mboost-dp1

Hvordan bruger du Wikipedia?

Gå til bund
Gravatar #1 - duckling
19. jul. 2009 08:01
Jeg venter spændt på at se hvor mange stemmer Snowballing svaret får...
Gravatar #2 - siliankaas
19. jul. 2009 08:21
Skal tilstå jeg vist først bruger "Wikipeden" når jeg har søgt på google...
Gravatar #3 - Erroneus
19. jul. 2009 08:47
wiki keyword search er en af de ting jeg bruger mest i firefox, f.eks. wiki the number 42 bringer mig direkte ind til http://en.wikipedia.org/wiki/The_Number_42 og så er det som regel videre.
Gravatar #4 - DarX
19. jul. 2009 10:55
"Snowballer".. oO Mærkeligt ord at bruge... Men ja, hvis jeg slår noget op på wikipedia ender jeg som regl med efter et par minutter at have åbent 10 tabs med forksellige rellaterede (og ikke-rellaterede men interessante -.-) artikler.
Gravatar #5 - silan
19. jul. 2009 10:55
Stemte 1 artikel og luk, men det passer nok ikke helt. Tit kan man jo støde på nye begreber i din artikel man er igang med at læse, og så tager man jo lige den med. Lidt underlig valgmuligheder.

Derudover er jeg virkelig begyndt at bruge Wikipedia efter jeg fik Chromes direkte site søgning med TAB ind under huden.
Gravatar #6 - Sikots
19. jul. 2009 11:30
Præcis som #5 - jeg tjekker én artikel, men så er der som regel noget som fanger interessen og så bliver man hængende en artikel eller to mere...
Gravatar #7 - vandfarve
19. jul. 2009 11:35
[url=v]Mit brug af Wiki i en nøddeskal[/url]!
Gravatar #8 - Hůňděštějlě2
19. jul. 2009 12:07
Oftest begynder jeg at læse én artikel, men falder så over diverse links til andre artikler som bliver åbnet i tabs. Disse tabs indeholder igen nye links til andre artikler og så ruller snebolden.
Gravatar #9 - fpr
19. jul. 2009 13:15
Det kommer an på hvad jeg skal slå op, men jeg ender da tit med at jeg ser noget andet interessant mens jeg læser en artikel, og har så fået åbnet et par ekstra tabs.

man kan osse spille kevin bacon/hitler med vennerne, og se hvor mange klik det tager at finde dem fra en tilfældig artikel :P
Gravatar #10 - m_abs
19. jul. 2009 13:20
Normalt slår jeg en enkelt ting op, evt. kigger referencer.

Men det sker da at den artikel jeg læser, giver mig inspiration til at læse videre og derefter kan bruge lang tid på læse en ene artikel efter den anden.
Gravatar #11 - Thalion
19. jul. 2009 13:30
enten checker jeg en enkelt artikel, normalt er det når jeg er på farten og det gøres over mobilen. Men ellers er jeg slem til at gå amok og bruge et par timer. Det skete igår, kom lige en 2 timer senere i seng fordi jeg gik amok med en starwars wiki.
Gravatar #12 - procrastinator
19. jul. 2009 16:26
Gravatar #13 - ysangkok
20. jul. 2009 03:07
#12, eller den her. Den er så bare ikke specifikt om Wikipedia.

Jeg gad godt vide hvordan de 4% der ikke bruger Wikipedia skaffer viden. Er det folk som aldrig slår noget op eller er det folk som har et problem med Wikipedia?
Gravatar #14 - zin
20. jul. 2009 08:39
Jeg stemte blankt. Det er forskelligt. Nogle gange slår jeg en ting op for at linke det til andre. Nogle gange indsender jeg artikler. Nogle gange bruger jeg den som tidsfordriv -> Læser en artikel, så en mere, og andre under-artikler med relevant info, og andre gange opdaterer jeg indhold.
Gravatar #15 - ZM4573R
20. jul. 2009 08:54
Nu bruger jeg godt nok Wiki... Men man har vel en encyklopædi til at stå i bogreolen? :)
Gravatar #16 - knasknaz
20. jul. 2009 12:55
Som regel checker jeg en enkelt ting, og evt. et par tilhørende interne links, nu jeg er i gang. Men af og til kan jeg faktisk finde på at surfe rundt, bare for at opdage ting jeg ikke vidste noget om i forvejen.

PS: Jeg bruger faktisk primært den engelske wiki men det hænder jeg tager fat i den tyske.
Gravatar #17 - Anders Fedеr
20. jul. 2009 12:59
Jeg retter som regel lidt småfejl - det er mig der indsætter [citation needed] over det hele (helt alene!)
Gravatar #18 - m_abs
20. jul. 2009 16:26
Man bruger da ikke knaldrøde wikipedia til at finde information, man skal bruge en unbiased side som http://www.conservapedia.com her får man den sande information ligesom med fox news. "Unfair and unbalanced" er lige hvad vi har brug for...

/ironi
Gravatar #19 - shantri
21. jul. 2009 05:10
At kalde det indhold der er på wikipedia "artikler" er langt fra korrekt. Det der er på wikipedia opfylder sjældent de forhold der gør sig gældende. En del gør, men ikke over en bred kam.

