mboost-dp1

Dual channel DDR?

Gå til bund
Gravatar #1 - drbravo
6. jul. 2005 21:11
Ohøj Hr. Bæver!

Hvad er forskellen på DDR og Dual Channel DDR ram?

(duuh - det lyder ret åbenlyst - jeg ved det..)

Er det kun ram der sælges specifikt som Dual Channel som kan køre det? eller kan man købe 2 ens blokke DDR og køre dem Dual Channel?
Gravatar #2 - amokk
6. jul. 2005 21:14
du kan bruge alle slags DDR RAM til at køre dual, de skal blot have samme størrelse og opbygning, og kunne køre med samme hastighed...

Det ideelle er self. 2 ens moduler, men man kan være heldig at andet også kan bruges.

Principielt giver det dobbelt båndbredde til RAM at køre dual channel, men det er dog kun på Athlon 64 at dette kan udnyttes fuldt ud
Gravatar #3 - *Iceman
7. jul. 2005 07:50
Når du nu skal hjælpe en kammerat med at samle en ny computer, er det så ikke nemmere at oprette en tråd, hvor du spørger om hjælp/forslag til sammensætningen.

Ellers ender du bare med at lave en ny tråd hver gang du støder på noget nyt hardware som du ikke forstår. Hvilket i sidste ende kan resulterer i, at din kammerats computer bliver noget rod, da du har sammensat nogle forkerte dele eller købt noget gammelt lort til en dyr pris.

Bare et forslag. Vil gerne hjælpe, bare skriv hvad den skal bruges til, gerne indeholde og hvad max prisen må være. Så kigger jeg på det i aften.
Gravatar #4 - drbravo
7. jul. 2005 09:19

primælrt spil - omkring 6k

Her er hvad jeg er nået frem til:

processor: AMD64 3500+, venice core

bundkort: enten Asus - A8V Deluxe WiFi-G (som kræver bios update)
eller: MSI - K8T-NEO2-FIR

Grafikkort: Det TYBO har til salg herinde

Ram: 1GB dane-elec eller kingston PC3200 value ram
Gravatar #5 - amokk
7. jul. 2005 10:17
køb et motherboard med nforce 4 chipset, VIA er noget crap...
Gravatar #6 - drbravo
7. jul. 2005 10:22

Kender du et godt bundkort - evt med wlan der har nForce4 og kører AGP? Jeg har ikke fundet et...
Gravatar #7 - amokk
7. jul. 2005 10:25
nforce 4 kører ikke med AGP, men med PCIe.

Hvis du skal have et MB med AGP så tag et MSI K8N Neo2 Platinum med Wlan... det har nForce 3 250 Ultra chipset (min lillebror har sådan et, det er sgu ok)
Gravatar #8 - *Iceman
8. jul. 2005 08:14
Tror faktisk jeg vil anbefale dig at købe et andet grafikkort, selvom TYBOs tilbud er meget fint.

Men på den anden måde slipper du for at købe noget hardware som er 1 generation for gammelt. Nåede ikke helt at kigge på det igår aftes som lovet (sorry), men umiddelbart ville jeg gå efter noget som dette.

Bundkort ASUS A8N-SLI / Deluxe 1129,-
CPU AMD Athlon64 3200+ 1405,-
Ram Corsair | Value Kit 2*512(PC3200) 820,-
Grafikkort 2*POV | Geforce 6600GT (Pcie) 2638,- (1319,- stk)

Totalpris 5992,-

Tog udgangspunkt i de dele du selv havde skrevet, og regner med i har kabinet, harddisk, dvddrev osv. Det eneste du nok skal være opmærksom på er, at hvis strømforsyningen ikke har et 24pins strømstik, skal i ud og have en adapter og hvis den ikke er omkring de 350 Watt, kan den nok ikke trække dette sli system. Men alt i alt er det en bedre løsning. Med de nyeste drivere fra nVidia har de virkelig gjort noget for SLI-performance og jeg får højere framerates end min kammerat i mit sli 6600gt system end hans enkelte 6800gt kort. Det er dog meget svingende alt efter spil og opløsning. Men på længere sigt vil du nok være bedre tjent med et bundkort med PCIe i forhold til AGP, så alt i alt vil jeg mene dette er en bedre løsning.

// Poul
Gravatar #9 - amokk
8. jul. 2005 10:47
#8 MSI og DFI laver langt bedre SLI motherboards, læs testen på anandtech

Det bedste 6600GT kort er det fra leadtek, læs testen på anandtech
Gravatar #10 - *Iceman
8. jul. 2005 11:14
Så vidt jeg ved, kører POV kort med samme ram og core hastighed som leadtek - så den normale performance er den samme. Det er kun hvis man har tænkt sig at OC sit kort, og når han er i tvivl om hardwaren tror jeg ikke hans tanker går i den retning. Desuden er POV slet ikke med på listen, så hvordan kan du påstår det er bedre?

