mboost-dp1
Godkendelse af hardware?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej
Jeg skrev på et tidspunkt herinde med nogle spørgsmål, til hvilke slags hardware jeg skulle ud og erhverve mig her snart inden min studiestart.
Jeg er så kommet frem til dette, men lidt hjælp herinde fra.
computer specs
1. Er der nok guf i PSU til at kunne trække det hele?
2. Skal der være noget kabinet køling til dette system?
3. Passer det overhovedet sammen? :D:D:D
4. Er der nogen der har noget ris eller ros til dette system?
På forhånd tak!
Jeg skrev på et tidspunkt herinde med nogle spørgsmål, til hvilke slags hardware jeg skulle ud og erhverve mig her snart inden min studiestart.
Jeg er så kommet frem til dette, men lidt hjælp herinde fra.
computer specs
1. Er der nok guf i PSU til at kunne trække det hele?
2. Skal der være noget kabinet køling til dette system?
3. Passer det overhovedet sammen? :D:D:D
4. Er der nogen der har noget ris eller ros til dette system?
På forhånd tak!
Du har valgt nogle gode komponenter, så der er intet at udsætte på den konto. Mht. strømforsyningen er det et rimeligt valg. Din computer vil aldrig forbruge over 300W i peak, og du skal nok forvente, at den forbruger mellem 100-250W under normale omstændiger, så 450W er et godt valg!
Når du alligevel har valgt at bruge over 10.000 kroner på en computer, så ville jeg nok give de 200 kroner ekstra for en Corsair HX520, men ifølge disse bedømmelser på EDBpriser.dk så lader det til, at Chill Innovation har lavet en fantastisk strømforsyning. Behold den bare.
Så den overall bedømmelse er "thumps up"!
(PS: Hvis du er lidt fingerfærdig, så vil jeg anbefale dig at købe delene enkeltvis og samle den selv. Det vil nok tage 4-6 timer at få systemet samlet og op at køre, men det vil samtidigt kunne spare dig for mellem 1.500-2.000 kroner)
Når du alligevel har valgt at bruge over 10.000 kroner på en computer, så ville jeg nok give de 200 kroner ekstra for en Corsair HX520, men ifølge disse bedømmelser på EDBpriser.dk så lader det til, at Chill Innovation har lavet en fantastisk strømforsyning. Behold den bare.
Så den overall bedømmelse er "thumps up"!
(PS: Hvis du er lidt fingerfærdig, så vil jeg anbefale dig at købe delene enkeltvis og samle den selv. Det vil nok tage 4-6 timer at få systemet samlet og op at køre, men det vil samtidigt kunne spare dig for mellem 1.500-2.000 kroner)
Jeg kiggede lige din liste igennem igen.
Du får nok brug for en lidt større harddisk end de 74GB, som Raptoren leverer. Du kan sagtens have Windows (Vista/XP?) installeret med dine dokumenter, lidt musik samt et par film, men så er der ikke mere plads. Køb evt. en 250 GB disk og brug den som datalager.
Du får nok brug for en lidt større harddisk end de 74GB, som Raptoren leverer. Du kan sagtens have Windows (Vista/XP?) installeret med dine dokumenter, lidt musik samt et par film, men så er der ikke mere plads. Køb evt. en 250 GB disk og brug den som datalager.
Chill Innovation strømforsyningen er super lækker. Nu har jeg selv haft min 500W i 2 år, og har for mindre end en uge siden lavet en test af om den skal kunne levere det den kunne fra ny da der snart en ny puter til, og den har ikke tabt meget mere end 3-4% hvilket er enormt godt, af hvad jeg umiddelbart kan læse om andre på nettet.
Personligt ville jeg gå efter takken dyrere grafikkort da du så får et ASUS i stedet for et Sparkle. Grunden til dette er at jeg ikke kender Sparkle - normalt vil jeg gå efter ASUS eller Gigabyte til GFX (det er stadig NVidias chip og kort, men kølingen er fra producenten (Gigabyte / ASUS).
Sparkle er i mine øjne toppen af poppen. Efter jeg så en peltier-kølingsløsning på et 8800GTX, så er jeg blevet fuldstændigt forelsket i Sparkle. Ellers er der altid ASUS og XFX, der er kendt for at lave ordentligt kram, men Sparkle er heller ikke et dårligt valg.
