mboost-dp1
Tror du mobiltelefonen overtager den bærbare?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
#1 Præcis!
Bærbaren får ikke overtaget sin rolle af mobiltelefonen af de simple grunde, at bærbaren pr. definition altid har større skærm, større opløsning og større tastatur!
Omvendt tror jeg heller ikke, at bærbaren vil overtage mobiltelefonens rolle, da mobiltelefoner generelt set har længere batterilevetid og er mindre i størrelse.
De to ting opfylder hver sine roller, som umuligt kan falde sammen i den nærmeste fremtiden (dvs. de næste 20-30 år).
Bærbaren får ikke overtaget sin rolle af mobiltelefonen af de simple grunde, at bærbaren pr. definition altid har større skærm, større opløsning og større tastatur!
Omvendt tror jeg heller ikke, at bærbaren vil overtage mobiltelefonens rolle, da mobiltelefoner generelt set har længere batterilevetid og er mindre i størrelse.
De to ting opfylder hver sine roller, som umuligt kan falde sammen i den nærmeste fremtiden (dvs. de næste 20-30 år).
vandfarve (2) skrev:
Pas på med at sige umuligt i fremtidig teknologisk sammenhæng.
Det kunne være sjovt at se den samme undersøgelse for mobil vs. fastnettelefon for 10-20 år siden.
#3 Men fastnet- og mobiltelefoner udfylder den samme rolle - at kunne kommunikere!
Det kan man langt fra sige om mobiltelefonen og den bærbare computer, der opfylder hver sin rolle, som kræver vidt forskellige dimensioner og vidt forskellige specifikationer.
Så, man skal passe på med at forudsige om fremtiden, men man skal også kunne tænke selv.
Det kan man langt fra sige om mobiltelefonen og den bærbare computer, der opfylder hver sin rolle, som kræver vidt forskellige dimensioner og vidt forskellige specifikationer.
Så, man skal passe på med at forudsige om fremtiden, men man skal også kunne tænke selv.
"Den bærbare" - Formoder der hentydes til en bærbar computer? Hvilket i øvrigt kræver en yderligere specificering for at kunne bedømme om "mobiltelefonen" overtager den (der menes vel udkonkurrering). En bærbar computer kan have mange forskellige specifikationer afhængigt af formålet.
I øvrigt er mobiltelefon i sig selv et lidt misvisende ord, da det var noget man havde dengang man kun kunne bruge den til at ringe og skrive sms med.
Nu hedder det nok nærmere en smartphone, men der er specifikationerne også lidt flydende, og en PDA er reelt en avanceret smartphone som er en videreudvikling af mobiltelefonen.
Alt i alt ved jeg ikke hvad jeg skal stemme når spørgsmålet er formuleret på den måde.
En form for "overtagelse" vil der nok ske på et eller andet tidspunkt, men dels vil de pågældende gadgets være noget andet på det tidspunkt, og dels vil jeg nok nærmere kalde det en sammensmeltning end en overtagelse.
I øvrigt er mobiltelefon i sig selv et lidt misvisende ord, da det var noget man havde dengang man kun kunne bruge den til at ringe og skrive sms med.
Nu hedder det nok nærmere en smartphone, men der er specifikationerne også lidt flydende, og en PDA er reelt en avanceret smartphone som er en videreudvikling af mobiltelefonen.
Alt i alt ved jeg ikke hvad jeg skal stemme når spørgsmålet er formuleret på den måde.
En form for "overtagelse" vil der nok ske på et eller andet tidspunkt, men dels vil de pågældende gadgets være noget andet på det tidspunkt, og dels vil jeg nok nærmere kalde det en sammensmeltning end en overtagelse.
Den dag mobiltelefonen (eller anden "handheld device") kan have et skærmbillede, som er større end skærmen, så måske.
Indtil da er der altså en del ting, som bare kræver en skærm, som ikke kan holdes i hånden eller puttes i lommen.
(Fx. ligesom den Aki bruger i Final Fantasy-filmen. Så vidt jeg husker ligner den et stort armbåndsur, men viser et hologram som kan bruges som en 19"(?) touchscreen.)
Indtil da er der altså en del ting, som bare kræver en skærm, som ikke kan holdes i hånden eller puttes i lommen.
