mboost-dp1
Hjælp til en god Gamer Bærbar PC ?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Vi står og har brug for 2 gode bærbare PC'er, som kan bruges til at spille på - altså som erstatning for vores nuværende 2 stationære PC'ere. Det skal naturligvis bare være 2 ens.
Vi spiller meget spil, eksempelvis Football Manager 2008, Oblivion, The Sims 2 inklusive alle 117 ekstrapakker, EA Sports spil i alle afskygninger. Vi er også meget på internettet og spiller diverse managerspil online.
Så både Ram og grafikkort er meget vigtige.
Vi har været inde og søge på nettet også i diverse Forums, men det er en jungle at finde ud af, hvad der kræves til vores behov.
Vi håber, at nogle kan hjælpe med nogle konkrete bud, men vi har i hvert fald nogle minimumskrav.
1. Skærmen skal være mindst 15,4 tommer, men helst omkring de 17
2. Der skal helst være minimum 3 GB Ram
3. Minimum 250 GB harddisk
4. Et sejt grafikkort, til at trække vores spil.
5. Indbygget brænder
6. Flere USB porte, da vi gerne vil bruge vores trådløse mus, og vi har et trådløst netværkskort, der skal i USB.
7. Et solidt batteri, der ikke løber tør efter 1 times spilletid.
Vi håber, at der er nogle, der har gode erfaringer at dele ud af, og at I har en masse gode forslag.c"
Håbefulde hilsner fra de to spillenarkomaner
Vi spiller meget spil, eksempelvis Football Manager 2008, Oblivion, The Sims 2 inklusive alle 117 ekstrapakker, EA Sports spil i alle afskygninger. Vi er også meget på internettet og spiller diverse managerspil online.
Så både Ram og grafikkort er meget vigtige.
Vi har været inde og søge på nettet også i diverse Forums, men det er en jungle at finde ud af, hvad der kræves til vores behov.
Vi håber, at nogle kan hjælpe med nogle konkrete bud, men vi har i hvert fald nogle minimumskrav.
1. Skærmen skal være mindst 15,4 tommer, men helst omkring de 17
2. Der skal helst være minimum 3 GB Ram
3. Minimum 250 GB harddisk
4. Et sejt grafikkort, til at trække vores spil.
5. Indbygget brænder
6. Flere USB porte, da vi gerne vil bruge vores trådløse mus, og vi har et trådløst netværkskort, der skal i USB.
7. Et solidt batteri, der ikke løber tør efter 1 times spilletid.
Vi håber, at der er nogle, der har gode erfaringer at dele ud af, og at I har en masse gode forslag.c"
Håbefulde hilsner fra de to spillenarkomaner
Behold jeres stationære og opgradér - sådanne bærbare har stadig seriøse ulemper;
1: De bliver fandens varme.
2: De kan holde strøm i ca. 3 minutter.
3: De koster sindssygt mange penge.
4: Om 2 måneder er de outdated og efterfølgende langt sværere end en stationær at opgradere.
5: Pga. 1 kan der opstå skader på bundkort og anden hardware da man simpelthen ikke kan indbygge køling til grafikkort som en rigtig gamer vil have.
Stationære er stadig det primære valg til gamere af nogle meget gode grunde.
4: Om 2 måneder er de outdated og efterfølgende langt sværere end en stationær at opgradere.
5: Pga. 1 kan der opstå skader på bundkort og anden hardware da man simpelthen ikke kan indbygge køling til grafikkort som en rigtig gamer vil have.
2 skrev:Behold jeres stationære og opgradér - sådanne bærbare har stadig seriøse ulemper;
En anden grund til, vi gerne ville have bærbare er vores strømregning. Vi har hørt, at det sparer en pæn del af strømregningen at have bærbare i stedet for stationære. Kan det ikke opveje nogle af de andre ulemper? c";)
Og vi har hørt andre steder, at de i dag godt kan betale sig i forhold til stationære både mht pris og ydeevne?
Dell XPS M1730. Opfylder samtlige krav pånær batterilevetid :)
Hvorfor så høje krav når ingen af de spil i nævner kræver noget videre for at køre ordenligt?
Hvorfor et trådløst netkort til usb i en bærbar?
Batterilevetid burde ikke være et issue hvis de bærbare skal bruges til gaming. Find strøm.
Hvad er jeres prisniveau?
Hvorfor så høje krav når ingen af de spil i nævner kræver noget videre for at køre ordenligt?
