mboost-dp1
Harddisk - Læsefejl ?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hejsa !Jeg har et stort problem, har en IBM Deskstar 60 gb hdd, som simpelthen er busted, må nok lige fortælle hele historien som den er...Min hdd har i længere tid haft vanskeligheder med at læse filer på min comp, og lavede selv flere og flere defekte sektioner, w2k ville så, hver gang jeg startede op, køre noget den kalder for "Konsistens tjek" som udbedrede de fejl - Så jeg igen kunne læse mine filer uden den stod og sagde "skratch" lyde og kom med fejl - Dette har stået på i et halvt års tid, og sådan et konsistens tjek af min 50 gb ene partion tager den ca. 10 timer om... Så det er ikke noget jeg lod den gøre ofte... Nå, men anyway havde den enormt mange fejl her i weekenden i forhold til hvad den plejer, og har i søndags da jeg havde haft den slukket for at flytte en ram klods i den, og ville starte den op igen kom den pænt ind i windows, men kunne simpelthen ikke læse noget - Og derfor ikke loade win2k krævede filer, eftersom den sektion var gjort defekt denne gang, så ville jeg reboote for at se om det gik bedre, men nu kunne den slet ikke starte op mere, den kommer bare med følgende fejl i dos "Disk I/O fejl" og skratcher i 5 minutter.... Altså er nogle af opstartsfilerner blevet lavet til sådan en "defekt sektor" - Min bios kan godt finde disken, uden problem - Men den kan ikke komme ind på den.Jeg har også prøvet at fyre disken i en anden computer som slave i stedet for master disk i min egen - Der kunne den heller ikke komme ind på den. Jeg kan jo i princippet bare sende den ind til IBM, eftersom der er 1½ års garanti tilbage, og få en ny - Men der ligger en hel vigtig data på den jeg ikke ønsker at miste...Mit spørgsmål er så om noget ved hvordan jeg kan rede mig ud af den her situation og rede disken, eller bare i det mindste - Få mine dataer flyttet til en anden disk ? Eftersom dataerne har mere værdi end disken... Håber nogen kan hjælpe - Ellers er jeg færdig :|
Okay, først lidt flame:
Når en disk larmer, så sikkerhedskopiere man, som det første!!!
Løsning:
Enten få fat på en aut. hdd mand (Ibas, anyone?) eller forsøge at putte den i anden maskine og køre et data rescue prog (fx Get Data Back) eller hvad du nu kan finde (google er din ven) og så håbe på det bedste, men helt ærligt, hvis den har kørt af lort i et par måneder vil jeg næsten mene at du har fortjent at miste mere end blot lidt data...
//ZyBo[SE]
Når en disk larmer, så sikkerhedskopiere man, som det første!!!
Løsning:
Enten få fat på en aut. hdd mand (Ibas, anyone?) eller forsøge at putte den i anden maskine og køre et data rescue prog (fx Get Data Back) eller hvad du nu kan finde (google er din ven) og så håbe på det bedste, men helt ærligt, hvis den har kørt af lort i et par måneder vil jeg næsten mene at du har fortjent at miste mere end blot lidt data...
//ZyBo[SE]
FeliX - Håber ikke at du står for at vedligeholde en bil, for så er du fandme mere farlig, end gennemsnittet. Når skidtet opfører sig defekt, så er det sgu nok fordi det er det. Og det bliver _ikke_ bedre med tiden. (Igen med bil, vores larmede en overgang... Vi sendte den på værksted og blev fortalt at dækket var ved at falde af. Kunne også bare have gjort som dig og være kørt videre i et halvt års tid - eller 2-3 uger i dette tilfælde, indtil vi havde taget det grumme styrt ud over den nærmeste motorvejsbro).
Send disken tilbage til IBM, og når du så får en ny, så smider du den i maskinen, og sætter en annonce i Den Blå Avis, og sælger den.
Du skal undlade at købe computer igen, for du er absolut ikke egnet til at have en sådan.
Du skal undlade at købe computer igen, for du er absolut ikke egnet til at have en sådan.
Ikke meget hjælp at hente her, men okay... Må vel stadig have lov at stille lidt forsvar op...
"Så sikkerhedskopiere man"... Nu er det sådan jeg sidder og ejer den 60'er og ikke andet, jeg ved ikke om du kan trylle men jeg kan ikke trylle diske frem til at lave backup på - Min økonomi kan heller ikke...
