mboost-dp1

Centrino hva' for noget???

Gå til bund
Gravatar #1 - Cyrack
17. aug. 2005 18:33
Hej alle mine kære med-nørder!

På trods af mange års erfaring i at gennemskue marketing-bullshit/buzzwords (to sider, samme sag) er det alligevel lykkedes for de onde ord-jonglører at få ram på mig *suk*.

Kan Intel Centrino Teknologi (bare for at lyde som en Dell-reklame) benyttes med en Intel Celeron processor (Dothan-core) eller kan det ikke???

Efterhånden er jeg ved at være godt og vel forvirret efter at have læst på diverse sider (ganske mest fra dem så forsøger at proppe lortet ned i halsen på mig, men alligevel).

Uanset hvad, så forklar mig venligst (enhver form for brug af buzzwords giver minus 10^100^100 point!) hvad centrino helt præcis gør??? Jeg er virkelig i vildrede her...

HJÆLP!
Gravatar #2 - mrmorris
17. aug. 2005 18:49
Centrino er, som du selv er inde på, marketing. Begrebet bruger af Intel for at markere at der er tale om original (Intel) netværkskort, chipsæt og Pentium-M CPU.

Centrino benyttes også nogen gange fejlagtigt om selve CPU'en, selv om disse i virkeligheden hedder Pentium-M og, afhængig af generation, har kernerne Banias, Dothan eller Yonah.

Celeron har derimod intet med hverken Centrino eller Dothan at gøre, men er en low-budget CPU; typisk en desktop CPU som har fået fjernet noget cache og ikke kører så hurtigt.

Så nej, du kan ikke bruge en en Celeron CPU til et Centrino chipsæt som f.eks. Sonama.

Jeg har prøvet ikke at nævne for mange buzzord, men det er svært hvis du samtidig vil have en fyldelstgørende forklaring.
Gravatar #3 - amokk
17. aug. 2005 19:08
#2 Lige for at rette lidt....

Det hedder Sonoma, og er den nuværende generation af Pentium M (en Dothan med 533 FSB).

Celeron M bruger samme chipset som Pentium M (855[GM|PM] eller 915[GM|PM] også kaldet Alviso. Denne CPU er faktisk blot en Pentium M Banias uden speedstepping (dvs. den sluger mere strøm).

Og så til sidst, de 3 netkort som indgår i Centrino platformen hedder Intel PW 2100B, 2195ABG og 2200BG.

IMHO er selve Centrino mærket ikke noget vigtigt at gå efter, så længe maskinene har Pentium M og Intel chipset. Min nye IBM har fx. et Atheros WLAN kort, og det kører ganske udemærket, med bedre linux understøttelse end intels egne kort :-)
Gravatar #4 - mrmorris
17. aug. 2005 20:09
#3 Du har ret, jeg forvekslede Intel Celeron M Processor med Mobile Intel Celeron Processor.

Det hedder Sonoma, og er den nuværende generation af Pentium M

Mener du ikke, "...den nuværende generation af Centrino?". Sonoma dækker over chipsættet som med 915 Express chippen, tilbyder 533MHz FSB, PCI Express og DDR2. CPU'en (Pentium-M Dothan) er den samme som hidtil.
Gravatar #5 - amokk
17. aug. 2005 20:33
#4 måske, jeg havde fået den opfattelse at Sonoma dækkede over en Dothan med 533 FSB og at Alviso dækkede over 915PM chipsettet - og at pakken stadig hedder Centrino
Gravatar #6 - Cyrack
18. aug. 2005 05:59
Men er det en dum idé at købe en bærbar med en Celeron CPU frem for en Pentium? Maskinen skal bruges til skolearbejde, og derfor er hastigheden ikke alt afgørende, det er støjniveauet der imod (samt prisen, da en sådan maskine ikke overlever i ret lang tid (vi snakker maks to år))!
Gravatar #7 - The-Lone-Gunman
18. aug. 2005 09:48

Celeron = Køb aldrig, og slet ikke i en bærbar.

IMHO.
Gravatar #8 - Cyrack
18. aug. 2005 09:59
TLG:
Jeg mente Mobile versioner i begge tilfælde.... Kunne aldrig finde på at sætte en desktop cpu i en bærbar....

Desuden er jeg ved at have hittet ud af alle deres buzz-words.... det er... TADA.vaw ... BUZZWORDS....
Gravatar #9 - mrmorris
18. aug. 2005 10:24
#8 Specielt laptop området er svært at hitte rede i, jeg måtte også lave en del research da jeg købte min Centino baserede laptop. Jeg kan, ligesom The-Lone-Gunman også kun anbefale dig at investere lidt ekstra og få en "rigtig" laptop CPU og holde dig fra Celeron.

Du må hellere købe en langsom Pentium-M end en hurtig Celeron, min 1.7GHz Pentium-M (model 735/Dothan) kører alligevel for det meste på 850MHz for at holde den 100% støjløs og få 5 timer på batteriet. Og den føles så absolut ikke langsom af den grund!
Gravatar #10 - The-Lone-Gunman
18. aug. 2005 10:31

Jeg er ret sikker på der ikke findes en Mobile Celeron.
Gravatar #11 - amokk
18. aug. 2005 11:19
Forskellen på Pentium M og Celeron M er, at den sidstnævnte ikke kan regulere hastigheden ned for at spare strøm. højere strømforbrug=mere varme=mere støj

#10 det gør der så.
Gravatar #12 - Cyrack
19. aug. 2005 07:45
Hmm, har så lige bestilt en laptop med en "Celeron Mobile (Dothan) med Centrino Teknologi"*... det ved jeg så godt at det ikke kan lade sig gøre, men så må producenten jo så få det til at lade sig gøre... :-D

* Det står sågar på fakturaen, så hvordan de vil håndtere den situation bliver spændende... Jeg glæder mig :-)
Gravatar #13 - amokk
19. aug. 2005 14:28
#12 check det med cpu-z fra www.cpuid.com

hvis der ikke står Pentium M, så bør du klage og få kompensation i form af $$$ eller handlen hævet.

har du en url til maskinen?
Gravatar #14 - Cyrack
20. aug. 2005 15:55
amokk:

Ikke direkte, men jeg kan smide en kopi af fakturen op.
Gravatar #15 - andresen
22. aug. 2005 00:42
#14 CyRack
Jamen så gør det dog! :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login