mboost-dp1
hvor dyrt er dit lydkort?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Kan man kalde det onboard hvis det sidder på/i graffikkortet ;) Jeg bruger mit Ati Radeon HD4850 som lydkort, kører det via HDMi over i min Onkyo 607 forstæker, og videre derfra over til tvet :)
Eneste ulempe er at ATi er nogle røvere, og skrive at deres kort understøtter TrueHD, hvilket så ikke er helt sandt, idet TrueHD bliver downmixed til DD 5.1 :(
Eneste ulempe er at ATi er nogle røvere, og skrive at deres kort understøtter TrueHD, hvilket så ikke er helt sandt, idet TrueHD bliver downmixed til DD 5.1 :(
#33 ... Og det er jo netop det han opponere imod.
Hvis lyden lydkortet levere kun afhæng af forbindelse mellem computer og højttaler, hvad skal man så overhovedet med en chip til at processer lyd i computere?
Det svare jo bare til en line-out og hvis der ikke er nogen indvirkning fra lydkortet der, ja så spiller i kun audio cd'er.
/Ontopic
X-Fi her... Glimrende lydkort og jeg var vildt overrakset over den enorme forskel fra onboard til X-Fi. Havde seriøst ikke forventet at jeg ville få så meget lyd for 650,-, men det siger også at Creative er presset fordi folk (som bla.) ikke tror der er forskel.
Hvis lyden lydkortet levere kun afhæng af forbindelse mellem computer og højttaler, hvad skal man så overhovedet med en chip til at processer lyd i computere?
Det svare jo bare til en line-out og hvis der ikke er nogen indvirkning fra lydkortet der, ja så spiller i kun audio cd'er.
/Ontopic
X-Fi her... Glimrende lydkort og jeg var vildt overrakset over den enorme forskel fra onboard til X-Fi. Havde seriøst ikke forventet at jeg ville få så meget lyd for 650,-, men det siger også at Creative er presset fordi folk (som bla.) ikke tror der er forskel.
Det er mere eller mindre saadan det fungerer med digital lyd.
Du sender en bitstream som saa dekodes i det modtagende udstyr.
Det goer at signalet mellem computeren og dekoderen reelt set bare skal "vaere der", kvaliteten af signalet er ligegyldigt saalaenge der er baandbredde nok til at overfoere det digitale signal.
En Optisk Digital "line-out" er jo netop hvad det er.
Analog Line-Out er noget helt andet.
Okay?
Jeg spiller MP3'er uden nogen indvirkning.
Medmindre du da har lyst til at forklare mig hvilken indvirkning mit lydkort har paa en digital bitstream?
Det er mere eller mindre saadan det fungerer med digital lyd.
Du sender en bitstream som saa dekodes i det modtagende udstyr.
Det goer at signalet mellem computeren og dekoderen reelt set bare skal "vaere der", kvaliteten af signalet er ligegyldigt saalaenge der er baandbredde nok til at overfoere det digitale signal.
Det svare jo bare til en line-out
En Optisk Digital "line-out" er jo netop hvad det er.
Analog Line-Out er noget helt andet.
og hvis der ikke er nogen indvirkning fra lydkortet der, ja så spiller i kun audio cd'er.
Okay?
Jeg spiller MP3'er uden nogen indvirkning.
Medmindre du da har lyst til at forklare mig hvilken indvirkning mit lydkort har paa en digital bitstream?
Jeg ved ikke 100% hvordan et lydkort fungere, men ved da, at der er mere en decoding på et lydkort.
Hvis lydkortet ikke skal have nogen betydning, så skal det forstærkeren modtager have den orginale bitstrøm fra filen og alt det forstærkeren ikke kan decode skal gøres software mæssigt eller slet ikke lig med ingen lyd.
Man kan jo også spille spil osv med digitalt output, håber da seriøst ikke det er gennem en software emulering den bliver skabt.
Man kan også spille mod, xm osv via digital out uden at forstærkeren har en wavetable.
