mboost-dp1
2,5" HD i RAID, dum ide?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg er ved at samle mig et nyt workstation system hvor multitasking performance, lavt lydniveau, lille fysisk størrelse og datasikkerhed er de primære faktorer.
Jeg har allerede invisteret i:
- Antec Aria SFF mATX kabinet
- Gigabyte mATX GA-K8NMF-9
- AMD X2 64 3800+
- Radeon AX550GE PCIe DVI/Analog
Nu er spørgsmålet så mht. datalagring. Jeg har en ide om at 2 x Seagate Mumentus 7200 SATA 100GB i RAID (mirror) vil give mig system og dokument partitioner fra en disk der er umulig at høre, samtidig med naturligvis at tilbyde den datasikkerhed jeg har brug for. Anden data ville jeg placere på en normal 3,5" som jeg dog vil kunne slukke for via hot-plugging, såfremt jeg ikke behøvede data fra denne (musik, video, program installation etc.).
Det ville naturligvis være en del billigere blot at benytte 3,5 diske, men disse varmer og larmer hvilket er i modstrid med det slutresultat jeg prøver at opnå. Bemærkninger, gode råd og andres erfaringer modtages derfor gerne omkring ovenstående problemstilling. :)
Jeg har allerede invisteret i:
- Antec Aria SFF mATX kabinet
- Gigabyte mATX GA-K8NMF-9
- AMD X2 64 3800+
- Radeon AX550GE PCIe DVI/Analog
Nu er spørgsmålet så mht. datalagring. Jeg har en ide om at 2 x Seagate Mumentus 7200 SATA 100GB i RAID (mirror) vil give mig system og dokument partitioner fra en disk der er umulig at høre, samtidig med naturligvis at tilbyde den datasikkerhed jeg har brug for. Anden data ville jeg placere på en normal 3,5" som jeg dog vil kunne slukke for via hot-plugging, såfremt jeg ikke behøvede data fra denne (musik, video, program installation etc.).
Det ville naturligvis være en del billigere blot at benytte 3,5 diske, men disse varmer og larmer hvilket er i modstrid med det slutresultat jeg prøver at opnå. Bemærkninger, gode råd og andres erfaringer modtages derfor gerne omkring ovenstående problemstilling. :)
Interessant ide. Jeg tror at det er et nogenlunde uafprøvet konsept, men jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være nogle problemer forbundet med det.
(Hvis du vælger at prøve det, så må du da godt fortælle lidt om de erfaringer du gør dig, i den forbindelse, da jeg (og sikkert også andre) kunne finde på at prøve det samme)
(Hvis du vælger at prøve det, så må du da godt fortælle lidt om de erfaringer du gør dig, i den forbindelse, da jeg (og sikkert også andre) kunne finde på at prøve det samme)
Så er systemet bygget. Jeg har skrevet en lille artikel om projektet, for at dele erfaringer med andre. Jeg er MEGET tilfreds med løsningen! :)
Det ser ikke helt tosset ud.
De der 2½" diske, bruger de standard SATA-kabler, eller skal der en eller anden omskifter på, ligesom på 2½" PATA-diske?
De der 2½" diske, bruger de standard SATA-kabler, eller skal der en eller anden omskifter på, ligesom på 2½" PATA-diske?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.