mboost-dp1

Hvor stor markedsandel har Windows om 5 år?

Gå til bund
Gravatar #1 - ghostface
10. jul. 2009 08:49
Kan se denne afstemning følger den nye karakter skala med et kæmpe spring i midten og betydeligt mindre spring på toppen.

Det kommer vel ikke bag på nogen at 50-80 får så mange stemmer når det dækker over nogen af de bedste bud.
Gravatar #2 - zin
10. jul. 2009 08:55
Det burde fremgå klart af afstemningen om der er tale om desktop eller server markedet eller over-all. I overall vil jeg sige 50-80%, ja... Men ellers desktop klart 80-90%, server noget mindre... 20-50% nok mest sandsynlig.
Gravatar #3 - Tage
10. jul. 2009 08:57
Hvad snakker vi her, på pc-baserede desktop systemer eller af den samlede bestand af hele verdens "computere"?
Gravatar #4 - Sanzor
10. jul. 2009 09:03

Enig. Selv ville jeg tro de ligger omkring 50-60%. Der vil altid være den del af befolkningen (privaten vil jeg mene) der vil holde sig til det almindelig med det hele installeret og så ikke rigtig bekymre sig om resten.

Den sidste procent del er svær at fastlægge, da vi nu har hørt om forskellige OS der bliver bygget til forskellig brug. Nogen vi helt sikkert ser på virksomhedsområder eller kommunikation.
Gravatar #5 - zin
10. jul. 2009 09:08
#4: Selvom alle mindre private virksomheder sædvanligvis bruger Windows servere er de effektive meget fåtallige - der er enormt mange datacentre o.l. der bruger Linux/*NIX (eller linux/-baserede eller *NIX-lignende) OS'er, samt hosting firmaer osv.. Disse udgør langt størstedelen af serverne i verden.
Derfor vil jeg nærmere sige ~25%, maks.
Gravatar #6 - Sanzor
10. jul. 2009 09:36

Tja, svært og sige. Jeg er enig i større virksomheder som regel har andet end Windows servere kørende, men størstedelen af deres kunde computere osv. vil nok være installeret med Windows. Derfor har jeg svært ved at se tallet så lavt, når hver medarbejder med bærbar og computer på jobbet højst sandsynlig har Windows.
Gravatar #7 - vandfarve
10. jul. 2009 09:44
Mit personlige gæt er ca. 80%, men at dette tal nok kan svinge indenfor en margen af +/- 5%. Jeg valgte derfor at sige "80-90%", men jeg kunne lige så godt have valgt "50-80%".
Gravatar #8 - dan1el
10. jul. 2009 09:53
stemte 50-80, men et argument der kunne tages frem for lavere tal er lande som Kina, Indien osv. bliver rigere og ikke gider MS (Kina laver eget OS, og mon ikke indere er fødte linux programmører), men herhjemme (altså DK) skal Microsoft nok blive dominerende spiller på markedet i mange år endnu.
Gravatar #9 - spectual
10. jul. 2009 10:22
Det ville hjælpe meget hvis man vidste hvor meget de har nu
Gravatar #10 - aben
10. jul. 2009 10:25
sidst jeg læste noget om det havde de ca. 90% markedsandel på verdensplan.
Gravatar #11 - Clauzii
10. jul. 2009 10:53
Pr. maj måned ~87% - Her
Gravatar #12 - terracide
10. jul. 2009 10:59
#11:
Hvad de grafer viser mig er at linux folk er de største whinere...
Gravatar #13 - zin
10. jul. 2009 11:03
#6: Jeg troede stadig vi snakkede udelukkende servere. :-)
#12: Det sjove er, at du er her før nogen af dem overhovedet, og whiner over dem, før de kan whine.
Pre-emptive whining?
Gravatar #14 - Morphin
10. jul. 2009 11:12
Hvis man snakker styresystem tror jeg kun de har 20-50% andel af markedet. Div. OS-programmer kommer til at overtage markedet. Det nye styresystem fra Google (jeg har glemt navnet) tror jeg også vil komme til at overtage en stor bestanddel af markedet og måske konkurrere godt og grundigt med Windows, men aldrig slå dem helt ud af markedet.
Gravatar #15 - terracide
10. jul. 2009 11:15
#13:
Kig trådene igennem, når linux-folket udgør 2-4% så whiner i en grad der er sørgeligt at se på...like it or not.
Gravatar #16 - Sanzor
10. jul. 2009 11:22

På server området vil du have ret. I det at afstemingen ikke retter sig ind "hvilket" marked, så ser jeg globalt på det i stedet :)
Gravatar #17 - BurningShadow
10. jul. 2009 12:03
Jeg tvivler på at vi kommer til at se de helt store ændringer, indenfor en 5-års periode, medmindre Windows 7 flopper lige så vildt som Vista.
Gravatar #18 - Sanzor
10. jul. 2009 12:16

Spørgsmålet er så om det overhovedet ændre nogen ting, selvom W7 flopper. XP ville muligvis stadig leve videre.
Gravatar #19 - Magten
10. jul. 2009 14:19
Enig.. Jeg tvivler på Win7 bliver et flop, men jeg kan sagtens se mig selv køre WinXP lang tid endnu..