Måske er det bare mig, men jeg kan ikke se, hvordan lydkortet ikke skulle betyde noget med mindre man har en bitstrøm der kan decodes af forstærkeren.
Siger ikke at jeg har ret og vil da gerne vide hvordan lyden så bliver genereret, hvis det ikke er lydkortet der laver den.
Jeg ved ikke 100% hvordan et lydkort fungere, men ved da, at der er mere en decoding på et lydkort.
Hvis lydkortet ikke skal have nogen betydning, så skal det forstærkeren modtager have den orginale bitstrøm fra filen og alt det forstærkeren ikke kan decode skal gøres software mæssigt eller slet ikke lig med ingen lyd.
Man kan jo også spille spil osv med digitalt output, håber da seriøst ikke det er gennem en software emulering den bliver skabt.
Man kan også spille mod, xm osv via digital out uden at forstærkeren har en wavetable.
Måske er det bare mig, men jeg kan ikke se, hvordan lydkortet ikke skulle betyde noget med mindre man har en bitstrøm der kan decodes af forstærkeren.
Siger ikke at jeg har ret og vil da gerne vide hvordan lyden så bliver genereret, hvis det ikke er lydkortet der laver den.
Forstår ikke hvorfor folk er så glade for deres Crerative kort (de nye Xi-Fi's, ikke de gamle Live!'s). Jeg købte et og jeg har sjældent haft ringere drivers til windows og få mig slet ikke startet på linux delen, det kunne de jo slet ikke finde ud af at lave.
Bruger onboard pt. og skal aldrig nogensinde betale Creative Labs så meget som en fem-øre igen.
Bruger onboard pt. og skal aldrig nogensinde betale Creative Labs så meget som en fem-øre igen.
De fleste lydkort tager sig vel mere af konvertering end reel decoding.
Det er jo saa her at ens lyd omdannes til en bitstream inden det sendes ud.
Hvorfor ikke?
Software emulering er ikke begraenset af dit hardware, ved du jo nok :)
Korrekt, forstaerkeren afspiller bare din bitstream.
Hvad du kommer ind i den anden ende, er den totalt ligegyldig med.
Og det er vel netop hvad man har. :)
Som jeg forstaar det, saa genereres en bitstream i lydkortet, men da signalet er digitalt hele vejen, og din "bitstream" komplet, saa er der tale om 1 og 0, som ikke bliver paavirket ellers.
Husk at dekodningen typisk foregaar i software ( MP3, AAC, etc ) og egentligt ikke har noget med det dit lydkort modtager.
Der er masser af hardware dekodere paa mange lydkort ( lidt dyrere klasse ), men fordelen ved software dekodning er jo netop at det er dit codec der afgoerer kvaliteten, ikke en hardware chip.
Det eneste mit lydkort goer, er at lave den digitale lyd om til en bitstream. Nothing more :)
De fleste lydkort tager sig vel mere af konvertering end reel decoding.
Det er jo saa her at ens lyd omdannes til en bitstream inden det sendes ud.
Hvorfor ikke?
Software emulering er ikke begraenset af dit hardware, ved du jo nok :)
Korrekt, forstaerkeren afspiller bare din bitstream.
Hvad du kommer ind i den anden ende, er den totalt ligegyldig med.
Og det er vel netop hvad man har. :)
Som jeg forstaar det, saa genereres en bitstream i lydkortet, men da signalet er digitalt hele vejen, og din "bitstream" komplet, saa er der tale om 1 og 0, som ikke bliver paavirket ellers.
Husk at dekodningen typisk foregaar i software ( MP3, AAC, etc ) og egentligt ikke har noget med det dit lydkort modtager.
Der er masser af hardware dekodere paa mange lydkort ( lidt dyrere klasse ), men fordelen ved software dekodning er jo netop at det er dit codec der afgoerer kvaliteten, ikke en hardware chip.
