mboost-dp1
Har du tænkt dig at benytte Nem-ID?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Dette syntes jeg er en upassende afstemning !!! Som om vi har noget reelt valg her? Ja, vi kan selvfølgelig helt droppe netbank osv, og på den måde helt undgå besværlige "Nem-ID" løsningen.
Alle skal over til Nem-ID inden årsskiftet, og kommer automatisk ind af vores dør med posten. VI HAR IKKE NOGET VALG HER !!!
Havde jeg valget om at fortsætte med den nuværende login form, ville jeg da aldrig ændre på denne simple og efter min mening rigeligt sikre fremgangsmåde, men ved godt at dem der laver Nem-ID er af en anden opfattelse. (kender godt Nem-ID systemet og deres sikkerhed, så venligst undgå at komme med belærende indlæg her!)
Smart og lækkert at man kan logge ind fra hvilken som helst pc, dén ros skal systemet ha', men at man er nød til at skrive 3 forskellige koder for at logge ind, gør det besværligt efter min mening.
Godt at man i det mindste kan scanne sit nøglekort ind, og lægge på mobiltelefon og pc, så man i det mindste ikke behøver at skulle rende rundt med det! Ups, sagde jeg noget forkert her Nem-ID?? :P
Alle skal over til Nem-ID inden årsskiftet, og kommer automatisk ind af vores dør med posten. VI HAR IKKE NOGET VALG HER !!!
Havde jeg valget om at fortsætte med den nuværende login form, ville jeg da aldrig ændre på denne simple og efter min mening rigeligt sikre fremgangsmåde, men ved godt at dem der laver Nem-ID er af en anden opfattelse. (kender godt Nem-ID systemet og deres sikkerhed, så venligst undgå at komme med belærende indlæg her!)
Smart og lækkert at man kan logge ind fra hvilken som helst pc, dén ros skal systemet ha', men at man er nød til at skrive 3 forskellige koder for at logge ind, gør det besværligt efter min mening.
Godt at man i det mindste kan scanne sit nøglekort ind, og lægge på mobiltelefon og pc, så man i det mindste ikke behøver at skulle rende rundt med det! Ups, sagde jeg noget forkert her Nem-ID?? :P
CyberGoose (3) skrev:
Hvilken 3 koder skrive du, jeg har kun to :(
Jonasee (4) skrev:[quote=CyberGoose (3)]
Hvilken 3 koder skrive du, jeg har kun to :(
Jaa, sorry...den første er jo sådan set ikke en kode(tænkte nok jeg skulle ha' ændret dette i mit første indlæg), men et valg mellem dit CPR nummer eller et Nem-ID nummer ikk. Herefter din kode, og så nøglekortet's kode.
Dét bliver vel i alt til 3 tal-kombinationer så ikke. :-)
benne (8) skrev:Tvivler kraftigt, ved slet ikke hvad jeg skulle bruge det til. Er ihvertfald ikke noget jeg er stødt på nogle steder endnu, men det kan jo ske jeg finder en side hvor det er påkrævet.
Netbank, Skat, E-Boks?
benne (8) skrev:Tvivler kraftigt, ved slet ikke hvad jeg skulle bruge det til. Er ihvertfald ikke noget jeg er stødt på nogle steder endnu, men det kan jo ske jeg finder en side hvor det er påkrævet.
Stort set alle offentlige sider fremover. Netbank også.
Jeg stemte forøvrigt ja. Men det er nu ikke fordi jeg glæder mig som et lille barn til at begynde at fedte rundt med papkort og alt muligt andet pjat. Det er mere fordi jeg bliver tvunget til det ;<
Ville helst undgå det.. Syntes systemet er til grin, men man bliver jo tvunget til det hvis man skal på netbank:S
Er godt nok sur over det..
Er godt nok sur over det..
Har ikke stemt, da jeg mangler muligheden
Ja, fordi man ikke kan slippe.
Jeg er på min netbank 3-5 gange om dagen, så jeg er skide træt af det papkort. Vil tilbage til gamle dage (for ca. 3 uger siden) hvor jeg havde en signaturfil på min PC!
Ja, fordi man ikke kan slippe.
Jeg er på min netbank 3-5 gange om dagen, så jeg er skide træt af det papkort. Vil tilbage til gamle dage (for ca. 3 uger siden) hvor jeg havde en signaturfil på min PC!
