mboost-dp1

Bluetooth modtager til forstærker

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
18. apr. 2007 20:48
Jeg har en laptop, hvor stort set alt er trådløst. Jeg ville gerne kunne sende min musik trådløst over til forstærkeren i mit anlæg.
Findes der et lille stykke hardware som kan sidde i en af forstærkerens indgange og modtage et bluetooth-signal med musik og afspille det?

Der er win Xp på maskinen...
Gravatar #2 - IT-ekspert Kejser
18. apr. 2007 20:51
Sony har lavet en lille modtager som kan bruges i værtfald i nogen af deres Sony-anlæg. f.eks. et anlæg som dette: http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product...

Selve enheden findes her: http://www.sony.dk/view/View.action?section=da_DK_...
Gravatar #3 - buch
18. apr. 2007 20:54
Ved ikke hvordan det fungere helt præsist, og ved heller ikke om det virker, men hvad med appels airport produkter?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.wo...

Er en kende fuld, så kig lige selv på det :D
Gravatar #4 - Dreadnought
18. apr. 2007 21:05
Hvordan fungerer den på en computer? Bliver den registreret som et ekstra lydkort?

BTW: (lidt billigere)
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?I...
Gravatar #5 - mindzero
19. apr. 2007 05:24
Nu ville jeg nok personligt vælge at gå efter noget med wlan istedet for bluetooth. Bluetooth er kun beregnet til små periferi enheder indenfor en kort afstand.

Ved ikke hvordan den Sony model virker, men Apples Airport bliver ihvertfald fundet automatisk i iTunes. Om man så også kan forbinde til den igennem andre programmer (evt. med nogle hacks, skal jeg ikke kunne sige, men en tur på google finder nok svaret).

Umiddelbart så ville jeg nok kigge efter enheder med wlan, men det er jo op til dig :)
Gravatar #6 - mindzero
19. apr. 2007 05:32
Hvis du kigger i manualen på den sony (kan du se inde på produktsiden) så bliver den registreret som en bluetooth lydenhed. Dvs. som et bluetooth høretelefoner på mobilen for eksempel. Deres eksempler viser slet ikke at man skulle kunne streame fra computer til modtager, men kun mange andre eksempler. Så i denne situation kræver det nok at din computer skal understøtte trådløse bluetooth lydenheder (kan godt være at den gør det out-of-the-box, men aner intet om det).
Gravatar #7 - holmen
19. apr. 2007 06:58
Den understøtter det via BT, men jeg må tilstå at da jeg så muligheder for at sende det via bluetooth, skænkede jeg slet ikke wlan en tanke.
Hvilke muligheder er der for det? En wlan modtager der kan sættes til forstærkeren eller hvad? Jeg vil da foretrække wlan...
Gravatar #8 - mindzero
19. apr. 2007 07:17
#7:
Der findes jo mange forskellige løsninger. Blandt andet Apples Airport (som nævnt), Logitech Wireless DJ Music System, Soundbridge, Squeezebox og sikkert en masse andre.

Kommer lidt an på hvor avanceret du vil have det. Vil du kunne styre det med en separat fjernbetjening eller kun direkte fra computeren.
Gravatar #9 - holmen
19. apr. 2007 07:23
#8 Det skal ikke være noget der koster 2k+ eller hvad en squeezebox nu koster.
Det skal vitterligt ikke være andet end noget der kan kobles til forstærkeren og modtage signalet fra computeren så forstærkeren kan afspille det.
Jeg behøver ikke fjernbetjening eller noget.

Det her lyder nok dumt, men forestil dig et trådløst kabel...
Det er bare det det skal kunne: Det samme som når computeren er tilsluttet via et mini-jack-phono kabel, blot trådløst.
Gravatar #10 - MiniatureZeus
19. apr. 2007 07:27
#7 imho er Apple Airport Express rigtig nemt at bruge til musikstreaming. Bruger det hos min far, sammen med en (ny) Airport Extreme og fungere meget nemt, og er meget nemt at sætte op. Desuden er signalet utrolig stærkt, selv gennem 10 cm tykke betonmure.
Gravatar #11 - Cyrack
19. apr. 2007 07:35
Ud fra hvad jeg lige kunne finde så kræver det blot en modtager enhed der understøtter A2DP profil-typen. Din sender skal dog også være i stand til at forbinde til den slags profil (afhænger af hardwaren om det er hardcoded ind eller en del af driveren).