Batterilevetid burde ikke være et issue hvis de bærbare skal bruges til gaming. Find strøm.
#3: Strøm er den eneste ting du sparer. Sluk computeren om natten eller spring ud fra et tårn. :-P
Ydeevne og pris? Glem det, en stationær vs. en bærbar fra samme tid vil efterlade bærbaren til skam og hån, i nogenlunde samme prisleje.
Men OK, nu mener jeg så også at man skal samle den selv hellere end at købe en færdig lavet.. Måske de nuværende samlede PC'ere er noget lort. Det bekymrer jeg mig ikke med. :-)
Ydeevne og pris? Glem det, en stationær vs. en bærbar fra samme tid vil efterlade bærbaren til skam og hån, i nogenlunde samme prisleje.
Men OK, nu mener jeg så også at man skal samle den selv hellere end at købe en færdig lavet.. Måske de nuværende samlede PC'ere er noget lort. Det bekymrer jeg mig ikke med. :-)
4 skrev:Dell XPS M1730. Opfylder samtlige krav pånær batterilevetid :)
Vi har næsten lige købt nye trådløse netværkskort og router, for at det skulle kunne hamle op med vores bredbåndshastighed. Vi har 10 MB i både up- og download.
Med hensyn til de høje krav, så er det for at slippe for at skulle opgradere lige med det samme. men hvis du har et eller flere forslag, du mener er rigeligt, vil vi da gerne høre det.*SS*
Men af erfaring ved vi, at FM2008 kræver rigtigt mange RAM, hvis man vil udnytte det optimalt og kunne spille det ordentligt.
Med hensyn til grafikkort, skal det bare kunne trække spil a la de nævnte. c";)
Batteriet skulle kunne holde godt, fordi vi har hørt, at bærbare skulle være meget biligere i strøm, end de stationære. Og gælder det ikke kun, hvis de kører på batteriet efter en opladning? Eller er de også billigere, hvis de hænger i stikkontakten hele tiden?
Prisen må godt starte omkring de 7000 kroner og opefter.*SS*
5 skrev:#3: Strøm er den eneste ting du sparer. Sluk computeren om natten eller spring ud fra et tårn. :-P
I forvejen slukker vi altid computeren, når vi ikke bruger den. *SS* Og selvfølgelig også alt tilbehøret.
Desværre kan vi ikke samle selv, og pt er vi heller ikke interesserede i stationære. Men ved selvfølgelig godt, at man får mest for pengene i en fast.c";)
Zeniapigen... Vil også sige hold dig til en stationær... Ligeså snart bærbaren er køb har den allerede været outdatet i flere uger.
Du kan jo prøve at købe en lav energisk strøm forsygning? Ved ikke rigtigt hvad de engtlig hedder....
Der er flere nye kabinetter der er begyndt at have dem. Vil ikke sige at de spare ligeså meget strøm som en bærbare... men det er da en begyndelse?
Du kan jo prøve at købe en lav energisk strøm forsygning? Ved ikke rigtigt hvad de engtlig hedder....
Der er flere nye kabinetter der er begyndt at have dem. Vil ikke sige at de spare ligeså meget strøm som en bærbare... men det er da en begyndelse?
7 skrev:#6: Eftersom det batteri der sidder i din bærbar sandsynligvis er i mellem 18 og 24 volt DC, og en stikkontakt har 220 V AC, vil en bærbar altid bruge mindre strøm end en stationær, også selvom den bliver opladt konstant.
Jamen, det lyder jo rigtigt godt.*GG* Har længe drømt om et par bærbare, men nu har en høj strømregning samt pladsproblemer sat ekstra liv i drømmen.c";)
9 skrev:Zeniapigen... Vil også sige hold dig til en stationær... Ligeså snart bærbaren er køb har den allerede været outdatet i flere uger.
Jamen, kan du uddybe det? Har aldrig hørt om det. Er det noget ekstra, der kan sættes på vores nuværende, eller skal vi købe en helt ny computer så?
... hvis det kun er for at spare strøm, så bør i bare se lidt mere på hvor meget strøm ting bruger før i køber dem.
det er muligt at lave et system som normalt ikke bruger mere strøm end en bærbar, men som kan yde mere når i bruger det til spil ..
ting i skal gå efter er en strømforsyning som har en god ydelse min 85%. et bundkort som ikke bruger meget strøm, da det også bruger strøm når i ikke spille spil. få HDD de bruger mere strøm end man lige tror.
men hvis i virkelig vil spare noget så er et nyt tiltag under navnet Hybrid Crossfire meget spændende. det går ud på at der er et lille grafikkort på bundkortet som benyttes når i ikke spiller spil. Det rigtige grafikkort vil så kun hjælper (og bruger strøm) når i spiller spil.
