mboost-dp1

Hardware opgradering til stationær computer

Gå til bund
Gravatar #1 - Kim9900
21. okt. 2007 09:59
Hey Newz brugere !

Jeg har efterhånden set at min computer er blevet lidt forældet og vil derfor opgradere. Mine specs er lige nu:

AMD 4000+ 64bit
ASUS A8N-SLi Deluxe (nForce4)
1 GB DDR RAM (2 stk 512 Kingston)
MSI GeForce 7800GT 256 mb
Sound Blaster 5.1 Live!

Som I kan se, mangler der lidt kraft i CPU og RAM og det vil være mærkeligt, ikke at opgradere til DDR2 ram(self), derfor vil jeg have udskiftet Bundkort, CPU og RAM, da jeg ikke lige pt har pengene til at smide efter et nyt grafikkort. Jeg har ca. 5000 af gøre godt med, så kom med nogen bud ? Gerne med nogle hurtige ram.

PS. Jeg bruger computeren til gaming hovedesageligt MEN også til photoshop og småting som msn, surfing osv.
Gravatar #2 - Norrah
21. okt. 2007 11:47
Intel Q6600 el. E6850 - 2000kr
nForce bundkort af plah karat. - 1000-1500kr
Resten på ram, Corsair
Gravatar #3 - kinaholm
21. okt. 2007 12:34
#Alle - vi er enige om, at det ikke kan betale sig, for ham, at få DDR3 ram, ikke ?
Gravatar #4 - Norrah
21. okt. 2007 12:38
#3 Jo, det kan på nuværende tidspunkt ikke betale sig
Gravatar #5 - vandfarve
21. okt. 2007 13:03
Jeg må umiddelbart støtte Norrah.

Dog, hvis du er interesseret i at bruge alle pengene, så vælg en Intel E6850 til ca. 1800 kroner, et Nvidia 650i-bundkort til ca. 800 kroner, 2 GB ram (Rygterne siger, at der er kompatabilitetsproblemer mellem Nforce og Corsair, så her anbefaler jeg Kingston HyperX-modellerne) til ca. 900, og som kronen på værket et 8800GTS 320 MB ram-versionen til ca. 2000 kroner.

Det giver en pris på i alt 5300 kroner. Corsair laver nogle gode ram, men du får ikke nær nok værdi af dine penge ved at vælge de dyreste.

Eller, en anden løsning: Køb alle de ovenstående kompenenter undtagen grafikkortet. Du kan som en midlertidig løsning benytte dit 7800GT-kortet, da det er rimeligt hurtigt. Til vinter skulle der komme nogle nye Nvidia-kort (G92 eller bare 9000-serien), som skulle være væsentligt bedre end de nuværende 8800-kort. Så kan du enten gemme de 2000 kroner til et nyt kort eller bare vente til, at 8800-kortene falder i pris. Et forsigtigt bud vil være, at de kan falde op imod 50% ved lanceringen af den næste version.
Gravatar #6 - Kim9900
22. okt. 2007 17:08
#2 Tak for svaret det var sådan set også det jeg havde tænkt mig, skulle bare lige være sikker. Har bare lidt bøvl med hvilket ram jeg skal have eftersom jeg ikke pt kender de forskellige producenter og deres kvalitet.

#5 Jeg skulle ikke have et Grafikkort med men tak for forslaget.
Gravatar #7 - vandfarve
22. okt. 2007 18:03

Når du nu ikke skal have GFX (Min fejl, du må undskylde den sidste halvdel af mit forrige indlæg, der så var irrelevant), så er mit forslag stort set det samme.

Du kan dog overveje at købe et lidt dyrere bundkort, evt. et Nvidia 680i eller Intel P35 - du ved det sikkert, men jeg skal lige understrege, at det helst skal understøtte quadcore og 1333 MHz fsb native.

Ellers vil jeg anbefale minimum 2 GB DDR2-6400. Hvis du har tænkt dig at overclocke, så kan det godt betale sig at købe hurtigere ram, men ellers hold dig til 800 MHz. Af ram-producenterne, som jeg har "godkendt", kan jeg nævne Cellshock, Corsair, Kingston og OCZ.

Jeg kan anbefale disse, og mens du er igang, så kan man næsten ligeså godt købe 4 GB, når de er så hamrende billige:
1) Corsair http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr...
2) Kingston HyperX http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr...
3) OCZ http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr...
Gravatar #8 - Kim9900
23. okt. 2007 10:28
#7 Se nu ligner det noget ! ;)

Jeg havde faktisk tænkt på et par OCZ
shg
Fordi jeg vil lege lidt med noget overclockning.

edit Tror jeg venter til næste månede eftersom der kommer nForce 700 series der, som stadigt understytter DDR2 :D
Gravatar #9 - vandfarve
24. okt. 2007 18:39
Dit link henviser til en Zalman 8700-køler, men fint. Hvis du kan bruge dem som ram, så betaler jeg resten af din pc...

Nej, hvis du forstår dig på overclockning, så er det hukommelsen, som du skal fokusere på. Processorerne og bundkortene er stort set så intelligente, at de gør det selv, mens udviklingen på rammene har stået lidt i stamme på det sidste - hvis man ser bort fra DDR3-teknologien. Eksempelvis, hvorfor har vi de sidste 3 år haft dual channel, når vi nemt kunne have quad channel?

Hvis du dog er lidt doven, så findes der et Ntune-program til Nvidia-bundkort, som gør det automatisk. Jeg har ikke selv brugt det, men det skulle have fået gode anbefalinger.
Gravatar #10 - Kim9900
24. okt. 2007 19:55
ehm så vidt jeg har testet (ved flere computere og browsere) så linker jeg til et par OCZ ram men hvad ved jeg hehe.... Jeg har prøvet nTune og det virker ret godt det er sådan set derfor at jeg vil prøve mig lidt mere med det, efter jeg har set effekten af det.
Gravatar #11 - vandfarve
24. okt. 2007 21:16
Okay, måske burde man bare gå i seng! Jeg tjekkede lige linket igen, og rigtigt nok kom der et billede frem af et par OSZ DDR2-1066 ram frem... Jeg er bare helt sikker på, at jeg så en Zalman 8700-køler. Hmm. Jeg kan heraf konkludere, at man tager skade af at studere.

Men jo, de ser bestemt fine ud. Om det betyder noget, at de er SLI-certificeret, ved jeg desværre ikke, men mon ikke det er pengene værd? Og du har vel bare tænkt dig at smide dem i bundkortet med en E6850 og så lade maskinen klare resten?
Gravatar #12 - Kim9900
25. okt. 2007 06:49
Har sådan set tænkt mig en Q6600 men okay ca det samme:)
Gravatar #13 - MiniatureZeus
25. okt. 2007 07:05
Damn det kører vandfarve :P

Men nTune kan kun anbefales, det er rigtig godt for nybegyndere, da det har nogle features som sikre at du ikke kan ødelægge dit hw så nemt, som hvis du sidder i BIOS og fedter rundt.

Mht. motherboard, kan jeg også anbefale et DFI Lanparty, som kan gemme 4 forskellige bios indstillinger, hvilket er ret så smart.
Dog er der sikkert også andre mb som kan denne smarte features.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login