mboost-dp1

harddisk problem?

Gå til bund
Gravatar #1 - Inum
22. jun. 2005 18:45
Hej

Jeg har en 160 GB Seagate harddisk som er købt sidste år i august. Den bliver brugt som sekundær harddisk. Begge harddiske benytter NTFS, og maskinen kører Windows 2000.

I går aftes var jeg ved at rippe lidt musik vha. CDex. Efter jeg havde rippet cden, åbnede jeg lige mappen hvori musikken skulle ligge. Da jeg prøvede at åbne den mappe kom windows med en fejlmeddelse som sagde at dataen ikke var tilgængelig. Jeg regnede med det var Windows som havde lavet en eller anden underlig fejl, og jeg prøvede at genstarte systemet. Da computeren var genstartet og jeg prøvede at benytte harddisken meddelte Windows at denne ikke var formateret og spurgte om jeg ville dette.

Da jeg ikke ønskede at formatere harddisken prøvede jeg at genstarte systemet og denne gang benytte Knoppix live cd. Knoppix kunne godt finde begge mine harddiske, og den primære kunne sagtens åbnes. Den sekundære harddisk kunne imidlertidig ikke benyttes og Knoppix genkendte ikke filsystemet.

Efter Knoppix ikke kunne læse disken valgter jeg at formatere denne inde fra Windows.

Mit store spørgsmål er nu, hvad årsagen har været til dette problem?
Er der stor risiko for dette gentager sig, efter formateringen?
Gravatar #2 - oleo
22. jun. 2005 19:22
Jeg mener engang jeg havde et ligende problem. Den gang var det fordi motherboardet ikke kunne klare diske større end 137GB. Disken på 200GB var formateret og så helt fin ud, men når jeg fyldte mere på end 137GB "forsvandt" den og jeg kunne starte forfra.
Motherboardet skulle vel ikke været et VIA Epia:
http://www.viaembedded.com/product/epia_mini_itx_s...
Gravatar #3 - Inum
22. jun. 2005 19:37
Nej. Motherboardet er et Asus P4B533

Disken har været brugt siden august og før den blev formateret var den kun fyldt ca. 50 GB op.
Gravatar #4 - nightH
22. jun. 2005 22:23
har selv oplevet det med, bare med en 200 gb seagate, og en anden gang med et andet mærke (mener jeg), som jeg ikke lige kan huske hvad var.
og her må jeg så nok lige bedrøve dig med at jeg faktisk kunne få alle data ud med et rescue program. jeg kan ikke sige noget om hvorfor det er sket, men blot oplyse dig at det er sket med 9-12 måneders mellemrum hos ham jeg har hjulpet 2 gange nu. (jeg fik ikke reddet alle data denne gang (han mistede vel ca 30 filer) men det var fordi disken fik lov at "køre/være tilsluttet" i et par uger mens jeg var på ferie)
og ham her havde kørt med den næsten fuld (ihvertfald over 137 GB) i flere måneder (mig bekendt).
Gravatar #5 - hundeboll
23. jun. 2005 15:29
Start computeren op med knoppix og kør programmet
badblocks
på disken. Det lyder lidt som en badblock i filsystemts systemområde. Har prøvet det før og når man først har prøvet det et par gange, så lærer man at skrotte diske med bad blocks.
Gravatar #6 - Inum
26. jun. 2005 15:48
Kan varme være et problem for harddisken, hvorved den laver denne fejl?
Gravatar #7 - nightH
26. jun. 2005 18:11
#6 : hmm, ja og nej vil jeg mene. nej fordi jeg tror at det er en kombineret soft og hard-warefejl, og ja fordi at det er et kendt fakta at harddiske generelt holder længere når de bliver kølet.
Gravatar #8 - amokk
11. jul. 2005 20:13
det lyder som en bad sector i det område hvor harddisken gemmer filtabellen.

gå ind og hent et program til at diagnosticere disken, på seagates webside, og kør en test så udskriver den som regel en fejlkode. så opretter du bare en RMA sag hos butikken som HDen er købt hos, angiver fejlkoden fra testprogrammet, og så bliver den byttet til en ny disk.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login