

Klik her henviser til denne side:
http://technet.microsoft.com/en-us/windowsvista/aa...

Kortet er godt nok et GMA 900, men både GMA 900 og GMA 950 er kun delvist DirectX 9 kompatible - GMA 950 kan dog sakse op til 224 MB system memory så det er muligvis den "dårligste" gpu som kun bruges til at køre Aero på.

Iøvrigt, er sq lidt pinligt at advisor påstår at UltraNav ikke virker i Vista, og angiveligt understøtter Vista eller ikke den TCPA chip der sidder i min bærbare...
Gravatar #23 - Fjolle
25. feb. 2007 14:23
Min får 2.0 pga. at der kun er 64 MB ram på kortet..

A computer with a base score of 1 or 2 usually has sufficient performance to do most general computing tasks, such as run office productivity applications and search the Internet. However, a computer with this base score is generally not powerful enough to run Windows Aero, or the advanced multimedia experiences that are available with Windows Vista.

Men det kører nu fint nok alligevel...
Gravatar #24 - amokk
25. feb. 2007 14:37
#22 på min T43 virker ultranav (altså trackpoint og touchpad) helt fint i vista, efter installation af drivere fra IBM
Gravatar #25 - Deternal
25. feb. 2007 14:42
#24: Var også netop min pointe, ultranav kører fint på Vista, så er da ikke særligt pænt af MS at påstå det ikke virker.
Gravatar #26 - kinaholm
25. feb. 2007 18:21
jeg får 3.3 i vista, pga. kortet ?
kan godt være microsoft siger noget andet, men det virker altså fint på min macbook ..
Gravatar #27 - ZOPTIKEREN
25. feb. 2007 21:23
Nu vi er ved Vista hvor meget sutter Aero så egentligt på batteriet? Er der nogen som har undersøgt det, eller kan linke til nogen som har undersøgt det?

#22 Nu skal vi selvfølgelig også passe på med at tage Microsofts test for at være helt præcis. Salg af ny hardware til brugeren er sandsynligvis lig salg af en vista licens og derfor har microsoft en interesse i at fortælle folks computere sutter røv. Men altså nu kan vi give #18 det svar, at det er Microsoft selv som ikke anbefaler Intels grafikkort.
Gravatar #28 - kinaholm
25. feb. 2007 21:46
hmn, den kører dobbelt så længe på batteriet for mig med Mac OS X istedet for Vista :)
Gravatar #29 - kimx
26. feb. 2007 07:09
Jeg får 3,5 time på batteriet med vista, ved samme brug som jeg får omkring 4 timer i xp.
Gravatar #30 - MiniatureZeus
26. feb. 2007 07:24
27 reelle minutter med Aero, 35 reelle min u/ Aero, 40 reelle min med XP, 12 reelle min med animeret baggrund i Vista med Aero...

mit batteri suckzer...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login