(Fx. ligesom den Aki bruger i Final Fantasy-filmen. Så vidt jeg husker ligner den et stort armbåndsur, men viser et hologram som kan bruges som en 19"(?) touchscreen.)
myplacedk (6) skrev:Den dag mobiltelefonen (eller anden "handheld device") kan have et skærmbillede, som er større end skærmen, så måske.
Der går måske ikke så lang tid igen. Mobiltelefoner med en indbygget projektor er allerede lavet.
Om det så er praktisk nok til at udfylde alle den bærbare computers opgaver er jo ikke sikkert.
Og den bærbare computer har jo stadig en fordel i det større tastatur, der er hurtigere at skrive på (eller er det kun for mig?).
de to produkter kan muligvis merges samme, men tastaturet skal i såfald overtages af et meget vildt og bredt forstående tale interface, kombineret med noget tanke kontrol der gør at man kan holde interaktionen lydløs når det er påkrævet og så kunne man forestille sig at de fik færdigudviklet de der briller der smider skærmbilledet direkte ind i øjnene på brugeren og dermed er istand til at se ud som en voldsom stor skærm. når den bærbare computer når det niveau vil det være logisk at smide telefon og sms services på den og så kan man jo sige at de er merget sammen.
Hmm... Ville da ikke have noget imod at jeg kunne tage min HTC og docke den på arbejde / hjemme som jeg gør med min laptop idag.
Til når man er på farten kunne man evt. lave en mobil docking enhed som gav den størrelsen af en alm. bærbar eller subnote. Dvs. man smed blot sin enhed i et slot i siden og den ville fungere som en normal bærbar.
Til når man er på farten kunne man evt. lave en mobil docking enhed som gav den størrelsen af en alm. bærbar eller subnote. Dvs. man smed blot sin enhed i et slot i siden og den ville fungere som en normal bærbar.
DiZaster (11) skrev:Hmm... Ville da ikke have noget imod at jeg kunne tage min HTC og docke den på arbejde / hjemme som jeg gør med min laptop idag.
Problemet er så nok bare, at du så heller ik skal ha noget imod at vente et halvt år før der sker noget. Det vil hvertfald kræve at smartphones får en noget kraftigere cpu samt ram. : ) Men ellers kunne det være en fed ide, hvis smartphones ellers fik et ordenligt løft hva der angår preformance, eller bare ik køre noget der minder om vista? ;D
Men jeg er nu selv mest tilfreds med at have min telefon med 2" skærm, som jeg kan bruge til at kommunikere med de forskellige personer med. Og så en bærbar som jeg kan bruge til skole ting på gymnasiet. :)
Om min gamle Nokia 3310 ville kunne erstatte min Lenovo 3000 N200 kommer vel an på om Snake 2 fås til den bærbare :-)
OT:
En G1 kan i princippet det samme som en bærbar PC kan. Skrive dokumenter, gå på nettet, sende mails osv. Men gider da ikke fnidre med en lille skærm, hvis jeg skal skrive notater.
OT:
En G1 kan i princippet det samme som en bærbar PC kan. Skrive dokumenter, gå på nettet, sende mails osv. Men gider da ikke fnidre med en lille skærm, hvis jeg skal skrive notater.
Jeg ser, ligesom mange andre, to primære problemer ved udelukkende at skulle anvende en, omend tilstrækkelig hurtig, mobiltelefon som erstatning for en laptop (og vel i princippet også stationær): Input og output.
Der vil gå årtier før qwerty-tastaturet bliver udfordret som foretrukkent alfanumerisk input-enhed. Til korte beskeder, såsom SMS, er mobil-tastatur fint, men til egentlig maskinskrivning, fx rapporter, bøger, diktat osv. skal det være mere effektivt.
Tale-til-tekst er langt fra at fungere optimalt og har den store ulempe at det kræver at man udtaler alting, hvilket er upraktisk, usikkert og larmer - forestil jer et s-tog hvor 20 personer sidder og indtaler sms, email osv.
Mht. skærm er det som nævnt ikke rigtig brugbart med en projektor til dagligt arbejde og folde-ud 20+tommer skærme er nok ikke lige på trapperne.
Nej, jeg tror i første omgang mere på den nævnte ide med en slags "cellphone dock" med tilkoblet qwerty og skærm. Men på længere sigt..Hehe.. Strategisk placerede terminaler(med qwerty+skærm), giver adgang til "the cloud" via din "Mobile Access and Communication Unit".
Ahh, fremtiden..