Denne afstemning mangler nogle muligheder. Jeg vil hjertens gerne stemmer noget som "Ja, men kun fordi jeg bliver tvunget"
Som mange allerede har sagt, så har man intet valg. Selvfølgelig man kan da vælge helt at lade være med at bruge netbank, men alternativet til det er at man skal ned til banken hver gang man skal lave noget bankarbejde, holde øje med ens kontoer, osv, hvilket lige er en halv times buskørsel hver vej
Jeg er lige gået over til det på min netbank og hader det
Jeg sendte en mail til min bank* for et par dage siden, hvor jeg sagde min mening om dette såkaldte "NemId"**. Her i dag blev jeg ringet op af en fra NemId, hvor jeg sagde min mening. Det eneste han havde at sige var at de overvejer at indføre noget der skulle gøre papkortet overflødigt og dem der ønsker den løsning kan bruge den (evt. imod et beløb). Han havde dog ikke nogen tidsplan
*Ja, jeg ved at bankerne ikke har noget at sige. De er tvunget til at bruge det. Men hvis det er noget jeg er utilfreds med, så siger jeg min mening
**Kald det hvad det er, det burde hedde besværligID. Man kalder da helder ikke en ske for en skovl
Som mange allerede har sagt, så har man intet valg. Selvfølgelig man kan da vælge helt at lade være med at bruge netbank, men alternativet til det er at man skal ned til banken hver gang man skal lave noget bankarbejde, holde øje med ens kontoer, osv, hvilket lige er en halv times buskørsel hver vej
Jeg er lige gået over til det på min netbank og hader det
Jeg sendte en mail til min bank* for et par dage siden, hvor jeg sagde min mening om dette såkaldte "NemId"**. Her i dag blev jeg ringet op af en fra NemId, hvor jeg sagde min mening. Det eneste han havde at sige var at de overvejer at indføre noget der skulle gøre papkortet overflødigt og dem der ønsker den løsning kan bruge den (evt. imod et beløb). Han havde dog ikke nogen tidsplan
*Ja, jeg ved at bankerne ikke har noget at sige. De er tvunget til at bruge det. Men hvis det er noget jeg er utilfreds med, så siger jeg min mening
**Kald det hvad det er, det burde hedde besværligID. Man kalder da helder ikke en ske for en skovl
Adagio (18) skrev:
Bankerne kunne have meldt til PBS at de nægtede, hvis danmarks 3 største banker nægtede at anvende NemID, ville PBS nok lave et andet system.
Jeg er tilfreds med mit certifakat og mit brugernavn og mit kodeord som er med capslock imellem og med tal og bogstaver og på 9 cifre.
Er bare glad for min bank ikke tvinger mig til at brude Nem ID
og kan os logge på E-boks med min netbank, så ser ingen grund til at skifte og slet ikke efter det jeg har læst her på siden :O
Er bare glad for min bank ikke tvinger mig til at brude Nem ID
og kan os logge på E-boks med min netbank, så ser ingen grund til at skifte og slet ikke efter det jeg har læst her på siden :O
Jeg bruger det allerede, og har ikke nogle problemer med det.
Tager ikke mange sekunder lige at hive det kort op af pungen. Er også rart at der ikke skal bruges certifikater på computeren.
Tager ikke mange sekunder lige at hive det kort op af pungen. Er også rart at der ikke skal bruges certifikater på computeren.
@alle dem der siger at vi ikke har noget valg.
Det er jo lige præcist hvad vi har. Hvis 30% af den danske befolkning vælger at droppe netbank og begynder at gå i banken for at få ordnet deres banksager. Så er bankerne på røven. De er knap nok gearet til at tage sig af den mængde kunder der tropper op i banken på nuværende tidspunkt. Og har derudover har de de sidste 5 år brugt mere og mere energi på at "skubbe" kunderne væk fra personlig betjening i filialerne, og over til netbank.
Så hvis 30% af befolkningen (eller 40 måske 50%) dropper at benytte netbank og benytter filialerne istedet. Så vil bankerne ret hurtigt være tvunget til at (i samarbejde med PBS og regeringen selvfølgelig) at finde en anden løsning til netbank... De er simpelthen ikke gearet til det...