Det eneste mit lydkort goer, er at lave den digitale lyd om til en bitstream. Nothing more :)
YoBilee (47) skrev:Haha :-) Konnekt 24D, stik den :D
2x Echo AudioFire 12 á 5700,- her ... a winnar is me? ;-)
Bahh, troede der stod grafikkort, heh... syntes også det var lidt mærkeligt at de fleste havde valgt onboard :p
har et MOTU UltraLite MK3, og det er jeg utroligt glad for.
4.395,-
Med nogle dejlige Adam A7 tilsluttet.
Hifi, gå hjem. :)
I prisen, er det inkl. pussymagnet!
4.395,-
#0 en RME Digi 96/8 PAD med AES/EBU XLR i den stationære - gammelt kort, der ikke virker med nyere OS end XP pga. måden hvorpå PCI bussen anvendes. Analogt set, udmærket lyd - men lige nu er smider den ud igennem toslink til en ekstern DAC. Ellers har jeg en hjemmebrygget USB-dims med TI PCM2902 med SPDIF - hvad det kostede kan jeg ikke huske.
Ideelt set: korrekt. Den længere version: Det opnås ikke på 99% af samtlige lydkort, uanset pris, fordi fabrikanterne mener at SPDIF er lig et alm. rca-stik, og at galvanisk afkobling kan gøre lige meget.
Den samme tåbelighed sker i 99% af alle eksterne DACs, også nærmest også uanset pris (jeg har ikke set nogen endnu der har gjort det helt "korrekt"), hvor man kedeligt nok vælger at anvende en rca på indgangen og ingen galvanisk isolering. Resultatet er at termineringen aldrig ses som 75 ohm, som SPDIF går ud fra er tilfældet. Resultatet er reflektion, og mulighed for at pakker bliver scramblet eller går tabt.
S/PDIF er på den måde lidt noget skrammel. Med nutidens transmissionshastigheder kunne man lave ARQ i stedet for ingenting.
fidomuh (62) skrev:Som jeg forstaar det, saa genereres en bitstream i lydkortet, men da signalet er digitalt hele vejen, og din "bitstream" komplet, saa er der tale om 1 og 0, som ikke bliver paavirket ellers.
Ideelt set: korrekt. Den længere version: Det opnås ikke på 99% af samtlige lydkort, uanset pris, fordi fabrikanterne mener at SPDIF er lig et alm. rca-stik, og at galvanisk afkobling kan gøre lige meget.
Den samme tåbelighed sker i 99% af alle eksterne DACs, også nærmest også uanset pris (jeg har ikke set nogen endnu der har gjort det helt "korrekt"), hvor man kedeligt nok vælger at anvende en rca på indgangen og ingen galvanisk isolering. Resultatet er at termineringen aldrig ses som 75 ohm, som SPDIF går ud fra er tilfældet. Resultatet er reflektion, og mulighed for at pakker bliver scramblet eller går tabt.
S/PDIF er på den måde lidt noget skrammel. Med nutidens transmissionshastigheder kunne man lave ARQ i stedet for ingenting.
Benderisgreat (68) skrev:har et MOTU UltraLite MK3, og det er jeg utroligt glad for.
4.395,-
Nice... Jeg håber også jeg snart kan opgradere mine KRK Rokit 6" til et par Adam. Når man har monitors istedet for højtalere finder man ud af hvad lyd virkelig er :)
Godt at se endnu en HiFi-geek! :)
[qoute]Ideelt set: korrekt. Den længere version: Det opnås ikke på 99% af samtlige lydkort, uanset pris, fordi fabrikanterne mener at SPDIF er lig et alm. rca-stik, og at galvanisk afkobling kan gøre lige meget. [/quote]
Som jeg forstaar det, er det fordi mange receivere rent faktisk har en form for galvanisk afkobling intern i kredsloebet?
( godt nok ikke af helt samme kvalitet )
Jeps :)
( Hvilket, ioevrigt, er grunden til at jeg ikke koerer RCA mere :) )
Korrekt, men det er heldigvis ikke noget jeg bemaerker, eller er ude for.
