mboost-dp1
Har du, på noget tidspunkt, brudt ophavsretten?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Zigma (49) skrev:Han siger at man bør kun "brænde" de ting man ikke kan lide. ;)
Ellers giver den ikke så meget mening.
Jeg var bange for at bryde ophavsretten hvis jeg citerede ham ordret. ;)
5% løgnagtige svin...
Naturligvis har jeg da det... Dobbeltbrug af licenser, musik, film, programmer af forskellig art - med 20 års IT erfaring tror jeg det er svært at komme udenom.
Hvad med alle vores spil fra 386 dagene som var på disketter og jævnt lette at kopiere? Det er jo også piratkopiering...
Dem havde jeg fanme mange af :D
Naturligvis har jeg da det... Dobbeltbrug af licenser, musik, film, programmer af forskellig art - med 20 års IT erfaring tror jeg det er svært at komme udenom.
Hvad med alle vores spil fra 386 dagene som var på disketter og jævnt lette at kopiere? Det er jo også piratkopiering...
Dem havde jeg fanme mange af :D
Så vidt jeg ved så er det umuligt i dagens DK at leve uden at bryde ophavsretten
Jeg syntes jeg har hørt mange gange at det er forbudt at tage et par kopier nogle sider i bøger, hvilket ALLE gør i folkeskolen da skolen ikke har råd til at købe bøgerne
Om det så er forbudt eller ej ved jeg ikke, har ikke lige dykket ned i det
---
Men hvis vi kun tager at snakke om piratkopiering af spil/film/osv, så vil jeg mene at 5% der siger nej er et meget højt tal. Jeg må ærligt inddrømme at jeg ikke kender nogen der ikke har piratkopier liggende (med mindre de ikke engang ejer en computer)
Jeg syntes jeg har hørt mange gange at det er forbudt at tage et par kopier nogle sider i bøger, hvilket ALLE gør i folkeskolen da skolen ikke har råd til at købe bøgerne
Om det så er forbudt eller ej ved jeg ikke, har ikke lige dykket ned i det
---
Men hvis vi kun tager at snakke om piratkopiering af spil/film/osv, så vil jeg mene at 5% der siger nej er et meget højt tal. Jeg må ærligt inddrømme at jeg ikke kender nogen der ikke har piratkopier liggende (med mindre de ikke engang ejer en computer)
Bastardo (60) skrev:Bogen må ikke kopieres, men man må godt kopiere sektioner til eget brug.
Hvad defineres som "eget brug"? Jeg vil mene at når man får besked fra læreren at kopiere noget fra en bog, så vil jeg ikke definere det som "eget brug", det er da "skole brug"
#42 Terra.
Det er egentligt lidt trist at du linker til de ting man aabenbart godt maa, uden at skrive hvilke forbehold der er.
Jeg kigger lige paa min reol med DVD film.
Gaet hvor mange film jeg maa kopiere, til intern brug, af dem?
Korrekt: 0.
Du maa ikke tage en kopi, hvis der er DRM paa produktet.
End of story, do not pass go, do not collect "Stupid Hat".
Undtagelsen for dette er saa EDB Programmel, hvor du saa godt maa tage en sikkerhedskopi.
Mht. optagelser fra radio, saa skal det ( sidst jeg laeste loven ) foregaa til analogt medie, dvs IKKE din computer og det er dermed ogsaa ulovligt at optage netradio, fx.
Og den med at spille til "fester", er rimeligt "begraenset".
Der er en flygtig bestemmelse som siger at du ikke maa spille for forsamlinger, hvilket en fest sagtens kan betegnes som.
I praksis er det naeppe noget der goeres noget ved, men nu hvor du er saa noegtern, er det nok en god ide at kigge helt firkantet paa hvad der staar i loven.
Saa velkommen i de forbudte raekker, Terra.
Ja, det er saa typisk ulovligt, men fred vaere med det.
Det er egentligt lidt trist at du linker til de ting man aabenbart godt maa, uden at skrive hvilke forbehold der er.
Jeg kigger lige paa min reol med DVD film.
Gaet hvor mange film jeg maa kopiere, til intern brug, af dem?
Korrekt: 0.
Du maa ikke tage en kopi, hvis der er DRM paa produktet.
End of story, do not pass go, do not collect "Stupid Hat".
Undtagelsen for dette er saa EDB Programmel, hvor du saa godt maa tage en sikkerhedskopi.
Mht. optagelser fra radio, saa skal det ( sidst jeg laeste loven ) foregaa til analogt medie, dvs IKKE din computer og det er dermed ogsaa ulovligt at optage netradio, fx.
Og den med at spille til "fester", er rimeligt "begraenset".
Der er en flygtig bestemmelse som siger at du ikke maa spille for forsamlinger, hvilket en fest sagtens kan betegnes som.