.. så alt i alt ville jeg prøve at få fat i et af de nye AMD systemer med Hybrid Crossfire, som kan bruge mindre strøm end de tidligere nævnte bærbar når det ikke bruges til spil men også kan give et bedre resultat når den benyttes til spil
hvis du ikke selv samler computere vil der nok gå lidt tid før du finder et sådan system i butikkerne .. måske 30 - 60 dage
det er muligt at lave et system som normalt ikke bruger mere strøm end en bærbar, men som kan yde mere når i bruger det til spil ..
ting i skal gå efter er en strømforsyning som har en god ydelse min 85%. et bundkort som ikke bruger meget strøm, da det også bruger strøm når i ikke spille spil. få HDD de bruger mere strøm end man lige tror.
men hvis i virkelig vil spare noget så er et nyt tiltag under navnet Hybrid Crossfire meget spændende. det går ud på at der er et lille grafikkort på bundkortet som benyttes når i ikke spiller spil. Det rigtige grafikkort vil så kun hjælper (og bruger strøm) når i spiller spil.
.. så alt i alt ville jeg prøve at få fat i et af de nye AMD systemer med Hybrid Crossfire, som kan bruge mindre strøm end de tidligere nævnte bærbar når det ikke bruges til spil men også kan give et bedre resultat når den benyttes til spil
hvis du ikke selv samler computere vil der nok gå lidt tid før du finder et sådan system i butikkerne .. måske 30 - 60 dage
12 skrev:... hvis det kun er for at spare strøm, så bør i bare se lidt mere på hvor meget strøm ting bruger før i køber dem.
Det lyder supergodt, men det er bare længe at vente, da vi ikke selv kan finde ud af at samle en computer. :-( Men prisen vil så nok også være i den pænt høje ende, når det er helt ny teknologi???
Men det lyder rigtigt smart. Alt andet vi køber, plejer vi også at gå efter A-forbrug, og vi køber sparepærer og mere i den dur. Ved køb af computere har vi bare fokuseret på ydeevne og harddiskstørrelse, og ikke rigtigt tænkt over, hvad de bruger i strøm. Har bare altid godt vidst, at de bruger meget.*GG*
Zeniapigen det har ikke været på market så længe. Det er også først sidste måned jeg så det.
Her er et link til en Antec 650 watts strømforsyning.
Da jeg ikke selv ligefrem har prøvet dem og alt det så kan jeg ikke lige rigtigt sige hvor gode de er.
Da jeg ikke selv ligefrem har prøvet dem og alt det så kan jeg ikke lige rigtigt sige hvor gode de er.
Vi har hørt, at det sparer en pæn del af strømregningen at have bærbare i stedet for stationære
det er nok mere rigtigt at sige at det bruger meget strøm at gå efter ydelse. Hvis i køber en bærbar som den du beskriver skal du forvente at den bruger det samme strøm som en normal PC, der kan det samme.
generalt er den del af en PC som bruger mest strøm grafikkortet, som derfor normalt også er meget begranset i en bærbar. (og derfor ikke brugbar til spil)
14 skrev:Zeniapigen det har ikke været på market så længe. Det er også først sidste måned jeg så det.
Okay, har lige prøvet at kigge på den. Prisen er da i den gode ende. Er bare i tvivl om den kan bruges til alle computere... Og præcis hvor meget, man får ud af den. c";)
Men vi vil prøve at søge rundt på nettet, for at høre, om der er nogle, der har erfaringer med en sådan. Så får vi at se. c";)
Men prisen vil så nok også være i den pænt høje ende, når det er helt ny teknologi???
nej du skal ikke forvente en høj pris på Hybrid Crossfire. Det er primært en Driver opdatering, og er netop en teknologi som er beregnet til almindelige PC brugere.
folk der går virkelig meget op i deres PC og bruger mange penge på det, køber normalt Crossfire, som altså består af to normale grafikkort (og ikke kan bruges til at spare strøm)
15 skrev:Vi har hørt, at det sparer en pæn del af strømregningen at have bærbare i stedet for stationære
det er nok mere rigtigt at sige at det bruger meget strøm at gå efter ydelse. Hvis i køber en bærbar som den du beskriver skal du forvente at den bruger det samme strøm som en normal PC, der kan det samme.
generalt er den del af en PC som bruger mest strøm grafikkortet, som derfor normalt også er meget begranset i en bærbar. (og derfor ikke brugbar til spil)
Åh, okay. Sådan havde vi ikke tænkt på det. c";) Så er spørgsmålet bare, hvor stort et grafikkort man reelt behøver til vores type spil.
