mboost-dp1

Hjælp til køb af støjsvag bærbar

Gå til bund
Gravatar #1 - jtp
25. apr. 2006 07:02
Hej!

Jeg står og skal investere i en ny bærbar og håber at kunne få lidt eksperthjælp her, da jeg er meget i vildrede med, hvad jeg skal købe.

Den skal bruges til studie, dvs. primært almindelig tekstbehandling og lidt surfing på internettet. Derudover skal jeg kunne se en dvd-film i ny og næ. Der skal IKKE spilles på den.

Jeg har omkring 8000,- (max. 8500,-) at gøre godt med. Er der flere alternativer, der opfylder mine krav, går jeg dog efter det billigste.

Mine krav og ønsker:

- Det helt altafgørende krav er, at maskinen er meget støjsvag. Blæseren i min gamle bærbare kører for et godt ord, og det duer bare ikke, når man sidder til undervisning eller på en læsesal. Allerhelst ville jeg have Fujitsu-Siemens P7120, der er lavet helt uden blæser, men den koster ligesom over det dobbelte af, hvad jeg har til min rådighed... Men altså: jo tættere på lydløs, desto bedre! I den forbindelse tænker jeg, at jeg nok helst skal have noget centrino eller? Jeg synes, det er enormt svært at gennemskue støjniveauet på bærbare, hvis man ikke kan finde en test, de har været med i. Så vidt jeg kan forstå på diverse tests, svinger det nærmest, som vinden blæser fra model til model - så man kan altså ikke gå ud fra, at et mærke generelt er støjsvagt eller omvendt (eller hvad mener I?). Så det optimale for mig ville være at høre fra nogen, der selv har en bærbar, de mener lever op til mine ønsker, og som de er glade for.

- Det næstvigtigste er batterilevetiden - jo længere, desto bedre!

- Der skal være dvd-drev (ikke nødvendigvis brænder, men det ville da ikke være et minus).

- Skærmen må gerne have en fornuftig størrelse, men samtidig må computeren ikke være alt for voldsom størrelsesmæssigt. Da jeg har et bevægelseshandicap, er det især vigtigt for mig, at den ikke er for dyb, dvs. at afstanden fra forkant ind til tastaturet ikke er for stor. Jeg er klar over, at det er svært at udtale sig om dette område, hvad angår bærbare man ikke selv har, men måske sidder der nogen med en, de kan anbefale? Det korte af det lange er i hvert fald, at den ikke skal være alt for dyb - skærmstørrelsen er i denne sammenhæng sekundær, men jeg vil trods alt hellere have en stor skærm end bare en bred plastikramme uden om en lille skærm, som optager pladsen.

- Vægten har ikke den helt store betydning, men selvfølgelig er let bedre end tung.

- Langt nede på prioriteringslisten ligger et smart design.

- Det ville være et plus at købe et mærke, hvor der er en ordentlig service, hvis noget skulle blive i vejen med computeren. Man hører bare alt for meget om folk, der har problemer.

Jeg har en idé om, at jeg gerne vil have Pentium M, men har egentlig ikke noget særligt at have det i. Hvad siger I? Og er 512 MB RAM ikke minimum? Hvor stor bør harddisken være til mit behov?

Jeg håber meget, I kan gi mig et par råd og siger på forhånd tak for hjælpen!

Janne
Gravatar #2 - MiniatureZeus
25. apr. 2006 08:29
Altså hvis du har mod på det, kunne du købe en apple iBook 12"
til lige godt 7700kr med studierabat og hvis du så køber officepakken brugt til omkring 500kr (har jeg set den til på macnyt.dk) så er du godt på vej :) Du kan også købe Apple iWork til omkring 500kr som indeholder Pages 2 som er et udmærket skriveprogram og KeyNote 3 som er et kanon flot og nemt powerpoint -agtigt program som virkelig kan lave nogle flotte præsentationer IMO.