( Jeg har ikke pillet min Onkyo fra hinanden endnu, saa jeg ved faktisk ikke helt hvad der sker inden i den :) )
- men klart at foretraekke over et 15 meter Phono kabel ;)
Sagtens, jeg kunne ogsaa bare have trukket et coaxial kabel, som netop er galvanisk termineret, men i sidste ende loed det bedre med TOSLINK :(
Det er dog en ret interessant problematik.
Hvorfor har de ikke valgt at goere noget ved det?
Naar man laegger 10-20k for en receiver, saa er der altsaa penge til at goere den slags ting.
Galvanisk isolation koster jo stort set ingenting ;)
Godt at se endnu en HiFi-geek! :)
[qoute]Ideelt set: korrekt. Den længere version: Det opnås ikke på 99% af samtlige lydkort, uanset pris, fordi fabrikanterne mener at SPDIF er lig et alm. rca-stik, og at galvanisk afkobling kan gøre lige meget. [/quote]
Som jeg forstaar det, er det fordi mange receivere rent faktisk har en form for galvanisk afkobling intern i kredsloebet?
( godt nok ikke af helt samme kvalitet )
Den samme tåbelighed sker i 99% af alle eksterne DACs, også nærmest også uanset pris (jeg har ikke set nogen endnu der har gjort det helt "korrekt"), hvor man kedeligt nok vælger at anvende en rca på indgangen og ingen galvanisk isolering.
Jeps :)
( Hvilket, ioevrigt, er grunden til at jeg ikke koerer RCA mere :) )
Resultatet er at termineringen aldrig ses som 75 ohm, som SPDIF går ud fra er tilfældet. Resultatet er reflektion, og mulighed for at pakker bliver scramblet eller går tabt.
Korrekt, men det er heldigvis ikke noget jeg bemaerker, eller er ude for.
( Jeg har ikke pillet min Onkyo fra hinanden endnu, saa jeg ved faktisk ikke helt hvad der sker inden i den :) )
S/PDIF er på den måde lidt noget skrammel.
- men klart at foretraekke over et 15 meter Phono kabel ;)
Med nutidens transmissionshastigheder kunne man lave ARQ i stedet for ingenting.
Sagtens, jeg kunne ogsaa bare have trukket et coaxial kabel, som netop er galvanisk termineret, men i sidste ende loed det bedre med TOSLINK :(
Det er dog en ret interessant problematik.
Hvorfor har de ikke valgt at goere noget ved det?
Naar man laegger 10-20k for en receiver, saa er der altsaa penge til at goere den slags ting.
Galvanisk isolation koster jo stort set ingenting ;)
#75 Jeg var nok lidt utydelig - galvanisk isolering ment som med en puls transformer (1:1 fx.) og induktiv nok til SPDIF brug - havde vist nogle anbefaldede måleværdier liggende et sted. Som jeg husker det, var man i nogle tilfælde nødt til at spørge fabrikanterne om yderligere specifikationer for man kunne afgøre om den passede.
Spoler er ekstremt "dyre" at fremstille i integrederede kredsløb - dyr som i svær konstruktion og den pladskrævende :-). Der tages derfor ikke højde for det, selv hvis det var fysisk muligt. Muligt at nogle har PLL'er til minimering af jitter... det ved jeg ikke.
Siden man ikke gør noget ved det:
Jeg ved det ikke helt... men mit eget bud vil være:
1. Det er lettest at sælge et apparat udfra at den har premium-komponenter "snake-oil" i sig, som koster en bondegård i løskøb og som "lyder bedst". Uanset hvor proppet der er med elektronik, vil det være ret umuligt at bruge for 10-20k.
2. Fordi BNC (som nok vil være den eneste korrekte terminering) har tabt - det kan måske ikke fremstilles billigt nok, med lås og det hele. Når først man undlader BNC så vil det på en måde også være overkill med pulstransformere.
3. Hvorfor ikke minimere omkostningerne, når køberen sikkert er udmærket tilfreds og med 95% sikkerhed aldrig måler udstyret med måleudstyr for jitter fx :-)
Spoler er ekstremt "dyre" at fremstille i integrederede kredsløb - dyr som i svær konstruktion og den pladskrævende :-). Der tages derfor ikke højde for det, selv hvis det var fysisk muligt. Muligt at nogle har PLL'er til minimering af jitter... det ved jeg ikke.
