mboost-dp1

Gode råd søges

Gå til bund
Gravatar #1 - DatStud
3. okt. 2007 17:43
Hej alle,

Jeg er en datamatikerstuderende, som har besluttet mig for at anskaffe mig en ny bærbar.
I den forbindelse kunne jeg godt bruge lidt vejledning samt svar på nogle spørgsmål - det håber jeg I kan hjælpe mig med.

Kravene til computeren er forholdsvis simple. Den skal primært bruges til studiet.
Altså er det et must at den kan klare Word og lignende tekstbehandlingsprogrammer (underordnet). Derudover skal den, kva mit studie, også kunne compile og køre større programmer.

Jeg har besluttet mig for at købe følgende computer:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id...

Nu er jeg i midlertid blevet lidt i tvivl. Skal jeg nøjes med standard-modellen af X60 med 2,0Ghz som den ser ud på hjemmesiden, eller bør jeg købe fx købe 1GB ram mere, eller en harddisk med 100GB og 7200 omdr?
Eller kun en af delene (hvis ja, hvilken)?
Er det fuldstændig overkill at købe opgraderingen?
Hvad ville du/I gøre?
Bliver computeren overhovedet udfordret med standard-modellen?

Derudover har jeg et spørgsmål til partitioneringen:
Er en computer fuldstændig ligeglad med, på hvilken partition et program ligger, eller kører et program bedre på Windows´s partition end på en eventuelt anden partition?

Håber på lidt gode råd og vejledning.
Gravatar #2 - zin
3. okt. 2007 18:24
Specificér "større programmer"?
Så vidt jeg husker er udviklingsmiljøer ikke de store RAM whores, så 1 GiB til Windows XP burde række fint.
Så længe du ikke skal bruge harddisken til noget vildere programmering (real time el. lignende) så er den std. ganske fin.

Jeg ville tage std. modellen. Den ser fin ud - også stadig med WinXP! Fedt!

Windows kan håndtere at programmer ligger på andre partitioner/harddiske, men hvis (læs: når) du geninstallerer Windows skal du alligevel geninstallere dem (regedit..), men i min erfaring er der ingen forskel om de ligger på en helt anden harddisk end Windows.
Flere råd gives ved specifikation af "større programmer". :-)
Gravatar #3 - rackbox
3. okt. 2007 18:55
#1 ahh! Endelig én, man ikke først skal overbevise om at købe en Thinkpad :) Nu mangler vi bare at folk lærer at lade være med at købe PC'ere hos laptops.dk :P (gammel oplevelse - lang historie - dårligt køb)
Gravatar #4 - DatStud
3. okt. 2007 19:50
Ville I hellere købe denne model, med 2Gb ram istedet for en som standard. Bemærk at harddisken kun har 4200 omdr.

Gravatar #5 - DatStud
3. okt. 2007 20:22
Ville I hellere købe denne model, med 2Gb ram istedet for 1 som standard. Bemærk at harddisken kun har 4200 omdr.

Er det et bedre køb med mit behov?
Gravatar #6 - zin
3. okt. 2007 23:14
#5:
Det mener jeg ikke - Denne version ser noget sløvere ud, men hvis du virkelig bekymrer dig om hastighed i form af "større applikationer" som du nævnte før går du tilbage til dit gamle valg og sætter 7200 rpm harddisken i og tager et par solbriller på. :-)
Gravatar #7 - Dreadnought
4. okt. 2007 06:33
Gode råd søges

Man skal ikke puste med mel i munden.
Kast ikke med sten når du selv bor i et glashus.
Tag aldrig en lur i en kornmark i høstsæsonnen.
Slik aldrig på en tændt ventilator.
Gravatar #8 - Benjamin Krogh
4. okt. 2007 11:57
#7 spørg ikke om råd på newz... ;)

....
Pis ikke i modvind.
Stå ikke med hænderne i lommen, du bliver homoseksuel af det.
Bid aldrig i et elhegn.
Hør ikke tekno.
Spis ikke gul sne.
Gør ikke i dag, hvad du kan få andre til i morgen.
Spis gul sne, det ku' være whisky.
Spis ikke gul sne. -Ej heller den brune.

og lalala... :)
Gravatar #9 - DatStud
4. okt. 2007 19:45
#7 og #8.. Tak for det:)

Men som der står i selve tråden, er det gode råd til køb af ny bærbar. Det var der bare ikke plads til i overskriften.
Gravatar #10 - zin
4. okt. 2007 21:00
Advice : Don't seek it from newz.dk? ^^,

#7+8:
I glemte
"Beauty is in the eye of the beholder".
I skuffer mig. :-/
Gravatar #11 - Benjamin Krogh
4. okt. 2007 21:59
Da kun hvis der er øl i den beholder!

#9 No problem ;)
Gravatar #12 - arne_v
5. okt. 2007 01:06

JBuilder 2007 EE:
minimum RAM 1 GB
recommended RAM 1.5 GB

Visual Studio 2008 Beta 2:
requirement 1 GB RAM
(og det er formentlig i underkanten)

Og så skal man vel lige køre en database som hapser 0.5-1 GB og en web/app server som hapser 0.5-1 GB bare til små test data.

Jeg vil klart anbefale 2 GB til en developer laptop idag.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login