mboost-dp1

Hjælp til køling af P4 2.8GHz

Gå til bund
Gravatar #1 - Xanthia
31. mar. 2003 16:57
Halløjsa derude!
Jeg er lige blevet ejer en P4 Northwood2 2.8GHz CPU. Processeren er købt in-a-box, og mit problem drejer sig om den medleverede køler der allerede har kostet mig en del hovedbrud.
Min CPU-temp. ligger mellem 37 ved minimal belastning og 58 grader ved max belastning, og ca. 45 grader ved normalt brug når jeg kører @2.8GHz
Jeg har nu underclocket min CPU til 2.6GHz for at kunne køre med en acceptabel temperatur, men jeg købte i sagens natur ikke en 2.8GHz for at køre med 2.6GHz.
Derfor vil jeg meget gerne høre fra folk der kan anbefale en god socket478-køler til en max pris på 1000-1500kr. Det skal lige siges at jeg har så godt som ingen erfaring med at køre med vandkøling, men at jeg har en åben indstilling til alle forslag der måtte komme :)
Gravatar #2 - TWFH
31. mar. 2003 17:31
Et spring fra 37 til 58 grader lyder sgu' noget voldsomt, men jeg tror ikke du skal regne med at det betyder det store for din CPU's levetid eller ydelse - hvad siger Intel til varme?
Jeg mener AMD har sat max. temperaturen på deres CPU'er til 85-90 grader, kan ikke forestille mig at Intel har det meget anderledes.
Hvis du går efter en luftbaseret løsning får du det nok lidt svært - Intel laver/får lavet nogle af de bedste kølere på markedet hvis man ser på ydelse kontra støj, og du skal nok til at lege med vand, hvis du ikke kan leve med dine nuværende temperaturer. Hvor høj er din Mainboard temperatur egentlig?
[Edit] Jeg husker svagt at SHG sendte en nyhedsmail til mig hvor de nævnte en ny ThermalTake køler med Peltier-element. Kan dog ikke liiiiige finde den igen ;-)
Gravatar #3 - Xanthia
31. mar. 2003 17:53

Det 'spring' du er inde på finder jeg også noget bekymrende :/

Jeg har forsøgt at søge efter nogle tabeller over hvilken CPU-temperatur jeg kan være tilfreds, hidtil uden resultat, men det kan jo være mig der søger efter det forkerte.

Jeg havde regnet med en luftbaseret køling, må tilstå at jeg er en smule "vandskræk", men har endnu ikke sat mig ret grundigt i hvad der findes af alternativer (derfor dette forum :).

Mit mobo ligger mellem 30 og 38 grader, hvis det skulle være en nyttig oplysning :)
Gravatar #4 - TWFH
31. mar. 2003 18:34
Det skulle så ikke være kritisk. ASUS nævner en max. mainboard-temperatur på 40 grader, men du kan evt. overveje dit kabinets airflow - bruger du flade kabler, er der fri luftgennemstrømning gennem kabinettet, etc. Det kunne godt forklare det høje spring fra idle til load temperaturerne (gjorde det hos mig)
Gravatar #5 - hundeboll
31. mar. 2003 18:41
Jeg vil også mene, at lidt mere airflow i kabinettet ville gøre en forskel...
Gravatar #6 - Xanthia
31. mar. 2003 19:11
#4 #5

Kigger faktisk på nyt kabinet, et Aashima BigTower, kører i øjeblikket samme model i MidiTower.

Og når jeg ser ned i min spand kan jeg egentlig godt følge jer. Der er satme ikke ret meget plads, ca. halvdelen af mit kabinet er fyldt med kabler, resten med div. kort (edit: dvs. selvfølgelig er blæseren på min CPU ikke dækket af noget som helst, men der er ikke meget fri plads omkring selve køleren).

Men lige nu kører jeg uden kabinetsider på skidtet, det burde da give et optimalt flow, eller er der noget her jeg ikke har forstået??
Gravatar #7 - <3Thinkpads
31. mar. 2003 20:33
Hehe købte du det bundkort jeg anbefalede? :)
Kan ikke forstå din høje temp. har selv P4 2,53@3,06 (Ja ja jeg ved godt man er en spasser når man clocker en sådanne cpu, men fuck nu det) og har temp op 46grader.. Så det er lidt mærkeligt...
Gravatar #8 - DiZaster
31. mar. 2003 20:44
Nu har du vel sørget for den rette mængde kølepasta ikke? Hverken for lidt eller for meget. Eller som en kunde jeg engang havde. Husk at fjerne beskyttelse filmen fra bunden af køleren inden du monterer den :-)

Prøv evt. med noget arctic silver pasta. Det er faktisk overraskende godt, og sænker typisk temperaturen med et par grader eller tre.
Gravatar #9 - Xanthia
1. apr. 2003 02:20

heh, jo det skulle jeg mene, jeg har næppe 'glemt' noget der :) Har aldrig hørt det snedige arctic silver pasta du anbefaler, men undersøger lige sagen.

Kan vi i øvrigt efterhånden konkludere at en god start ville være at skabe et bedre flow i mit kabinet, evt. ved at finde en større kasse med noget mere plads i (vil igen lige poientere at jeg ikke har mine sidepaneler monteret lige nu, men der er åbenbart noget jeg ikke har fået med hvad det angår)??

