mboost-dp1

Hvilken Wikipedia bruger du?

Gå til bund
Gravatar #1 - Magten
2. sep. 2009 11:33
Den der står øverst når jeg søger på Google..
Gravatar #2 - MiniatureZeus
2. sep. 2009 11:36
Magten (1) skrev:
Den der står øverst når jeg søger på Google..

+1

Desuden, så tjekker jeg som regel altid først den danske, og derefter den engelske.
Gravatar #3 - Caek of Doom
2. sep. 2009 11:45
Plejer at bruge den engelske fordi der somregel står en del mere info end på den danske.
Gravatar #4 - SRJ
2. sep. 2009 11:52
Begge to!
Men det kunne man ikke stemme desværre..
Det afhænger af hvad jeg skal finde ud af jo :)
Gravatar #5 - Boxcar
2. sep. 2009 12:41
Som 1 også siger den der kommer først på google :)

Tror faktisk aldrig jeg er gået ind på selve wikipedia og foretagen min søgning der. Skriver altid bare wiki efter det jeg vil finde på google.
Gravatar #6 - shantri
2. sep. 2009 12:44
Engelske... den danske er alt for mangelfuld.
Gravatar #7 - TagEnKiks
2. sep. 2009 13:01
"Det jeg søger" + Wiki og så ellers bare det eller de hits som der nu måtte komme.
Den danske er dog overhovedet ikke på højde med den engelske. Plus den danske også indeholder en del fejl af og til.
Gravatar #8 - lnc12
2. sep. 2009 13:17
Tjekke som regel den engelsk, da de flest emner jeg søger er bedst beskrevet i engelsk
Gravatar #9 - vision-dk
2. sep. 2009 13:22
Samme teknik som #7

Stemte blankt, da google er udgangspunktet, og jeg er ligeglad med om resultatet kommer på engelsk eller dansk.
Gravatar #10 - _-Psycho-_
2. sep. 2009 13:45
Tjekker altid den engelsk, ligemeget om den danske kommer først på google eller ej.
Gravatar #11 - Tumleren
2. sep. 2009 14:10
Den engelske - Søger bare direkte med keyword search (hedder det vist) i Firefox. Er det noget avanceret, hvor den engelske er ret kompliceret tjekker jeg den danske
Gravatar #12 - Jakob Jakobsen
2. sep. 2009 15:53
Bruger altid den engelske.
Dejligt at man i Chrome kan nøjes med at skrive wiki (søgeord) i adressefeltet.
Gravatar #13 - GormDK
2. sep. 2009 15:59
Jakob Jakobsen (12) skrev:
Dejligt at man i Chrome kan nøjes med at skrive wiki (søgeord) i adressefeltet.

Man kan selv indstille en lignende funktion i firefox også :)
Jeg har daw og enw :)
Gravatar #14 - -xero-
2. sep. 2009 16:20
Engelske. Den danske sutter lQg
Gravatar #15 - Hůňděštějlě2
2. sep. 2009 18:09
Den engelske, danske, franske, tyske, hollandske, tjekkiske, franske, svenske og norske.
Primært den engelske, fordi det er den mest udbyggede og benytter (engelske) begreber som de fleste mennesker verden over, forstår. Men det er en dejlig feature, at der ofte linkes til samme emne på andre sprog.
Gravatar #16 - XorpiZ
2. sep. 2009 18:31
GormDK (13) skrev:
Man kan selv indstille en lignende funktion i firefox også :)
Jeg har daw og enw :)

Hvordan?

Det ville jeg da gerne bruge egentlig :)
Gravatar #17 - GormDK
2. sep. 2009 18:48
XorpiZ (16) skrev:
Hvordan?

Gå til (fx) en.wikipedia.org.
Højreklik i søgefeltet.
Vælg "Tilføj et nøgleord til denne søgning..."
Skriv et passende nøgleord (fx wiki)
Voila!
Skriv wiki nice i url-feltet og du kommer til wiki-siden for nice (altså byen ;))

Du kan gøre det samme med mange sider fra google til newz :)

Jeg har stor glæde af det - god fornøjelse :)
Gravatar #18 - Magten
2. sep. 2009 19:04
Hůňděštějlě2 (15) skrev:
Den engelske, danske, franske, tyske, hollandske, tjekkiske, franske, svenske og norske.
Blærerøv :D
Gravatar #19 - XorpiZ
2. sep. 2009 19:15

Du er fandme en skat!
Gravatar #20 - markjensen
2. sep. 2009 20:27
#17 Fedt, tak, jeg har altid søgt efter noget tilfældigt og så selv indsat %s og alt det der. Din metode er meget hurtigere.

On topic:

Jeg bruger Google til at søge efter mit emne og vælger den engelske hvis den er blandt de øverste, ellers vælger jeg den danske. Ofte er søgningen på et bestemt sprog, og der vælger jeg engelsk. Engang imellem kan man dog finde noget på den norske eller svenske (fx fandt jeg en formel jeg skulle bruge i matematik på den norske sidst jeg brugte wikipedia).
Gravatar #21 - SoerenS
2. sep. 2009 20:51
Jeg bruger dem begge?

