mboost-dp1
En der kender disse symptomer på en Harddisk?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
jeg har en harddisk hvor der ligger nogle filer på, som jeg gerne vil have hen på min primære disk. Bios kan godt se disken. Når windows starter op, detekteres disken, den skriver at den nye hardware er installeret og klar til brug. Jeg kan højreklikke på diskens ikon, under denne somputer, og se at den andvender ca. 75% af pladsen. Når jeg dobbeltklikker på den, viser den absolut ingen ting. Disken der er problemer med, er formateret i fat32, og jeg vil have dataen over på en disk med ntsc fil system. burde det give komplikationer? hvad kan der være galt, siden at den siger at jeg anvender ca. 755 af pladsen, men den viser ingen mapper eller noget, når jeg dobbeltklikker på disken.
PS. Jeg har bedt den om at vise skjulte filer og mapper.
PS. Jeg har bedt den om at vise skjulte filer og mapper.
Der kan være noget galt med fat tabellen.
Det kan evt. være at filerne er markeret som systemfiler (du skal seperat angive at ud vil se disse).
Mht. at flytte dem, så kan du jo bare køre convert på drevet hvis du vil fra fat til ntfs.
Det kan evt. være at filerne er markeret som systemfiler (du skal seperat angive at ud vil se disse).
Mht. at flytte dem, så kan du jo bare køre convert på drevet hvis du vil fra fat til ntfs.
Jeg er bange for at drevet er beskadiget. Jeg har lige snakket med ham der ejer den, han har lig einformeret mig om, at får ca. 2 år siden, lossede han til sin computer, og så virkede disken ikke mere, han kørte win 98 på den.
Den ser ud som om den virker, men man kan ikke defragmentere den. Men, når jeg nu ved, at grunden til at den ikke virker, er ukorrekt behandling af disken, så er spørgsmålet, om den ikke skal til nogle "profesionelle data-reddere" (hvis der er noget der hedder det) for at redder filerne, som primært er billeder.
Den ser ud som om den virker, men man kan ikke defragmentere den. Men, når jeg nu ved, at grunden til at den ikke virker, er ukorrekt behandling af disken, så er spørgsmålet, om den ikke skal til nogle "profesionelle data-reddere" (hvis der er noget der hedder det) for at redder filerne, som primært er billeder.
S.M.A.R.T. burde kunne fortælle dig, hvis disket er beskadiget. Nederst på siden finder du nogle programmer, der kan trække denne information ud af disken.
Okay, jeg kigger på det når jeg er kommet hjem. Det lyder som om at div. data ikke er fortabte, det er jo godt nok. Når jeg kører convert i cmd'en, er der så ikke en risiko for filtab?
Er det overhovedet nødvændigt at konvertere drevet? Man kan da godt flytte ifler fra et fat32 formatteret drev til et NTFS formatteret drev, ikke?
Og tak für lé hjælp.
Er det overhovedet nødvændigt at konvertere drevet? Man kan da godt flytte ifler fra et fat32 formatteret drev til et NTFS formatteret drev, ikke?
Og tak für lé hjælp.
#6:
Nej, du behøver selvfølgelig ikke konvertere drevet hvis du ikke vil, og som du selv siger, kunne jeg godt forestille mig at det vil være lidt farligt - hvis fat-tabellen er beskadiget og har glemt en masse filer, vil disse heller ikke blive konverteret til NTFS.
Start med at gøre som amokk og andresen foreslår.
Hvis du er så heldig at det kun er filtabellen der er smadret, findes der en masse recovery-programmer der kan skanne harddisken for filer, og få dem tilbage selvom de ikke står i tabellen. Disse koster dog oftest penge.
Nej, du behøver selvfølgelig ikke konvertere drevet hvis du ikke vil, og som du selv siger, kunne jeg godt forestille mig at det vil være lidt farligt - hvis fat-tabellen er beskadiget og har glemt en masse filer, vil disse heller ikke blive konverteret til NTFS.
Start med at gøre som amokk og andresen foreslår.
Hvis du er så heldig at det kun er filtabellen der er smadret, findes der en masse recovery-programmer der kan skanne harddisken for filer, og få dem tilbage selvom de ikke står i tabellen. Disse koster dog oftest penge.
Er jeg så heldig at der er en der kan/gider tjekke linket i #5 og se om der er et program der skulle kune hive data ud fra disken?
Har kørt S.M.A.R.T, og det siger at fejlen er ved spin retry count.
current er 99
worst er 99
threshold er 90
Nogen der ved hvad det betyder?
Har kørt S.M.A.R.T, og det siger at fejlen er ved spin retry count.
current er 99
worst er 99
threshold er 90
Nogen der ved hvad det betyder?
S.M.A.R.T. fortæller mig vedr. spin retry count:
current er 99
worst er 99
threshold er 90
Wikipedia siger: ...A decrease of this attribute value is a sign of problems in the hard disk mechanical subsystem.
Så vidt jeg kan se, er spin retry count over threshold, altså increased, ikke decreased.
Nu er spørgsmålet bare, om filerne står til at redde. Nogen bud?
current er 99
worst er 99
threshold er 90
Wikipedia siger: ...A decrease of this attribute value is a sign of problems in the hard disk mechanical subsystem.
Så vidt jeg kan se, er spin retry count over threshold, altså increased, ikke decreased.
Nu er spørgsmålet bare, om filerne står til at redde. Nogen bud?
holmen: de "tabte kæder" (lam oversættelse) betyder at nogle data er skrevet til disken, og de burde tilhøre en bestemt fil, men filoversigten (FAT) har ikke registreret noget filnavn, og derfor er dataene ikke tilgængelige. Hvis du siger ja til at konvertere dem, får du nogle filer i roden der hedder FILE001.CHK osv. og som indeholder dataene fra de "tabte kæder"
Jeg har personligt aldrig oplevet at det er brugbart, men det betyder ikke at det ikke kan hænde - man skal jo først finde ud af hvad det er så man kan åbne det.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.