mboost-dp1

CPU: 2800+, 3000+, 3200+ osv.

Gå til bund
Gravatar #1 - freestyler007
16. mar. 2005 21:50
Har set at nogle cpu'er er angivet med 2800+, 3000+, 3200+ osv., hvilket jeg ikke lige fatter en brik af. Hvordan omregner man det til GHz?
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
16. mar. 2005 22:07

Man kan ikke direkte omregne det til GHz, da det ikke er en real måling af noget. Det er primært noget AMD bruger for at deres CPU skal være mere sammenlignelig med Intels CPU'er.

Jeg stoler dog ikke en meter på det.

Det værste ved dette mærkningssystem er at rigtig mange butikker ikke fatter det. Jeg hader når jeg sidder og kigger i Bilka kataloget og ser en AMD Athlon 3000+ bliver solgt som 3 GHz.

Det er den slags ting der ødelægger mit liv. Det, også Nik og Jay.
Gravatar #3 - drbravo
16. mar. 2005 23:55
Hot, Hot, Hot!
Gravatar #4 - NFX
17. mar. 2005 10:24
#2:
Det værste er næsten at Intel også er begyndt at bruge et mærkningssystem, det er dog bare endnu mere virkelighedsfjern, som f.eks. M700, det så vidt jeg husker er en 2.0 GHz Pentium-M.
Gravatar #5 - JackDK
17. mar. 2005 11:19
hmm, mener det bare er 1,6 man skal dividere tallet med og så får du den aktuelle clockfrekvens, men idag har det ikke meget at sige. DEt kommer også an på hvordan cpuen er lavet osv...
Gravatar #6 - sku®ken
11. jul. 2005 20:23
Jeg har i dag, af en ekspedient i ElGiganten i Nykøbing Falster fået at vide, at en Intel Celeron 1,5 GHz er hurtigere og bedre end en Athlon 3000+
Hvordan forholder i jer til den påstand???
Gravatar #7 - jeldtoft
11. jul. 2005 20:40
Intel Celeron 1,5 GHz er hurtigere og bedre end en Athlon 3000+

Det tror jeg nu alligevel ikke!
Gravatar #8 - amokk
11. jul. 2005 20:41

#1 læs nogle tests af CPUer på www.tomshardware.com og lign. sider.

AMD har nogle modelnumre, som groft sagt angiver hvor hurtig en intel CPU de svarer til. Således svarer en Athlon 3000+ ca. til en Pentium 4 3GHz, og en Sempron 2800+ svarer ca. til en Celeron 2.8 GHz (lad være med at købe sempron og celeron, de yder ret dårligt).

Du kan dog ikke ALTID regne med at en 3000+ svarer til en 3 GHz, det kommer an på hvordan de bruges. Pentium 4 er f.eks. lidt hurtigere ved ting som video/audio encoding mens Athlon 64 er hurtigere ved spil og lign.

#5 den huskeregel holder så heller ingen steder, flere af AMDs modeller (3500/3700 og 3800/4000) har samme frekvens men større cache og derfor højere modelnummer.

#2 du kan jo heller ikke blindt regne med den rating, men den er vejledende for maskinens allround performance, og som du kan se i tests er intel gode ting nogle ting og amd til andre.

#6 at sælgeren burde holde sin kæft når han ikke aner en pind om hvad han taler om. jeg kan i øvrigt godt forstå han vil sælge en celeron til samme pris som en athlon 3000+, det kan kan nok tjene en del mere provision på... jeg synes du skulle tage op, få ham til at skrive under på de ting han har sagt (eller optage det med diktafon, købe computeren, og komme igen senere med en printet test fra toms hardware eller anandtech, som bekræfter at han har løjet, så kan vi se om de vil give dig en Athlon 3000+ i stedet for den celeron 1.5 ghz
Gravatar #9 - jeldtoft
11. jul. 2005 22:37
#8 er det ikke at satse pengene farligt, vi kender vel alle sammen buchs historie!
Gravatar #10 - amokk
11. jul. 2005 22:47
#9 jeg kender den ikke helt, ved bare han bræger om at fona skylder ham 8000 kr
Gravatar #11 - TWFH
12. jul. 2005 06:48
#3: Kan desværre ikke rate dit indlæg som "irriterende" =P

#6: Det er en ekspedient fra Elgiganten, nogle af de største fuskerøve herhjemme p.t. - sig endelig ikke at du anser deres personale for at være kompetente - det er strafbart, eller burde i hvert fald være det ;)

amokk kan jeg kun give ret i, at Sempron/Celeron fra hhv. AMD og Intel yder ringere end deres "brødre" såsom Barton-udgaven af Athlon XP og P4, da de bla. er udstyret med mindre cache, som i mange tilfælde har meget større betydning end man skulle tro.

Dog, når alt kommer til alt, har de største speed boosts jeg har fået været grundet RAM-opgraderinger. AMD har sagt det i flere år, Intel er (næsten) lige begyndt på det - MHz er langt fra alt.

#9: Som med så mange andre af den slags sager; vi kender kun een side, og har kun buchs ord for, hvad der er foregået. I sidste ende er det eneste jeg kan sige: Ikke køwe comp i Fona, Merlin, E-giganten eller en anden kæde (okay; havde kig på en røvbillig maskine i Metro som jeg ville skrælle for komponeneter), med mindre du er forberedt på, at reklamation og garanti kan være noget du skal bruge mange, mange timer på at forklare butikken.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login