mboost-dp1

Hjælp til kamerastativ

Gå til bund
Gravatar #1 - Wikzo
30. dec. 2007 21:12
Hej

Jeg har et Olympus c-720 ultra zoom-kamera, som jeg købte for en del år siden. Jeg er for nyligt blevet interesseret i stop motion film og vil derfor gerne prøve at lave en selv. Nu mangler jeg et stativ til mit kamera, da det er svært at holde kameraet stille.

Jeg har absolut ingen anelse om, hvordan man vælger sådan et stativ. Findes der standarder inden for dette, og hvordan ved jeg, hvilket der passer til mit digitalkamera? I bunden er der et lille rundt hul, som jeg formoder skal sætte i et stativ.

Hjælp mig ... hvordan finder jeg ud af, hvilket jeg kan bruge, og hvor findes et stativ billigst henne? På forhånd tak :)
Gravatar #2 - trylleklovn
30. dec. 2007 21:19
Sandsynligvis standard mount, som er ens på størstedelen af point-and-shoot digicams, dSLR'er, videokameraer m.m.

Når du ikke skal bruge stativet, til at tage billeder i orkan, så kan ethvert billigt stativ fungere fint. Kig evt. på http://kamerashop.dk/ hvor det billigste koster et par hundrede kroner.
Gravatar #3 - myplacedk
30. dec. 2007 22:10
Enig, bortset fra: Lige præcist ved stopmotion, timelapse og lang lukketid skal du passe på med de billige stativer. For dig er det usædvanligt vigtigt at kameraet bliver holdt helt stille.

Skal det være billigt kan du bruge en "beanbag"-agtig ting. Det kan bare være en strømpe du hælder ris i og binder en knude på.

Men hvis du skal have et rigtigt stativ, så pas på med de billigste. Kig efter to ting:

1) Delen over benene. Det skal ikke kun være muligt at dreje og vippe kameraet, det skal også være muligt at undgå det. Når først det hele er strammet skal det være stabilt, også efter 14 dage.

2) Vægten. De aller billigste stativer er vel lavet er blødt aluminium eller plastik. Indtil de knækker er det sådan set også OK, hovedsagen er tungt. Dvs. enten skal stativet være lavet af noget tungt, eller også skal der være en krog til at hænge noget tungt på.

Mit første stativ var noget billigt pis til omkring 1-200 kr. Det virkede fint i et par dages brug, men så blev det noget usikkert - wobbly. Til sidst forsvandt et gevind pga. for blødt metal, og så stod jeg tilbage med en meget upraktisk vandrestok.

Mit næste stativ kostede 5-700 kr. Det kan sætte kameraet helt op i øjenhøjde, og det er ikke slidt op endnu. Det vejer ikke alverden, men der er en krog til at hænge noget i. Jeg bruger gerne min fototaske.

Gør bare som mig: Start med et billigt stativ, bare for at se om det overhovedet er noget du gider bruge. Og er det godt nok - fedt. Men mere sandsynligt: Købt et ordentligt stativ, når du har fundet ud af hvor meget du vil give for det.
Gravatar #4 - Ronson ⅍
30. dec. 2007 22:20
Kan anbefale et Velbon CX 686
Gravatar #5 - Wikzo
31. dec. 2007 09:52
Mange tak for svarene. Tror jeg vil starte med et billigt et, da det som sagt kun er for sjov, jeg vil lave stop motion film. Men hvis det bliver mere seriøst, vil jeg da overveje et bedre et jævnføre med myplacedk :)
Gravatar #6 - Wikzo
31. dec. 2007 10:25
Når vi nu er ved det, ville det være fedt, hvis en af jer kunne hjælpe mig hvad angår auto-fokusering. Jeg har altid bare holdt "shot-knappen" halvt i bund, indtil den fokuserer, og så trykket den helt ned for at tage billedet.

Dette tager ret lang tid, hvis jeg skal tage en helt masse billeder til stop motion. Er det muligt at slå auto-fokusering fra, og i så fald, hvad hedder dette i menuen, tror I? Jeg har selv prøvet at gå frem og tilbage i menuen, men kan ikke finde det ... og manualen er uden for rækkevidde, desværre :(
Gravatar #7 - Wikzo
31. dec. 2007 10:30
Sorry for tripple-post.

Fandt manualen her ( http://www2.olympus.dk/consumer/29_C-720_UltraZoom... ), men kan stadig ikke finde ud af at slukke for ovennævnte funktion.
Gravatar #8 - fidomuh
31. dec. 2007 11:06

Der er hoejst sandsynligt ikke manuel fokusering paa dit kamera.. Det er der sjaeldent paa den type "pocket" kameraer ;)

Men kig i manualen efter manual fokus, hvis der ikke staar noget, er det der ikke ..
Gravatar #9 - myplacedk
31. dec. 2007 11:38
Det er lidt øv. Hvis jeg skrev en bog om stop-motion ville der på første side i kapitel 1 stå "SLÅ AUTOFOKUS FRA!" Men så må du tjekke for hvert billede, at fokus er korrekt.

Faktisk ville der stå at ALT auto-whatever skal slås fra, men hvis du ikke engang kan slå fokus fra... :-/
Anyway, det er ikke håbløst, men pro-kvalitet opnår du ikke. :)
Gravatar #10 - dyg
31. dec. 2007 11:44
Jeg har samme stativ som Ronson anbefaler i #4, og jeg kan klart anbefale det. Det er meget stabilt og er ikke specielt dyrt.
Gravatar #11 - mathiask
31. dec. 2007 13:24
Køb et spejlrefleks-kamera. Ellers kan du ikke sikrer, at ikke bare fokus, men også eksponeringen er ens i alle billederne.

Det med fokus kan du sikre dig mod, ved at sørge for at bruge en "AV"-funktion hvis dit kamera har det. Jeg ved ikke hvad den hedder på dit kamera. Det er en funktion hvor der er laaang lukketid og dermed høj dybdeskarphed.

Men eksponeringen... det bliver et problem. Den får du nok ikke ens hver gang. Eller har dit kamera en funktion hvor du selv kan vælge blænde og lukketid? Jeg kender ikke dit kamera.
Gravatar #12 - rackbox
31. dec. 2007 14:49
Det ville samtidig være en fordel, hvis du har en fjernbetjening til at skyde billeder med. Du risikerer at rykke på kameraet, hver gang du skal røre ved det for at tage et billede.
Gravatar #13 - mathiask
31. dec. 2007 15:08
med mindre stativet er tungt nok. Derfor det tunge stativ, og ikke bare det stabile stativ.
Gravatar #14 - fidomuh
31. dec. 2007 16:51
#13/12

Og medmindre man kan finde ud af at bruge et 2 sekunders delay paa sin shutter ...... :)

#Topic

Har selv et Velbon Ultra-Luxi-F ( tror jeg det hedder ), rimeligt billigt ( 899,- ) og ret stabilt ved de lidt lavere hoejder.. Kommer vi op i fuld hoejde ( ~185-190cm ) saa kan man godt maerke at det er en smule wobbly..

Tilgengaeld fylder det intet naar det er pakket sammen og er super let og bekvemt at have med sig :)
Gravatar #15 - mathiask
2. jan. 2008 22:09

Det skal jo være så tungt at man ike kommer til at flytte på det.
Gravatar #16 - fidomuh
2. jan. 2008 22:29

Saa tungt at det er ulideligt at have med rundt, mener du ? ;)

Jeg pointerede bare at der ikke er synderligt meget grund til at have et mega tungt stativ, man kan bare bruge selvudloeser ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login