mboost-dp1

Hvad er det værste, der kunne ske med alle dine digitale data (lokale drev/medier og online services)?

Gå til bund
Gravatar #1 - vision-dk
19. apr. 2010 08:20
Ikke nogen rare valgmuligheder, men det værste må være: "Miste dem totalt (uden backup)". Hvis man skulle miste en kopi til en hacker, er der jo en chance for at man opdager det og tidsnok kan ændre diverse logins, bestille ny digsig, osv.... Hvis svigermor får fat i en kopi, ville hun ikke vide hvad hun skulle gøre med det (Desuden har jeg en sød svigermor, så ingen problemer der ;-))
Gravatar #2 - onetreehell
19. apr. 2010 08:39
Det må være en hacker. Jeg har ikke noget jeg ikke kan undvære til at ligge alene på min computer. Og det jeg har backup af er heller ikke vigtigt igen.
Så det værste ville nok være hvis jeg mistede mine nøgler (bl. a. digital signatur). Eller hvis nogen fik adgang til min email ville også være fatalt.
Gravatar #3 - Slettet Bruger [4038333579]
19. apr. 2010 08:41
Tror ikke jeg HAR nogen data jeg ikke kan klare miste..

Billeder? well frække billeder af eksen og hendes søster kan jeg godt klare at miste.
Dokumenter? well liste med alle licensnøgler jeg har, men de kan skaffes igen.
savegames... ? well buhu sagde den lille nørd
Gravatar #4 - Accuria
19. apr. 2010 08:42
har altid online back up med dropbox + flere, men vil helt klart fortryde at midste dem til en hacker.
Gravatar #5 - conFen
19. apr. 2010 08:46
#SlettetBruger. Pictures please.

#Topic. Stemte blankt. Hvis jeg mister min data fra min NAS, så skaffer jeg det igen. Det samme med ting fra min stationære og min bærbare bliver der klaret backup af på arbejdet.
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
19. apr. 2010 08:53
Ville helt klart være meget ked af at miste mine billeder, men chancen for det er vist ret begrænset.
Jeg har netop 2x1TB USB drev, det ene ligger hos min kammerat og det andet hos mig.
Når jeg så laver backup på den ene, bliver den byttet med den der ligger hos min kammerat, således kan jeg kun miste omkring 14 dages arbejde hvis det skulle gå galt.
Gravatar #7 - Magten
19. apr. 2010 08:56
SlettetBruger (3) skrev:
well frække billeder af eksen og hendes søster kan jeg godt klare at miste.
Det kan vi andre tilgengæld ikke!
Gravatar #8 - Athinira
19. apr. 2010 10:07
Det må være at miste backups af alt man har, mest af alt fordi mine backups fylder stort.

Mht. Hacker eller Svigermor skal de igennem en Twofish-kryptering sikret med et password der er 20+ tegn i længde og består af både store og små bogstaver, tegn og tal :)
Gravatar #9 - el_barto
19. apr. 2010 10:18
Absolut største tab måtte være mine 32.000 billeder taget gennem de sidste 11 år.

Så er det godt at jeg har dem lagret både på RAID 1 NAS'en, min bærbare og har en fysisk BluRay backup et andet sted :D

Skide være med at Svigermor ser lidt hud, efter 14 år med hende skal der nok mere til at slå hende ud ;)
Gravatar #10 - ipwn
19. apr. 2010 12:28
Miste alt :S

Mistede mine billeder og mindre gamle projekter. 10 års historie forsvundet i den blå luft. Vil så gerne kikke tilbage og se hvad der har forandret sig. Meh. (USB harddisk døde, har den stadig, venter på at blive færdig og få et godt betalt job, så jeg kan punge de 2/3 tusinde dask det nu koster at få det hevet ud)

Har stadig ikke lært det. Har ingen super backup løsning. Lidt af hvert smidt på nogle servere af forskellige services forskellige steder. Men har ikke råd til en komplet backup. (Altså diske, medier ol. der kan indeholde et terrabyte)
Gravatar #11 - Lakrids
19. apr. 2010 14:11
Dejlig afstemning. Lidt ala de klassiske fra børnehaven:

"Hvad vil du helst? Æde en hundelort eller dø?"
Gravatar #12 - Daniel-Dane
19. apr. 2010 14:32
Jeg ville ikke være ked af at miste en backup. Bare virkelig irriteret, for jeg ville fandeme ikke miste alle mine skoledokumenter lige inden eksamen (nok ikke så stort et tab alligevel) og især ikke kildekoden til mine programmer og slet ikke musikken! Hvis Politiet (eller bare en "hacker") fik fat i min backup, så skulle de forbi nedenstående sikring, så der er jeg ikke så bange.

Athinira (8) skrev:
Det må være at miste backups af alt man har, mest af alt fordi mine backups fylder stort.

