mboost-dp1

Hjælp til ekstern harddisk

Gå til bund
Gravatar #1 - frostic
3. maj 2005 09:16
Jeg har kigget på nogle eksterne harddiske, men har ikke helt kunne finde ud af det.

Jeg er villig til at give mellem 1000 - 1500 (ca. 160- 250gb)

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.... < Noget der kan bruges?
Gravatar #2 - guppy
3. maj 2005 09:22
tja..

ellers vil jeg anbefale denne her : http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=15570...

så er det bare at finde en hd du kan lide der ikke larmer for meget...

(ps. de har også en model med Firewire, ved dog ikke om det er noget du vil bruge + den er en anelse dyrere )
Gravatar #3 - Klok
3. maj 2005 09:24
Jeg har selv en Maxtor og har skiftet disken ud i den en gang, men selve boksen virker fint.

Hvis jeg idag skulle købe en fra ny, ville jeg nok vælge at købe en USB-boks for sig og en harddisk for sig.
Gravatar #4 - frostic
3. maj 2005 09:25
Følger der stik med osv?
Gravatar #5 - guppy
3. maj 2005 09:30
#4 gjorde der til min... og selve monteringen er ret nem..

Hvis du har en linux ved hånden kan jeg anbefale dig at smække din disk i linux boxen først og bruge hdparam til at sætte en spindown til f.eks. 15 min ( husk at bede den gemme det på disken! ) - dette trick virker også på maxtor diske, men garatien ryger når man først har haft den skildt ad... ( du kan ikke gøre det vha. usb )
Gravatar #7 - guppy
3. maj 2005 09:55
hvis du med "OK" mener om de vil virke sammen så ja..
Gravatar #8 - Klok
3. maj 2005 10:27
#6: Faktisk den disk jeg købte til min maxtor USB case, da den gamle disk døde.
Gravatar #9 - The-Lone-Gunman
3. maj 2005 11:31

Hvis du køber sådan en kasse, skal du lige vide at den larmer en del - det er jeg træt af ved min.

Jeg har planer om at købe en Ice Box, eller andet uden køler.
Gravatar #10 - guppy
3. maj 2005 11:37
er du sikker på at det er kassen der larmer og ikke hardisken?
Min siger ikke et pip når disken ikke kører - men har jo som sagt sat den til at "falde i søvn" efter 15 min...

endnu et lyddæmpings tip er at sætte gummi "dutter" på den side man har planer om at skal være ned ad - da vibrationerne eller bredersig som bare f....

oh og hvis det er blæseren der larmer kan du ( anbefaler jeg IKKE til maxtor diske - da de bliver laterligt varme! ) tage blæseren fra - har en kammerart der har gjort det, eneste forskel er at aluminiums kassen blive håndlun... men igen det afhænger jo af hvor varm disken i sig selv bliver..
Gravatar #11 - The-Lone-Gunman
3. maj 2005 11:39

Harddisken skyldes nok 50% af støjen fra min - det var en god idé at skrue nogle gummi-ringe ind, pt. sætter jeg bare kassen på et par viskelædere :)

Det optimale var hvis man kunne få en kasse der tændte blæseren efter behov.
Gravatar #12 - guppy
3. maj 2005 12:12

tjaa... hvis du er modig så kan du jo:

koble en blæser direkte på disken hvis den har et udtag til en "activity led"

eller sætte blæseren på pin 39 og et af ground bene :)

skal gerne indrømme at jeg ikke ved hvor meget "Activity" pin'en har af strøm så at sætte den til et relæ der tænte for blæseren var nok bedre ;)

og hvis du har den fra zitech så er der jer faktisk en ledning der går til den røde diode på forsiden som kun lyser når der er aktivitet :)

men eh.. det vil self ikke virke hvis disken oparbejder varme mens den ikke laver noget... ( hvilket nogle diske gør.. )

en "nemmere" løsning ville være at smide en kontakte i som du selv kan tænde/slukke for når der er behov - evt. en potmeter istedet så du ikke behøver at slukke helt..

damn.. så har jeg vist opbrugt min bunke kreativitet for den næste måned ;)
Gravatar #13 - Cyrack
3. maj 2005 12:21
Ang. varme:
Du kan skaffe dig en modstand der sænker modstanden ved højere varme (hvad hedder sådan en i fagtekniske termer?) og lode den i på en af blæserens ledninger. En sådan modstand er i de fleste (også ældre) strømforsnyninger. Hvis du så klemmer modstanden op mod disken burde den selv regulere omdrejningerne på blæseren.
Bemærk dog at garentien ryger sig en tur på selve boksen.
Gravatar #14 - guppy
3. maj 2005 15:31
#13 den hedder ikke noget specielt - det er en termisk modstand; det er dog ikke bare sådan at sætte en på og håbe på det bedste. Du skal finde ud af hvor meget den skal holde tilbage og hvilken varme kurve den skal følge ;) så forbered dig på at kigge på diagrammer i nogen tid :D
Gravatar #15 - Cyrack
4. maj 2005 07:45
#14 - Guppy:

Ikke diagrammer, jeg plejer bare at sætte to drejepotentometre på, en i serie med den termiske modstand (den term lyder faktisk okay) og en i parallel. Og så er det ellers bare at skrue på begge indtil blæseren kører som man vil. Mens man eksperimentere er det dog smart at bruge en eller anden form for varmelegme* så disken ikke stryger sig en tur.

*Fx en konstentantråd viklet om den termiske modstand hvor man regulerer temperaturen mellem laveste og højeste mulige temperatur.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login