mboost-dp1

Hvilken ISO-standard syntes du er bedst?

Gå til bund
Gravatar #1 - Magten
9. feb. 2009 08:52
I don't give a shit :)
Gravatar #2 - vandfarve
9. feb. 2009 09:02
Jeg er ligeglad på nuværende tidspunkt. Jeg bruger Office-pakken fra både 2003 og 2007 på min Windows-computere, og det kører på skinner...

Jeg kan godt se, hvorfor nogle folk (og især mange organisationer) har brug for åbne standarder, men lige nu betyder det intet for min brug af kontorsoftware. Senere kunne det dog godt være, at jeg skifter mening, men jeg har tillid til, at Microsoft ikke fucker mine ting op... så meget.

:P
Gravatar #3 - Flim
9. feb. 2009 09:28
Jeg fatter hat...

Stemte derfor "ved ikke..."
Gravatar #4 - gnаrfsan
9. feb. 2009 09:42
ISO 8583... hvem elsker ikke sockets og nummererede felter...
Gravatar #5 - -N-
9. feb. 2009 09:44
Jeg er fuldkommen ligeglad så længe det virker.

Lige formatkrigen om dokumentstandarden kan virke som et af de niche områder, hvor det kan overraske at der eksistere ekstramisme :-D
Gravatar #6 - cyandk
9. feb. 2009 09:44
#care
Gravatar #7 - XERXES
9. feb. 2009 11:12
Jeg kender godt de nævnte formater, men har kun stødt på .docx (Office Open XML) dokumenter 3-4 gange og .odt (OpenDocument) dokumenter 1-2 gange. Folk bruger jo for det meste PDF dokumenter, når de sender dokumenter rundt eller ligger dem på nettet. Desuden er størstedelen af Office pakkerne ude på folks computere pre-Office 2007, så der går et stykke tid før Office Open XML bliver mainstream. Jeg sidder stadigvæk med Office 2000 ;-)

Så jeg stemte ved det ikke, eftersom jeg enlig er ligeglad med formatet, så længe tingene bliver vist korrekt i dokumentet.

Hvorfor er PDF ikke med i afstemningen? PDF formatet blev en åben standard i Juli sidste år. ISO 32000-1:2008
Gravatar #8 - myplacedk
9. feb. 2009 11:14
Extreme.ken (7) skrev:
Hvorfor er PDF ikke med i afstemningen?

For der er kun lidt overlap mellem PDF og office-standarderne. I udfylder ikke samme behov.
Gravatar #9 - Sikots
9. feb. 2009 12:19
Hvis man er mere kold end mig hvad det her angår, så er man koldere end 0 Kelvin - så det vil være ret imponerende...
Gravatar #10 - mega2507
9. feb. 2009 12:24
#8 PDF dækker umiddelbart alle de behov jeg sådan lige går og har, men istedet for jeg skal google mig gul og blå for at finde ud af hvad du hentyder til gider du så ikke skære det lidt ud i pap, hvad det er jeg går glip af med PDF?

Oh og on topic, indtil jeg får forklaret nogen fordele jeg kan bruge til noget ved ODF ovs er jeg også pænt ligeglad :)
Gravatar #11 - myplacedk
9. feb. 2009 12:43
PDF er noget møg at redigere i. Det bruger man til ting, som modtageren ikke skal pille ved.
Gravatar #12 - procrastinator
9. feb. 2009 12:47
#10 Du kan ikke redigere i et PDF-dokument. ODF og OOXML skal bruges når man er flere om at redigere i et dokument

Fordelen ved at have en åben standard er at man kan være flere om at redigere i et dokument, uanset hvilket software man bruger. OOXML er praktisk talt umulig for andre end Microsoft at implementere, så ODF er den eneste vej frem hvis vi gerne vil have noget mere konkurrence på softwaremarkedet.
Gravatar #13 - LsV
9. feb. 2009 13:02
Så længe "alle" programmer kan åbne de forskellige formater, er jeg egentlig ret ligeglad, men hvis jeg ikke kender modtagerens software, så gemmer jeg altid i Office 97 (.doc) for det kan åbnes med både OO og Office 2007.

