mboost-dp1

Bærbar > Dell, believe the hype?

Gå til bund
Gravatar #1 - The-Lone-Gunman
16. jul. 2004 00:55
Hejsa, jeg står højest sandsynligt og skal til at købe mig en ny bærbar, pga. en lidt fastlåst sag med forhandleren af min ét år gamle bærbare. Jeg skriver noget mere om den sag i en anden post.

Men min gamle bærbare er et noname, og det er helt ærligt det vildeste lort.

Så nu vil jeg have et ordentligt mærke. Der er ingen tvivl om at Dell har et fantastik ry med deres bærbare, men skal man tro på det? Er det bare et ry eller passer det rent faktisk?

Jeg har ellers også kigget på en Zitech Z500A, men kan nogle fortælle mig om Zitech laver gode computere og har de en ok support?

Hvis du har et bedre foreslag til mig, skal du være velkommen, også gerne på specifikke Dell modeller. Har tænkt mig at prisen skulle være et sted mellem 11-14.000 kr.

Og vil sige at Centrino er et must, er det ikke?
Gravatar #2 - blackthorne_dk
16. jul. 2004 01:13
en af mine venner fik nada support da hans 2½ år gamle dell laptop crashede sin harddisk. De ville ikke engang sælge ham en ny disk. Det eneste de kunne sige til ham var noget med 'du skulle ha købt dig en totalforsikring / supportkontrakt'

Set i det lys, bryder jeg mig ikke så meget om dell

Modsat har jeg set hos IBM at de rettede fejl på en 3 år gl laptop, der endda var videresolgt, så den ikke mere var hos den oprindelige kunde.

Zitech har om ikke andet en erhvervsminded servicepolitik. Du kan stadig få 72 pins ram hos dem, hvis nu en mission critical maskine smider en ramstang. Jeg har ikke hørt noget negativt om dem.

Måske er prisen ikke så afgørende for dig? Med et mærkevare produkt er du i hvert fald ikke tvunget til at gå til forhandleren og få support. Jeg ringede direkte til IBM Danmark, da jeg knækkede et ben i netstikket på min thinkpad. De skiftede gladeligt bundkortet på garantien.

og jo - centrino er et must :)
Gravatar #3 - wizax
16. jul. 2004 08:54
Jeg har nu haft en Dell Inspiron i 3-4 år, og jeg har været 100% tilfreds med både den og Dell.

Da den ankom var der et problem med at en af piletasterne hang.... ca. 2 dage snere stod der en tekniker ved mit spisebord og skiftede tastaturet med et nyt.

MHT total-forsikring osv, så kan jeg kun sige, at DELL ikke forhandler hardware-dele, kun samlede maskiner, så hvis man vil have support udover det lovede, så kan man kontakte den lokale pc-pusher.

I mine øjne er DELL et fint sted at handle bærbar og desktop (hvis man ikke selv vil/kan bygge den).
Gravatar #4 - The-Lone-Gunman
16. jul. 2004 21:45
Takker, flere bud er velkomne :)

Hvis han ingen forsikring havde, kan man vel heller ikke forvente mere end de 2 år købeloven giver en?

Jeg har et problem med IBM, jeg syntes de er uendelig grimme :(

Altså når det kommer til prisen vil jeg hellere ofre lidt mere på at købe noget der bare virker, end at købe et lorte noname igen. Men jeg kan selvfølgelig ikke bruge flere penge end jeg har :)

Hvilken forsikring havde du så for at de gjorde det?
Gravatar #5 - The-Lone-Gunman
16. jul. 2004 23:17
Jeg tænkte på om der er nogen der kan anbefale specifikke forhandlere. Med særlig vægt på god service.
Gravatar #6 - ZOPTIKEREN
17. jul. 2004 10:50
TLG

Du skal i hvert fald huske at købe din computer med så lidt ram så muligt, hvis du køber ved dell. Køb hellere rammene ved siden af og sæt dem i selv. Det er der penge og spare på.
Gravatar #7 - The-Lone-Gunman
17. jul. 2004 15:56
Ja, det var egentlig en god idé. Dell er rimelig dyre med deres.

