mboost-dp1

Touchscreen eller fysisk tastatur på mobiltelefonen?

Gå til bund
Gravatar #1 - PhoenixDK99
14. dec. 2009 17:45
Jeg kan bruge begge dele, så jeg stemte "Er ligeglad".
Gravatar #2 - Josso
14. dec. 2009 17:48
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg helst vil have.

iPhone'n er super, men det er altså langt fra alle mobiler der har sådan et godt touch-interface.
Gravatar #3 - amplificator
14. dec. 2009 17:51
Jeg vil have begge dele, og det er også hvad jeg har på min nuværende telefon, samt de fleste af dem jeg har haft tidligere.

Det er en del hurtigere at navigere rundt på telefonen via en touchskærm, men hvis man skal skrive tekster så er der intet som slår et fysisk tastatur hvor man får ordenlig feedback fra tasterne. Syntes ikke det med en vibrering når man ramemr en tast (haptic feedback) er godt nok.
Gravatar #4 - mljjlm
14. dec. 2009 18:00
Så meget touch så muligt.. men det gør altså heller ikke noget at der er bare lidt knapper :)
Gravatar #5 - ignuz
14. dec. 2009 18:09
Går afstemningen på hvad man i øjeblikket har? eller hvad man foretrækker?
Hvis det er sidst nænvte så mangler jeg muligheden "har "udelukkende" prøvet fysisk tastatur"
Gravatar #6 - sacraments
14. dec. 2009 18:22
jeg har en HTC Hero, den har fuld touth men os et par knapper, iphone er os optimal
Gravatar #7 - praktikant muffe AKA pewbe
14. dec. 2009 18:28
Enig med #3, fysisk er hurtigst at skrive på.
Gravatar #8 - Bubbi
14. dec. 2009 18:29
Touchscreen. Virker super på iPhonen.
Virker helt bøvlet nu når jeg skal sende sms'er med arbejdsmobilen som er en Nokia E51.

Og nej, fysisk er langt fra hurtigst at skrive på.
iPhonen er i hvert fald meget nem at skrive rigtigt hurtigt på.
Gravatar #9 - Daniel-Dane
14. dec. 2009 18:55
Jeg er pissehamrende ligeglad med skrivehastighed. Jeg elsker en ordentlig trouch-skærm, så slipper man for fedtede knapper, osv.

Det er også nemmere med et touch-tastatur, da du ved en knap har en hel ny skærm af taster. Det får man dog ikke lige så let på et analogt tastatur.
Gravatar #10 - rpey60
14. dec. 2009 19:09
Har en iPhone og synes det fungerer super, men i disse kolde tider ville jeg ønske den havde et fysisk tastatur, så jeg ikke skal fryse mine små hænder når jeg skal bruge den uden for..
Men alt i alt er jeg ligeglad om det er det ene eller det andet.
Gravatar #11 - keen
14. dec. 2009 19:22
Jeg vil helst skrive SMS på et fysisk tastatur, men med alle fordelene ved iPhone, lever jeg gladeligt uden. Det er nu også begrænset hvad jeg skriver af SMS.
Gravatar #12 - doh09
14. dec. 2009 20:14
#4 modsiger du ikke dig selv :P?

OT:

Begge dele :).... har ikke haft en touch telefon selv, men har prøvet dem ved andre og de virker ret fancy osv., men når jeg skal sende en sms eller lignende vil jeg altså hellere skrive på et fysisk tastatur.
Gravatar #13 - briped
14. dec. 2009 20:41
Der burde være 2-3 touchscreen valgmuligheder.
- Touchscreen (ligegyldigt med type)
- Touchscreen (kapacitiv)
- Touchscreen (resistiv)

Så længe der ikke er multi-touch capacitive touchscreen skal der være et fysisk qwerty tastatur på mine telefoner, så har undladt at stemme helt.

Til de personer der ikke er indviede i hvad forskellen på kapacitiv og resistiv touchskærm er, så kender de fleste iPhone som (så vidt jeg husker) er den første telefon med multi-touch (kapacitiv) touchskærm.