Det er jo lige præcist hvad vi har. Hvis 30% af den danske befolkning vælger at droppe netbank og begynder at gå i banken for at få ordnet deres banksager. Så er bankerne på røven. De er knap nok gearet til at tage sig af den mængde kunder der tropper op i banken på nuværende tidspunkt. Og har derudover har de de sidste 5 år brugt mere og mere energi på at "skubbe" kunderne væk fra personlig betjening i filialerne, og over til netbank.
Så hvis 30% af befolkningen (eller 40 måske 50%) dropper at benytte netbank og benytter filialerne istedet. Så vil bankerne ret hurtigt være tvunget til at (i samarbejde med PBS og regeringen selvfølgelig) at finde en anden løsning til netbank... De er simpelthen ikke gearet til det...
mee (22) skrev:Bankerne kunne have meldt til PBS at de nægtede, hvis danmarks 3 største banker nægtede at anvende NemID, ville PBS nok lave et andet system.
Ad 1:
Lad os lige tage en lille reminder.
NemID er lavet af et firma der hedder DanID...
DanID er ejet af PBS...
PBS er ejet af bankerne.
Så med andre ord siger du at bankerne skulle sige nej til et system som deres eget firma har udviklet.
ad 2:
Bankerne vil meget gerne via deres firma DanID lave sådan et system, dels fordi de er helt vilde efter at folk selv ordner deres pengesager ved computeren og dels fordi når de får det koblet op på skat, tinglysning, patientjounaler etc etc så kan de også malke de statslige kasser for penge for at få lov at bruge systemet..
Ergo har bankerne AL mulig grund til at syntes om NemID løsningen..
Ja og så har vi ikke engang snakket om aspektet som gør at de jo reelt set får mulighed for hvis de vil at kigge på al indholdet på din computer samt f.eks lige kigge i din skattemappe om du skylder skat penge inden du får et lån....
Den med at kunne scanne din computer er jo nok primært noget de kommer til at sælge til efterretningstjenesten så de med terrorlovgivningen i hånden kan scanne folks computere...
Så siger du jo nok at DanID har sagt at det kan deres java applet slet ikke men det er jo det gode ved det....Deres "læs alt på mandens harddisk applet" kan man jo nøjes med at sende til den ene mand man vil scanne computeren ved....
Det er vel de færreste som vil være mistænkelige hvis et besøg på bankens hjemmeside udløser en besked om at man liiiige skal opdatere sin java applet...
Glæder mig usigelige til om et par år når jeg er totalt gældfri, så skal jeg ikke have netbank men blot en alm konto og en budget konto og så kan jeg trække et kontoudtog i automaten foran banken hvis jeg vil vide min saldo..
Men husk nu allesammen.....Man kan godt sige JA til at få adgang til banken med NemId men sige NEJ til at få digital signatur..
SKAT skal til at sende mig en papirselvangivelse og kommunen skal til at sende mig et manuelt aflæsningskort for min Eboks adgang ryger jo snart..
XxX
Jeg håber på at de finder på noget andet hurtigt, for jeg kan ikke helt lide ideen om sikkerheden.
For når en side lave et request på min kode, så sender jeg min kode, her efter tjekker de med DanID om det er den rigtigt kode, de tjekker altså ikke med en bank eller ved staten, det er altså et "private" der sidder inde med alle koderne, hvilket jeg ikke helt bryder mig om
For når en side lave et request på min kode, så sender jeg min kode, her efter tjekker de med DanID om det er den rigtigt kode, de tjekker altså ikke med en bank eller ved staten, det er altså et "private" der sidder inde med alle koderne, hvilket jeg ikke helt bryder mig om
Nej, det er ikke sådan det fungerer, applets bliver kørt lokalt, de sender en request til danid, danid svarer med signeret tekst, du så leverer til "private"
Nej, det er ikke sådan det fungerer, applets bliver kørt lokalt, de sender en request til danid, danid svarer med signeret tekst, du så leverer til "private"
Personligt er jeg også jævnt irreteret over det nøgle kort, men holy fucking shit hvor mange af jer winer, så hårdt er det altså heller ikke at slå et tal op og indtaste det.
Vil kæmpe mod det, så længe det er muligt. Indtil videre virker min gamle Digitale Signatur fint. Lever i en naiv tro på, at når den udløber, så er man kommet til fornuft med NemID og har indført større sikkerhed.
Min netbank virker fint. Men den er heller ikke dansk :-)
TriGGy (1) skrev:dvs. pt. 27% der ikke har tænkt sig at benytte sig af netbank fremover ?
