mboost-dp1

Busted raid

Gå til bund
Gravatar #1 - gi-jones
10. nov. 2005 10:13
Er der nogen herinde, der har erfaringer med at redde data fra et tabt RAID 0 system? Jeg ved med sikkerhed at diskene ikke fejler noget, og har med FileScavenger været i stand til rent faktisk at kopiere ting ud, men filerne har alle været korrupte.
Gravatar #2 - wizax
10. nov. 2005 10:27
Chancen for at redde noget brugbart fra et Striped raid-sæt er praktisk taget lig 0, med mindre filerne er under 64K.

Prisen for hastighed ;-)

Det kan være der er andre der har gode ideer, men jeg tvivler på du kan hente noget som helst ud af det..
Gravatar #3 - gi-jones
10. nov. 2005 12:07
Jeg har læst om en hel del på nettet der har gjort det, og jeg kan faktisk også godt hente ting ud derfra, men hvis jeg fx. henter et bmp billede ud, så er det forskudt i blokke hele billedet igennem.
Gravatar #4 - nightH
10. nov. 2005 16:49
hmm, muligvis dumt spørgsmål, men hvis du ved at diskene ikke fejler noget, er det så ikke "bare" at fremskaffe en controller (evt et identisk motherboard hvis det er en onboard controller) hvis der er der fejlen ligger ? eller er problemet at MBR/FAT/MFT er fubar ??
Gravatar #5 - mrmorris
10. nov. 2005 17:09
Du skal i alt fald have fat i noget der kan sammensætte NTFS descriptor, muligvis noget fra http://www.runtime.org/

(Jeg er forøvriogt over i modsatte lejr, kører RAID-1 af sikkerhedshensyn)
Gravatar #6 - oleo
10. nov. 2005 17:39
Hvordan kører du dit raid ? Hardware/Software Linux/Windows ?
Hvis du kører Linux softwareraid så kan du bare --force systemet til at køre på de diske, der er blevet registæret som i stykker.
Læs : "man mkraid" og hold tungen lige i munden :-S
Gravatar #7 - gi-jones
11. nov. 2005 11:20
Kører winxp. Det hele skete fordi jeg fjernede to andre diske (der kørte RAID 1) fra samme controller. Da de var væk, ville mit RAID 0 pludselig ikke starte og registrerede i controlleren som værende to forskellige arrays. Det hjalp ikke at sætte de to andre diske tilbage.
Det er altså controlleren der på en eller anden måde har fucket det op.

#4: Controlleren er ikke i stykker. Den har bare ødelagt arrayet. Er ikke helt klar over, om den gemmer oplysningerne på selve diskene eller i noget ROM på controlleren.
Gravatar #8 - Mort
11. nov. 2005 12:17
#7: Kan du fortælle hvilken RAID controller du bruger (Producent, produktnavn og version) ?

Jeg havde for nyligt selv at problem med at redde data fra mit RAID array, da en af diskene i mit RAID 0 array fejlede.

Ved den anledning lærte jeg at min controller (En onboard Promise controller) kan genbygge et array uden at slette data fra diskene.
Gravatar #9 - gi-jones
12. nov. 2005 18:18
Min er vist en onboard Highpoint på et lidt ældre Abit kort.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login