"Når en bil larmer sender man den på værksted"... Ikke så meget at sige her, kan igen sige min økonomi har stået til at tage chancer...
Og hvis i ikke kan hjælpe, men bare ønsker at brokke jer over jeg har et problem som jeg ikke selv har forstand eller økonomi til at løse - Hvorfor så overhovedet skrive her ?
Jeg beder pænt om hjælp til et problem, og det er ikke ensbetydende med at i skal komme med overlegne svar fordi måske havde haft mulighed og forstand til at håndtere problemet.
Det er en utrolig stemning der er her på sitet, når man finder en der har mindre forstand end en selv, er det som om han bare _skal_ headhuntes og flames for hans fejl.. Jeg har spurgt om hjælp 4 steder (edbpriser.dk, exp.dk, gate2prices.dk og her) og det her er sjovt nok det eneste sted folk kommer med sådan et negativt og tilsvinende svar.
Self. får jeg intet ud af at brokke mig over det, men ville bare lige skrive det - Så kan i evaluere jeres egen opførsel.
Der er vist ingen grund til at diskutere det her på sitet mere.
"Så sikkerhedskopiere man"... Nu er det sådan jeg sidder og ejer den 60'er og ikke andet, jeg ved ikke om du kan trylle men jeg kan ikke trylle diske frem til at lave backup på - Min økonomi kan heller ikke...
"Når en bil larmer sender man den på værksted"... Ikke så meget at sige her, kan igen sige min økonomi har stået til at tage chancer...
Og hvis i ikke kan hjælpe, men bare ønsker at brokke jer over jeg har et problem som jeg ikke selv har forstand eller økonomi til at løse - Hvorfor så overhovedet skrive her ?
Jeg beder pænt om hjælp til et problem, og det er ikke ensbetydende med at i skal komme med overlegne svar fordi måske havde haft mulighed og forstand til at håndtere problemet.
Det er en utrolig stemning der er her på sitet, når man finder en der har mindre forstand end en selv, er det som om han bare _skal_ headhuntes og flames for hans fejl.. Jeg har spurgt om hjælp 4 steder (edbpriser.dk, exp.dk, gate2prices.dk og her) og det her er sjovt nok det eneste sted folk kommer med sådan et negativt og tilsvinende svar.
Self. får jeg intet ud af at brokke mig over det, men ville bare lige skrive det - Så kan i evaluere jeres egen opførsel.
Der er vist ingen grund til at diskutere det her på sitet mere.
Såkandulæredet ... ;)
"Eftersom dataerne har mere værdi end disken... "
Jamen ... jamen .... d'oh ....
Det har du ret i.
Værdien af en god backup, eller bare en hjerne der virker, kan heller ikke altid gøres op i penge.
Ikke for at være grov, men mit indtryk af dig, er at du ikke har hverken backup, eller hjerne.
Det har du ret i.
Værdien af en god backup, eller bare en hjerne der virker, kan heller ikke altid gøres op i penge.
Ikke for at være grov, men mit indtryk af dig, er at du ikke har hverken backup, eller hjerne.
Forresten, kommer i tanke om et lille trick ... prøv at tage disken i hånden, mens maskinen kører ... der er vel en form for mekanik i :P
Det har jeg set 1 (en) gang have virket, men det er nok lidt langt ude.
Det har jeg set 1 (en) gang have virket, men det er nok lidt langt ude.
hmm kan man ikke sende en besked til windows maskiner fra en bash ? lidt i stil med net send ? der er samba installeret og kørende på serveren kan se alle windowsmaskinerne med en smbclient -L
Ja, fordi du kan.... men hvad skal manden gøre når han kun har én hd og sikkert ingen brænder ?? lægge det hele ned på disketter ? >Ironi<
Selvfølgelig skal man nok gøre et eller andet hvis ens hardware siger underlige lyde .... men det hjælper ikke Felix med hans problem at fortælle ham det nu !!
Ja, fordi du kan.... men hvad skal manden gøre når han kun har én hd og sikkert ingen brænder ?? lægge det hele ned på disketter ? >Ironi<
Selvfølgelig skal man nok gøre et eller andet hvis ens hardware siger underlige lyde .... men det hjælper ikke Felix med hans problem at fortælle ham det nu !!