Bruger mest wikipedia til at tjekke allerede opnået viden, hvor jeg har glemt en vending eller nogle ord. Kan slet ikke bruge wikipedia til at lære noget nyt, ville ikke kunne retfærdiggøre det. Som så mange andre steder er wikipedia fyldt med fejl, mindre som større.

Bruger kun den engelske wiki, da den danske som reelt, inden for naturvidenskaben, er usammenhængen eller langt fra færdig skrevet.
Gravatar #20 - vandfarve
21. jul. 2009 05:45
#19 Og du er klar over, at Wikipedia.org faktisk havde færre fejl end Encylopedia Britanica, da man lavede forsøget for en del år siden?

Desuden, Wikipedia.org er jo kun referater af kilder, så hvis du ikke tror på Wikipedia.org på nogen måde, så bør du nok helt stoppe med at bruge internettet og sætte din sølvpapirhat på. Folk, der kritiserer Wikipedia, har åbenbart ikke forstået ideen med "kildehenvisninger".
Gravatar #21 - terracide
21. jul. 2009 05:50
#20:
Folk vil altid bræger op og sprede myter baseret på deres egen uvidenhed...og de færrreste af dem kender til dne test nature lavede som du beskriver, men testen viste at Wiki faktisk var bedre end et "murstens" leksikon.

Og folk der bærger over at alle kan rettet på Wiki har aldrig brugt wiki er mit bud...eller lært at kigge på kildehenvisningerne, som er den sande guldgrube på wiki.
Gravatar #22 - David Munch
21. jul. 2009 06:58
Bruger det ret ofte. Camino er sat til at søge direkte på Wikipedia, så længe jeg bare skriver "w " før min tekst i lokation baren.
Gravatar #23 - gnаrfsan
21. jul. 2009 10:04
#20,21:
Ja, man skal bare som altid være kildekritisk. Men jeg er nu lidt mere kritisk, når jeg læser en kilde, som alle kan redigere.
Gravatar #24 - vandfarve
21. jul. 2009 10:31
gnarfsan (23) skrev:
#20,21:
Ja, man skal bare som altid være kildekritisk. Men jeg er nu lidt mere kritisk, når jeg læser en kilde, som alle kan redigere.

Forståeligt, hvilket jeg også er, men hvis man blot følger kilderne på de citater, udtalelser eller informationer, som man gerne vil bruge, og kan bekræfte rigtigheden, så er der ingen problemer.

I en større kontekst var der også mange (deriblandt mig), der under den sidste Wikipedia-debat argumenterede for, at Wikipedia kan bruges og har en helt unik rolle i forhold dataindsamling af visse karakterer. Eksempelvis er der visse informationer, der kun kan findes få steder (et sted?), og det er Wikipedia.
Gravatar #25 - gnаrfsan
21. jul. 2009 12:20
#24:
Enig. Men for nylig havde jeg brug for en liste over engelske navneforkortelser, som f.eks. Robert til Rob. I listen stod der også Robert til Roboman som en af mulighederne. Så man skal bare holde øjnene åbne.
Siden er nu slettet:
http://en.wiktionary.org/wiki/Transwiki:List_of_sh...
Gravatar #26 - shantri
21. jul. 2009 15:38
# 20

Som allerede nævnt handler det om at være kildekritisk. At du så i en anden debat har argumenteret for at wikipedia er ret brugbart, ændre da ikke ved det faktum at man skal være kildekritisk. Det er faktisk også det jeg skriver, skriver det måske bare på en mere hård måde.

Læser rigtig mange artikler, i forbindelse med research. Og hvis man ikke er vant til det, kan det være svært at vide hvad man skal være kritisk overfor. Igen wikipedia er utrolig god som opslagsside, but that's it. At bruge det som ens videnskilde, ville være en skam.

Det er absolut også en fortræffelig metode til at finde nye viden, som man så kan undersøge videre på et mere seriøst niveau. I mine øjne, svarer det til kun at søge viden på wikipedia, som kun at søge viden i Illustreret Videnskab... som vi er nogle der kalder videnskabens Se & Hør ;)
Gravatar #27 - Josso
21. jul. 2009 15:51
gnarfsan (25) skrev:
#24:
Enig. Men for nylig havde jeg brug for en liste over engelske navneforkortelser, som f.eks. Robert til Rob. I listen stod der også Robert til Roboman som en af mulighederne. Så man skal bare holde øjnene åbne.
Siden er nu slettet:
http://en.wiktionary.org/wiki/Transwiki:List_of_sh...

Den kan stadig ses i "History", hvor der faktisk også er nævnt, at den bare er blevet flyttet: Appendix: English given names
Gravatar #28 - gnаrfsan
21. jul. 2009 17:19
Josso (27) skrev:
Den kan stadig ses i "History", hvor der faktisk også er nævnt, at den bare er blevet flyttet: Appendix: English given names

Takker :)

De har rettet mit eksempel, men der er stadig:
Andrew -> Droid-a-lot
Gravatar #29 - Anders Fedеr
21. jul. 2009 17:55
("Droid-a-lot"? WTF?)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login