Sparkle er i mine øjne toppen af poppen. Efter jeg så en peltier-kølingsløsning på et 8800GTX, så er jeg blevet fuldstændigt forelsket i Sparkle. Ellers er der altid ASUS og XFX, der er kendt for at lave ordentligt kram, men Sparkle er heller ikke et dårligt valg.
Nogle grafikkort er kendt for at kunne klare over 100 grader, før det lukker ned eller bliver ustabilt, så det er bestemt en passende temperatur. Normalt skal man regne med, at kernen i et grafikkort nemt kan blive 60-70-80 grader ved belastning, så 51 grader er faktisk rigtig godt.
Nogle grafikkort er kendt for at kunne klare over 100 grader, før det lukker ned eller bliver ustabilt, så det er bestemt en passende temperatur. Normalt skal man regne med, at kernen i et grafikkort nemt kan blive 60-70-80 grader ved belastning, så 51 grader er faktisk rigtig godt.
Tusind tak for nogle rigtige gode svar omkring mine spørgsmål!
Hmm med hensyn til en extra harddisk, har jeg allerede en liggende jeg havde tænkt mig at bruge så derfor er der ikke lige kommet en ekstra på listen.
Men hensyn til selv at selve den, er jeg lidt skeptisk omkring dette, tror skam sagtens jeg selv kan med lidt hjælp fra en ven.
Men hvis der nu er noget der kokser så skal man sende enkel delene tilbage, istedet for hele computeren som man nu kan gøre i dette tilfælde? Men måske er det bare et luksus problem?
Hmm med hensyn til en extra harddisk, har jeg allerede en liggende jeg havde tænkt mig at bruge så derfor er der ikke lige kommet en ekstra på listen.
Men hensyn til selv at selve den, er jeg lidt skeptisk omkring dette, tror skam sagtens jeg selv kan med lidt hjælp fra en ven.
Men hvis der nu er noget der kokser så skal man sende enkel delene tilbage, istedet for hele computeren som man nu kan gøre i dette tilfælde? Men måske er det bare et luksus problem?
Du har fuldkommen ret i at du selv står med problemet, hvis du selv samler.
Man kan være uheldig, og så må man fejlfinde til det ramte produkt er fundet, så man kan lave en RMA på det.
Du kan også være heldig og der ingen fejl er, i så fald har du både sparet tid og penge, samt fået tilfredsstillelsen af at have bygget din egen PC.
Igen valget er dit.
Du har fuldkommen ret i at du selv står med problemet, hvis du selv samler.
Man kan være uheldig, og så må man fejlfinde til det ramte produkt er fundet, så man kan lave en RMA på det.
Du kan også være heldig og der ingen fejl er, i så fald har du både sparet tid og penge, samt fået tilfredsstillelsen af at have bygget din egen PC.
Igen valget er dit.
Hehe, med hensyn til det at samle selv, så er der kun et råd jeg kan give. Husk at det er en computer, ikke en boksebold. Det meste "klikker" sammen hvis det passer. Dvs. ingen vold når du sætter det samme, dog med en undtagelse, kølernes montering, som kan være lidt hård at have med at gøre. Men alt elektronikken skulle helst bare passe :)
Nu er det ikke for at ødelægge den gode stemning, men hvis du selv ville samle og købte det hele hjem via fx. edbpriser kan du spare mange penge, tjek fx. hvad jeg har fået ud af 10K http://newz.dk/forum/hardware/opsaetning-af-system...
Der ødelagde du den fuldstændig! ;)
Ej, den er skam allerede bestilt, samlet og det hele.
Er også mere tryg ved at andre selve dem, de burde jo gerne have lidt erfaring med det.
Deraf kan jeg også altid bare komme ind med computeren hvis noget brænder af, hvorpå jeg næsten med garanti kan sige det ikke er min fejl :)
Men tak alligevel for info :D kan være jeg selv samle et system næste gang jeg skal have ny computer.
Min efterhånden 5 år gamle computer (uden opgraderinger) har vist har sine bedre tider, så er super glad for at få den skiftet ud hehe.
Ej, den er skam allerede bestilt, samlet og det hele.
Er også mere tryg ved at andre selve dem, de burde jo gerne have lidt erfaring med det.
Deraf kan jeg også altid bare komme ind med computeren hvis noget brænder af, hvorpå jeg næsten med garanti kan sige det ikke er min fejl :)
Men tak alligevel for info :D kan være jeg selv samle et system næste gang jeg skal have ny computer.