Der vil gå årtier før qwerty-tastaturet bliver udfordret som foretrukkent alfanumerisk input-enhed. Til korte beskeder, såsom SMS, er mobil-tastatur fint, men til egentlig maskinskrivning, fx rapporter, bøger, diktat osv. skal det være mere effektivt.
Tale-til-tekst er langt fra at fungere optimalt og har den store ulempe at det kræver at man udtaler alting, hvilket er upraktisk, usikkert og larmer - forestil jer et s-tog hvor 20 personer sidder og indtaler sms, email osv.
Mht. skærm er det som nævnt ikke rigtig brugbart med en projektor til dagligt arbejde og folde-ud 20+tommer skærme er nok ikke lige på trapperne.
Nej, jeg tror i første omgang mere på den nævnte ide med en slags "cellphone dock" med tilkoblet qwerty og skærm. Men på længere sigt..Hehe.. Strategisk placerede terminaler(med qwerty+skærm), giver adgang til "the cloud" via din "Mobile Access and Communication Unit".
Ahh, fremtiden..
#14, nu er det sådan at man i toget på vej til og fra arbejde kan sidde og arbejde, og det vil jeg nødigt gøre med de nuværende mobiltelefoner med den lille skærm.
På den anden side ser man oftere og oftere at den bærbare bruges til spil og får større og større skærm, så det kan ske det er den klodsede stationære som forsvinder.
Men hvem ved, det kan være man i fremtiden kan koble en større skærm og tastatur til sin mobiltelefon, og så kan det jo sagtens ske at den bærbare computer bliver udkonkurreret, og for den sags skyld den stationære ?
På den anden side ser man oftere og oftere at den bærbare bruges til spil og får større og større skærm, så det kan ske det er den klodsede stationære som forsvinder.
Men hvem ved, det kan være man i fremtiden kan koble en større skærm og tastatur til sin mobiltelefon, og så kan det jo sagtens ske at den bærbare computer bliver udkonkurreret, og for den sags skyld den stationære ?
Spørgsmålet er vel nærmere om mobilen kommer til at overtage bærbaren engang i fremtiden, så forretningsfolk osv som ellers ville have brugt en bærbar vil bruge mobilen? Jeg er da ganske sikker på at om en del år så vil man kunne bruge sin mobil til stort set de samme opgaver som man kan med en bærbar idag. Jeg tænker ikke på spil og hårde grafiske opgaver, men nærmere diasshows, excell, word..
Det bliver også let at synkronisere kalendere, arbejdsopgaver osv osv på mobilen i fremtiden, så for mig at se er der en STOR mulighed for at mobilen overtager bærbaren, på et tidspunkt.
Dermed ikke sagt at bærbaren bliver udfaset.
Det bliver også let at synkronisere kalendere, arbejdsopgaver osv osv på mobilen i fremtiden, så for mig at se er der en STOR mulighed for at mobilen overtager bærbaren, på et tidspunkt.
Dermed ikke sagt at bærbaren bliver udfaset.
Jeg har nu også stemt nej her, men lad os nu lege med tanken.
Det kunne ske at telefonen overtog bærbaren plads hvis:
1. Telefonen var kraftig nok til at spille de store spil.
2. Telefonen have de der projector tasteture som kunne sende ned på et bord,
3. Der kunne sættes en mus til telefonen.
4. Telefonen havde en projektor den kunne bruge som ekstern skræm,, eller måske en foldbar OLED skærm der kunne holdes ud.
Det kunne ske at telefonen overtog bærbaren plads hvis:
1. Telefonen var kraftig nok til at spille de store spil.
2. Telefonen have de der projector tasteture som kunne sende ned på et bord,
3. Der kunne sættes en mus til telefonen.
4. Telefonen havde en projektor den kunne bruge som ekstern skræm,, eller måske en foldbar OLED skærm der kunne holdes ud.
Jeg vil tro at det sker en dag.
Mon man for 35 år siden, troede at internettet og computere ville blive så udbredt og teknologien ville blive så udviklet.
Mon man for 35 år siden, troede at internettet og computere ville blive så udbredt og teknologien ville blive så udviklet.
Allerede nu er de to typer enheder begyndt at låne fra hinanden. Mobiltelefonen minder mere og mere om en bærbar og den bærbare minder mere og mere om en mobiltelefon.
Jeg svarede "nej", men jeg ville gerne have svaret "det ender med en hybrid".
