mboost-dp1

Har du nogensinde doneret penge til et program?

Gå til bund
Gravatar #1 - rpey60
5. jun. 2009 16:07
Ja - donerede et beskedent beløb på lidt over kr. 100 til udviklerne bag vuze. Det hed bare Azureus den gang.
Men det var vist også kun fordi programmet spurgte om jeg ville donere lige efter jeg havde set på min lønkonto efter jeg havde fået løn, og derfor var i godt humør (:

Ved ikke om jeg kunne finde på det igen.
Gravatar #2 - KarstenP
5. jun. 2009 16:27
Jeg har mange gange overvejet at donere penge til KDE og andre open-source-projekter, men har indtil videre undskyldt mig med, at SU er min indtægtskilde. Når jeg er færdig med studierne regner jeg bestemt med, at jeg vil donere til diverse projekter, som jeg benytter mig af til dagligt :)
Gravatar #3 - m_abs
5. jun. 2009 16:39
Jeg har doneret til forskellige open source projekter og købt merchandise og andet hvor projektet fik lidt af salget.
Gravatar #4 - myplacedk
5. jun. 2009 16:50
Ja, jeg har da doneret lidt. Men jeg har nu modtaget 5-10 gange så meget på samme måde.

Jeg overvejede at bruge de penge jeg modtog til at donere videre til andre projekter, men jeg endte med at bruge dem til at forkæle mig selv. Det syntes jeg lige jeg fortjente efter al den energi jeg havde brugt på software jeg gav væk.
Gravatar #5 - Daniel-Dane
5. jun. 2009 17:45
Ja, mellem 102,23 kr. og 2190,443e-1 kr. (alt i alt).

Hvorfor så mange valgmuligheder? Ingen kan gå så præcist!
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
5. jun. 2009 17:54
Ja.
Gravatar #7 - Louis
5. jun. 2009 19:09
Man kan ikke sige, at jeg direkte har doneret penge til et program, men jeg er medlem af både FSF, FSFE og har købt klistermærker hos både Creative Commons og The Pirate Bay.
Gravatar #8 - praktikant muffe AKA pewbe
5. jun. 2009 21:45
Ville have gjort det hvis jeg havde muligheden for det (mener mine forældre ikke at jeg skal have :/ ).
Og gør det helt sikkert når jeg flytter :P
Gravatar #9 - nielsbuus
5. jun. 2009 21:50
Jeg har doneret penge i flere omgange til Wikipedia og så har jeg købt Mozilla merchandise. Udover det mener jeg ikke at have doneret penge til nogen programmer...
Gravatar #10 - smiley
5. jun. 2009 22:58
Nu står der godt nok donere og ikke støtte...
Men jeg ville sige i og med at man køber et spil eller software frem for andet, støtter man dem også.
Jeg har blindt stolet på en del titler efterhånden og er nogen gange blevet skuffet, så det må vel tælle på en måde :D

Jeg har valgt at støtte webcomics i stedet når det gælder donationer, merchandise og den slags, men freeware havde været et godt alternativ.

Ærlig talt havde det dog nok været bedre at støtte sultne/fattige mennesker.. men webcomic artists påstår de sulter :D
Gravatar #11 - Plimmer
6. jun. 2009 00:20
Ja.
Gravatar #12 - zin
6. jun. 2009 10:31
Jeg har doneret flere gange - og ofte adspurgt angående sponsorering (da jeg af uransagelige årsager sidder på en smugle penge, lidt for ofte), dog uden at det gik nogensteder.
I alt tror jeg jeg har doneret ca. 500 DKK.
Gravatar #13 - lost-viking
6. jun. 2009 15:28
jeg har ikke doneret til programmer.. men mere til sider.. sådan som blackmarket.dk og warez-dk.org..
Gravatar #14 - Tage
6. jun. 2009 15:47
Der menes jo nok softwareprogrammer, men donerede til Child's Play programmet via siden mariomarathon, da de kørte deres Zelda Marathon live via webcam. Det var en speciel oplevelse at se nogle amerikanske gutter spille alle Zelda spillene igennem back to back, mens de svarede på spørgsmål og kommentarer der kom ind via mail og chat. Besluttede mig for at donere, da en hund kom fræsende op i sofaen og flåede tasterne af en bærbar computer. Det var det hele værd :)
Gravatar #15 - Xunil
6. jun. 2009 16:23
Har købt for næsten 1000 kr i Ubuntu store, men har aldrig doneret noget... Har dog overvejet at donere et mindre beløb til forskellige projekter og hjemmesider (fx lazyfoo.net, SDL og Gnome), men har bare ikke rigtigt pengene til det :/ Var jeg millionær have jeg nok doneret en del :)
Gravatar #16 - mcgreed
6. jun. 2009 19:12
Har doneret penge den gang WinAMP var ung, var nødt til at støtte den ultimative mp3 afspiller i den tid. :)
Gravatar #17 - BurningShadow
6. jun. 2009 19:32
Ja, til en lille håndfuld projekter. Jeg kan ikke huske hvor meget, men da den ene af donationerne var på over kr. 1000 var må "Ja, over 1000 kr. (i alt)" være et godt bud :)