Min efterhånden 5 år gamle computer (uden opgraderinger) har vist har sine bedre tider, så er super glad for at få den skiftet ud hehe.
Jeg har aldrig fattet forskellen på 64 og 32 bit :P
Men, hvad skal du bruge computeren til? skal du bruge computeren til de nyeste spil vil jeg nok foreslå du får fat i Vista Ultimate, da denne understøtter Diretx 10...
Ellers ville jeg helt klart sige XP Pro, jeg syntes personligt dette er det edste styresystem til dags dato...
Men ja, dette er næstent et religions spørgsmål :P
Men, hvad skal du bruge computeren til? skal du bruge computeren til de nyeste spil vil jeg nok foreslå du får fat i Vista Ultimate, da denne understøtter Diretx 10...
Ellers ville jeg helt klart sige XP Pro, jeg syntes personligt dette er det edste styresystem til dags dato...
Men ja, dette er næstent et religions spørgsmål :P
Alle Vista-versioner understøtter DirectX 10, så der er ingen grund til at købe Ultimate-versionen. Det er i mine øjne spild af penge, hvis man i forvejen kan nøjes med XP. Derfor vil jeg enten anbefale XP (måske endda Pro) eller Vista Premium.
Hvis det er svært at vælge, så kunne du evt. kigge på Microsofts egen hjemmeside om styresystemer: http://www.microsoft.com/danmark/windows/products/...
Alle Vista-versioner understøtter DirectX 10, så der er ingen grund til at købe Ultimate-versionen. Det er i mine øjne spild af penge, hvis man i forvejen kan nøjes med XP. Derfor vil jeg enten anbefale XP (måske endda Pro) eller Vista Premium.
Hvis det er svært at vælge, så kunne du evt. kigge på Microsofts egen hjemmeside om styresystemer: http://www.microsoft.com/danmark/windows/products/...
Hmm, jeg har det sådan at jeg føler jeg har spildt pengene hvis jeg ikke har det ypperste i et styresystem, der er fx mange funktioner i XP som ikke er tilgængelig i andre versioner, Ultimate har også en del ektra funktioner, og så meget dyrre er Ultimate vel heller ikk?
Funktionerne er selvfølgelig et vigtig parameter, når man træffer beslutning om et nyt styresystem, men da denne computer hovedsageligt skal bruges til spil, så er XP den eneste, reelle løsning. XP er hurtigere end Vista, når det drejer sig om FPS, ligesom XP vil blive ca. 10% hurtigere/bedre ved udgivelsen af SP3.
Vista er et dejligt styresystem, hvis man har en ordentlig computer, men for en gamer, der må FPS vel være det essentielle grundlag for valg af OS.
Funktionerne er selvfølgelig et vigtig parameter, når man træffer beslutning om et nyt styresystem, men da denne computer hovedsageligt skal bruges til spil, så er XP den eneste, reelle løsning. XP er hurtigere end Vista, når det drejer sig om FPS, ligesom XP vil blive ca. 10% hurtigere/bedre ved udgivelsen af SP3.
Vista er et dejligt styresystem, hvis man har en ordentlig computer, men for en gamer, der må FPS vel være det essentielle grundlag for valg af OS.
Det kommer an på om du er en gamer der spiller FPS spil som CS og dette er der foretrukne, eller du er gameren der vil spille de nyeste spil, og vil have udbytte af de detaljer der er kommer med DirectX 10
Hmm, jeg ved ikke, har ellers hørt en del om at DirectX 10 skulle være bedre...
har du nogle beviser på der ikke er den store forskel?
har du nogle beviser på der ikke er den store forskel?
Uha, der kan jeg desværre ikke hjælpe, at skifte harddisken burde ikke være et problem, kan du sagtens finde ud af når du har åbnet kabinettet (Det er bare at hive stikket ud af røven på den, og sætte en ny harddisk i stikket)...
Men fejlfinding kan jeg ikke hjælpe med...
Men fejlfinding kan jeg ikke hjælpe med...
Har du husket raid driverne når du installerer systemet?
ellers kan de hentes her: http://www.biostar.com.tw/app/en-us/mb/driver.php?...
