mboost-dp1
AMD X2 A64 3800+ på 70-71 grader, en fejl?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Det ellers udemærkede sysinfo program Everest (tidligere kaldt Aida32) rapporterer min CPU temperatur til at være omkring de 70-71 grader, hvilket skræmmer mig lidt. I min BIOS samt med det medfølgende software fra Gigabyte kan jeg dog læse en temperatur på mere moderate 36-37 grader. Den mest logiske forklaring synes at være, at Everst simpelthen rapporterer forkert, for selv om jeg "kun" bruger box køleren føles profilen overhovedet ikke varm.
Da mine erfaringer med X2'er er ikke-eksisterende, kunne jeg godt tænke mig at høre andres erfaringer med X2'ere og i særdeleshed om de har oplevet lignende høje målinger fra monitorprogrammer.
Da mine erfaringer med X2'er er ikke-eksisterende, kunne jeg godt tænke mig at høre andres erfaringer med X2'ere og i særdeleshed om de har oplevet lignende høje målinger fra monitorprogrammer.
prøv at hente speedfan og se hvad det rapporterer... det lyder som om everest måske ik understøtter den controller dit mobo har, 100%.... hvilket mobo er der tale om?
kører du XP x64? mit indtryk er, at stort set alle målinger i det OS, er enten fordoblet eller halveret (altså viser forkert)
kører du XP x64? mit indtryk er, at stort set alle målinger i det OS, er enten fordoblet eller halveret (altså viser forkert)
Nope, jeg kører X32bit WinXP Pro. Det er et Gigabyte mATX GA-K8NMF-9, skulle understøtte X2 og ja, det lyder jo som om der er tale om en fordobling af en slags.
Så har jeg kørt både Speedfan samt Sandra. De viser alle mere eller mindre samme (høje) CPU temperatur, dog på forskellige sensor numre:
Sandra
Speedfan
Everst
...BIOS'en samt GigaByte's EasyTune applikation viser dog noget mere beroligende:
EasyTune
Prøver jeg at køre noget burn-in test, kan jeg se at det er den laveste sensormåling (Motherboard i Everst, Temp2 i Speedfan og Cpu1 i Sandra) der hurtig stiger til 46-47 grader.
Så jeg må konkludere at mit nye Gigabyte board (nForce4 med ITE IT8712F monitoring chip) formeentligt blot har 1 eller måske 2 fysiske sensorer fra MB/CPU, mens den sidste (70 grader) må være not-connected eller lignende. Lyder dette som en plausibel teori?
Sandra
Speedfan
Everst
...BIOS'en samt GigaByte's EasyTune applikation viser dog noget mere beroligende:
EasyTune
Prøver jeg at køre noget burn-in test, kan jeg se at det er den laveste sensormåling (Motherboard i Everst, Temp2 i Speedfan og Cpu1 i Sandra) der hurtig stiger til 46-47 grader.
Så jeg må konkludere at mit nye Gigabyte board (nForce4 med ITE IT8712F monitoring chip) formeentligt blot har 1 eller måske 2 fysiske sensorer fra MB/CPU, mens den sidste (70 grader) må være not-connected eller lignende. Lyder dette som en plausibel teori?
#6 jeg ville i hvert fald stoles på BIOSens måling, man må gå ud fra at dem der har skrevet din BIOS har lidt mere check på output fra controlleren end dem bag everest og sandra... men sig endelig til, hvis du finder en formel til omregning mellem de 2, det kunne jeg godt bruge på min windows x64...
Hvis den ændre sig sidder der næsten 100% en eller anden form for termisk sensor på den chip. Spørgsmålene er så bare: Hvor og hvordan skal værdien aflæses. Hvis den starter på 69 grader ved en kold opstart kan du jo starte med at måle rumtemperaturen. Derved har du i det mindste en konstant du kan trække fra det returnerede tal.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.