mboost-dp1

ATA 33 problem

Gå til bund
Gravatar #1 - mulle82
18. jul. 2005 16:52
Mine to harddiske kører begge ATA 33 selvom de kan køre ATA 66 og motherboardet understøtter det og det er et ATA 66 kabel jeg bruger.

Indtil videre har jeg gjort følgende som altså ikke har løst problemet:
Opdateret bios
Opdateret chipsettet

Har også kigget rundt i bios for at se om det skulle være muligt at ændre det fra ATA 33 til ATA 66 manuelt, men der kan kun vælges mellem auto og disable.

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre? Hjælp behøves så please kom med feedback...
Gravatar #2 - nightH
19. jul. 2005 00:15
suk, jeg gider næsten ikke, men here goes:
1. hvordan ved du at de kun kører ATA 33 ? (har du taget tid eller stoler du på et eller andet testresultat ?)
2. hvilket os kører du med ?
3. kan en af dem/eller måske begge, køre ATA 66 hvis de kører alene på kablet ? (her har du normalt tre indstillinger at teste med, nemlig master, slave, cable select.)
4. har du prøvet med et andet kabel/eller ved du med sikkerhed at det kabel du bruger er 100 % iorden ? (tested i anden maskine)

nå men er mega træt, så flame away, hvis det er fortjent ;D
Gravatar #3 - amokk
19. jul. 2005 01:26
måske du lige skulle skrive, HVILKEN maskine du sidder med, altså hvilken IDE controller (motherboard), hvilke harddiske og hvilket OS (windows version) du kører...
Gravatar #4 - mulle82
19. jul. 2005 08:48
Ok - og tak for feedback. Der var måske lidt småt med info.

Svar på nightH's spørgsmål:
1. hvordan ved du at de kun kører ATA 33 ? (har du taget tid eller stoler du på et eller andet testresultat ?)
-inden man kommer ind i windows er der et dos-skærmbillede der viser de forskellige komponenter i maskinen. Der står bl.a. om harddiskene: "LBA, ATA33, +størrelsen på diskenene (ca 10 og 13 giga)".
2. hvilket os kører du med ? Windows XP Professional service pack 2.
3. kan en af dem/eller måske begge, køre ATA 66 hvis de kører alene på kablet ? (her har du normalt tre indstillinger at teste med, nemlig master, slave, cable select.)
-Pt. kører den på 10 giga primary master og den på 13 kører primary slave. Derudover er der et cdrom-drev der kører secondary slave. Har forsøgt at køre med begge harddiske alene (som primary master) men de kører stadig kun ATA 33.
4. har du prøvet med et andet kabel/eller ved du med sikkerhed at det kabel du bruger er 100 % iorden ? (tested i anden maskine)
-jeg ved med 99% sikkerhed at kablet kan køre ATA 66, da det fungerer på en anden maskine.

Svar på amokk's spørgsmål:
Motherboard: ABit KT7A (Understøtter ATA100)
-har hentet VIA 4 in 1 driver til at opdatere chipsettet
(http://downloads.guru3d.com/download.php?det=299)
Harddiske: Seagate 10 GB (modelnummer: st310232A
Maxtor 13 GB (modelnummer: 91303D6)

På forhånd tak.
Gravatar #5 - nightH
19. jul. 2005 09:37
oki, har lidt travlt, men kom til at tænke på 2 ting:
1. har du resat biosen efter du har opgraderet den ? (det bedste er at bruge jumperen på motherboardet.)
når du har gjort dette så husk at gå bios´en efter og sæt den op som du vil.
2. prøv i bios´en at "reset config data" eller hvad den nu hedder.

vender tilbage senere, når jeg har tid.
Gravatar #6 - TWFH
19. jul. 2005 10:04
Fra Seagate.com:
Why is there a blue, a black, and a gray connector on my Ultra ATA/66 cable?

The 40-pin, 80-conductor cables support the Cable Detect feature. The blue (end) connector should be connected to the system board. The black (end) connector is known as the master position. The gray (middle) connector can be used for slave devices. Although an Ultra ATA/66 device should work fine in either the black or the gray connector, if you are having difficulty, consider troubleshooting with the drive in the black connector.

og
Where can I get the utility to activate Ultra ATA/66 on my drive?

Eventually, all Ultra ATA/66 drives will be shipped with the utility either on diskette or CD-ROM. In the interim, the utility (UATA100d.EXE) can be downloaded from our Drivers and Utilities page.

The version available on the web is a self-extracting zip file and must be unzipped and placed on a bootable diskette.

Fra Seagate's ATA66 FAQ
Gravatar #7 - amokk
19. jul. 2005 11:24
prøv at installere denne driver:

http://drivers.softpedia.com/get/Other-DRIVERS-TOO...

jeg havde også en gang problemer med UDMA på en VIA IDE controllre, denne driver løste det
Gravatar #8 - mulle82
19. jul. 2005 12:46
#5: Prøvede af resette biosen og derefter gå den igennem. Hjalp desværre ikke.
#6: Kan desværre ikke boote fra diskettedrev da jeg ikke har sådan et. Tror andre at dette kunne være løsningen?
#7: Installerede programmet og det kører fint nok. Kan bare ikke vælge ATA66...-kun ATA33.

Så jeg er stadig lidt i problemer. Ellers tak for hjælpen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login