mboost-dp1

Er mit grafikkort fucked??

Gå til bund
Gravatar #1 - jongleur
20. aug. 2007 18:59
Jeg kan ikke længere køre spil på min computer. Efter max 5 min fryser alt til. Har prøvet i flere forskellige spil Tidligere har den ellers fungeret (næsten) upåklageligt, men for lidt over et halvt år siden begyndte den at brokke sig gevalidgt over den mindste belastning. Jeg mistænker mit grafikkort for at være synderen, og er også beredt på at skulle ud og købe et nyt, men jeg vil lige høre andres mening forinden, hvis i altså tror der skulle være noget andet i vejen.

Har en ældre computer købt hos Fønix computer i kbh. Jeg købte for et stykke tid siden et Sapphire Radeon 9800 Pro, som indtil det alt sammen begyndte at sgå skævt, har virket fint. Derudover er Specs:

Athlon 2400+
2x512 no-name ram @ 400 mhz
80 Gb Maxtor harddisk
160 gb Seagate Barracude harddisk

Kører windows Xp helt opdateret. Har prøvet forskellige versioner at atis catalyst drivere men får samme resultat. Har opdateret min bios en gang for temmeligt lang tid siden men før jeg beygndte at få problemer. Alle andre drivers skulle også gerne være up-to-date
Gravatar #2 - trylleklovn
20. aug. 2007 19:05
Har du renset din computer for støv for nyligt?
Gravatar #3 - holmen
20. aug. 2007 20:45
Man skal da nok have en lille pik for at kunne fucke et grafikkort...
Gravatar #4 - Cloud02
20. aug. 2007 20:47
Tjek temperaturen på dels din GPU og CPU.
Gravatar #5 - jongleur
21. aug. 2007 09:51
Om jeg har renset den for støv?? Hvad fanden skulle støv dog kunne gøre ved om den virker som den skal eller ej. Nå men det er sjovt du spørger for jeg kører med åbent kabinet for tiden, og sidst jeg støvsugede fik computeren også lige en tur, så den skulle være god nok. Ang. temperatur ligger min cpu på lidt over 50 grader når jeg tjekker den i bios. Temp på grafikkort kan jeg kun føle mig frem til, men må erkende at det er temmeligt varmt. Så varmt at jeg ikke kan lægge en finger derpå i mere end et par sekunder. Men kan et grafikkort der tidligere har virket fint, lige pludselig gå hen og blive for varmt??
Gravatar #6 - themuss
21. aug. 2007 09:52
Støv avler statisk elektricitet... Støv er den største hardware-dræber.
Gravatar #7 - nyx
21. aug. 2007 10:01
Og en støvsugning hvor f.eks. en børste rammer komponenterne kan også skære drastisk ned i levetiden, eller direkte ødelægge noget på stedet. Samtidig, så sørg for at være jordet selv (fri for statisk elektrisitet) når du rør den mindste smule ved komponenterne - andet kan, i uheldige tilfælde ødelægger komponenter.

Kabinetter er desuden (i de fleste tilfælde) designet til at være lukkede for at kunne holde "airflow" over de rigtige komponenter. Så ved at åbne kabinettet kan du rent faktisk gøre komponenterne varmere end hvis du havde det lukket. Den generelle temperatur i kabinettet falder måske, men den temperatur der er lige over printpladerne kan meget vel været adskillige grader højere. Køb en eller to kabinetblæsere istedet og sæt siden på igen, så er du på den sikre side...
Gravatar #8 - MiniatureZeus
21. aug. 2007 10:02
#6 og udover det, så virker det også som et tæppe som holder på varmen hvis det ligger over hardwaren i et tykt lag...

Støv er ikke noget man sådan skal spøge med!
Gravatar #9 - jongleur
21. aug. 2007 10:57
Hmm det var lige godt satans. >Nå men det er også altsammen ligemeget nu for har faktisk fundet fejlen og som oftest er det enklere end man lige går og regner med. Køleren til grafikkortet var defekt, hvilket forklarer stort set alle de symptomer jeg har haft. Klart at den ikke gider spille mere end et par minutter og klart at hele systemet går ned nu og da når kortet bliver for varmt.

Så nu vil jeg fluks bestille mig et nyt grafikkort. Jeg har i den anlednig overvejet at købe enten et Ati x1550 kort eller et geforce 7300 GT. Det ene er lidt dyrere end det andet men ikke så meget at det gør noget. Hvilket af de to vil i anbefale?
Gravatar #10 - nyx
21. aug. 2007 11:06
Hvis budgettet tillader, så er 7900GS'en fra Asus slet ikke dårlig - hvis man tager den fabriks-OC'ede model altså... Har ihvertfald ingen problemer med noget som helst ved 1024x768 med A-whatever på maks og 70Hz på den lille sag... :-) Ved højere opløsninger har jeg været ude for at skulle sætte den ned til 60Hz, men det er dét. :-)
Gravatar #11 - MiniatureZeus
21. aug. 2007 11:10
Du kan jo også bare købe en ny køler?
Gravatar #12 - jongleur
21. aug. 2007 11:26
Ja det overvejede jeg også men jeg ved ikke om det er selve køleren der er gået død eller om det er noget dybere inde i kortet. Orker ikke rigtigt at bakse med det så køber abre et nyt men billigt kort i stedet.
Gravatar #13 - MiniatureZeus
21. aug. 2007 11:28
Er da meget billiger at købe en lille blæser til 50 kr. Dit kort fejler jo ikke noget rent kraft mæssigt..
Gravatar #14 - jongleur
21. aug. 2007 11:48
hmm ok det virker som om du insisterer;-)
Et andet problem er også bare hvor jeg dog skal få fat i en blæser der passer nøjagtigt til mit kort!
Gravatar #15 - trylleklovn
21. aug. 2007 11:52
Vedrørende støv, så kan det også clogges op inde i grafikkortkøleren efter længere tid, og til sidste gøre at der slet ikke kan komme ngoet luft igennem.
Gravatar #16 - nyx
22. aug. 2007 08:14
#14, edbpriser.dk - mål diagonalen mellem skruerne på kortet, eller køleren og find én der passer... Alternativt, skru' den af og tag køleren med ned i din nærmeste computer-forretning (ikke Fona, Merlin eller sådan noget, en computer-forretning)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login