mboost-dp1

Bærbar apple Ibook G4.... Hvorfor?

Gå til bund
Gravatar #1 - Johan Hvitved
5. apr. 2006 15:36
Hej alle.
Jeg har lige vundet en Ibook G4 bærbar. Da jeg ikke kender så meget til apples produkter, styresystem osv, ville jeg bare lige høre nogle argumenter for hvorfor jeg skulle beholde den? Jeg har nemlig overvejet at sælge den, og købe en alm bærbar. Jeg skal mest bruge en bærbar til studie, men også have med rundt og fx se film på. Det er ikke så nødvendigt med spil, da jeg har en stationær. Så hvad er det der gør en ibook god og hvilke egenskaber som jeg kan bruge?
Hilsen Johan
Gravatar #2 - Kadann
5. apr. 2006 15:40
Umiddelbart er der ingen grund til at udskifte den, da den kan hvad du har behov for, bare på en lidt anden måde end en bærbar PC.

Du kan jo se det som en måde at lære en anden type maskine og OS på, uden at skulle ofre penge på det. :)
Gravatar #3 - dext3r
5. apr. 2006 16:32
Hvis det er pga. deres styresystem er det jo lige kommet en nyhed der kunne hjælpe :)

Edit: Undskyld dummede mig.
Gravatar #4 - Kadann
5. apr. 2006 16:35
#3 -

Jo, bortset fra at det er en iBook G4 han har vundet. :) Ikke en bærbar Mac med Intel CPU.
Gravatar #5 - Deternal
5. apr. 2006 16:58
#2: Nu er en iBook jo altså også en PC, men du mener vel en IBM kompatibel - eller wintel boks.

#1: Mac skulle være ganske udemærket til medie afspilning og behandling. Du vil blot opleve at visse codecs skal du hente et andet sted fra end du plejer. De fleste, som får Macs i huset plejer at sværge til dem, og lader deres Windows uddø stille og roligt (iøvrigt præcist som med mange Linux brugere - oftest er det Windows DRM og spil der gør folk gerne vil bruge Windows fremfor Linux eller OS X).
Gravatar #6 - dext3r
5. apr. 2006 17:04
#5 Jeg tror ikke det er så meget derfor, jeg tror mere det er fordi at folk er generelt mere trykke ved at bruge windows, for det er hvad man er vandt til at alle andre bruger.
Gravatar #7 - Kadann
5. apr. 2006 17:07
#5 -

Det kan vel ikke komme som en stor overraskelse for dig at den betegnelse er ret udbredt i forbindelse med de maskiner som man i gamle dage kaldte IBM kompetibel?

Wintel? Udelukker det ikke maskiner baseret på AMD- og VIA-CPU'er og de folk der kører med andet OS end Windows, når vi nu skal fluekneppe?
Gravatar #8 - Deternal
5. apr. 2006 18:32
#6: Folk kan generelt ikke lide ændringer, og derfor er det meget sigende at folk der prøver at skifte som regel bedre kan lide alternativet (jeg har ikke empirisk data, kun personlig erfaring).

Så når jeg siger at folk der prøver det andet og skifter tilbage skifter med argumentet spil og DRM så er det fordi jeg mener præcist det. Eftersom gutten her har en Windows PC i forvejen vil jeg formode han vil opleve noget tilsvarende - ihvertfald hvis han kan nøjes med en touchpad.

#7: Det er ganske sjældent folk siger PC. Idag siger folk computer, effekten er det samme. Et præcist term i denne sammenhæng vil være "Windows PC", hvilket var det du mente - det andet var blot drilleri.
Gravatar #9 - Bjørn
5. apr. 2006 21:42

For det første skal du nok gære det klart med dig selv, hvad det lige er du ser i en bærbar computer. Hvad er dine behov og hvad kommer computerens primære arbejdsopgaver til at være?

Skal du surfe på internettet, skal du skrive i word eller andre skriveprogrammer, skal du høre musik, se billeder, se film så er det ingen problem. Skal du derimod bruge lidt mere specielle programmer, som fx autocad eller lign. ingeniør programmer tror jeg du vil få problemer. Der findes en række programmer som du umiddelbart ikke kan få til Mac. Dette skal du altså tage i mente før du vælger at beholde den. Nu siger du studie, hvilke programmer kommer du til at bruge her?

Du har som sagt en stationær comp, så det vil jo aldrig gå helt galt. Men det dog lettest at have noget som kan arbejde sammen rent programmæssigt.

Nu skriver jeg lidt om hvad jeg synes.
Generelt er Mac´s produkter utrolig stilrene og smarte. De er lækre at side med og man føler man sider med et kvalitets produkt som er holdbart. Styresystemet vænner du dig hurtigt til. Hvis du er ”okay” habil computer bruger vil jeg ikke mene at det er så svær at finde ud af.

I dag er en Mac rimelig kompatibel med windows. Så det skulle ikke være så svært at få den til at arbejde sammen med din stationære. Tænker på at dele filer, netværk ect.

Men vælger du Mac´en får du en lækker computer med et intuitivt og lækkert styresystem. En computer hvor programmerne bare arbejder sammen med hinanden.

Det er vel argumenter for og imod. Hvis du vælger at sælge den kan du selvfølgelig få noget som du er bekendt med. Men skal den bare fungere som en bærbar der skal tages med på studiet, med i weekenden, se lidt film, måske med i toget og lign. vil den passe dig godt. Nu ved jeg ikke hvor meget du kan få for den, men man betaler jo også en del for ”lækkert design og brand” så måske kan du købe end endnu vildere comp for pengene.

Tjaa jeg ved ikke om jeg har gjort dig klogere. Det var lidt kludret det jeg fik skrevet, men håber det hjælper. Men som sagt, vælger du Mac´en får du en computer som BARE virker.

Lad os høre hvad du vælger…
Gravatar #10 - Johan Hvitved
6. apr. 2006 13:37
Hey. Tak for indlæggene.
Har besluttet mig for at beholde Ibook'en. Tror en lille smart og stabil maskine er godt, når jeg nu har en stationær i forvejen til de tunge programmer... så tak for hjælpen, nu skal pakkem med comp'en åbnes. :-)
Gravatar #11 - amokk
6. apr. 2006 20:58
#11 glæd dig, Mac OS X er et fedt OS, man skal lige vænne sig til det... Jeg har desværre ik selv en mac, så jeg må nøjes med at køre en modificeret udgave på min IBM Thinkpad :-(
Gravatar #12 - Deternal
7. apr. 2006 08:28
#11: Snakker du tit med dig selv? :)
Gravatar #13 - drbravo
11. apr. 2006 11:15

Er der nu noget galt i at snakke med sig selv? :(
Gravatar #14 - amokk
11. apr. 2006 13:23
#10 hva så, kører den godt?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login