---

Jeg har dog droppet Zitech computeren, da jeg har fundet ud af det er de samme der laver den, som Vega bærbare og de er virkelig dårlige.

Jeg har nu kigget på en Acer, specifikt deres TravelMate 8002LCi. Se den på EDBpriser og hos Acer selv.
Gravatar #8 - hundeboll
17. jul. 2004 21:49
Ey TLG

Jeg kender kun godt til Dell, men jeg føler ikke at man får helt nok for pengene... Spørg mig ikke hvorfor :)

Jeg har selv en dejlig ASUS og vil til enhver tid anbefale ASUS. Kig på denne serie (M6800N) og læg især mærke til den hurtige HD og det hurtige Wireless. Har selv handlet hos Laptop4u.dk, men har erfaret, at det er lidt noget bøvl hvis computeren skal til reparation, da man skal sende den med posten. Udover dette er deres service i top. Engang blev min CPU for varm og jeg sendte spanden ind. To dage efter fik jeg den med posten.
Gravatar #9 - The-Lone-Gunman
17. jul. 2004 22:05
#8 Hejsa,

Ja, jeg må sige den ser ret lækker ud. Ville også komme til at savne widescreen med Acer modellen. Vidste slet ikke man kunne få harddiske til bærbar over 4200 RPM, og ASUS'ens 5400 RPM betyder en hel del.

Din er ikke centrino vel? Grunden til jeg ikke kiggede på ASUS først, er nemlig at to i in klasse har ASUS bærbare og begge har problemer med de slukker pga. varme, og de er ikke centrino. Men den slags problemer har man vel ikke med det chipset.

Men jeg vil da overveje den model kraftigt.
Gravatar #10 - ZOPTIKEREN
18. jul. 2004 10:23
@TLG

-Hunn anbefaler Asuserne i M6800N serien og jeg må sige at jeg også synes det er et udemærkede bud på din computer i den størrelse du søger.
Hvis du overvejer en computer i den serie er det noget med at Vega har lavet en direkte kopivare af M6800N serien. De kalder den "Vega Pro Z7" og så vidt jeg husker er den eneste forskel, at den er billigere og med et andet logo!
Jeg ved godt at når jeg siger Vega, så tænker du "#¤#"¤, men du burde i hvert fald lige undersøge det.

Asus generationen før centrino, har haft nogle problemer med batterilevetid og varme. Jeg vil ikke sige at det kun er Asuserne der har dette problem. Det er ligesåmeget Dell og alle andre mærker. Det specifikke problem med asus skyldtes vidst nok at kølerne er sat under bunden på cmoputeren og det er der blevet rettet op på med deres nye serie.

Og ja apropo varmeproblemer, så ved du jo godt hvorfor man skal holde sig langt fra Zepto!
Gravatar #11 - The-Lone-Gunman
18. jul. 2004 12:35

Takker, men jeg ville aldrig kunne få mig selv til at købe en Vega, eller et andet mærke der ikke er 'stort' igen. Jeg vi hellere betale lidt mere for at der står et mærke, der føler de har et ansvar for det de sælger.

Måske er det samme grafikkort og processor, men pengene skal spares et sted. Min erfaring er at det bliver gjort på elektronik komponenterne osv., jeg tør ikke tage den chance igen.