Primært benytter jeg den engelske. Men hvis jeg er ude efter noget info på noget specifikt dansk, så bruger jeg den danske.

Synes denne option mangler i afstemningen.
Gravatar #22 - Derfor
2. sep. 2009 21:44
Det er meget forskelligt, alt efter hvad jeg søger information om.. Den engelske er ofte lidt mere dybdegående så valget falder ofte nok lidt mere til den's fordel.
Gravatar #23 - thskyt
3. sep. 2009 03:52
Den engelske - jeg falder for tit over grammatiske fejl i den danske og mistede paa et tidspunkt lysten til at korrigere dem.

Dermed skal ikke vaere sagt at den engelske er fejlfri, men den lader - ligesom den tyske - til at blive kontrolleret noget hyppigere end den danske.

Hvis blot der var en britisk engelsk en, saa ville jeg vaere en glad lille noerd. :-)
Gravatar #24 - fastwrite1
3. sep. 2009 10:28
hm.. hvorfor er der ikke en "jeg bruger ikke Wikipedia"? Det er vel ikke en forudsætning at vi ALLE bruger den?

Eller er det bare mig der ikke har fået sin morgenkaffe endnu?
Gravatar #25 - Hassager87
3. sep. 2009 11:36
#21 - I mit forslag til pollen havde jeg også skrevet noget alá "Hvilken Wikipedia bruger du primært?", men det har newz åbenbart valgt at udelade.. Bruger selv den engelske i 99% af alle tilfælde..
Gravatar #26 - Josso
3. sep. 2009 11:47
Jeg bruger oftest den engelske.

Ikke fordi at det er den der er beskrevet bedst, men fordi at det oftest er det engelske ord jeg kommer i tanke om. :)
Gravatar #27 - Thomas.ro
3. sep. 2009 20:53

Det kommer jo an på hvad man søger !
Hvis man f.eks. vil vide noget om en mindre dansk by el. lign. er den danske da ikke mangel fuld...

Men selvfølgelig hvis vi det er søgning efter viden om en ikke dansk "ting" så er den engelske klar bedst
Gravatar #28 - Cloud02
3. sep. 2009 20:56
SoerenS (21) skrev:
Jeg bruger dem begge?
gør du?
Gravatar #29 - shantri
3. sep. 2009 21:29

Som du næsten siger, kommer det an på hvad man søger efter. De emner jeg søger efter, passer mit tidligere statement 100%. Hvad andre bruger wiki til har ingen relevans for mit svar.
Gravatar #30 - Chrismo
4. sep. 2009 06:36
Bare endnu en kommentar til støtte for dem der siger "begge". Ofte holder jeg dansk og engelsk op mod hinanden. Enkelte gange har den danske suppleret den engelske, men langt oftest er det omvendt. Og 2 må være nok. Gider ikke krydsreferere med spansk, fransk, arabisk, kinesisk, urdu eller andre mærkelige sprog. (også svært, når jeg ikke forstår dem...)
Gravatar #31 - mihtnick
4. sep. 2009 10:00
Som #1

Bruger begge, men det er oftest den engelske jeg lander på, så "Den Engelske" var min stemme.
Gravatar #32 - mathiask
4. sep. 2009 12:06
Skal jeg slå "Frank Hvam" eller "Retsforbundet" op, så bruger jeg selvfølgelig den danske. Hvis jeg vil læse om et nyt russisk jagerfly, så vælger jeg den engelske. Enkelte gange kigger jeg også forbi den tyske. Men det er kun hvis jeg slår noget op der specifikt omhandler noget tysk.
Gravatar #33 - LarsStryhn
4. sep. 2009 14:01
Muligheden for at vælge at stemme på "Jeg bruger ikke wikipedia, jeg bruger et rigtig(og troværdigt) leksikon" mangler?

Der må min stemme falde!
Gravatar #34 - gnаrfsan
4. sep. 2009 17:11
Hvorfor bruge Wikipedia, når vi har http://spademanns.wikia.com/wiki/Forside på dansk, og ofte med bedre forklaringer...
Gravatar #35 - Hůňděštějlě2
4. sep. 2009 22:53
Magten (18) skrev:
Blærerøv :D

Mon ikke du kunne opremse en lignende liste?

Engelsk, dansk, norsk og svensk kan (næsten) alle danskere læse og forstå. Hvis man samtidig også kan tysk kombineret med det danske og engelske, så har man et rigtig godt grundlag for at forstå hollandsk. Derved er der reelt kun fransk og tjekkisk (og slovakisk) tilbage :)

Normalt er engelsk mere end rigeligt, men jeg bruger Wiki rigtig, rigtig meget, ofte på meget snævre emner. Da er det ikke altid at det findes på engelsk, slet ikke hvis det er meget landespecifikt eller omhandler noget som er opstået udenfor den engelsktalende sfære. Især hvis man gerne vil have fat i de oprindelige kilder.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login