(nu er min CPU 30 grader og mit mobo 20 grader, men det hænger nok sammen med at jeg har åbnet terassedøren der står lige ved siden af puteren og nu sidder og hundefryser i en islandsk sweater ;) oh hvilke kvaler man udsætter sig selv for, fordi ens maskine skal have det godt)
Gravatar #10 - TWFH
1. apr. 2003 08:17
Det er langt fra så vigtigt hvor stor din 'kasse' er, som hvor meget af den luft der er derinde der kan flyttes - det sker jo ikke af sig selv. Som minimum skal der en blæser bagi til at suge luft ud (den i PSU'en er ikke relevant, den skal bare virke og tie stille), og der skal, som allerede nævnt, være fri gennemstrømning, eventuelt en blæser foran. Eventuelle flade kabler smides ud (ja, helt ud) og erstattes med runde, og du kan eventuelt overveje en anden køler. Studiedata har en de kalder "MIST Black Silence, 19dBA", som er en "efterfølger" til den køler jeg bruger nu, "MIST Silent Twin" som yder godt. Garanteret til 3,06GHz P4, så den burde du kunne få noget ud af. 299 koster sådan en sag...

Blæserne anbefaler jeg bliver Pabst - gode erfaringer med dem. Rygterne på nettet siger at "Powerfluid" blæsere er bedre, men andre rygter siger til gengæld en mase grimt om disse, så jeg har holdt mig væk :)

Ideen med terassedøren brugte jeg selv en overgang da den stod på 1GHz Thunderbird - med en elendig køler og elendigt airflow lå den på omkring 55 i idle - for meget for min smag, men det lunede så dejligt omkring fusserne ;)
Gravatar #11 - Xanthia
5. apr. 2003 08:07
Nu skal i høre hvad mit hoved er nået frem til:

Mit stygge MidiTower Kabinet er så stopfyldt med alt muligt at det ville være en joke at montere blæsere i det. Og så er det tilmed ekstremt grimt. Så jeg har lange øjne efter et kabinet i stil med den her sjover: http://makeashorterlink.com/?D34032D04.

Så vil jeg sætte en 220V blæser bagi (airflow, det tror jeg nok) og se om det ikke hjælper på sagen. Så var det noget med runde IDE-kabler, så nærmere på sagen, men hold da fest mand for nogle leveringstider de disker op med :/ Vil derfor gerne lige høre om nogen kender en stabil leverandør af sådan nogle runde små sataner.

Ellers tror jeg at in-a-box køleren får en chance til i et lidt bedre miljø, hvis det ikke går er 299kr jo heller ikke den største afskrivning :)
Gravatar #12 - west
5. apr. 2003 10:16
Gravatar #13 - west
5. apr. 2003 10:20
Og med hensyn til en 220V blæser (wtf!?) ...

http://leech.dk/cooling.jpg

^ .. må det da være noget i den stil du leder efter ? =P
Gravatar #14 - Xanthia
5. apr. 2003 10:25

Arh, helt så vild er den nu ikke :)

Ideen med den er, at den ikke skal larme, bare suge en voldsom masse luft ud af kabinettet så jeg får et lystigt undertryk derinde. Det har jeg nemlig fået forklaret skulle været godt.
Gravatar #15 - sKIDROw
5. apr. 2003 10:54

"Jeg mener AMD har sat max. temperaturen på deres CPU'er til 85-90 grader, kan ikke forestille mig at Intel har det meget anderledes."

Dette er max temperaturen I kernen, og kan derfor ikke bruges!
Temperaturen SKAL holdes under 60 grader, og ALLER helst under 50 grader ved fuld load.
Gravatar #16 - TWFH
5. apr. 2003 14:48
<STRONG>Xanthia:</STRONG> Det kabinet du har kig på kan jeg klart anbefale - nemt at arbejde i, og godt airflow (og så har jeg selv et). Den med 220V-blæseren har jeg også selv brugt en gang (det er ren nostalgi, det her), den var fandeme guer, men helt lydløs var den nu ikke.
Kan også forestille mig du får noget bøvl med at montere den i de fancy clips Chieftec udstyrer deres kabinetter med. Jeg vil i stedet anbefale dig at købe 2 stk. Pabst low-noise (eller tilsvarende fabrikat), og sætte en bagi (luft ud), og en foran i den clip der sidder i den ene af harddiskskufferne. Hvorfor to kabinetblæsere? Fordi jævnt tryk er bedre end undertryk, med mindre du er meget glad for at støvsuge din computer :)
Kan samtidig anbefale dig at anskaffe dig et støvfilter (nak evt. en af kærestens/din mors/whatevers nylonstrømper og lav noget fusk).

<STRONG>sKIDROw:</STRONG> Som sagt, jeg ved ikke med Intel, og det er da rigtigt nok at de 85-90 grader er max. temperaturen, før mainboardet skal cutte strømmen. Men langt de fleste kølere til kraftige CPU'er (vel at mærke producent-godkendte) ligger med en max. temperatur på omkring 50-60 grader, så at sige at den <STRONG>skal</STRONG> ligge derunder er noget af en udmelding. Der er bred enighed (blandt folk med erfaring inden for køling) om at langt de fleste CPU'er kører ganske glimrende med load-temperaturer liggende på mellem 50 og 60 grader, og så skal man også lige tage højde for, hvor meget larm man vil acceptere fra sin maskine; det eneste jeg kan høre fra mit natsorte Chieftec-kabinet er min Western Digital disk, som overdøver fem blæsere (2x kabinet, 1x SPU, 2x CPU). Jeg vil hellere have et system der holder en temp. på op til 48-50 grader (load) og fyrer 20dB af, end et system der når medio 40 grader i load og fyrer 35dB af, for det er den pris du efter al sandsynlighed må betale for de ti grader, med mindre du får dig en rigtig god køler. Eller noget vand, men for langt de fleste er vand endnu uaktuelt, både fordi de ikke vil kaste sig ud i det, men også fordi det sjældent er nødvendigt.

[edit] Nå ja, det dér Chieftec-kabinet er mestendels lavet af 1mm+ stålplade, så det vejer altså 12 kilo - uden indmad. Til gengæld rasler det ikke, og så ser det feeeeeeeeeej ud .)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login