Min netbank virker fint. Men den er heller ikke dansk :-)
Nu vil jeg for en gang skyld ytre mig om hvad jeg mener om NemID, Jeg synes nemlig der er noget som der næsten aldrig bliver taget op i denne diskussion. JEG VIL IKKE HAVE EN FÆLLES LOGIN LØSNING til offentlige og private hjemmesider, det dur bare ikke at log ind løsningen alle steder er den samme, da det vil blive et kæmpe ”Mål”, og man reelt ikke kan se/lægger mærke til om det nu er den rigtige Java applet eller noget HTML gøgl der bliver vist der hvor du logger ind, det vil sige alle organisationer der benytter NemID stoler sådan set på at alle andres hjemmesider er "sikre" altså at der ikke er nogen der har byttet den fine lille Java applet ud med deres eget system, og laver et simpelt MITM angreb og selv logger ind på f.eks. folks netbank, de kan jo hurtigt finde ud af hvilken bank de skal logge ind på ved hjælp af ”browser history leakage”, da det nok er de færreste der har besøgt en anden banks netbank. Husk det er jo ikke nødvendigt at alle brugere skal præsenteres for den falske log ind side, bare lad os sige for hver 100 side visning eller når det passer med at brugeren har en bestemt bank.
Derudover syndes jeg det er totalt åndssvagt at der ikke er gjort det mindste for at man ikke kan aflure eller kopiere nøglekortene, det ville jo ikke være svært, eller specielt dyrt, for DanID at ligge et "skrabe lag" som det vi kender fra skrabelodder på kortet så man kan se vis der er nogen der har for søgt at kopiere det, og det ville endda beskyttet mod "afluring", men så ville man jo gå på kompromis med det "nemme" på bekostning af sikkerhed, det går jo ikke. Ikke engang EURion konstellationen kunne jeg finde på kortet da jeg hjalp min mor med at aktivere NemID, det ville da i det mindste have givet en minimal "beskyttelse" mod kopiering, uden at koste noget.
Til dem der piver over at NemID ikke er nemt at bruge:
Pt. bruger jeg til min netbank et system hvor man først logger ind med brugernavn og kode og bagefter bliver præsenteret for en engangs nøgle (på samme måde som NemID), herefter tænder jeg så en hardware token og indtaster en kode til den, herefter engangs nøglen og så får jeg en nøgle jeg skal indtaste på bankens hjemmeside, det er jeg egentlig godt tilfreds med, på trods af at det ikke er så "nemt", men det er trods alt mere sikkert end NemID, og NemID skal jo endda være en fælles log ind løsning.
Så-->
NemID = Nej tak!
Når jeg ikke længere kan bruge min nuværende løsning til banken begunder jeg at bruge hæveautomaterne til at overføre penge og ellers må jeg jo gå i banken med de få regninger der ikke er tilmeldt betalingsservice og ikke kan betales på andre måder...
Skat, ja de må sq finde sig i at jeg møder op hos borgerservice (hvilket jeg iøvrigt plejer at gøre alligevel).
Derudover syndes jeg det er totalt åndssvagt at der ikke er gjort det mindste for at man ikke kan aflure eller kopiere nøglekortene, det ville jo ikke være svært, eller specielt dyrt, for DanID at ligge et "skrabe lag" som det vi kender fra skrabelodder på kortet så man kan se vis der er nogen der har for søgt at kopiere det, og det ville endda beskyttet mod "afluring", men så ville man jo gå på kompromis med det "nemme" på bekostning af sikkerhed, det går jo ikke. Ikke engang EURion konstellationen kunne jeg finde på kortet da jeg hjalp min mor med at aktivere NemID, det ville da i det mindste have givet en minimal "beskyttelse" mod kopiering, uden at koste noget.
Til dem der piver over at NemID ikke er nemt at bruge:
Pt. bruger jeg til min netbank et system hvor man først logger ind med brugernavn og kode og bagefter bliver præsenteret for en engangs nøgle (på samme måde som NemID), herefter tænder jeg så en hardware token og indtaster en kode til den, herefter engangs nøglen og så får jeg en nøgle jeg skal indtaste på bankens hjemmeside, det er jeg egentlig godt tilfreds med, på trods af at det ikke er så "nemt", men det er trods alt mere sikkert end NemID, og NemID skal jo endda være en fælles log ind løsning.
