mboost-dp1

Hjælp til ny computer

Gå til bund
Gravatar #1 - RuneN
17. jan. 2008 11:43
Hej!

Jeg er ved at samle en ny computer, men da det er MANGE år siden jeg har gjort det sidste håber jeg på at i vil hjælpe mig lidt.

Maskinen skal bruges til fotoredigering (Adobe Lightroom og CS2) samt lidt spil - mest Manager :-) Indtil videre på Win XP. Maskinen må koste omkring 4000 og jeg har valgt følgende:

Core 2 Duo (Wolfdale) E8400 (3.0GHz) - 1350 kr
ASRock 4CORE1333-GLAN (supports Wolfdale) bundkort - 540 kr
Antec Sonata III kabinet og psu - 790 kr
Kingston DDR2-800, 2x1024MB ram - 290 kr

Derudover skal jeg have en HD. Valget står mellem WD 500 gb og Samsung 500 GB. Priser er stort set den samme. Jeg hælder til WD da SHG på deres hjemmeside anbefaler denne. Hvilken ville I vælge?

Derudover skal jeg have et grafikkort. Jeg har et godt øje til et Inno3D GeForce 8600GT til 600 kroner, men kan ikke finde ud af om jeg skal vælge udgaven med 512 mb DDR2 ram eller samme udgave men med 256 mb DDR3 ram. Prisen er igen stort set den samme. Hvilken ville I vælge?

Håber i kan hjælpe mig lidt med mine spørgsmål. Øvrige kommentarer til mine valg modtages meget gerne!

Mvh. Rune Nielsen
Gravatar #2 - zin
17. jan. 2008 16:28
Med henblik på harddisken vil jeg gerne om du vil linke til de typer du har set på - ellers er det svært at sammenligne.
Videre til grafikkortet. Der er stor forskel på 512 MiB og 256 MiB versioner af grafikkort og som du sikkert har gættet er 512 MiB langt bedre. Hvis det kommer til valget mellem DDR2 og DDR3 så er jeg dog lidt lost, men jeg vil stadig tro 512'eren er bedre.
Jeg fandt dette link under googling, men hvor meget det hjælper ved jeg ikke.
Dog vil jeg anbefale at du køber et Asus mærke grafikkort, da jeg engang fik et rigtigt "Mandagskort" fra Inno3D - de skiftede det men problemet var det samme.
Gravatar #3 - Norrah
17. jan. 2008 16:38
tag 512, hvis du arbejder med højere opløsninger... 1920x1200 f.eks.

Da den så kan havde alt informationen på en gang, og på den måde spare den en masse unødvendige læsninger.

Og da de næsten koster det samme som du siger, så ser jeg ingen grund til at vælge en mindre.
Gravatar #4 - RuneN
17. jan. 2008 20:07
#2: Linket til Samsung Spinpoint T166: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr...

Link til WD SE16: www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2081754

Jeg kan da også lige linke til de gf kort jeg omtaler. 512 mb: www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2098790 og 256 DDR3: www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2109151

Umiddelbart var jeg egentlig mest varm på udgaven med DDR3, da kortet er nyere, men hvis fordelen ved 512 mb er stor må jeg hellere gå efter den.
Jeg har også haft kig på et Asus GeForce 8600GT. Især fordi det er passivt kølet. Men jeg har læst flere steder at det bliver utroligt varmt og crasher af og til. Link til Asus kortet: www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2096886

Tusind tak for jeres hjælp i øvrigt. Jeg vil lige læse artiklen igennem. Jeg vil formentlig ikke komme til at arbejde med de helt store opløsninger da jeg sidder med en 19" skærm (Eizo) med 1280x1024.
Gravatar #5 - RuneN
17. jan. 2008 20:09
Jeg beklager lige at mit link til Samsung disken glippede. Det rigtige link er her: www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2047114
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login