mboost-dp1

Hack Windows XP til at understøtte software RAID 1&5

Gå til bund
Gravatar #1 - CableCat
17. dec. 2004 09:35
Din HD er gået istykker igen, og du har midstede en masse data og skal geninstallere dit system, IGEN!

Men denne gang har du fået nok, du køber 2 ens diske for at køre dem i RAID 1 - hvor du får den doblete læse hastighed og sikkerhed mod disk crash.

Men du må til din redsel opdage at Windows XP kun under støtter RAID 0, som ikke har nogen sikkerhed over for diskfejl - og det hjæler ikke noget at have pro versionen, kun Windows server kan køre RAID 1 og 5

Men inden du bruger penge på en hardware RAID controlere så se på denne guide fra Tom's hardware.

Ved at modifisere 3 system filer får du næmlig samme muligerheder for RAID som under Windows Server 2003.

http://www4.tomshardware.com/storage/20041119/inde...
Gravatar #2 - blackthorne_dk
17. dec. 2004 19:51
Nice! Det har jeg undret mig over et par gange, at det ikke var aktiveret per default :) Der er jo en kolonne, hvor der står om der er datasikkerhed på arrayet eller ej, i diskhåndteringen.
Gravatar #3 - amokk
18. dec. 2004 02:29
hehe, et spørgsmål om tid før MS sagsøger THG for opfordring til brud på licensbetingelserne :-)

synes da denne er værdig som nyhed til forsiden...

i øvrigt, der ER ikke den store forskel på de forskellige udgaver af windows. Ved windows 2000, kender jeg en gut som hentede en 4in1 CD fra MS, som indeholdt Pro, Server, Adv. Server og Datacenter Server. Når man browsede CDen kunne man se at hver udgave havde sine egne filer, samt en bunke fælles filer. De specielle filer til hver version fylder kun ca 10 MB, så forskellen ligger sandsynligvis mest i konfigurationen... Og det samme er nok tilfældet mellem win2003 og winxp (SP1 og nyere)
Gravatar #4 - blackthorne_dk
7. jan. 2005 06:01
Jeg har da set en 2003 cd med 6 isoer blandet sammen? Den var så godt nok ikke fra MS selv, men mon ikke de har noget tilsvarende?
Gravatar #5 - amokk
7. jan. 2005 08:34
#4 ved at de har en 3in1 hvis man er MSDN subscriber... men 6 udgaver af 2003 server?!? er det samme sprog eller?`
Gravatar #6 - blackthorne_dk
7. jan. 2005 08:59
Det er som sagt en ulovlig kopi, men der ligger 2003 som både corporate og std version i webserver, std server og enterprise server edition. Hvad forskellen er, ved jeg så ikke lige, jeg fik den aldrig testet, da jeg hentede en 180dages trial af 2003 standard server i stedet
Gravatar #7 - amokk
7. jan. 2005 16:44
#6 std udgaven er bare en corp. udgave, som kræver aktivering

den reelle forskel på corp og std. er nok bare at de filer som styrer licensen, er lidt anderledes, nogle få KB det drejer sig om

mens der er nogle få MB til forskel mellem standard, web og enterprice
Gravatar #8 - Toranaga
6. apr. 2005 08:25
Raid 1 giver ingen hastighedsforøgelse. Tvært imod betyder det som regel en lille nedgang i hastigheden.
Gravatar #9 - amokk
6. apr. 2005 09:55
#8 øhm, ud over at skrivningen ikke kan gå hurtigere fordi alt skal skrives til begge diske, så kan man da sagtens læse hurtigere fra en RAID1, da man har 2 diske at læse dataene fra!

Hvis diskene ellers er lige store og af samme type, burde der ikke være nogen performance drops ved raid1
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login