Har du husket raid driverne når du installerer systemet?
ellers kan de hentes her: http://www.biostar.com.tw/app/en-us/mb/driver.php?...
Jeg kan nu komme med følgende update:
Der sagde ikke FUT ;)
Lige pt. sidder der kun en raptor disk i, indtil jeg får lidt flere penge, da de fleste røg sig en tur her idag :)
Men nu har windows installations system fundet harddiske og er igang med at formatere den.
Så kan ikke forestille mig der skulle være nogen ydeligere problemer da jeg tror jeg ville have stødt ind i dem nu.
Gentox; hmm kan du forklare lidt mere om det? Noget essetielt jeg burde vide om det?
Der sagde ikke FUT ;)
Lige pt. sidder der kun en raptor disk i, indtil jeg får lidt flere penge, da de fleste røg sig en tur her idag :)
Men nu har windows installations system fundet harddiske og er igang med at formatere den.
Så kan ikke forestille mig der skulle være nogen ydeligere problemer da jeg tror jeg ville have stødt ind i dem nu.
Gentox; hmm kan du forklare lidt mere om det? Noget essetielt jeg burde vide om det?
Hvis du har kontakt til din Harddisk nu, så er det ikke nødvendigt :)
Det var mere hvis det var fordi du ikke kunne se den pga af manglende drivere ;)
Men hvis du ikke havde siden som bogmærke før, så kan du jo gøre det nu, da det gerne skulle være driverne til dit bundkort.
Hvis du altså ikke har ændret på konfigurationen siden #1
Hvis du har kontakt til din Harddisk nu, så er det ikke nødvendigt :)
Det var mere hvis det var fordi du ikke kunne se den pga af manglende drivere ;)
Men hvis du ikke havde siden som bogmærke før, så kan du jo gøre det nu, da det gerne skulle være driverne til dit bundkort.
Hvis du altså ikke har ændret på konfigurationen siden #1
Den største forskel er RAM adresseringen som under 64 Bit overskrider de famøse 4GB som 32 Bit kan klare.
Der er dog også andre fordele og ulemper, specielt angående drivere til ældre hardware, som kan være sværere/umulige at finde til 64 Bit.
Men har også lagt mærke til at visse talknusende applikationer, virker meget hurtigere under 64 Bit.
Under mine forsøg med forskelle på op til et par minutter.
Men for at forstå hvor store tal 64 Bit kan arbejde med af gangen vil jeg skrive det antal af cifre som Cpu'en kan bearbejde på en gang her under:
16 Bit: 65.536
32 Bit: 4.294.967.296
og
64 Bit: 18.446.744.073.709.551.616
Så der er en voldsom performance forøgelse i de applikationer der udnytter det.
Den største forskel er RAM adresseringen som under 64 Bit overskrider de famøse 4GB som 32 Bit kan klare.
Der er dog også andre fordele og ulemper, specielt angående drivere til ældre hardware, som kan være sværere/umulige at finde til 64 Bit.
Men har også lagt mærke til at visse talknusende applikationer, virker meget hurtigere under 64 Bit.
Under mine forsøg med forskelle på op til et par minutter.
Men for at forstå hvor store tal 64 Bit kan arbejde med af gangen vil jeg skrive det antal af cifre som Cpu'en kan bearbejde på en gang her under:
16 Bit: 65.536
32 Bit: 4.294.967.296
og
64 Bit: 18.446.744.073.709.551.616
Så der er en voldsom performance forøgelse i de applikationer der udnytter det.
Tror du ikke at denne gang er et driver spørgsmål?
Har ikke lige prøvet et nVidia chipsæt før, men de fleste chipsæt kræver specielle drivere for at den slags virker.
Så fat Cd'en der fulgte med og installer den.
Hvis der ikke fulgte en cd med kan du jo alternativt hente de chipsæt drivere, der lå på Biostars side.
Tror du ikke at denne gang er et driver spørgsmål?
Har ikke lige prøvet et nVidia chipsæt før, men de fleste chipsæt kræver specielle drivere for at den slags virker.
Så fat Cd'en der fulgte med og installer den.
Hvis der ikke fulgte en cd med kan du jo alternativt hente de chipsæt drivere, der lå på Biostars side.
Hvis det er det nVidia 8800GT, så hent dem dog hos nVidia?
http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=e...
Hvis det er det nVidia 8800GT, så hent dem dog hos nVidia?
http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=e...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.