Kommer dog ikke uden om at jeg skal have Win7 også :P

Stemte 50-80%.. 70-75% nærmere.. Mest af alt fordi flere og flere får øjnene op for fx Ubuntu som jo er forholdsvis nemt at gå til..
Gravatar #20 - Windcape
11. jul. 2009 02:56
BurningShadow (17) skrev:
Jeg tvivler på at vi kommer til at se de helt store ændringer, indenfor en 5-års periode, medmindre Windows 7 flopper lige så vildt som Vista.
Taget i betragtning at professionelle allerede anbefaler det som Workstation OS (altså nu, mens det er beta), så tror jeg det Windows 7 bliver *ret godt*.
Gravatar #21 - Charlie Eriksen
11. jul. 2009 07:11
Windcape (20) skrev:
Taget i betragtning at professionelle allerede anbefaler det som Workstation OS (altså nu, mens det er beta), så tror jeg det Windows 7 bliver *ret godt*.

Ikke fordi jeg er uenig i din pointe, men:

Dem jeg har hørt anbefale Windows 7 allerede nu, har anbefalet RC1.

Der er *RET* stor forskel på en beta og en release candidate. Forskellen er at Microsoft potentielt kunne have fundet på at bruge RC1 som deres final build, hvis buildet ikke havde grimme bugs.
Gravatar #22 - Bastardo
11. jul. 2009 10:28
Stemte 50-80%, men har intet at have det i.

Operating Systems Shares

Grinern graf, Windows 2k har flere brugere end Linux. Hvordan kan man holde sig i live hvis man kører windows 2k i 9 år?

Anyway, god weekend.

(Næste afstemning bør være lidt mere specifik, 50-80% er lige rigelig oplagt, imo)
Gravatar #23 - Borg[One]
11. jul. 2009 10:29
#21 der er vel heller ikke noget galt i, ta bruge en RC1, som final build, hvis kvaliteten af RC1 er på plads.

#Afstemningen
Selvom mange herinde gerne vil have Linux som et gratis alternativ til den "dyre" licensbetingede Windows, er den trend jeg ser, ikke noget der stemmer overens med folks forventning.

De standardpriser jeg kender, for en lille standalone server standardplatform, er ca 25kfor en windows boks (alt inkl.), mens en Linux ditto er cirka det dobbelte. Taler vi UNIX-bokse (HP-UX / AIX), sniger prisen sig op over de 100k. Det her er vel at mærke interne priser.

Jeg ved mange herinde undre sig over de høje priser, men det afspejler nok blot folks meget ensidige syn på drifts- og etableringsomkostninger - licenspriser er en meget lille del, af IT-omkostningerne...Teknikere arbejder sjældent gratis, og Linux/UNIX-teknikere er nu engang betydelig dyrere, end deres MS-pendant.

Grunden til Windows-versionen er så meget billigere er alene, at mængden af installationer, gør den enkelte del-levering betydeligt billigere. Patchning, backup, housekeeping etc. bliver gjort på så mange maskiner, at en enkelt til eller fra, ikke kostre mange basøre

Mit bud på de her procenter er, at vi er mere eller mindre uforandret om 5 år - hvis det går rigtig grimt for sig, er MS nede på 80%.
Gravatar #24 - sKIDROw
11. jul. 2009 10:54
På sigt bliver Microsoft reduceret, til endnu en spiller på markedet. Men på fem år tror jeg ikke, der er nået at ske så meget endda.

Hvis deres markedsandel er 87% i dag, er den måske 80% eller i bedste fald 75% om fem år. Men alt over 50%, er ikke sundt. Så jo hurtigere reduceringen sker desto bedre.
Gravatar #25 - vandfarve
11. jul. 2009 12:13
#24 Og ligeledes (i min egen fantasi) vil man kunne argumentere for, at er der vil være en højere sandsynlighed for større kompatibilitet mellem platformene, jo flere spillere der er på markedet.