Siden man ikke gør noget ved det:
Jeg ved det ikke helt... men mit eget bud vil være:
1. Det er lettest at sælge et apparat udfra at den har premium-komponenter "snake-oil" i sig, som koster en bondegård i løskøb og som "lyder bedst". Uanset hvor proppet der er med elektronik, vil det være ret umuligt at bruge for 10-20k.
2. Fordi BNC (som nok vil være den eneste korrekte terminering) har tabt - det kan måske ikke fremstilles billigt nok, med lås og det hele. Når først man undlader BNC så vil det på en måde også være overkill med pulstransformere.
3. Hvorfor ikke minimere omkostningerne, når køberen sikkert er udmærket tilfreds og med 95% sikkerhed aldrig måler udstyret med måleudstyr for jitter fx :-)
Er jeg virkelig den eneste som har et HT OMEGA CLARO 7.1?
Se mere om den her: http://www.xs-sound.dk/data/products/claro71/info.asp
Efter at dette kort blev smidt i min multimedia pc skete der noget med lyden! Endda også med dårlige MP3'er.
Men nu kører jeg spdif fra kortet til min Denon receiver, og videre ud til mine Dali Ikon 6 højttalere.. uhme num - og til en fair pris..
Se mere om den her: http://www.xs-sound.dk/data/products/claro71/info.asp
Efter at dette kort blev smidt i min multimedia pc skete der noget med lyden! Endda også med dårlige MP3'er.
Men nu kører jeg spdif fra kortet til min Denon receiver, og videre ud til mine Dali Ikon 6 højttalere.. uhme num - og til en fair pris..
Ah, paa den maade.
Yes, jeg er med nu :)
Korrekt, og jeg tvivler ogsaa.
Og at BNC som saadan ikke er nice.
Saa skal man nok naermere kigge paa XLR eller lignende balancerede inputs.
Og nu hvor jeg hoerer til de sidste 5% der gerne vil maale det, saa har jeg forsoegt mig simpelt med "oeret", hvor jeg paa ingen maade bemaerker det.
:)
Jeg var nok lidt utydelig - galvanisk isolering ment som med en puls transformer (1:1 fx.) og induktiv nok til SPDIF brug - havde vist nogle anbefaldede måleværdier liggende et sted. Som jeg husker det, var man i nogle tilfælde nødt til at spørge fabrikanterne om yderligere specifikationer for man kunne afgøre om den passede.
Ah, paa den maade.
Yes, jeg er med nu :)
Korrekt, og jeg tvivler ogsaa.
Og at BNC som saadan ikke er nice.
Saa skal man nok naermere kigge paa XLR eller lignende balancerede inputs.
Og nu hvor jeg hoerer til de sidste 5% der gerne vil maale det, saa har jeg forsoegt mig simpelt med "oeret", hvor jeg paa ingen maade bemaerker det.
:)
1 stk. Terratec Phase 22: Superfedt 2 kanaler ind/ud-kort (4 med S/PDIF). Siger rigtigt godt til mine SE Plugs, og kan komme under 1½ms latency selv på en XP1800+ PC. (Gav 750,-)
1 Stk Event Gina 20 bit (det første kort, der for alvor startede lydkortsmarkedet til hjemmestudiebrug). Siger den dag i dag superfedt, så jeg har det lidt som ham Murphy; "Never change a running system.". (Gav 2995,-)
Har dog besluttet at der engang i efteråret skal inversteres i 2 stk. ECHO AudioFire12 :D
1 Stk Event Gina 20 bit (det første kort, der for alvor startede lydkortsmarkedet til hjemmestudiebrug). Siger den dag i dag superfedt, så jeg har det lidt som ham Murphy; "Never change a running system.". (Gav 2995,-)
Har dog besluttet at der engang i efteråret skal inversteres i 2 stk. ECHO AudioFire12 :D
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.