Med Excel er det dog lidt mere "problematisk" da Excel 2007 har en hel del nye funktionaliter, som ikke findes i før 2007 versionerne, og konverter imellem 2007 og 97/2000 kan desværre ikke ske automatisk, så her der spørger jeg normalt modtageren hvilket format det skal være i.
Gravatar #14 - mega2507
9. feb. 2009 13:05
Ja oki, det kommer selvfølgelig an på hvem man skal dele tingene med og hvad man skulle kunne, men jeg plejer nu bare at bruge google docs hvis jeg skal sammenarbejde med nogen om enten et .doc eller .xls dokument, Google Docs er faktisk et af de eneste systemer jeg kender hvor du kan sidde og rette i noget realtime flere personer samtidigt og du har bare hver din farve "cursor".
Gravatar #15 - vandfarve
9. feb. 2009 14:41
procrastinator (12) skrev:
#10 Du kan ikke redigere i et PDF-dokument. ODF og OOXML skal bruges når man er flere om at redigere i et dokument

Det er da sjovt, for hvordan kan det så være, at jeg kan gøre det?
Gravatar #16 - Armadodo
9. feb. 2009 15:03

lyder lækkert.. har nu også undret mig over hvorfor det skulle tage så lang tid før nogen fik idéen om at udvikle multiplayerfunktion til notesblok :P

OT: det var først da jeg læste diskussionen at jeg fik en idé om hvad afstemningen handlede om, så jeg stemte "ved ikke", naturligvis..
Gravatar #17 - arne_v
9. feb. 2009 15:16

Man kan rette i PDF.

Men doc/odt/docx er designet til at blive rettet i - pdf er designet som et format for det færdigeoutput ikke til at blive rettet i.

Pdf er på den måde tættere på ps end på tekstbehandlings formaterne.
Gravatar #18 - hallandsen
9. feb. 2009 15:35
Det af formaterne, der tilbyder størst mulig kompatibilitet kombineret med mest funktionalitet på mindst mulig plads, må vel være det bedst egnede. Hvilket af dem det er, ander jeg ikke - jeg gav op efter 8999 sider ...
Gravatar #19 - Spiderboy
9. feb. 2009 16:09
arne_v (17) skrev:
Pdf er på den måde tættere på ps end på tekstbehandlings formaterne.

Meget tættere. Der er noget med at (moderne) pdf vistnok mere eller mindre består af PostScript-data.
Gravatar #20 - arne_v
9. feb. 2009 16:15

Det er vist rigtigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/PDF siger:

The PDF combines three technologies:

* A subset of the PostScript page description programming language, for generating the layout and graphics.
* A font-embedding/replacement system to allow fonts to travel with the documents.
* A structured storage system to bundle these elements and any associated content into a single file, with data compression where appropriate.

men min betragtning var nu rent funktionsmæssig og ikke teknisk.
Gravatar #21 - flywheel
9. feb. 2009 17:12
Jeg benytter udpræget OpenDocument formaterne, både hjemme, på arbejde og på universitetet.

Det er rart at kunne redigere sine dokumenter uanset hvilken platform man benytter (Solaris/Linux/Windows) Oftest er det OpenOffice eller KOffice jeg benytter.
Lige netop her halter det (også) for OOXML (Som der vist ikke er en reel support implementation, end ikke i MSO) - pga de monstrøse specs der inkluderer en del henvisninger til både de gamle DOC/XLS formater for bagudkompatabilitet men ogsa VBA (makroer)der alle er patenterede i hoved og røv.
Gravatar #22 - Diskill
9. feb. 2009 17:35
Hvor er valgmuligheden: ODF, fordi open source er vejen frem?
Gravatar #23 - myplacedk
9. feb. 2009 17:58
"ODF, fordi jeg har sat mig ind i forskellen"
Gravatar #24 - b4@
9. feb. 2009 18:43
Jeg bruger ikke Office filer. Alt some skal afleveres er en PDF-fil. Inden det er pdf hedder det TeX. PowerPoint kan klares med S5 og XHTML.

Og hvis jeg virkelig skal bruge et regneark, så bruger jeg ODF.
Gravatar #25 - jopsen
9. feb. 2009 19:23
er niveauet på newz.dk virkeligt faldet til "jeg er ligeglad"???
Gravatar #26 - Diskill
9. feb. 2009 21:46
Der findes også folk der ikke har sat sig ind i hvad forskellen er på de to formater.

Folk som bare foretrækker gratis software som (hvis det er et godt udviklerhold) konstant bliver vedligeholdt.

Folk der ikke ønsker at en standard som kun ét firma i virkeligheden har magten over.

Folk der ikke ønsker at bruge en formue på software.
Gravatar #27 - Windcape
10. feb. 2009 04:32
ODF - Fordi jeg lærte op på hvad forskellen var.

OOXML er skræmmende elendigt, og lugter langt væk af bestikkelse hos ISO end en reel standard.

Diskill (26) skrev:
Folk der ikke ønsker at en standard som kun ét firma i virkeligheden har magten over.
Der er noget du har misforstået.

OOXML er godkendt som en ISO standard. SUN står som pendant til Microsoft for ODF. Hvis vi absolut SKAL sætte firmanavne på.
Gravatar #28 - Windcape
10. feb. 2009 04:36
Derudover meget skræmmende at kun 8% har sat sig ind i forskellen.

OOXML, fordi jeg har sat mig ind i forskellen (2%)
Og hvorfor tæller Disky som 2% ?
Gravatar #29 - myplacedk
10. feb. 2009 06:47
Diskill (26) skrev:
Der findes også folk der ikke har sat sig ind i hvad forskellen er på de to formater.