Mht. Hacker eller Svigermor skal de igennem en Twofish-kryptering sikret med et password der er 20+ tegn i længde og består af både store og små bogstaver, tegn og tal :)
Kun Twofish? Jeg har AES-Twofish-Serpent men så er det også kun 20 tegn med tal og store/små bogstaver (ingen specialtegn).
Gravatar #13 - Chillyskye
19. apr. 2010 15:26
Korrekt, men hvad ville du helst? Æde en hundelort eller dø? :)
Gravatar #14 - zin
19. apr. 2010 18:02
Miste det til en hacker - det betyder, efter al sandsynlighed, at han har mindst to af mine passwords, også er jeg først på den.
Gravatar #15 - Coney
20. apr. 2010 06:10
Jeg stemte svigermor... Hun har bedst af ikke at vide hvad jeg har gjort ved hendes datter:P Og jeg har sq ikke vigtig data, skolen er på Git eller SVN alligevel:)
Gravatar #16 - zin
20. apr. 2010 06:54
#15: Jeg tror og håber på at din svigermor har nok imellem ørerne til at kunne forestille sig det meste. :-)
Gravatar #17 - onetreehell
20. apr. 2010 07:38
Det er fritzl du taler til :)
Gravatar #18 - zin
20. apr. 2010 07:46
#17: I så tilfælde må han også hellere informere svigerfar... Nårh, nej.
Gravatar #19 - Coney
20. apr. 2010 08:49
#17 Det er egentlig også mere svigerFAR jeg er bange for:D
Gravatar #20 - Nagelfar^^
20. apr. 2010 09:06
Jeg har heldigvis aldrig mistet noget data..

nu kører jeg både RAID og har ekst. backupmedier, men da jeg var fra 10år og opefter er det rent held at aldrig har haft en hdd der har været gået ned.

stemte "miste /u backup" for hvis jeg skulle miste mine oldgamle mp3'er eller mpg's ville det være hele mit liv der ville være væk.
Gravatar #21 - Bllets
20. apr. 2010 09:32
Stemte svigermor, da svigermor ikke skal har mere ammo. :x
Gravatar #22 - Athinira
20. apr. 2010 11:01
Daniel-Dane (12) skrev:
Athinira (8) skrev:

Kun Twofish? Jeg har AES-Twofish-Serpent men så er det også kun 20 tegn med tal og store/små bogstaver (ingen specialtegn).

Performance årsager :) Min Bærbare er krypteret med Twofish. Min Eksterne er krypteret med AES-Twofish. Det har en heftig performance-cost på processorkraft at køre cascading-encryption som du gør.

Twofish er som krypteringsalgoritme sikker nok til at holde data pga. den måde den kører på, ihvertfald så længe at alle sikkerhedsforanstaltninger er opretholdt. Pga. den stærkere adgangskodebeskyttelse på min kryptering (bruger specialtegn heftigt og random) er mine data mere sikre end dine :)
Gravatar #23 - Daniel-Dane
20. apr. 2010 11:46
Jeg benchmarkede. Den kan dekryptere hurtigere lige lidt hurtigere, end den kan læse. :D
Gravatar #24 - LordMike
20. apr. 2010 14:49
Hvilke apps bruger i til at klare krypteringen etc.?
Gravatar #25 - Jakob Jakobsen
20. apr. 2010 15:06

Jeg bruger Truecrypt, det er blandt de bedste og hurtigeste løsninger for private, at det er gratis gør det ikke værre.
Gravatar #26 - LordMike
20. apr. 2010 15:17
Kan jeg så oprette en sharedfolder på mit netværksdrev, som jeg så tilgår krypteret?

I princippet, kan jeg kryptere en mappe?

Nvm.
Kan se den kan lave en disk-in-a-folder ... :P
Gravatar #27 - Niversen
20. apr. 2010 16:10
#26 det bedste jeg kan se er at pakke filerne ned i arkiver, kryptere dem, og smelt dem sammen med en billed fil så man ikke kan se det var et arkiv...

men det er jo lidt paranoia IMO, men effektivt, hvis det er bedste uden at bruge fancy værktøjer
Gravatar #28 - enc
20. apr. 2010 16:55
Svarede: "Miste dem totalt (uden backup)"...

Ville have det meget stramt over at miste de data jeg har på min computer (hvis jeg ikke havde backup :)

Har en stor samling af musik der ikke kan lade sig gøre at fremskaffe igen hvis den forsvinder. Ville personligt være katastrofalt.

Samt alle mine projekter (grafiker) - har efterhånden en del ting på mine computere som gør arbejdet noget nemmere.

Hackere? Well... I så fald er det jo at ændre alle sine koder o.l. og hvad jeg har tilgængeligt online er ikke noget jeg er bange for ender i forkerte hænder.
Gravatar #29 - knasknaz
20. apr. 2010 17:27
#11: Husk endelig at bruge funktionen "NY AFSTEMNING" her på siden! :D
Gravatar #30 - Athinira
20. apr. 2010 17:41
Daniel-Dane (23) skrev:
Jeg benchmarkede. Den kan dekryptere hurtigere lige lidt hurtigere, end den kan læse. :D

I og for sig irrelevant da problemet opstår når du skal bruge din processor til andre opgaver samtidigt med at der skal skrives/læses fra harddisken. Videokonvertering er f.eks. en opgave jeg foretager tit på min computer, og det er en operation der kræver heftige mængder processorkraft OG harddisklæsning/skrivning samtidigt :)