Det vil i sidste evne gavne forbrugerne, hvis vores OS-producenter en gang i fremtiden enten vil enes om platforme, der ligner hinanden i højere grad end i dag, eller tvinge udviklere af software til at skabe software, der faktisk kan bruges på flere platforme - såsom mange åbensovs-producenter gør i øjeblikket.
Gravatar #26 - zin
11. jul. 2009 17:18
Det interessante bliver at se om GoogleOS vil formå at vælte Windows' dominans af pinden som desktop OS.
Det er usandsynligt IMHO, men ikke umuligt.

Gravatar #27 - terracide
11. jul. 2009 17:57
#26:
du skulle måske læse lidt op på hvorfor Gogle Os ikke er en Windows killer...du ved et letvægts OS på en linux kernel designet til at køre google chrome...*host*
Gravatar #28 - Anders Fedеr
11. jul. 2009 19:09
#27 Du taler om Chrome OS version 1.0. Det er jo kun første skridt.

Hvis Chrome OS vinder i det lukrative netbook marked, og en stor del af forbrugerene begynder at flytte deres dokumenter osv. over i 'skyen', så de kan tilgås uafhængigt af om de er ved desktoppen eller netbooken, så bliver 'læskefede klienter' som Windows også pludselig mindre relevante på desktoppen.

Det åbner så for at Google kan introducere en version af deres OS til desktops (vi kunne kalde det Chrome OS 2.0) med lidt flere funktioner, så man kan levere lidt 'tykkere' (mere avancerede) apps gennem skyen, som dem der ikke har brug for Windows' 'læskefede' funktionalitet så kan migrere til.

I takt med at der kommer flere og flere brugere af Chrome OS 2.0, så kan det også bedre og bedre betale sig for udviklere at udvikle til den platform. Og efterhånden som der komme flere og flere apps til platformen bliver det mere og mere attraktivt for flere og flere brugere at skifte til den.

Og så er det Microsoft har balladen.

Det hele er et spørgsmål om hvorvidt Google kan bruge deres brand og kapital til at give deres nye platform momentum. Hvis de kan det, så er det ikke så vigtigt om den første version af operativsystemet er begrænset til en mindre del af markedet.
Gravatar #29 - Saxov
11. jul. 2009 21:01
Bastardo (22) skrev:
Grinern graf, Windows 2k har flere brugere end Linux. Hvordan kan man holde sig i live hvis man kører windows 2k i 9 år?
Syntes det er sjovere at se på at det først var iløbet af 2007 at Linux overhalede Windows 98.. ! (http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_desktop_operating_systems)
Gravatar #30 - Dungdae
12. jul. 2009 13:19
Omkring #12-15 og 27
Ahhh hvor er det dejligt at se folk ikke gider at læse uheldige kommentarer... Troede at den eneste bruger her på newz, der ikke blev ignoreret var troll'en.. Tænk jeg tog fejl! Men aldrig har det føltes så godt at tage fejl!! Lad os nyde stilheden så længe hans karma er uheldig.. mmmmm den sødme i stilheden fra fraværende flamebait.. smager som honning.. MMMM eksentrisk!!!
:D

Derudover kunne man ikke have delt midten lidt mere op, ville gætte på 50% godt og vel. Glæder mig til at se om jeg får ret!!
Gravatar #31 - aben
12. jul. 2009 21:32
terracide (15) skrev:
#13:
Kig trådene igennem, når linux-folket udgør 2-4% så whiner i en grad der er sørgeligt at se på...like it or not.

og du er grim.
Gravatar #32 - zin
13. jul. 2009 11:29
#15: Ja, linux-folk udgør ca. 2 - 4 % af alle desktop users. Sjovt nok er alle disse 2 - 4% (eller i hvertfald størstedelen) meget store nørder, og hvis du kigger på Windows-delen vil du sikkert finde at en tilsvarende lille mængde (omkring 3 - 6 % måske) er nørder - og i sidste ende vil du så ende med at have omtrænt ligeså mange Windows-nørder som du har Linux-nørder.
Når du så har disse (som jeg nok burde nævne at du intet fundament i form af en officiel undersøgelse a lá Gallup) tal, så kan du jo kigge lidt på Mac-trådene her i foraet, og se hvor meget Windows folket whiner. Tager man så disse to tal og sammenligner er min påstand så at Windows folk og Linux folk whiner omtrent ligemeget. At du så kommer her i denne tråd og på forhånd whiner for Windows-folket, selvom du tildels er indrømmet *NIX bruger (FreeBSD på arbejdet mindes jeg?), viser faktisk at du både er en Win-bruger OG en *Nix bruger - men at du whiner for Windowssiden gør faktisk dit udsagn usandsynligt.
#27: Jeg stoler ikke på "Why X is not a Windows-killer". Jeg stoler på resultater og tålmodighed.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login