I praksis er det naeppe noget der goeres noget ved, men nu hvor du er saa noegtern, er det nok en god ide at kigge helt firkantet paa hvad der staar i loven.
Saa velkommen i de forbudte raekker, Terra.
Ja, det er saa typisk ulovligt, men fred vaere med det.
fidomuh (63) skrev:Mht. optagelser fra radio, saa skal det ( sidst jeg laeste loven ) foregaa til analogt medie, dvs IKKE din computer og det er dermed ogsaa ulovligt at optage netradio, fx.
Man må godt optage musik fra f.eks. P3 eller di.fm, hvis radiostationen har tilladelse til at sende musikken.
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-261....
Vil bare gentage så mange andre og sige, at stort set alle der har svaret "Nej" lyver (eller ikke ved hvad "ophavsretten" er).
Jeg er åben for muligheden for at der rent faktisk eksisterer en eller to medlemmer af Newz, der aldrig har brudt ophavsretten. Men disse personer, kan så måske heller ikke finde ud af at logge ind og stemme i afstemningen. :-P
Jeg er åben for muligheden for at der rent faktisk eksisterer en eller to medlemmer af Newz, der aldrig har brudt ophavsretten. Men disse personer, kan så måske heller ikke finde ud af at logge ind og stemme i afstemningen. :-P
Saa jeg maa godt tage en kopi for at afspille den i linux, fx?
Og ikke bare en flygtig kopi, som der jo ellers staar i loven?
Jamen det var da saa lidt.
Er der andet du har svaert ved at laese, eller andet jeg skal uddybe for dig?
Hvis dit elskede ikke Windows-Crap ikke kan køre den, så må du godt...
Saa jeg maa godt tage en kopi for at afspille den i linux, fx?
Og ikke bare en flygtig kopi, som der jo ellers staar i loven?
tak fordi du beviser min pointe om din uvidenhed.
Jamen det var da saa lidt.
Er der andet du har svaert ved at laese, eller andet jeg skal uddybe for dig?
Gør lige os andre en tjeneste og læs dit eget link.terracide (70) skrev:#69:
Hvis dit elskede ikke Windows-Crap ikke kan køre den, så må du godt...tak fordi du beviser min pointe om din uvidenhed.
Du må ikke:
Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien af andre
Kopiere en original cd/dvd, du har lånt af en ven eller på biblioteket
Kopiere en original dvd, du har lejet i en videobutik
Kopiere materiale hentet på nettet, når materialet er lagt ud uden rettighedshaverens tilladelse
Udlåne, bytte eller sælge en kopi af en cd/dvd – eller forære den væk
Sende en digital kopi via e-mail
Afspille en kopi af en cd/dvd offentligt
Bryde en kopispærring for at kopiere cd’en eller dvd’en
http://www.infokiosk.dk/sw81192.asp skrev:Men du må gerne bryde en kode eller en kryptering, hvis den forhindrer dig i at se filmen eller lytte til musikken. Det er fx tilfældet, hvis en kopispærret cd ikke kan afspilles på en ældre cd-afspiller eller på en computer med et andet styresystem end det, kopispærringen understøtter.
Woller (73) skrev:#72
Det der bliver diskuteret er om man må kopiere DVD'en hvis der er kopi-spærring på, og det må man ikke uanset om man ikke kan se filmen pga. kopispærringen eller ej. Man må bryde den idet man afspiller den, hvis apparatet kan gøre det.
Så nej, fidomuh må under ingen omstændigheder kopiere hans DVD'er med kopispærring. Længere er den ikke.
#78:
Faktisk ikke:
Hvis du mener dette er forskrt, så vil jeg anbefale dig at fortælle det til dem her:
http://antipirat.dk/
Da det er dem jeg har det fra...
Terra - Ball in your court
Faktisk ikke:
- Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
- Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.
Hvis du mener dette er forskrt, så vil jeg anbefale dig at fortælle det til dem her:
http://antipirat.dk/
Da det er dem jeg har det fra...
terracide (80) skrev:Faktisk ikke:
terracide (70) skrev:#69:
Hvis dit elskede ikke Windows-Crap ikke kan køre den, så må du godt...tak fordi du beviser min pointe om din uvidenhed.
Du skriver til fidomuh at han må kopiere DVD'en for at afspille den i Linux.
Det må han ikke. Han må derimod gerne afspille den med et program, der kan bryde kopispærringen.
Som der står må han bryde kopispærringen men han må sgu ikke kopiere DVD'en!
Jeg synes egentligt fint at debatten illustere at det er yderst begrænset, hvad man kan forlangt ændret i loven.
Indtil videre er det retten til at må kopiere kopibeskyttet matriale til brug i hjemmet.
Ligesom Terra troede jeg faktisk at man måtte bryde kopibeskyttelsen så længe det var til brug i hjemmet. Men sådan er det åbenbart ikke helt.