Jeg svarede "nej", men jeg ville gerne have svaret "det ender med en hybrid".
Intel tror på det:
http://blogs.intel.com/technology//2008/04/video_m...
"Atom" var bare første skridt..."Moorestown" (efterfølgeren) er hvad de viser i de videos...
http://blogs.intel.com/technology//2008/04/video_m...
"Atom" var bare første skridt..."Moorestown" (efterfølgeren) er hvad de viser i de videos...
Jeg tror personligt udviklingen vil gå:
- Bærbare vil overtage stationære computere.
Dette er jeg ret sikker på langsomt allerede er ved at ske uden dog at have noget statestik at bakke det op med.
- Mobiler vil fortsat blive kraftigere og mindre.
Ligesom f.eks. #25 og #22, LG har næsten lige fremvist en mobil der var et armbåndsur og samtidig havde touchscreen og faktisk så brugbar ud, uden at ligne lort.
På længere sigt (og nej, jeg tør/vil ikke gætte på år :P) kommer vi så nok også langsomt til at se et hybridprodukt, hvor også ting som medieafspiller, (video)kamera, storage, betaling m.m sikkert også vil være i.
Jeg svarede nej.
Dette er jeg ret sikker på langsomt allerede er ved at ske uden dog at have noget statestik at bakke det op med.
Ligesom f.eks. #25 og #22, LG har næsten lige fremvist en mobil der var et armbåndsur og samtidig havde touchscreen og faktisk så brugbar ud, uden at ligne lort.
På længere sigt (og nej, jeg tør/vil ikke gætte på år :P) kommer vi så nok også langsomt til at se et hybridprodukt, hvor også ting som medieafspiller, (video)kamera, storage, betaling m.m sikkert også vil være i.
Jeg svarede nej.
Jeg tror også, ligesom flere andre har været lidt inde på, at deres funktioner vil smelte sammen, og så vil de bare kunne fås i forskellige størrelser efter behov ligesom der er stor forskel på en Eee og en MacBook Pro, både mht. performance, målgruppe og fysisk størrelse. Spændet vil bare blive større, så man går fra helt små armbånds-devices til de større, der vil minde mere om "bærbare" i dag.
silan (26) skrev:Jeg tror personligt udviklingen vil gå:
Jeg svarede nej.
En bærbar vil ALDRIG erstatte min hjemme PC.
Kastrede CPU'er, kastrede HD's, kastrede systembusser...you name it...det ville en nedgradering og dét sker IKKE.
Selvfølgelig gør den det... eller jeg ved ikke om mobiltelefonen ligefrem "overtager" ... jeg vil nok nærmere kalde det en sammensmeltning af teknologier
Tendensen er jo helt klart at have alle ting samlet under et "tag" så at sige, ligesom det er sket med flg. tidligere stand alone produkter: mobil / mp3 / kamera / radio / gps / hvad-mobiltelefoner-nu-ellers-kan- købes-med-efterhånden
Jeg kan selvsagt ikke komme med en løsning til hvordan man klarer tastatur / skærm problematikken, men en løsning lign. den i Dead Space kan da ikke være helt utænkelig om X år?
... og hvis man sidder og tænker "Nej!, det er umuligt at computere så små kan blive kraftige nok til at dække alle behov" så er man imo. en smule snæver synet ...
tænk over hvor langt vi er nået på bare 20 år inden for computer teknologi! ... jeg bliver helt svimmel ved tanken :-)
edit: Spørgsmålet lød jo ikke på om det er inden for vores levetid!
Tendensen er jo helt klart at have alle ting samlet under et "tag" så at sige, ligesom det er sket med flg. tidligere stand alone produkter: mobil / mp3 / kamera / radio / gps / hvad-mobiltelefoner-nu-ellers-kan- købes-med-efterhånden
Jeg kan selvsagt ikke komme med en løsning til hvordan man klarer tastatur / skærm problematikken, men en løsning lign. den i Dead Space kan da ikke være helt utænkelig om X år?
... og hvis man sidder og tænker "Nej!, det er umuligt at computere så små kan blive kraftige nok til at dække alle behov" så er man imo. en smule snæver synet ...
tænk over hvor langt vi er nået på bare 20 år inden for computer teknologi! ... jeg bliver helt svimmel ved tanken :-)
edit: Spørgsmålet lød jo ikke på om det er inden for vores levetid!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.