mboost-dp1

Forslag til hardware

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
9. dec. 2007 13:54
Så har jeg besluttet mig for at udskifte den gamle P4 spand.
Jeg har ikke rigtigt fulgt med i hardware på det seneste, så jeg vil bede om råd til hvad jeg skal købe.

Jeg vil bruge ca. 1200 på et bundkort, gerne asus.

Processoren skal være en pentium dual core af en eller anden art.

Grafikkort regner jeg med skal være et GeForce 8800GT ? (Hvad vil i foreslå?)

En lille hurtig disk til styresystemet og en Sata på et par hundrede GB til data.

En low noise CPU-køler.

En psu der kan trække det hele, også så støjsvag.

2 eller 4 GB ram, alt efter budgettet.

Jeg skal køre XP på den.

Samlet set regner jeg med at holde mig under 6K, er det realistisk?

Kabinet finder jeg selv ud af.
På forhånd tak.
Gravatar #2 - zin
9. dec. 2007 14:30
Stærkt realistisk.
Jeg har selv et P5N-E SLI som har Nforce 640 (så vidt jeg husker) chipset, det koster stadig ikke ret meget og understøtter alt hvad du har brug for. En C2D koster heller ikke ret meget - en e6600 gør mig glad lige p.t., dog vil jeg passe på med grafikkortet - sidst jeg undersøgte det, var de meget dyre (GeForce8600+). :-)
Du har ikke brug for en skærm, går jeg ud fra?
Gravatar #3 - holmen
9. dec. 2007 16:29
Jeg har skærm, men skifter den først ud senere.
Men det kunne være at jeg skulle tage udgangspunkt i den bundkort og den processor du foreslår.
Bundkort
CPU
HDD
PSU
Jeg vil gerne have et 8800 GT, men de fås ikke som lydløse? Hvis ikke, så må jeg leve med den blæserstøj der nu engang er.
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html 8800 GT OC, hvad står OC for?

Er en 600W PSU utilstrækkelig?

Nogen der kan foreslå nogle ram (2 eller 4 GB) der kan køre på det bundkort sammen med den processor jeg har valgt? Ca. 1000 kr vil jeg bruge på ram.
Gravatar #4 - holmen
9. dec. 2007 16:34
Edit, jeg vil også gerne have et forslag til en CPU køler. Den skal være støjsvag, ikke passiv.
Gravatar #5 - Neo1
9. dec. 2007 16:48
Hvis du skal have 4GB ram så husk på at få fat i XP 64-bit versionen!

Og hvorfor skal det være en Dual Core? En Q6600 kan erhverves til næsten ingen penge idag.

OC står for Overclocked, det vil sige at producenten har overclocket kortet for dig. Det giver et lille ydelses boost, men koster også ekstra, og kortet bliver varmere, imho er det ikke det værd, bare køb et almindeligt 8800GT.

Mht. PSU så skal du ikke kigge så meget på watt-tallet. Det der betyder mest er hvor mange ampere PSUen kan levere ved 12V linjen (Og evt. hvor mange 12V linjer den har).
Gravatar #6 - engfeh
9. dec. 2007 16:56
Der findes passivt kølede 8800 GT'ere!
Anandtech
Men om de er i almindelig handel endnu ved jeg ikke.
Sparkle-kortet i artiklen blev også ret varmt under load...
Gravatar #7 - holmen
9. dec. 2007 18:48
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382... Det bliver det her bundkort i stedet. Vil gerne have trådløst netværk på det.

Det bliver 2 GB ram til max 1000 kr. Og et 8800 GT grafikkort.
Gravatar #8 - vandfarve
9. dec. 2007 22:00
# holmen

Det lyder som et spændende projekt, så det vil jeg gerne hjælpe dig. Jeg støtter stort set alt, hvad du har foreslået indtil videre, men jeg synes, at det hele er lidt uoverskueligt, så jeg vil prøve at samle dine, de andre brugeres og mine forslag i denne post - men selvfølgelig med vægt de komponenter, som jeg kan anbefale, og som jeg tror, at du kan bruge.