Et af "kravene" for multi-touch virker er at touch-teknologien er kapacitiv. Ulempen ved kapacitiv er at den ikke kan bruges med stylus eller negl, der skal bruges en finger. HTC er faktisk ved at udvikle en "kapacitiv" stylus :-)
Gravatar #14 - Plimmer
14. dec. 2009 21:33
Jeg bruger min telefon til at ringe fra, så jeg stemte fysisk.
Gravatar #15 - gnаrfsan
14. dec. 2009 22:02
Touch screen fordi det giver en større skærm i en mindre pakke.
Gravatar #16 - Chewy
15. dec. 2009 04:56
Touchscreen... Uden tvivl...
Har brugt rent touchscreen i omkring en 5-6 år, og kan ikke forestille mig at gå væk fra det.

Vil dog give briped ret. Kapacitive skærme er (ihvertfald indtil videre) ikke synderligt gode. Personligt syntes jeg at iphonens skærm er mere pressscreen end touch...
Også det at man skal bruge hud for at aktivere den syntes jeg er noget så upraktisk. Specielt i et land med et vejr som danmark. At skulle have hænderne ud af handskerne for at bruge sin telefon kan snildt blive meget koldt...
Og så det at kunne bruge sin telefon selvom man har fedtede/beskidte fingre er nice :-)

Vil så dog sige at hard keys er et must..
Min Touch HD har 4 stks. (hvis man ser bort fra volume og power) Og det er lige på grænsen.
Den dag idag vil jeg stadig sige at min HTC P3300 er det bedste jeg har haft, både med hensyn til skærm, og soft keys (8 stks. på fronten, 1 på højre side, 1 på venstre plus volume og power. Skærmen var ufatteligt fintfølende og var betrukket med en slags geleagtig overflade. Hvilket ikke kun forhindre ridser, men også samtidig giver lidt modstand når man trykker. Selvom skærmen var lille og software keyboarded ligeså, kunne man sagtens bruge tommelfingeren til at skrive med.. Ahh... Det var tider :-)
Gravatar #17 - briped
15. dec. 2009 07:29
#16: Tror jeg har formuleret et eller andet forkert. Jeg skrev ikke at kapacitive touchskærme ikke er gode, var heller ikke meningen at det skulle forståes sådan, men det er jo en smags sag :-)

Tror det kommer af den ulempe jeg beskrev ved kapacitiv teknologi, men jeg refererede da også til at HTC kommer med en kapacitiv stylus :-)
http://www.engadget.com/2009/11/27/htc-hd2-capacit...

Personligt kan jeg ikke klare skulle skrive på en resistiv touchskærm. Grunden er simpel, jeg vil kunne skrive med 2+ fingre, det kan ikke lade sig gøre på resistiv da man ikke kan få multi-touch på resistiv.

Resistiv fungerer ved at der er 2 lag oven på hinanden, hvor man trykker det øverste lag mod det nederste, hvorved telefonen registrer hvor man trykkede. Resistiv teknologi er det man kender fra (tror jeg) alle telefoner med touchskærm, før iPhone kom.

Alle Windows Mobile telefoner med touchskærm på markedet (med undtagelse af HD2, og vistnok en mere jeg ikke lige kan huske) er med resistiv teknologi. Samsung Omnia2 skulle have været med kapacitiv men det blev åbenbart ændret inden lancering.
Gravatar #18 - Bettemand
15. dec. 2009 07:56
Jeg har touch nu på min Hero, og det vil jeg sjovt nok også foretrække.

Det giver mere alsidighed i det man selv kan vælge hvordan ens tastatur ser ud når man skriver. Der er eks. 4 muligheder på Hero'en.