Hvis han har sat sig ind i processen der ligger bag formaterne, og har et godt indtryk af hvad der sandsynligvis vil ske i praksis med dem i fremtiden (på trods af at de begge er iso-standarder), så har han vel også sat sig ind i forskellen, selv om han ikke har studeret selve formaterne.

Det er bare et spørgsmål om hvordan man prioriterer.

Jeg kunne da godt finde på at afvise OOXML udelukkende af den årsag. (Men nu har jeg sat mig ind i de tekniske detaljer, så processen der står bag er ikke alene om at afgøre min personlige holdning.)

Ligesådan har jeg ikke sat mig ind i teknikken i C# og .net. Jeg er totalt ligeglad med det, om det så er det mest geniale der nogensinde er opfundet. På grund af alle de andre ting (licensen, måden Microsoft styrer det hele på osv.) er det ikke noget jeg kan lide, eller noget jeg vil bruge til noget.
Jeg vil påstå at jeg har sat mig ind i forskellen på Java og C#. Enhver som ikke mener det, har blot ikke indset mine prioriteringer.
Gravatar #30 - myplacedk
10. feb. 2009 06:48
Windcape (28) skrev:
Derudover meget skræmmende at kun 8% har sat sig ind i forskellen.

Det er et meget kedeligt emne, og office-formater er ikke noget som betyder alverden for langt de fleste.

...så længe det virker, eller i hvert fald ser ud til at virke.

Jeg synes det er overraskende mange.
Gravatar #31 - Windcape
10. feb. 2009 07:04
myplacedk (30) skrev:
Det er et meget kedeligt emne, og office-formater er ikke noget som betyder alverden for langt de fleste.
En af de store kritikpunkter da Microsoft fik OOXML godkendt hos ECMA , var at der slet ikke var support for en lang række skrifttegn.

Det har utrolig stor betydning for det meste af Østen og Asien. Det kan godt være at vi kan være ligeglade herhjemme, men vi snakker stadigvæk en godt 1/3 af verden som ikke ville kunne bruge OOXML.

Derudover er der de kluntede og ikke standardiserede måder de forskellige formater er lavet på. Text-behandling (Word) har sine helt egne måder at lave f.eks. fed tekst på, hvor at Spreadsheet (Excel) gør det på en anden måde.

Enhver programmør med bare lidt ide om standarder kan jo se at det går galt på et eller andet tidspunkt.

Mange gættede på at de forskellige afdelinger hos Microsoft havde lavet hver deres del af den enorme standard (det er bla. andet derfor den ER så stor), og at de ikke havde snakket særlig meget sammen.

Gravatar #32 - Windcape
10. feb. 2009 07:06
myplacedk (29) skrev:
Jeg vil påstå at jeg har sat mig ind i forskellen på Java og C#. Enhver som ikke mener det, har blot ikke indset mine prioriteringer.
Men prioriteringer er vigtige, hvis man vil diskuttere noget.

C# er rent sprogmæssigt Java langt overlegn, og .NET tilbyder meget mere out-of-the-box end Java gør. Samt integrationen med ASP.NET er *noget* bedre end JSP (og langt mindre kluntet, JSP burde være stadsfæstet ulovligt at lave nyudvikling i).

Men der er jo så andre grunde til at folk vælger sprog. Derfor der stadig er lisp udviklere rundt omkring :)

((((appro parenthesis))((sidste http://xkcd.org)))
Gravatar #33 - myplacedk
10. feb. 2009 12:49
Windcape (31) skrev:
Det har utrolig stor betydning for det meste af Østen og Asien.

Ja, men jeg tror ikke de udgør en særlig stor del af brugerne på newz. ;-)
Gravatar #34 - -xero-
10. feb. 2009 14:33
/careface
Gravatar #35 - BluepaiN
10. feb. 2009 15:41
Åbne standarder er og vil altid være bedre end proprietære standarder. Hvis MS får den igennem, så kan alle offentlige institutioner, samt de fleste virksomheder godt vinke farvel til at implementere open-software. MS er de eneste der ved hvordan OOXML virker fuldt ud, og de kan være fuldkommen care på at dele det med andre. Medmindre EU kommer efter dem igen igen, men tvivler lidt.
Gravatar #36 - rasmusm
11. feb. 2009 09:44
Enten burde titlen ændres til "Hvilken af ODF og OOXML syntes du er bedst?" for vis vi talder ISO-standard er ISO-31 klart at fortrække ;) men for tekstbehandling skal det være noget man kan kompile LaTeX til
Gravatar #37 - sKIDROw
11. feb. 2009 10:09
Jeg har læst på forskellene, men stoler generelt heller ikke på Microsoft. Hvilken mulighed er det?... :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login