mboost-dp1
DB eller dBA? (Blæserstøj)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg er ved at købe en ny køler til min processor (Pentium 4, 3,0 Ghz) og vil godt have en der ikke larmer så meget. Inde på edbpriser.dk har jeg fundet et par stykker der kunne have interesse. Problemet er bare, at på nogen kølere opgives støjniveauet i dB og på andre i dBA. Hvad er forskellen, og hvad larmer mest? 16 DB eller 16 dBA?
På forhånd danke.
På forhånd danke.
Forskellen er at det ene system er en vægtet skala, fordi det menneskelige øre opfatter forskellige frekvenser uens. dBA skalaen lægger mindre vægt på lave og meget høje frekvenser hvor øret mindre følsomt overfor intensiteten af lydbølgerne.
Så 16dBA køleren larmer højst sandsynligt mest, men det er ikke sikkert du overhovedet opfatter det.
Så 16dBA køleren larmer højst sandsynligt mest, men det er ikke sikkert du overhovedet opfatter det.
#1 dB er i virkeligheden ikke en enhed men em slags vægtet procent skala, når malt måler man i forhold til at absolut lydtryk mens man tilsyneladene renser frekvensbåndet lidt med dBA-skalaen.
for den fulde historie se http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel
for den fulde historie se http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel
Glem alt om det støjniveau som der er opgivet på edbpriser.dk de kommer fra leverandøren, som har dem fra producenten og de er ikke alle til at stole på.
Kig hellere på www.hardware-test.dk www.tweakup.dk www.anandtech.com eller www.tomshardware.com
Kig hellere på www.hardware-test.dk www.tweakup.dk www.anandtech.com eller www.tomshardware.com
Okay. Nogen forslag til en low-noise køler til en Pentium 4 (presscut-udgaven), socket 478? Den står i et rum, der godt kan blive 30+ grader (celcius) her om sommeren, så den skal køle godt. Jeg har haft flyttet processoren over i et par forskellige bundkort her i sidste uge, så kølepastaen er ikke så god på den gamle og larmende køler, så temperaturen kan godt nå op på de 70-72 grader (den genstarter ved 75).
Køleren må koste ca 350 kr. eksklusiv levering.
Køleren må koste ca 350 kr. eksklusiv levering.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.