18 skrev:Men prisen vil så nok også være i den pænt høje ende, når det er helt ny teknologi???
nej du skal ikke forvente en høj pris på Hybrid Crossfire. Det er primært en Driver opdatering, og er netop en teknologi som er beregnet til almindelige PC brugere.
folk der går virkelig meget op i deres PC og bruger mange penge på det, køber normalt Crossfire, som altså består af to normale grafikkort (og ikke kan bruges til at spare strøm)
Hmm, der er godt nok noget at tage stilling til! Troede det var så enkelt bare at få lidt gode idéer til en bærbar, og så vælge ud fra det.*GG*
#14: NioBe
med hensyn til blot at skifte en strømforsyning eller lignende skal man også lige se på hvad man spare og hvad det koster ..
de dårligste strømforsyninger har en effektivitet på 80 % mens bedste er på max 90 %
en normal pc bruger ca 150w og hvis du spare 10% på strømmen ved at købe en strømforsyning til 500 kr vil det tage lang tid før det kan betale sig ..
10% af 150 * 8 * 365 /1000 * strøm prisen
hvis vi siger i betaler 1 kr /kwh så tager det altså 11 år før det har betalt sig at købe den strømforsyning .. (ved 8 timers brug / dag alle dage om året)
med hensyn til blot at skifte en strømforsyning eller lignende skal man også lige se på hvad man spare og hvad det koster ..
de dårligste strømforsyninger har en effektivitet på 80 % mens bedste er på max 90 %
en normal pc bruger ca 150w og hvis du spare 10% på strømmen ved at købe en strømforsyning til 500 kr vil det tage lang tid før det kan betale sig ..
hvis vi siger i betaler 1 kr /kwh så tager det altså 11 år før det har betalt sig at købe den strømforsyning .. (ved 8 timers brug / dag alle dage om året)
21 skrev:#20: Du har endnu ikke svaret på hvad jeres budget er.
Den nyeste teknologi vil altid være ekstrem dyr i fht. lettere gammel teknologi, se bare SSD (32 GiB) diske i fht. normale SATAII harddiske på ~300 GiB.
Jo, vi svarede i et andet indlæg på, hvad vores budget var.c";) Vi skrev, at det gerne måtte starte på 7000 kroner og opefter.*SS*
22 skrev:#14: NioBe
Okay, set i lyset af dén beregning, så er det vist ikke en ny strømforsyning, der løser vores problem.c";) 11 år er ret lang tid.*GG*
jeg har ikke prøvet det, men det burde være muligt at tage en strøm måler med ud i butikken og måle lidt på deres maskiner .. (men ved ikke om de vil være glade for det)
har selv målt på den jeg har stående og ved da at den bruger 157w som ville koste ca 1000 kr om året .. hvis jeg ikke fik "gratis" strøm på mit kollegie ...
har selv målt på den jeg har stående og ved da at den bruger 157w som ville koste ca 1000 kr om året .. hvis jeg ikke fik "gratis" strøm på mit kollegie ...
#23: Jeg ville regne med at komme af med ~10000 kr for hver nogenlunde gamer PC (bærbar). Ydermere ville jeg, hvis jeg var jer, investere i to dockingstationer med et PCI-e udvidelses slot til, og en 19" LCD skærm. PCI-e udvidelses slottet skal så bruges til et grafikkort og så kan i spare noget på bærbaren.
Hvor godt det virker i praksis ved jeg ikke, men udfra det budget i har sat vil jeg påstå at det nok er den mest intelligente løsning, da man nemt kan opgradere grafikkortet, som i min erfaring er det, der skal opgraderes mest (inden for gaming...).
Hvor godt det virker i praksis ved jeg ikke, men udfra det budget i har sat vil jeg påstå at det nok er den mest intelligente løsning, da man nemt kan opgradere grafikkortet, som i min erfaring er det, der skal opgraderes mest (inden for gaming...).