Hardware:
CPU: Intel C2D E6750, 2,66Ghz - 1.238 kroner
Motherboard: Asus P5N-E/SLI, nForce 650i SLI - 745 kroner
HDD: Western Digital 250GB Caviar RE - 497 kroner
RAM: Kingston HyperX 2 GB, 800 Mhz - 606 kroner
CPU-køler: Scythe Ninja Plus - 288 kroner
GFX: Asus EN8800GT, 512 MB DDR3 - 1.799 kroner
PSU: Corsair 520W (No further introduction needed!) - 695 kroner
I alt: 5.868 kroner uden forsendelse.

Som du kan se mangler mit forslag et tower, men da det er alt for individuelt, hvordan folk vil have, at det skal se ud, så har jeg bevidst ikke valg noget. Jeg har selvfølgelig et par gode forslag, men det handler i bund og grund, hvor stilrent eller poppet det skal se ud. Jeg har selv valgt et Antec P182, da jeg byggede min pc, men det skyldtes, at jeg ville have et neutralt, men flot og velbygget tower.

Ang. selve forslaget, så kan du altid droppe CPU-køleren for at spare penge. Den der følger med skulle vist være god og lydløs nok. Ellers kan du også vælge en billigere strømforsyning, men ellers vil jeg mene, at jeg har leveret et godt setup til den prisbevidste gamer anno 2007.

Jeg har udelukkende valgt SHG.dk som leverandør, men det betyder nødvendigvis ikke, at du også skal købe dem der. Det er bare den butik, som jeg har bedst erfaring med. Desuden har jeg holdt mig til (eller i det mindste prøvet...) kvalitetsvarer ud fra den tese, at du skal have mest performance for pengene. Mit sidste forbehold er, at jeg kun i nogen grad vil tage hensyn til, at produkterne er på lager, da du altid kan vælge en anden leverandør, ligesom de kan komme på lager igen indenfor et par dage.

Skriv endelig, hvis du har spørgsmål.
Gravatar #9 - holmen
10. dec. 2007 07:42
#8 Tak for dit indlæg, det er til stor hjælp.
Den CPU-køler du foreslår, er der nogen særlig grund til at det lige er den du vælger?
På papiret larmer den her lidt mindre og den er på lager.
Jeg har et tower jeg vil bruge, så det skal jeg ikke have nyt af.

Jeg kan godt lide at du har fundet alle tingene hos samme forhandler, det gør det hele lidt lettere.
Gravatar #10 - vandfarve
10. dec. 2007 08:21

Scythe leverer generelt rigtig gode produkter, så derfor valgte jeg den producent, men derudover skulle der ikke være den store forskel på de forskellige modeller. Den Ninja Plus, som jeg henviser til, og den Infinity, som du henviser til, er stort set ens mht. design, køleevne og lydudbredelse, men hvis Infinity'en er bedre på papiret, så tager du bare den.

Men som sagt, man behøver ikke en anden køler med moderne CPU'ere, så du kan nemt spare 300 kroner, hvis du fravælger den. Jovist kan temperaturen falde op imod 10 grader, men CPU'erne er generelt af så høj kvalitet, at det ikke skader dem.
Gravatar #11 - holmen
10. dec. 2007 09:45
Skærmen bliver opgraderet i denne omgang alligevel, så nogen forslag til en skærm til ca. 3-4K?
Krav:
Widescreen, fladskærm, skal kunne følge med grafikkortet, hvis jeg skulle finde på at prøve nogle halvtunge spil.
22" vil være fint. 24" vil måske være lidt i overkanten.
DVI naturligvis.
Gravatar #12 - MiniatureZeus
10. dec. 2007 09:48
Samsung laver nogle udmærket skærme, 225 MW har jeg rigtig gode erfaringer med, og den er vidst ikke så dyr mere.
Skal dog siges, at det ikke er en, som jeg arbejder til dagligt med, men har kun brugt den i en uges tid, til noget spil og film, og der var den rigtigt lækker.