3D spil der er CPU-intensive or også en flaskehals, og disse skal også ofte loade fra harddisken.
Gravatar #31 - Daniel-Dane
20. apr. 2010 17:57
True, men det (=videokonvertering og 3D spil) ville man aldrig gøre med en tredobbeltkrypteret partition. Jeg har enkelte filer (iso'er), som VIRKELIG skal beskyttes, og når jeg bringer dem frem, kopierer jeg dem til computeren.
Gravatar #32 - gnаrfsan
20. apr. 2010 18:01
At en terrorgruppe kom og stjal dem, mens jeg var hjemme. Det ville sikkert betyde at jeg røg med i samme omgang :-S
Gravatar #33 - mojo
20. apr. 2010 21:30
Tænk engang, er det virkelig nødvendigt at kryptere sine drev? Har folk faktisk så mange hemmelige ting liggende, eller er man bare paranoid og hvorfor egentlig?

Bevares, jeg synes da at alle mine billeder af blomster (og bier) er flotte, men ærligt talt.. Jeg tvivler på at der er nogle "hacker"ere, der er synderligt interesserede i noget af det jeg har liggende. Og hvis de var, ville jeg måske nærmest være lidt beæret - man har vel skrevet sine >1k linier C(++) :)

De fleste af mine dokumenter, en del kode og en masse billeder ligger allerede hos Google, så løbet er vel kørt mht. at holde dét privat.

Men ok, jeg er jo heller ikke secret agent..
Gravatar #34 - Athinira
20. apr. 2010 21:52
Daniel-Dane (31) skrev:
True, men det (=videokonvertering og 3D spil) ville man aldrig gøre med en tredobbeltkrypteret partition. Jeg har enkelte filer (iso'er), som VIRKELIG skal beskyttes, og når jeg bringer dem frem, kopierer jeg dem til computeren.

Igen synes jeg lige at jeg ville pointere at et stærkere password vil give bedre beskyttelse end tre krypteringslagoritmer ;) Det chokerer mig faktisk lidt at du ikke bruger tegn i dit password når du er så sikkerhedsfikseret, samt at det ikke er længere.

Kan desuden give et godt TrueCrypt tip til eksterne harddiske nu vi alligevel har diskussionen: Min eksterne harddisk har 2 partitioner, hvoraf den ene er ukrypteret og indeholder nyeste version af TrueCrypt så jeg kan læse den på alle maskiner.

En ide jeg fik da jeg oprettede den krypterede partition var at jeg, udover at bruge mit password, brugte truecrypt til at lave 30 forskellige nøglefiler som jeg så kom på den eksternes ukrypterede partition.

Dvs. at en potentiel cracker udover at skulle gætte/brute-force min lange adgangskode, også skal tage højde for at jeg kan have brugt en eller flere af de 30 nøglefiler (hvis du overhovedet har brugt nogen og de ikke bare er til pynt). Endnu mere kompliceret bliver det da nøglefilerne ikke kun skal indlæses, de skal også indlæses i den rigtige rækkefølge (hvis jeg brugte fil 26, 7, 19, 21 i den rækkefølge ville f.eks. fil 7, 19, 21, 26 rækkefølgen ikke kunne bruges til at logge ind). Dette giver et ekstra twist når du skal brute-force koden fordi cracker, og øger derfor sikkerheden markant.
Gravatar #35 - Daniel-Dane
21. apr. 2010 06:15
20 tegn af tal og store/små bogstaver er ikke nok? Desuden er den hidden bag en svag, nicifret enkeltkrypteret partition. Og jeg har delt den eksterne i to, så partitionen skal først mountes, da jeg har unmountet recoverypartitionen (så man skal først indse, at der bruges TrueCrypt).

Jeg bruger ikke nøgler, da jeg ikke har andre enheder, som jeg kan stole på (usb-nøgler som bliver væk eller formateret). Jeg tænkte aldrig på at lægge dem på den anden partition, da jeg troede, at man så bare gav koden væk.
Gravatar #36 - Borgbjerg
21. apr. 2010 06:19
Jeg ville syntes det var mest nedern at miste mine data til APG ;)
(Det var selvfølgelig blot en joke. Jeg HAR ikke engang en computer *hosthost*)
Gravatar #37 - Regas
21. apr. 2010 11:45
Bare tanken om at miste min Steam account giver my lyst til at skifte PW!

Jeg har for langt over 100 € spil på den konto!! :P

Og jeg tror faktisk det ville være værre at miste den til en hacker... X(

Hvorfor bruger steam ikke authenticators som dem til Battlenet!?
Gravatar #38 - gensplejs
22. apr. 2010 07:53
Regas (37) skrev:
Bare tanken om at miste min Steam account giver my lyst til at skifte PW!

Jeg har for langt over 100 € spil på den konto!! :P

Og jeg tror faktisk det ville være værre at miste den til en hacker... X(

Hvorfor bruger steam ikke authenticators som dem til Battlenet!?

Jeg vil tro jeg har for omkring 2000€ på min steam konto hehe... Så den vil jeg heller ikke miste :-/
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login