Så-->
NemID = Nej tak!
Når jeg ikke længere kan bruge min nuværende løsning til banken begunder jeg at bruge hæveautomaterne til at overføre penge og ellers må jeg jo gå i banken med de få regninger der ikke er tilmeldt betalingsservice og ikke kan betales på andre måder...
Skat, ja de må sq finde sig i at jeg møder op hos borgerservice (hvilket jeg iøvrigt plejer at gøre alligevel).
Ja og ja eller nej tror jeg at jeg må svare. Mit indlæg var/er ikke heldigt formuleret. Jeg ved godt at bankerne reelt er skyld i denne løsning, men....
DanID er ejet af PBS og bankerne ejer PBS, men det gør det ikke til en stor glad familie. Alle bankerne er ejet og styret af forskellige folk, så der er nok nogen der har ment NemID, som det ser ud nu, ville være en dårlig idé, desværre har flertallet nok bestemt.
Jeg kan forestille mig at der har været rimelig stor enighed om at det ville være en god idé om en fælles front eller log in løsning til de forskellige netbanker, men den reelle implementation og anvendelsen som digital signatur er der nok nogen der har været modstandere af. Hvis de tre største banker havde sagt nej til NemID implementationen eller til at det skulle anvendes udenfor bankerne, ville vi måske være sluppet for den nuværende situation.
Jeg håber at det var bedre formuleret.
Ja og ja eller nej tror jeg at jeg må svare. Mit indlæg var/er ikke heldigt formuleret. Jeg ved godt at bankerne reelt er skyld i denne løsning, men....
DanID er ejet af PBS og bankerne ejer PBS, men det gør det ikke til en stor glad familie. Alle bankerne er ejet og styret af forskellige folk, så der er nok nogen der har ment NemID, som det ser ud nu, ville være en dårlig idé, desværre har flertallet nok bestemt.
Jeg kan forestille mig at der har været rimelig stor enighed om at det ville være en god idé om en fælles front eller log in løsning til de forskellige netbanker, men den reelle implementation og anvendelsen som digital signatur er der nok nogen der har været modstandere af. Hvis de tre største banker havde sagt nej til NemID implementationen eller til at det skulle anvendes udenfor bankerne, ville vi måske være sluppet for den nuværende situation.
Jeg håber at det var bedre formuleret.
Var der egentligt ikke noget med at der skulle sendes to breve ud, før man kunne bruge nemid? Jeg syntes jeg havde hørt mange steder at for at øge sikkerheden blev der sendt to breve på to forskellige dage og man skulle bruge begge til at logge ind første gang. Jeg har kun modtaget et brev, hvori alt stod af hvad jeg skulle bruge til at logge ind
NioBe (40) skrev:Jeg ville ønske at Danske Bank migerede min token om til Nem ID så jeg var fri for at gå med et stykke papir med div koder på :/
Der kommer Token-card til NemID...du skal bare betale ektra for det...ganske smart ikke.
Først tager man folks tokencard fra dem.
Så giver man folk en skide lap papir som "erstatning".
Så introducere de tokencards...mod brugerbetaling.
Du er syndt og de har tjent penge...
@48
Det var lidt forkert formuleret.
Det jeg mente var at den nok vil blive indlemmet under samme kategori. Så den nu hedder "analyseinstitutter, godgørende foreninger og Nem-ID".
Mht. til evt. rettergang. Så tror jeg bare at det kommer til at være et pennestrøg på borgen der afgøre det.
Jeg kan ærligt talt ikke se problemet med at Nem-ID sender breve ud til folk på Robinson listen. (Og jeg er af den type der er på Robinson Listen og samtidig er kraftig kritiker af Nem-ID. Og ikke har tænkt sig at benytte det i den nuværende udformning)
Det var lidt forkert formuleret.
Det jeg mente var at den nok vil blive indlemmet under samme kategori. Så den nu hedder "analyseinstitutter, godgørende foreninger og Nem-ID".
Mht. til evt. rettergang. Så tror jeg bare at det kommer til at være et pennestrøg på borgen der afgøre det.
Jeg kan ærligt talt ikke se problemet med at Nem-ID sender breve ud til folk på Robinson listen. (Og jeg er af den type der er på Robinson Listen og samtidig er kraftig kritiker af Nem-ID. Og ikke har tænkt sig at benytte det i den nuværende udformning)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.