Og det at den automatisk gætter hvad man vil skrive selv om man rammer forkert gør det næsten så hurtigt at skrive på som et fysisk tast, men må indrømme det nok ikke er hurtigere lige i sms sammenhæng. Dog er det en fordel i de resterende funktioner jeg bruger i en tlf.
Gravatar #19 - pote
15. dec. 2009 08:21
Kan ikke køre bil og skrive sms samtidig med touchscreen. Eller dvs. det kan jeg nok godt, men sikker kørsel bliver det ikke!
Så derfor er jeg til knapper, de rigtige nummeriske knapper, ikke det der qwerty-fis.
Gravatar #20 - vision-dk
15. dec. 2009 09:10
#19 Du må under ingen omstændigheder køre bil og skrive sms samtidigt, det er vi andres liv for kostbare til. Dine sms'er er ikke vigtigere end du kan vente, eller holde ind til siden!

Jeg foretrækker fysisk tastatur, måske fordi det er det jeg er vant til.
Gravatar #21 - ProDoc
15. dec. 2009 10:26
Jeg vil klart helst have begge dele, da min nuværende Iphones onscreen keyboard irriterer mig. Hastigheden jeg skriver med, er stadig nedsat og så fedter jeg min skærm til.. men det kunne være dejligt at bibeholde menusystemet via touchscreen... men er bestemt ikke tilhænger af onscreen tastatur!
Gravatar #22 - Hack4Crack
15. dec. 2009 10:36
vision-dk (20) skrev:
#19 Du må under ingen omstændigheder køre bil og skrive sms samtidigt, det er vi andres liv for kostbare til. Dine sms'er er ikke vigtigere end du kan vente, eller holde ind til siden!

jeg skriver også sms'er engang imellem, ellers falder jeg i søvn.
Gravatar #23 - Wassini
15. dec. 2009 10:36
Touchscreen, man savner altid et T9 tastatur til at ringe med. Er irriteret over at jeg altid skal kigge på skærmen for at ringe til nogen, eller skrive SMSer da man ikke kan mærke tasterne.

Men NÆGTER at have en telefon med Qwerty tastatur - så hellere nøjes med touch.
Gravatar #24 - Xunil
15. dec. 2009 15:05
Kan stadig huske da jeg havde en mobil med fysiske knapper, nogle gange så opgav jeg at skrive en sms hvis der var for lange ord, da det simpelt hen var for besværligt. Det problem har jeg overhovedet ikke med min iPhone. Et fysisk tastatur ville måske være OK hvis det var QWERTY, men foretrækker stadig touchscreen.
Gravatar #25 - vision-dk
15. dec. 2009 15:17
vision-dk (20) skrev:
Hack4Crack (22) skrev:

jeg skriver også sms'er engang imellem, ellers falder jeg i søvn.

Det siger så bare mest om dig, man må da håbe du bliver snuppet for det.
Gravatar #26 - GoBBLeS666
15. dec. 2009 18:42
Mmh, selvom jeg synes det er fedt nok med touch, så synes jeg stadig ikke det er pengene værd.. altså at der faktisk er noget jeg kan gøre bedre med touch end fysiske taster..

tl:dr touch er endnu et gimmic, imo...
Gravatar #27 - Chewy
15. dec. 2009 18:51
@17
#16: Tror jeg har formuleret et eller andet forkert. Jeg skrev ikke at kapacitive touchskærme ikke er gode, var heller ikke meningen at det skulle forståes sådan, men det er jo en smags sag :-)

Det jeg grundlæggende mente var, I see your post, and im raising with my own :-)
Og kan kun være enig i at det i sidst ende er et spørgsmål om smag...

@19
Kan ikke køre bil og skrive sms samtidig med touchscreen. Eller dvs. det kan jeg nok godt, men sikker kørsel bliver det ikke!
Så derfor er jeg til knapper, de rigtige nummeriske knapper, ikke det der qwerty-fis.