Mht bundkortet, kan jeg ikke rigtig se hvad der gør din påstand bedre? Det er minimale ting det drejer sig om, men i forhold til MSI og DFI har Asus lavet den genistreg at de har større afstand mellem deres PciE porte. Dette gør det muligt at udskifte den larmende bridgekøler med en passiv fra Zalman, samtidig med at du kører et sli system :)

Og du har endda mulighed for at skifte kølerne på grafikkortene til nogle der larmer mindre og stadig have plads. Det kan ingen af de to andre gøre.

En anden faktor er, at alt det du nævner er noget dyre end det jeg valgte og derfor overskrider du hans budget med ihvertfald 6-700 kr. Man kan altid finde noget der er bedre, men når man nu en gang har sat et beløb af, synes jeg man skal prøve at holde det inde for det. I sidste ende er det 2-3 fps det drejer sig om og det ville jeg aldrig nogen sinde betale 6-700 kr ekstra for.

Men hvis du har nogle bedre argumenter er jeg da villig til at lytte og blive omvendt :)

//Poul
Gravatar #11 - amokk
8. jul. 2005 12:47
en zalman vf700cu (dog ikke passiv men meget støjsvag) fylder kun 1 slot mere, så der kan sagtens sidde 2 af disse i et MSI board.

testen af motherboards pointerer at MSI og DFI er lavet af bedre komponenter, og det, at asus har valgt at lade den ekstra SATA og LAN controller køre over PCI siger noget om at det er en lappeløsning som bare har tilformål at imponere uvidende kunder, PCI er slet ikke hurtigt nok til hverken SATA eller Gbit LAN

i øvrigt, hvis man har et forholdsvis lille budget synes jeg det er hul i hovedet at 2 kort i SLI, så hellere da et enkelt 6800GT og så have muligheden for at opgradere om noget tid, i stedet for at købe 2 billige kort nu, og skulle udskifte dem begge ved opgradering.

nåh men jeg købte flg. system: www.memos.dk/sbn/hardware2005 og I kan da lige læse mine erfaringer, selv om jeg godt ved det sprænger prisrammen som er angivet her.
Gravatar #12 - *Iceman
8. jul. 2005 13:24
@ Amokk

Læste godt dit indkøb dengang - lækkert skærm (har den samme :D)

Men jeg tænkte mere på den NB47J North Bridge Chipset Cooler - det kommer også an på, om man går efter et helt lydløst system. Jeg købte selv asus bundkortet, dengang da det lige kom frem (mener også de var først ude) og har været rigtig glad for mit - specielt efter jeg har fået sat de zalman kølerer du referere til på og så den NB47J.

Om man har råd til et 6800GT kort er jo et spørgsmål om valg (og økonomi) Vil give dig ret i, at det bedre kan svare sig at købe et 6800GT kort, hvis man senere har tænkt sig at opgradere - men sådan som det ser ud nu med de nyeste nVidia driver, så giver mit sli system (6600gt) baghjul til min kammerats 6800gt kort (hans er dog et AGP, hvor mine er PciE)

Men hvis man alligevel skal købe et 6800GT og spare de ekstra penge op, kan man jo lige så godt vente på 7800gt kortet som er lige er på trapperne. Igen, hvornår skal man bruge det og hvor mange penge har man.

Jeg kan ikke helt følge hvad du siger med at de ekstra SATA og LAN kører over pci. Er det onboard fuskeriet er lavet, da jeg ikke har noget pci-indstikskort med de ekstra funktioner? Men igen, til et normalt system, har man virkelig brug for alle 6 (eller er det 8) sata porte? Men det er selvfølgelig rart at det virker ordentligt når man nu engang har betalt for det.

Så i bund og grund er vi enige, hvor jeg bare satser på noget han har råd til - men det er godt at gøre opmærksom på at der findes noget bedre hvis han spare nogle ekstra 100 kr op.

//Poul
Gravatar #13 - amokk
8. jul. 2005 15:40
#12 de ekstra SATA og LAN porte kører over PCI, de sidder ikke som indstikskort, men er forbundet til PCI bussen, som er en gammel langsom standard. - på MSIs model kører de over PCI express, dvs. at SATA controlleren har 250 MB/s båndbredde til sig selv, det samme har LAN controlleren, hvorimod at på ASUS skal LAN (125MB/s) og SATA (150MB/s) dele de 133MB/s som PCI tillader, med resten af PCI enhederne i systemet

og hvorfor i alverden anbefaler du et A8N SLI Deluxe, når du selv siger man ikke har brug for de ekstra SATA og LAN porte?

og så til sidst, læg mærke til at MSI og DFI klarer sig bedst i overclocking tests, det samme med leadtek kortet.

selv om man ikke OCer er det relevant, da det siger en del om kvaliteten og stabiliteten af komponenterne som de er bygget af
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login