mboost-dp1
Harddisk størrelse og win2000
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej, jeg har lige et spørgsmål omkring harddisk størrelsen i Win2000.
Jeg har en maxtor 200GB, windows kan kun finde ca. 130 af dem. Styresystemet er som sagt win2000 og jeg har brugt NTFS. Bios kan godt finde de 200GB, men når jeg skal til partitionere i Win-inst. så er der kun godt 130 GB at gøre det af.
Hvad gør man her?
Jeg har en maxtor 200GB, windows kan kun finde ca. 130 af dem. Styresystemet er som sagt win2000 og jeg har brugt NTFS. Bios kan godt finde de 200GB, men når jeg skal til partitionere i Win-inst. så er der kun godt 130 GB at gøre det af.
Hvad gør man her?
Har du opdateret Win2K til Servicepack 4? Jeg mener at problemet kan ligge der, da Windows simpelthen ikke kan håndtere så store diske, før man smider SP4 på.
Jeg har efterfølgende opdateret til SP4. Men partitionen er jo sket tidligere i forbindelse med win-installationen, hvordan skal jeg konkret gribe det an?
To løsninger, du kunne oprette en ny partition efter den du har eller du kunne ændre størrelsen på partitionen, desværre er den eneste måde jeg kender til det på under windows, med Partition Magic som ikke er gratis.
Opret ny partition, højre klik på denne computer -> vælg administration -> Disk håndtering. Burde være lige til.
Generelt foretrækker jeg et lille/mindre C-drev og et stort d-drev, på c ligger styresystem og programmer, på d ligger alle vigtige filer, musik, film mm.
To løsninger, du kunne oprette en ny partition efter den du har eller du kunne ændre størrelsen på partitionen, desværre er den eneste måde jeg kender til det på under windows, med Partition Magic som ikke er gratis.
Opret ny partition, højre klik på denne computer -> vælg administration -> Disk håndtering. Burde være lige til.
Generelt foretrækker jeg et lille/mindre C-drev og et stort d-drev, på c ligger styresystem og programmer, på d ligger alle vigtige filer, musik, film mm.
At gå ind i disk håndtering er ikke noget problem. Men der får jeg jo blot en oversigt over mine partitioner. (Iøvrig har jo åbenbart 2 floppy-drev!) Mit spørgsmål går yderligere ud på, om det kan lade sig gøre at finde de sidste GB uden at jeg skal til at formatere hele HD og dermed miste/lave backup af data?
hvor stor står din HD til at være nu, efter install af SP4? og har du installeret chipsetdrivere til motherboard?
Hvis den stadig står til 130 GB har du et problem, kig evt i BIOS eller mobo manual... Hvis den står til ca. 200 GB, kan du bare oprette en ny partition på resten af pladsen
Hvis den stadig står til 130 GB har du et problem, kig evt i BIOS eller mobo manual... Hvis den står til ca. 200 GB, kan du bare oprette en ny partition på resten af pladsen
I diskhåntering står den 127,99 GB, men i BIOS står den til de 200(203)GB. Disken ER jo en 200 GB HD, men windows har foreløbigt ikke fattet det, eller osse er det mig....
Mht chipsetdriverne så er det ikke noget jeg har beskæftiget mig med, så der er jeg blank.
Mht chipsetdriverne så er det ikke noget jeg har beskæftiget mig med, så der er jeg blank.
Brug BootIt Next Generation
http://www.terabyteunlimited.com/
Den er gratis at hente, hvis du vil benytte deres dualboot funktioner koster den. Men det skal du jo ikke.
Den booter du på, afslutter installationen og benytter det værktøj der er i menuen som kan kopiere, resize og flytte partitioner.
http://www.terabyteunlimited.com/
Den er gratis at hente, hvis du vil benytte deres dualboot funktioner koster den. Men det skal du jo ikke.
Den booter du på, afslutter installationen og benytter det værktøj der er i menuen som kan kopiere, resize og flytte partitioner.
"Brug BootIt Next Generation
http://www.terabyteunlimited.com/"
Det virkede. Da jeg bootede op bootit disken, fandt den straks de ca. 60 gb i free space. Jeg lavede en partition, og i den følgende win-session, kunne jeg se den nye partition i diskhåndtering :-)
Tak for rådet til jer alle, og især Knigthmare.
http://www.terabyteunlimited.com/"
Det virkede. Da jeg bootede op bootit disken, fandt den straks de ca. 60 gb i free space. Jeg lavede en partition, og i den følgende win-session, kunne jeg se den nye partition i diskhåndtering :-)
Tak for rådet til jer alle, og især Knigthmare.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.