Indtil videre er det retten til at må kopiere kopibeskyttet matriale til brug i hjemmet.
Ligesom Terra troede jeg faktisk at man måtte bryde kopibeskyttelsen så længe det var til brug i hjemmet. Men sådan er det åbenbart ikke helt.
Det ser ud til at 5% er så paranoide, at de har valgt at stemme nej for ikke at blive sagsøgt langt ind i helvede hvis newz' logfiler skulle falde i de forkerte hænder.
Okay, okay, det er ikke forkert hvis du ikke kan laese, men saa kommer vi jo ikke saa langt.
JEg har ret, for maanen er ikke lavet af ost.
Men jeg maa ikke kopiere den.
SEE?!?!? SEE?!?!
Det er ikke forkert.
Dit svar til min post er forkert.
Ew.
#78:
Faktisk ikke:
Okay, okay, det er ikke forkert hvis du ikke kan laese, men saa kommer vi jo ikke saa langt.
JEg har ret, for maanen er ikke lavet af ost.
- Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
Men jeg maa ikke kopiere den.
- Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.
SEE?!?!? SEE?!?!
http://antipirat.dk/..
Det er ikke forkert.
Dit svar til min post er forkert.
Ew.
Alle de problemer med kopiering havde ikke været der, hvis det ikke var fordi 'nogle' STOR-kopierer.
'Inden for rimelighedens grænser' er fint nok med mig, men grådighed (gratis eller ej) er hul i hovedet...
/har selv et pænt stykke under 0,1% 'pirat' materiale, så jeg svarede Nej....
'Inden for rimelighedens grænser' er fint nok med mig, men grådighed (gratis eller ej) er hul i hovedet...
Clauzii (86) skrev:Alle de problemer med kopiering havde ikke været der, hvis det ikke var fordi 'nogle' STOR-kopierer.
Men afstemningen gik på om du nogen sinde har så der skulle du jo have svaret ja?
#87:
Tja, det tager mig en krig overhovedet at finde noget i samlingen. Der er intet på mine computere. Har vist 1 enkelt film ud af ca.150, der er en kopi en kammerat engang har glemt hos mig, men jeg kan ikke finde den...
Og hvad musik angår, har jeg KUN original-materiale liggende...
Tja, det tager mig en krig overhovedet at finde noget i samlingen. Der er intet på mine computere. Har vist 1 enkelt film ud af ca.150, der er en kopi en kammerat engang har glemt hos mig, men jeg kan ikke finde den...
Og hvad musik angår, har jeg KUN original-materiale liggende...
terracide (55) skrev:Ignorante svin...vil vædde med du ikke kender copyright så godt som du tror....
Hvem vil du vædde med?
Hvordan vil du afgøre væddemålet?
Jeg er da rivende ligeglad med om du tror at jeg ikke kender copyrightreglerne som jeg mener jeg gør.
Men nu du er så klog, gider du så ikke tage en MCTS i Microsofts licenseringsprogram? Det virker som om du er VIRKELIG dygtig til copyrights - hvilket unægteligt hænger sammen med licenseringer af software.
Læs hvad jeg skriver - kopiering af spil på disketter fra 386-dagene eksempelvis. Hvem har ikke gjort det?
En udløbet trial-licens på winzip eller winrar? Hvem har ikke fortsat benyttet det stykke software?
Hvem har ikke benyttet noget "freeware" som kun er "free" til "ikke kommercielt brug" på en arbejdscomputer, hvor "freeware til ikke-kommercielt brug" ikke er legalt?
Grav dybt nok - så har vi alle brudt copyrights.
Og Terra, lad være med at udtale dig om mine evner, du kender mig ikke og kommer aldrig til det...
Jeg kan med ren samvittighed sige, at jeg aldrig har brudt ophavsretsloven. Men nu ved jeg tilfældigvis også, hvad den indeholder, i modsætning til de fleste paphatte her. Kopiering på bånd fra radioen har ALDRIG været ulovligt. Optagelse af tv-programmer på VHS har ALDRIG været ulovligt. (Analog) kopiering af musik og film mellem venner har ALDRIG været ulovlig. Fotokopiering har ALDRIG været ulovligt. (Der er ganske få undtagelser til ovenstående.)
Det er faktisk ganske nemt at følge loven og dermed undgå at stjæle brødet ud af munden på dem, der har produceret produkterne.
Det er faktisk ganske nemt at følge loven og dermed undgå at stjæle brødet ud af munden på dem, der har produceret produkterne.
Banko-Jim (99) skrev:(Analog) kopiering af musik og film mellem venner har ALDRIG været ulovlig.
Det har da altid været ulovligt at kopiere til venner om det så er analogt eller digitalt, paphat.
Og hvordan tager du mindre brød ud af munden med analog end med digital kopiering i første omgang? Du giver ikke mening.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.