mboost-dp1

Gode råd søges

Gå til bund
Gravatar #1 - DatStud
3. okt. 2007 17:43
Hej alle,

Jeg er en datamatikerstuderende, som har besluttet mig for at anskaffe mig en ny bærbar.
I den forbindelse kunne jeg godt bruge lidt vejledning samt svar på nogle spørgsmål - det håber jeg I kan hjælpe mig med.

Kravene til computeren er forholdsvis simple. Den skal primært bruges til studiet.
Altså er det et must at den kan klare Word og lignende tekstbehandlingsprogrammer (underordnet). Derudover skal den, kva mit studie, også kunne compile og køre større programmer.

Jeg har besluttet mig for at købe følgende computer:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id...

Nu er jeg i midlertid blevet lidt i tvivl. Skal jeg nøjes med standard-modellen af X60 med 2,0Ghz som den ser ud på hjemmesiden, eller bør jeg købe fx købe 1GB ram mere, eller en harddisk med 100GB og 7200 omdr?
Eller kun en af delene (hvis ja, hvilken)?
Er det fuldstændig overkill at købe opgraderingen?
Hvad ville du/I gøre?
Bliver computeren overhovedet udfordret med standard-modellen?

Derudover har jeg et spørgsmål til partitioneringen:
Er en computer fuldstændig ligeglad med, på hvilken partition et program ligger, eller kører et program bedre på Windows´s partition end på en eventuelt anden partition?

Håber på lidt gode råd og vejledning.
Gravatar #2 - zin
3. okt. 2007 18:24
Specificér "større programmer"?
Så vidt jeg husker er udviklingsmiljøer ikke de store RAM whores, så 1 GiB til Windows XP burde række fint.
Så længe du ikke skal bruge harddisken til noget vildere programmering (real time el. lignende) så er den std. ganske fin.

Jeg ville tage std. modellen. Den ser fin ud - også stadig med WinXP! Fedt!

Windows kan håndtere at programmer ligger på andre partitioner/harddiske, men hvis (læs: når) du geninstallerer Windows skal du alligevel geninstallere dem (regedit..), men i min erfaring er der ingen forskel om de ligger på en helt anden harddisk end Windows.