mboost-dp1

apple har kun 1 års garanti

Gå til bund
Gravatar #1 - PingoKiller
28. aug. 2007 15:08
hej alle sammen

jeg har længe tænkt mig at købe en ny bærbar computer, og endelig er der penge nok på kontoen :)

jeg har tænkt mig at købe en macbook pro. da jeg så skulle tilpasse den med større harddisk o.l., så jeg at de også tilbyder "applecare protection plan" der forlænger garantien fra 1 år til 3. det synes jeg er mærkeligt, da vi jo har 2 års garanti i .dk.

jeg ringede så til apple og spurgte hvad de havde gang i... de sagde at computerne altså kommer med 1 års garanti.

er det kun mig der synes det lugter?
Gravatar #2 - arne_v
28. aug. 2007 15:13

Du har 2 års reklamations ret ved lov.

Reklamations ret er ikke det samme som garanti.

Det er ikke tilladt at reklamere med garanti hvis det ikke stiller kunden bedre end den lovpligtige garanti.

Så Apple yder formentligt noget ekstra i de første 12 måneder.
Gravatar #3 - fidomuh
28. aug. 2007 15:17

Apple yder 1 aars omvendt bevisfoerelse vistnok, og saa lidt yderligere daekning..

Ikke det store ekstra ihvertfald.

Der er stadig 2 aars reklamation, uanset om Apple tilbyder garanti eller ej :)
Gravatar #4 - PingoKiller
28. aug. 2007 15:27
#2 under "applecare protection plan" står følgende:

The AppleCare Protection Plan extends your computer's 90 days of complimentary support and one-year warranty to up to three years of world-class support.

ifølge ordbogen betyder warranty garanti på dansk.
Gravatar #5 - buch
28. aug. 2007 16:04
Ja 1 års garanti som du selv har nævnt, det er da meget bedre service end langt de fleste forretninger.

Så du har altså:

2 års reklamationsret, hvor af det første år er garanti.

Og nej, reklamationsret og garanti er ikke det samme!!
Gravatar #6 - trylleklovn
28. aug. 2007 16:12
Og for at opklare:

Garanti er når producenten skal bevise at din fejl skyldes misbrug eller lignende.

Reklamationsret er når du skal bevise at din fejl ikke skylde misbrug eller lignende.
Gravatar #7 - arne_v
28. aug. 2007 16:19

I de første 6 måneder af de 2 års lovpligtige reklamationsret er det faktisk butikken som har bevisbyrden.
Gravatar #8 - PingoKiller
29. aug. 2007 17:40
tak for jeres svar alle sammen.

jeg kan se at det er mig, der har taget fejl vedrørende garanti og reklamationsret.
Gravatar #9 - Deternal
29. aug. 2007 18:54
En Lenovo Thinkpad af T modellen har typisk 3 års garanti.
De fleste brandname bærbare har 2 års garanti når de sælges til private.

Det er muligt at Apple går udover hvad de skal ift. loven, men det er nemt at få noget bedre på den front.
Gravatar #10 - Norrah
29. aug. 2007 23:34
Vælg Applecare til enhver tid, skulle du få problemer så vil det glæde dig. Se det som en forsikring.

Havde det på min iPod, og har bare kunne ringe efter nye høretelefoner gratis. Og fik min iPod Sendt til Holland repereret og sad den 3. dag med den i hånden igen(Deres klassiske batteri fejl).

Anden gang der var noget helt galt, så fik jeg godt nok en helt ny. Dog tog det lidt længere tid.
Gravatar #11 - PingoKiller
30. aug. 2007 00:03
ja. nu har jeg købt computeren med applecare. et eller andet sted virkede det mere fornuftigt at købe applecare også.

bare det ikke bliver som min første bærbare, der døde 4 dage efter 3 års garantien udløb. det var penge ud af vinduet.

tak til alle
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login