#26 .. jeg har heller ikke styr på hvorgodt det virker, men det lyder som en smart løsning, og teknisk set lidt det samme som Hybrid Crossfire.
da du med den løsning kan købe en bærbar med et lille grafikkort som ikke bruger meget strøm, men på samme tid have mulighed for at få noget mere ydelse når der skal spilles spil.
det eneste problem jeg kan se er at man måske vil begynde altid at benytte sig af dockingstation, men det vil altså betyde at strømforbruget stiger.
da du med den løsning kan købe en bærbar med et lille grafikkort som ikke bruger meget strøm, men på samme tid have mulighed for at få noget mere ydelse når der skal spilles spil.
det eneste problem jeg kan se er at man måske vil begynde altid at benytte sig af dockingstation, men det vil altså betyde at strømforbruget stiger.
25 skrev:jeg har ikke prøvet det, men det burde være muligt at tage en strøm måler med ud i butikken og måle lidt på deres maskiner .. (men ved ikke om de vil være glade for det)
Nej, tror også, de vil glo engang, hvis vi kommer anstigende med en måler i butikken.c",) Desværre er vi langt ude over den tid, hvor vi kunne få "gratis" strøm med i huslejen. Og det er godt nok dyrt!!!
26 skrev:#23: Jeg ville regne med at komme af med ~10000 kr for hver nogenlunde gamer PC (bærbar). Ydermere ville jeg, hvis jeg var jer, investere i to dockingstationer med et PCI-e udvidelses slot til, og en 19" LCD skærm. PCI-e udvidelses slottet skal så bruges til et grafikkort og så kan i spare noget på bærbaren.
Forstår vi det rigtigt:
Dockingstationen gør, så vi kan have grafikkortet eksternt, altså stående ved siden af computeren? Derfor er det nemt at skifte. Og så det interne ikke behøver være noget specielt? Og så købe en bærbar med en lille skærm, og købe en fladskærm ved siden af?
Bare lige, så vi forstår det rigtigt.c";)
27 skrev:#26 .. jeg har heller ikke styr på hvorgodt det virker, men det lyder som en smart løsning, og teknisk set lidt det samme som Hybrid Crossfire.
Ja, det vil selvfølgelig kræve, at man går ind og skifter grafikkort, når man ændrer opgave på computeren? Altså til det lille, når man er på nettet eller laver andre opgaver og slår det store til ved spillene.
Dockingstationen gør, så vi kan have grafikkortet eksternt, altså stående ved siden af computeren? Derfor er det nemt at skifte.
Mere eller mindre. Dockingstationen tilsluttes en speciel enhed der kan have et grafikkort i sig, som vil stå ved siden af computeren (altså, være eksternt).
#31: Der er allerede nævnt Dell XPS M1730, i post nr. #4. Denne har dog et grafikkort der vil gøre den, i #26 omtalte løsning, usmart - ideen i et eksternt grafikkort ville jo være at spare penge på grafikkortet og skærmen (da denne jo så ikke behøver være så stor). Ulempen er jo så at i skal tage dockingstationen med jer til LANs m.v., hvor i gerne vil udnytte grafikkortet. :)
32 skrev:Dockingstationen gør, så vi kan have grafikkortet eksternt, altså stående ved siden af computeren? Derfor er det nemt at skifte.
Mere eller mindre. Dockingstationen tilsluttes en speciel enhed der kan have et grafikkort i sig, som vil stå ved siden af computeren (altså, være eksternt).
#31: Der er allerede nævnt Dell XPS M1730, i post nr. #4. Denne har dog et grafikkort der vil gøre den, i #26 omtalte løsning, usmart - ideen i et eksternt grafikkort ville jo være at spare penge på grafikkortet og skærmen (da denne jo så ikke behøver være så stor). Ulempen er jo så at i skal tage dockingstationen med jer til LANs m.v., hvor i gerne vil udnytte grafikkortet. :)
Okay, den har vi også været inde og kigge på.c";) Men den ville jo som sagt ikke være den billige løsning, som vi kunne købe eksternt udstyr til.*SS*
Vi siger i hvert fald tusind tak for al hjælpen til alle, der har hjulpet! Nu har vi forskellige idéer at gumle lidt videre på, inden vi tager den endelige beslutning.
Men vi tjekker stadigvæk vores tråd, hvis nu der skulle være nogle, der har nogle andre gode idéer eller forslag c";)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.