Han har sq da haft et halvt år til at skrabe penge sammen til en brænder, og en stak CD’er.
En billig brænder ville være nok. Den koster ca. kr. 700,- (har jeg set dem til)
Så et spindel CD’er der koster under kr. 300,- med forsendelse.
Det er alt i alt under en tusse, og skulle være muligt for de fleste at betale. At det så ikke er kvali. er en anden sag, men han ville have haft hans data, og han kunne så sende disken ind til ombytning, og når han fik en ny, så kunne han smide det hele ind på den.
HAN HAVDE ET HALVT ÅR, OG HAN GJORDE INTET!!!!!
Han har sq da haft et halvt år til at skrabe penge sammen til en brænder, og en stak CD’er.
En billig brænder ville være nok. Den koster ca. kr. 700,- (har jeg set dem til)
Så et spindel CD’er der koster under kr. 300,- med forsendelse.
Det er alt i alt under en tusse, og skulle være muligt for de fleste at betale. At det så ikke er kvali. er en anden sag, men han ville have haft hans data, og han kunne så sende disken ind til ombytning, og når han fik en ny, så kunne han smide det hele ind på den.
HAN HAVDE ET HALVT ÅR, OG HAN GJORDE INTET!!!!!
Okay, selvom man kan skrabe penge sammen på et halvt år, har man måske bedre ting at bruge dem til ? Det jeg skrev om her, var hjælp, ikke folk der skulle belære mig om hvor dygtige de var til at købe hdd's, brænde cd'er og flame. Hvis du ikke har noget at sige relateret til at hjælpe mig, hvorfor skriver du her så ?
Desuden har jeg aldrig vist hvor slemt det var, eftersom det altid løste sig efter et "konsistens tjek".
Desuden har jeg aldrig vist hvor slemt det var, eftersom det altid løste sig efter et "konsistens tjek".
# BurningShadow
jaja.... det ved jeg godt ! Han kunne også have købt en ny hd (30GB ~ 500kr), men det har han ikke gjort ! så det hjælper ham ikke, at få det at vide lige nu ... vel ?
Det var sådan set ikke fordi jeg er uenig med dig, men han har sq nok fattet, at han skulle have gjort noget. Men defor får han jo ikke reddet sin data..
Btw : FeliX ... man bliver altid flamet når man siger noget.. men hvis man har sin argumentation i orden så kommer man igennem med sit budskab! Det er en del af charmen ;)
jaja.... det ved jeg godt ! Han kunne også have købt en ny hd (30GB ~ 500kr), men det har han ikke gjort ! så det hjælper ham ikke, at få det at vide lige nu ... vel ?
Det var sådan set ikke fordi jeg er uenig med dig, men han har sq nok fattet, at han skulle have gjort noget. Men defor får han jo ikke reddet sin data..
Btw : FeliX ... man bliver altid flamet når man siger noget.. men hvis man har sin argumentation i orden så kommer man igennem med sit budskab! Det er en del af charmen ;)
Hehe Blue... Jeg finder det bare som en MEGET dårlig stemning, at folk skal flames fordi de mange hjælp, og det skuffer mig en del at man bliver set ned på, fordi man måske ikke lige har tænkt i samme baner som visse andre personer... Som sagt er der INTET lignedene i de andre forums jeg har benyttet, syntes det er synd det skal være på sådan et godt site som newz.dk er - Og det han skriver har jo slet ingen relevans, eftersom det ikke kan hjælpe mig med problemet på nogen måde.
FeliX - Undskyld... Jeg bliver bare overrasket hver gang jeg oplever et eksempel på total mangel på sund fornuft...
H.E.L.T: smbclient -M .... RTFM!
H.E.L.T: smbclient -M .... RTFM!
Da jeg oprettede mig som bruger var det også for at få hjælp.... kort efter jeg havde oprettet et nyt indlæg med mit spørgsmål startede folk også med at flame mig... men efter at have svaret lidt igen.. begyndte de seriøse indlæg at komme.. fra folk som kunne hjælpe.
Jeg ved at BS
Jeg ved at BS
Hehe, syntes bare ikke om man skal "opbygge sig respekt" her inde, men har fået konstruktiv hjælp på gate2prices.dk og exp.dk - Dem prøver jeg med i første omgang.
Men ellers tak til dem der forsøgte :)
Men ellers tak til dem der forsøgte :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.