Der er selvfølgelig også OOo og diverse andre opensource programmer.

mht. hardware er ibook jo ultra let og lille, og den har både dvd-brænder og cd-brænder i slot drive, den larmer ikke ret meget, og strømtiden er uovertruffen: 6timer dvs at du høves faktisk ikke at have din strømforsyning med i skole!

specs på dyret:
1.33GHz PowerPC G4
512K L2 cache (at 1.33GHz)
512MB memory (DDR333 SDRAM)
12.1-inch TFT Display
1024x768 resolution
ATI Mobility Radeon 9550
32MB DDR video memory
40GB Ultra ATA hard drive
Combo Drive (DVD-ROM/CD-RW)
Built-in AirPort Extreme
Built-in Bluetooth 2.0+EDR
Scrolling Trackpad
Sudden Motion Sensor

/Daniel
Gravatar #3 - williwombat
25. apr. 2006 09:26
Køb IBM (laptops.dk)
Gravatar #4 - MiniatureZeus
25. apr. 2006 09:51

Ja lækker maskine godt den R51 14", men ville stadigforetrække en 12" til skolebrug... især hvis man går op uni hvor man ikke har ret meget plads at sidde ved og man ikke vil miste sine notater man lige har brugt flere timer på at nedskrive og desværre har word endnu engang ikke gemt det... :)
Gravatar #5 - jtp
25. apr. 2006 14:20
Tak for alle rådene. Måske skulle jeg alligevel overveje Mac. De er godt nok utroligt lækre, og det er jo noget af en anbefaling, du giver, Daniel. Det er bare lidt af et spring, når man er vant til pc...
Gravatar #6 - zacho
25. apr. 2006 17:51
Jeg har en IBM T40 som er købt ved laptops. Jeg synes den har en perfekt størrelse (14,1"). Dens vægt ligger ca. på 2.2 kilo, og den er meget støvsvag. Og så har den en god batterilevetid. Og hvis levetiden ikke er nok, så kan du nemt købt et 9-cellers batteri og skifte ud, med det 6-cellers som sidder i som standart.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
25. apr. 2006 17:58
Ja men en T40(eller T42 som er den model som er idag) er også en del dyrer end iBook og R52/R1.

hvis du skal købe en iBook, ville jeg nok vente til omkring juni/juli da der muligvis kommer en ny intelbaseret iBook (eller MacBook som den nok kommer til at hedde) og på den kan du også kører Windows XP.

Jeg selv har en IBM z60m som er utrolig lækker men kostede omkring de 17k vistnok i tyskland... Men skal have en MacBook Pro (den store PowerBook) her til jul formentligt

En anden ting jeg lige hurtigt kom itanke om, er at hvis du skal til USA her foreløbigt, så køb den derover! du sparer både en del i forhold til DK, og det er meget nemt at vænne sig til et engelsk tastatur layout IMHO:)

Ps. Denne her virker IMO som et godt køb! ps. det er en et år gammel iBook til 7000kr.
Gravatar #8 - MiniatureZeus
27. apr. 2006 06:18

Skriv lige hvad du finder ud mht comp køb ;)
Gravatar #9 - jtp
27. apr. 2006 09:13
Tak for alle svarene. Maskinen er nu købt. Det blev en Dell Inspiron 6400 med Intel dual core processer på 1.83 Ghz, 1024 mb ram, 60 gb harddisk, dvd-brænder og 9-celle batteri. Gik godt nok en lille smule over mit budget, men ikke meget, så nu glæder jeg mig bare helt vildt til at få den :-)

jtp
Gravatar #10 - MiniatureZeus
27. apr. 2006 10:46
Ja det er jo ikke en Mac, meeeeen Dell er nu også godt :)

Tillykke med den!

/Daniel
Gravatar #11 - wizax
27. apr. 2006 13:16
Tillykke med din nye maskine, et godt valg efter min mening :-)

Jeg vil gerne høre dine erfaringer og indtryk om den, når du får den og har prøvet den et stykke tid?

/Wizax
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login