Har du overvejet at benytte et software keyboard der benytter nummeriske taster og T9 ordbog, istedet for et der benytter qwerty?
Gravatar #28 - Slettet Bruger [4060271486]
15. dec. 2009 20:52
Daniel-Dane (9) skrev:
Jeg elsker en ordentlig trouch-skærm, så slipper man for fedtede knappe

fedtet skærm?
Gravatar #29 - Daniel-Dane
15. dec. 2009 21:01
Den er trods alt nemmere at tørre af i ærmet end en mobil med skærm+tastatur.
Gravatar #30 - Slettet Bruger [4060271486]
16. dec. 2009 07:46
Daniel-Dane (29) skrev:
Den er trods alt nemmere at tørre af i ærmet end en mobil med skærm+tastatur.

Ridset skærm?

^^ provokerende måde at skrive på ino.
men kan ikke se hvorfor mekaniske knapper skulle være sværre at tørre af. de kan da holde til at man gnubber til
Gravatar #31 - Daniel-Dane
16. dec. 2009 09:06
iPhonens skærm kan sagtens holde til at blive gnubbet, og jeg har ikke formået at ridse den særligt meget de 1½ år, jeg har haft den.
Gravatar #32 - Slettet Bruger [4060271486]
16. dec. 2009 09:18
Hm, må ha noget med tøjet at gøre så... hernede i sønderjylland går vi jo også i anderledes tøj tror jeg...

http://bit.ly/g8AYV

Spøg til side, er altid møg nervøs for at ridse sådan noget. derfor har jeg også bestilt en beskyttelses skærm til min kommende Milestone :)
Som jo både har touch og hardware taster
Gravatar #33 - FM Guy
16. dec. 2009 12:26
Jeg skriver hurtigst på touch keyboard. Jeg har Iphone 3GS og HTC Hero. For mit vedkommende så er Iphone helt klart nemmere og hurtigere at skrive på end HTC. Men der er selvfølgelig også en mulighed for at det blot kræver mere tid at vænne sig til. Men selv tror jeg det ikke. Nu når jeg skriver e-mails og også mails via facebook, så tit skriver jeg op til én a4 side, nogle gange mere. Og så kan man så undre sig over hvorfor jeg ikke bruger en computer... det gør jeg da selv nogle gange når jeg sidder og skriver. Men sagen er den, at når man har vænnet sig til at skrive på Iphone, så er det muligt at skrive næsten lige så hurtigt som på en computer. Det kan man nok også godt via alm taster på andre mobiler. Men selv har jeg ikke haft samme speed som når det kommer til at skrive via touch.

Og jeg vil lige tilføje at en af grundene til at det går så hurtigt er pga ordbogen. Nu når jeg taster forkert så ignorere jeg det bare for jeg ved at den selv retter ordet inden jeg trykker SPACE (ihvertfald i de fleste tilfælde).

Det kan godt være at det her ikke er populært at sige, men jeg tror ikke qwerty tastature på mobiler er en del af fremtiden. Det fylder for meget og er alt for upraktisk i det lang løb.
Gravatar #34 - nissen
16. dec. 2009 13:09
Hvis touch er godt nok på telefonen er det ingen grund til at have et tastatur - gør jo bare telefonen tykkere og grimmere. Jeg tror derfor at de fleste som helst vil have en tastatur ikke har prøvet et ordentligt touchtastatur.
Gravatar #35 - Cervio
17. dec. 2009 08:21
grunden til jeg ik vil ha touch, er fordi jeg gerne vil undgå den fedtet skærm og fordi jeg har prøvet at skrive på touch, syntes efter personlig mening at det er noget lort, jeg kan i hvert fald ik ramme rigtigt hver gang, hvilket i sidste ende, efter to timer fik mig til at frustere alt for meget, så jeg holder mig til fysisk tastetur og forresten et andet plus, der er mange flere baktiere på touch skærm end på fysisk tastetur, men også alt efter om det er slide eller hvad slags mobil det nu er.
dont flame
Gravatar #36 - Nielson
17. dec. 2009 09:14
Jeg stemte touch da jeg har en iPhone. Har smidt et lille front cover (hva' fuck er det nu de hedder?) på skærmen som er mat. Så bliver den aldrig fedtet og fingrene glider også meget bedre derpå. Problem solved. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login