Derudover er ViewSonic også et rigtig godt bud eller Apple, som dog er markant dyre, og egentligt ikke de ekstra penge værd har jeg hørt.
Gravatar #13 - reefermadness2
10. dec. 2007 12:57
Hvis du har tænkt dig at køre SLi med to 8800GT'ere så skal man vidst have en 650W PSU (Det anbefaler 3dclub ihvertfald)
Gravatar #14 - holmen
10. dec. 2007 13:06
#13 Tanken har strejfet mig, men spillelysten kræver ikke så meget grafik-power, så det ville være at skyde små dyr med kanoner, eller noget, så et enkelt kort er nok til mig. Ellers tak for dit input.
Gravatar #15 - Neo1
10. dec. 2007 14:50
Mht. skærm så skaf dig en Samsung Syncmaster, det er noget af det bedste man kan købe for penge (Ville nok selv bestille en 226BW, men tjek nogle af dem ud før du bestemmer dig)

Og hvorfor er det at du har valgt en E6750 frem for en Q6600? Selvom en E6750 er hurtigere i øjeblikket, er Q6600 mere hensigtsmæssig på lang sigt, og forskellen mellem de to i feks. Crysis er altså ikke enormt stor.
Gravatar #16 - vandfarve
10. dec. 2007 15:01

Den tager jeg gerne på min kappe. En Q6600 er måske mere fremtidssikret, men siden der stort set ikke findes programmer eller spil, der "reelt" understøtter den, og siden den er 700 kroner dyrere end E6750'eren, så foreslog jeg Holmen den i stedet for.

Jeg har selv købt en, og jeg er bestemt også glad for den, men hvis SHG.dk havde haft en E6850'er på lager, da jeg bestilte komponenterne i sommers, så ville jeg hellere have taget den.

Til sidst, hvis man kigger på Tom's Hardware Guide, så er E6750'eren faktisk marginalt bedre i denne demo.
Gravatar #17 - holmen
10. dec. 2007 15:09
#15 jeg har faktisk lige set på en syncmaster 226BW, men vil lige ud og se den i en butik inden jeg bestiller den.

Jeg synes at jeg kan få mere ud af 700 kr på noget andet end en Q6600, men jeg bestiller ting i morgen, så jeg vil da lige overveje det en ekstra gang.
Gravatar #18 - vandfarve
10. dec. 2007 15:16

Efter hvilken stepping, som Q6600'eren er, så vil den teoretisk bruge 30-40 watt mere end E6750'eren under maksimal belastning. Du må selvfølgelig helt selv vælge, hvilken CPU du vil have - jeg vil naturligvis også gerne tale for min "sag" :D

Men hvis du alligevel først køber komponenterne i morgen, så kan du passende google nogle benchmarks med henholdvis en Q6600'er og E6750'er.
Gravatar #19 - Neo1
10. dec. 2007 18:36
#17:

Du skal lige være opmærksom på, at Samsung har besluttet sig for at fremstille 226BW med 3 forskellige paneler, som er enormt forskellige mht. billedkvaliteten. Så den du ser i butikken kan muligvis være mærkbart bedre end en du får med hjem, hvis du er uheldig at få et ringere panel.

Mener nok det du bør gå efter er et A-panel, man kan kun tjekke panelet ved at tilgå skærmens indbyggede menu, så det kræver at du sætter den op og tænder den. Men hvis butikken er med på den, tror jeg godt det kan betale sig lige at checke skærmen før man tager den med hjem, og evt. udskifte den med en anden, tjek lige google, der står en del mere om det.

Hvad angår Q6600 så er det jo også i høj grad et spørgsmål om personlig preference, jeg multitasker meget ofte da jeg kører med 2 skærme side om side, og ville derfor ikke tøve 1 sekund med at vælge en quad frem for en dual-core. Men i bund og grund kan det godt være de 700 kroner er bedre givet ud til noget andet (Feks. et fedt mouse/KB setup ;)?
Gravatar #20 - reefermadness2
10. dec. 2007 19:16
#19 - Hvor stor er chancen for at man får skod panelet ? for jeg har lige bestilt en 226BW :-o
Gravatar #21 - Neo1
10. dec. 2007 19:30
#20:

Aner jeg ikke, ser ud til at rækkefølgen er S-Panel, C-Panel og A-Panel, hvor A-Panel kan give Backlight Bleed og dårligere kontrast. Men husk på at hvis du køber over nettet har du 14 dages fortydelsesret, så hvis du ender med et A eller C panel og ikke er tilfreds kan du bare sende den tilbage og bestille en ny.
Gravatar #22 - reefermadness2
10. dec. 2007 19:39
#21 Ah okay... Har dog lige læst mig til at A ikke er så slemt i forhold til C panelerne (så nogle sammenligninger og jeg må sige at C så rigtig grumt ud med masser af "ghost" og dårlig farve)
Gravatar #23 - gentox
10. dec. 2007 19:43
Scythe er i den rigtigt gode ende af CPU køler markedet, og selvom de på papiret har en høj db, er de forbavsende stille.
Men vil komme med en lille advarsel, de er faktisk så tunge at der er en markant større fare for at beskadige ens bundkort ved transport end ved mange andre "tunge" CPU kølere.

Så Scythe og specielt den Infinity med en vægt på 960 gram, som jeg selv har, fungere bedst i et system der ikke bliver flyttet for meget rundt.
Gravatar #24 - holmen
10. dec. 2007 21:32
#23 Min stationære er staionær i ordets mest bogstavelige forstand, den blive kun flyttet hvis jeg skal ommøblere.

(Feks. et fedt mouse/KB setup ;)?
En ny mus er en god idé, men ikke et KB. Jeg skifter ikke mit gamle IBM KB-8926 før jeg er tvunget til det.
Gravatar #25 - holmen
11. dec. 2007 11:52
Det grafikkort jeg gerne vil have er ikke på lager.
Ville i vælge en overclocked version eller hvad ville i vælge? Jeg bestiller i aften. PT står mit valg på det OC'ede, men hvis der er nogle der har nogle pros/cons hører jeg gerne. Forslag til et alternativt kort er velkomne, max pris er 2.5k og det skal være PCI-E sokkel.
Gravatar #26 - vandfarve
11. dec. 2007 12:52

Jeg ville vælge Inno3D 8800GT OC i stedet for det foreslåede Asus EN8800GT, da det, som du selv nævner, faktisk er på lager. SHG.dk plejer at være rimelig reelle mht. leveringsdatoer, men der er problemer med at levere over hele EU og USA, hvorfor det bestemt ikke ville være usandsynligt, hvis leveringsdatoerne blev udskudt. De andre kort skulle komme på lager mellem d. 17. december til og med midten af januar, så der kan gå lang tid, før præcis dit kort kommer hjem.

Du vil komme til at betale 200 kroner mere, men for den pris får du et OC-kort og visheden, hvornår dine bestilte komponenter kommer. Jeg vil mene, at investeringen er merprisen værd, fordi du allerede vil få delene i morgen.
Gravatar #27 - holmen
11. dec. 2007 14:47
Et Ram-spoørgamål:
Disse VS disse. Kan man ikke lige så godt købe dem til 610 kr? Eneste forskel er at de, der er 4 kr. dyrere, er "nVidia SLI Certified", hvilket vel ikke er en ulempe?

Correct me if I'm wrong.
Gravatar #28 - gentox
11. dec. 2007 14:59
Iflg. det man kan grave frem fra Kingstons egne informationer, så er de teknisk identiske udover at den ene type er godkendt til brug i nVidia SLI systemer.
Gravatar #29 - engfeh
11. dec. 2007 15:08
Hvad h... har RAM med SLI at gøre!?? Er det bare en ny måde at tjene penge på eller hvad?
Gravatar #31 - Benjamin Krogh
12. dec. 2007 15:43
Hvis du bruger Windows XP 32 bit (Eller et andet 32 bits OS), skal du være opmærksom på at du ikke kan bruge mere end ~3GB RAM.

Forklaringen er selvfølgelig at der kun er 2³² adresser, hvoraf en del går til pci, pci express, etc. Der er nogle muligheder som PAE og andet gøgl, men de virker (min mening!) bedst i Linux. Jeg kunne ikke lige få XP til at adressere mere end 3GB i hvert fald.
Gravatar #32 - zin
12. dec. 2007 19:18
#31: Dette har været oppe til debat før - det viser sig at PAE er deaktiveret i XP 32bit og denne kan derfor ikke adressere mere end ~3 GiB RAM.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login