Men hvis du finder noget, så smid et link. Er gået i gang med at fjerne ledninger fra min stationære (er ned på skærm, mus, lyd og tv).
Gravatar #12 - buch
19. apr. 2007 08:00
Det er dumt at forestille sig et trådløst kabel, for så går pointen lidt af at det skal være trådløst.
Gravatar #13 - holmen
19. apr. 2007 08:05
Jeg synes det beskriver behovet af funktioner jeg har brug for godt. De fleste ved jo hvordan det foregår når man sender signalet gennem et kabel. At det skal kunne det samme, bare trådløst, synes jeg at et "trådløst kabel" beskriver godt.
Jeg er udemærkrket godt klar over at der ikke er noget der hedder et trådløst kabel, da "tråden" i det "trådløse" er kablet.
Gravatar #14 - holmen
19. apr. 2007 08:19
Den her
er måske en mulighed, men læser man om det her Ser det ud smo om det kun understøtter 2.1 og 5.1 kanals lyd. Jeg kører rent 2 kanals, ingen sub.
Gravatar #15 - holmen
19. apr. 2007 08:23
CyRack, Her er der en trådløs A/V sender/modtager.
Jeg stødte også på et sæt, der var væsentligt mindre og pænere, til 399, tidligere, men kan ikke lige finde det igen.
Jeg har googlet efter AV sender / AV signal sender/ A/V signal sender / A/V sender og lignende.
Gravatar #16 - Dreadnought
19. apr. 2007 13:26
#11 Det lyder da interessant, men hvad kører din stationære så på? Ethanol?

#14 Mange tak. Sådan en fætter har jeg ledt efter længe som ikke kræver et bestemt streaming program. Den fås dog billigere:
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?I...
Gravatar #17 - mindzero
19. apr. 2007 15:05
Undrer mig lidt over:
Abit AirPace requires the company’s PCI Express x1 wireless network controller to be installed in a PC along with special software (shipped with AirPace) that streams music using Wi-Fi networks. End-users then can connect the AirPace to any piece of audio equipment and control the playback using a special remote.

http://www.xbitlabs.com/articles/editorial/display...
Gravatar #18 - Dreadnought
19. apr. 2007 16:02
#17 De tosser hos X-bit Labs har vist taget hende PR-damen alt for bogstavligt. På deres egen site kan man se en tegning af systemet der inkluderer både en stationær og en bærbar. Nu har Abit ingen Wireless Expresscards. Og jeg mener ikke at der på deres egen site stod noget om at det kun virkede med deres egne netkort.
Gravatar #19 - Dreadnought
20. apr. 2007 14:47
Jeg har bestilt den Abit Airpace Music, så må det komme an på en prøve om X-bit har ret.
Gravatar #20 - holmen
20. apr. 2007 15:33
#19 Den her? Jeg spørger, fordi jeg ikke umiddelbart kan se at den heedder musik til sidst.
Kan du ikke smide et link til den du har købt? Med mindre det er den jeg linker til her.
Hvis den jeg linker til, er den du har købt, kan du så ikke, efter du har modtaget den og fået det til at virke o.s.v., lige fortælle om den kun kan levere 2.1 og 5.1 kanals lyd, eller om den også kan lerevere rent 2 kanals.

Måske tager jeg fejl, men:
5.1 = 5 HT'ere (satelitter) + en sub
2.1 = 2 HT'ere (satelitter) + en sub
2(.0)(?) = 2 Ht'ere.

Tager jeg fejl?
Gravatar #21 - Dreadnought
20. apr. 2007 17:14
#19 Ja lige den. Se logoet i på billedet til højre i dit link.
Jeg tror at de 2.1 og 5.1 kun er via den digitale udgang. De to analoge udgange er vel begge 2.0
Gravatar #22 - Cyrack
21. apr. 2007 08:34
Dreadnought: den kører på trusler, gode forhåbninger og trådløs strøm :-)
Gravatar #23 - Dreadnought
21. apr. 2007 10:35
#22 Kender du den?
Gravatar #24 - Dreadnought
24. apr. 2007 11:18
Så har jeg sat Abit AirPace Music til og det fungerer ganske udemærket. Den fungerer ved at den medfølgende driver overtager lydkortet på PC'en og sender lyden videre til enheden. Driveren har en justerbar buffer (50ms-1000ms) til at kompensere for netværkslag. Standard er 500ms, men har den pt. sat til 100ms. Sættes den til mindre kan lyden hakke. Udover den manuelle bufferindstilling så har den også en Game/Movie og en Music indstilling som sætter bufferen til henholdsvis 200-250ms og 1000ms.
Film bør ses med maks 100ms buffer da det ellers bliver noget mærkeligt noget at følge med i.
Det skal lige siges at jeg bruger det trådløse netværk som forbindelse og belaster jeg det så hakker lyden ved 100ms. Ved 1000ms kører det fint. Vil prøve at sætte enheden til routeren med 100Mbit kabel på et andet tidspunkt. Det burde hjælpe lidt på det.