Det eneste problem jeg har med den ASUS er at den leveres med Win XP Home, hvilket jeg ikke kan bruge til noget. Men jeg har prøvet at kontakte laptop4u, så må vi se hvad de svare. Ellers må jeg se efter en anden model i samme serie hos en anden forhandler, der var nogle bud på EDBpriser der så fornuftige ud. Har dog ikke droppet Acer'en helt endnu :)
Gravatar #12 - ZOPTIKEREN
18. jul. 2004 13:11
TLG

Så vidt jeg husker, så har Hunn købt sådan en Asus der til sin storesøster. Så du må hellere høre ham om der er nogle problemer med den før du beslutter dig.
Gravatar #13 - irminger
18. jul. 2004 17:26
Jeg har en ældgammel Dell Inspiron 3800 og den har kørt upåklageligt i 3 år - så jeg mener umiddelbart at de ekstra kroner er godt givet ud. - Både mht. styring af varme ( minus støj fra blæser) og dels nogle kvalitets komponenter. Kort sagt, Dell koster, men det gør kvalitet jo nu engang.
Gravatar #14 - hundeboll
18. jul. 2004 18:25
TLG:

Det er skam Centrino der sidder i den M6800N og den er rar at have mellen hænderne. Og det er rigtigt, at jeg købte en til min søs, men hun fortrød og den røg retur (det var lidt en oplevelse at få udleveret 12500 kr i cash hos SHG... :p ). Derfor kan jeg ikke sige andet om M6800N, end at den er fuldstændig lydløs uden belasting og så er modellen uden widescreen faktisk grim !

Desuden er Laptop4u det eneste sted jeg har set den med 5400 RPM. Og til det med XP Home, så kan det jo skiftes ud... :) Og vil du ha ekstra lir til din ASUS, så køb et ekstra batteri. Det giver en vild levetid!
Det eneste minus jeg umiddelbart kan se ved Laptop4u's kampagne er skærmens forholdsvis lave opløsning ( vil ikke selv gå lavere end mine 1400x1050 ) og så at de 512MB RAM er delt i to, hvilket betyder, at hvis du vil opgradere, må du skifte den ene blok ud... Men den kan sikkert sælges til en fra klassen der trænger til lidt mere :)

Hyg !
Gravatar #15 - hundeboll
18. jul. 2004 18:30
Og faktisk har jeg kun oplevet god support fra Laptop4u. Jeg tror primært det skyldes, at firmaet er relativt lille og derfor ikke har outsourcet deres support. Når man skriver til dem, er det stortset altid en af ejerne der svarer og ringer man, er det det samme.
Gravatar #16 - The-Lone-Gunman
18. jul. 2004 19:25
Ja, det er jo det det gør.

#14/15
Ved godt det er centrino, men det var din computer jeg spurgte efter (siden du sagde du havde haft problemer med varme).

Nå det kommer til opløsningen gør det ikke så meget den er så lav, kan aligevel ikke lide at køre med en høj opløsning. Min stationære kører i 1152*864 med en 19" skærm, det syntes jeg er rart (selv om folk siger jeg er tosset/blind).

Det er rigtigt at man kan skifte fra Home, men det er jo lidt trist at man bliver nød til at betale for et styresystem man ikke skal bruge :)

Jeg kender også andre der har anbefalet Laptop4U, så der er nok noget om snakken.
Gravatar #17 - The-Lone-Gunman
19. jul. 2004 20:59
Ja, har snakket med forhandler af min gamle computer. For pengene eller computer tilbage inden fredag. Den har så været til reparation i 31 dage nu og de har ikke engang fået delene hjem. Men som sagt, jeg skrivere mere om dette når sagen er afsluttet.

Jeg har også kontaktet Laptop4U, men de kan ikke levere ASUS'en med XP Pro (eller uden OS), da det er med fra fabrikken som OEM.

...

Tråden er stadig åben for bud!
Gravatar #18 - wizax
21. jul. 2004 06:43
Undskyld forsinkelsen...

Den "garanti" jeg havde på min Inspiron var Dell's standard "onsite"-support-aftale. (1 års afhentnings garanti + 1 års alm garanti så vidt jeg husker.)

Grunden til at de ikke kom dagen efter var, at jeg ikke var hjemme, de foreslog faktisk selv at de kunne komme dagen efter jeg fejlmeldte den ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login