*EDIT* Man kan tilsyneladende også dele enheden med andre. Det vil jeg også lige vende tilbage med.
Gravatar #25 - holmen
24. apr. 2007 13:24
#24 Interessant læsning, glæder mig til der kommer mere...
Gravatar #26 - Dreadnought
25. apr. 2007 00:03
Det gør der om et par dage. Jeg skal have trukket nye kabler. Har måske mus i væggene i denne gamle hytte. Altså levende mus.
Gravatar #27 - Dreadnought
26. apr. 2007 11:33
Intel er nogle narhatte. :D Måske. Deres Wireless udfører en skanning af netværket en gang i minuttet og forårsager et udfald i de streams der kører i en 4-5 sekunder. I starten troede jeg at det var AirPacens bufferindstillinger der ikke var finpudset. Men så fandt jeg følgende:
If you are using an Intel Centrino based laptop or some old WLAN card/dongle, it may have a short period of suspending time for background scanning around every minute. It may also cause sound streaming break. Please contact your wireless adapter factory to download the latest driver of your WLAN card. This problem only exists on Intel old driver version.

Javel ja. Driveren blev opdateret, men problemet var der stadig. Samme sted stod der at man kunne ændre på netkortets strømstyring og omgå problemet på den måde. Efter at have prøvet samtlige muligheder har jeg fået udfaldet ned på små to sekunder. Hvilket jeg ikke kan kompensere ved at hæve bufferen da den maks kan sættes til 1000ms.

Er der nogen der ved hvordan man slår den fulde skanning fra og kun bruger delvis skanning på intels wireless netkort? (Intel 3945ABG)
Gravatar #28 - Cyrack
26. apr. 2007 12:49
Dreadnought:
Du kan sætte den til holde det AP, den er forbundet til, i driveren og ikke søge efter nye (kan ikke huske hvad det præcist hedder, men kan lige kigge når jeg kommer hjem). Så skulle den gerne holde sig til et AP og ikke søge efter nye.
Gravatar #29 - Dreadnought
26. apr. 2007 21:32
#28 Tak for pointeren. Jeg mente nu at have haft fat i den indstilling. Men nu kører det helt fint uden huller.
Disse indstillinger havde jeg ændret, da de viste sig at have en hvis indflydelse:
Pakke-bursting aktiveret.
Sendeeffekt højeste.
Strømstyring laveste.
De er sat tilbage til normal.
Der kommer en update i weekenden med afslutningen på #24
Gravatar #30 - Dreadnought
29. apr. 2007 16:37
Enheden kan ikke deles mellem to computere. Den anden computer tager bare over, hvis man ikke låser enheden til computeren. Bruger man standard trådet netværk kan man uden problemer bruge en 50ms buffer. Men med wireless er 100ms minimum i mit tilfælde da der er en del accesspoints i nærheden.

Det eneste dårlige jeg kan sige om enheden er at driveren skaber et delay på op til et sekund når man afspiller nogle film og ikke bruger enheden men PC'ens lydudgang. Varierer lidt fra film til film, så det har måske noget med hvilket codec der bruges og opfatter driveren forkert.

Men ellers er jeg glad for enheden. Jeg er derimod blevet lidt træt af det Intel PROset/Wireless 3945ABG interne kort der sidder i min bærbar. Selvom Roaming-agressivitet er sat til det laveste søger den stadig efter andre accesspoints hvert 2. minut og foråsager en meget kort netværkslag på mindre end et sekund. Så det kan fikses ved at sætte bufferen til 1000ms, men det duer jo ikke til film. Kunne være at man skulle undersøge om man kan finde et andet mærke med evt. 108Mbit eller hvad nu næste generation er.
Gravatar #31 - holmen
7. maj 2007 08:38
Hvordan er kvalliteten af lyden, i forhold til "fra-lydkort-via-kabel-til-anlæg"? Er det noget du har lyttet efter?
Gravatar #32 - plazm
7. maj 2007 09:32
Jeg sidder lige og tænker, at når du har 1000ms buffer, kan du så ikke bare skubbe lyden 1000ms frem når du afspiller filmene? Ikke at jeg ved hvordan man gør på windows, men det kan i hvert fald lade sig at gøre på linux.
Gravatar #33 - kinaholm
7. maj 2007 09:33
#32 - man kan goere det i VLC :)
Gravatar #34 - Dreadnought
7. maj 2007 15:08
#31 Lyden er helt fin. Udgangen er ikke bedre end de fleste lydkort. Men der er jo SP-DIF udgangen der giver dig 2.1 og 5.1. Jeg ved dog ikke om standarden tillader at man kan sende 24bit lyd den vej.

#32+33 Jep, Audio desynchronization compensation = -1000
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login