Jeg vil gerne lige minde om at donationer kan være meget andet end penge. Overskydende hardware kan ofte være en meget kærkommen donation. At noget er gammel for jer, betyder ikke at det er det for andre. En dygtig udvikler, i et andet land, og med et lavtlønnet job (eller en på su) kan f.eks. have stor fornøjelse af den CPU og det RAM i lige har smidt i en kasse fordi det var blevet "for gammel", og "for langsom".
Der er også tid... Tid kan doneres i form af f.eks. dokumentation og oversættelser, noget de fleste kan gøre, uden at kunne skrive en eneste linje kode, og det kan være til meget stor hjælp for et projekt. Ofte endda til større hjælp end penge!
Gravatar #18 - Makey
6. jun. 2009 23:08
Nu fik jeg selvfølgelig først læst #17 efter jeg havde stemt, ellers ville jeg nok have sagt over 1000,- kr. da jeg i timer har investeret rigtig meget i forskellige projekter.
Det eneste jeg dog rent faktisk har givet kontanter til er StealthBot, ved dog ikke helt om det tæller når det er et krav for at få adgang til beta udgaven som er den eneste der bliver opdateret regelmæssigt. Hvilket var min begrundelse for at donere i sin tid.
Gravatar #19 - myplacedk
7. jun. 2009 06:52
Makeybussines (18) skrev:
ellers ville jeg nok have sagt over 1000,- kr. da jeg i timer har investeret rigtig meget i forskellige projekter.

Tid er IKKE penge.

Makeybussines (18) skrev:
Det eneste jeg dog rent faktisk har givet kontanter til

Kontanter ER penge.

Det er fint at donere tid osv. Jeg satte selv stor pris kommentarer, fejlrapporter, fejlanalyser og patches da jeg lavede opensource. Men nu handler spørgsmålet jo om penge. ;-)
Gravatar #20 - JensOle
7. jun. 2009 07:08
Køber ofte en tshirt, hvis jeg synes projectet er godt.
Gravatar #21 - aben
7. jun. 2009 09:06
tankevækkende at 25% er totale nasserøve der med egne ord "aldrig" vil gøre det.
Gravatar #22 - Plimmer
7. jun. 2009 10:03

Kan være 25% bruger og donere til open source, og resten bruger proprietært software og køber det.

Ikke sandsynligt, men en mulighed.
Gravatar #23 - myplacedk
7. jun. 2009 10:05
Der er folk som kun bruger KØBT software. Og der er gratis software som slet ikke har behov for donationer.

Bare fordi man ikke donerer til software, behøver man ikke være en nasserøv.
Gravatar #24 - JensOle
7. jun. 2009 10:31
Kan vi ikke få nogle butiker på, hvor man kunne smide sine penge hen :
Ubuntu
Firefox/Mozilla
VLC

Det er en win-win.
Gravatar #25 - reefermadness  
7. jun. 2009 11:39
Ja eller.. det var ikke et program men spillet SOLDAT.. Købte spillet selvom det eneste man kan er at ændre opløsning hehe
Gravatar #26 - Wikzo
7. jun. 2009 15:39
Har givet 50 kr. til fyren bag Anki, som er et program til at lære nye ord.
http://ichi2.net/anki/download/index.html

Desuden donerede jeg vist samme beløb til Wikipedia for nogle år siden.
Gravatar #27 - henrikmk
7. jun. 2009 17:03
Ja. Jeg donerer alle mine penge til Skat med deres program "Selvangivelse".

Pengene bliver brugt til brugerfladeudvikling, og de er efterhånden nået frem til noget meget simpelt:

http://www.net-faq.dk/x/ny-selvangivelse.jpg
Gravatar #28 - Niversen
7. jun. 2009 18:43
hver gang jeg køber en computer tvinger de mig til at købe en win licens og så smækker jeg linux på maskinen.. det må da være donation...
til andre programmer??? nah... men har overvejet det når jeg ikke længere er under uddannelse...
men har jeg så heller ikke købt software...
Gravatar #29 - BluepaiN
7. jun. 2009 19:55
Har aldrig doneret penge til et program og vil heller aldrig komme til at gøre det. Mener at det er penge lige ud af vinduet. Hvorfor skulle jeg donere penge til ét program, når jeg kan finde et der kan det samme, og som ikke koster penge?
Selvfølgelig, der er jo gerne nogle der vil tjene nogle penge, men så læg softwaren op som shareware.
Kan godt være jeg er en kynisk kold skid, men hvis folk vil have mine penge, så må de virkelig også give mig en rigtig god grund til hvorfor jeg skulle finde tegnebogen frem. Man kan finde næsten alt gratis på internettet, og er der et stykke software man ikke er tilfreds med, så finder man bare et andet.
Gravatar #30 - MiniatureZeus
7. jun. 2009 20:03
BurningShadow (17) skrev:
Jeg vil gerne lige minde om at donationer kan være meget andet end penge. Overskydende hardware kan ofte være en meget kærkommen donation. At noget er gammel for jer, betyder ikke at det er det for andre. En dygtig udvikler, i et andet land, og med et lavtlønnet job (eller en på su) kan f.eks. have stor fornøjelse af den CPU og det RAM i lige har smidt i en kasse fordi det var blevet "for gammel", og "for langsom".

Hvordan gør man det? Jeg har en del ældre hardware som ellers bare skal smides ud, men ville da hellere give det væk til nogen som kunne bruge det..
Gravatar #31 - apkat
7. jun. 2009 22:00
BluepaiN (29) skrev:
Har aldrig doneret penge til et program og vil heller aldrig komme til at gøre det. Mener at det er penge lige ud af vinduet. Hvorfor skulle jeg donere penge til ét program, når jeg kan finde et der kan det samme, og som ikke koster penge?
Selvfølgelig, der er jo gerne nogle der vil tjene nogle penge, men så læg softwaren op som shareware.
Kan godt være jeg er en kynisk kold skid, men hvis folk vil have mine penge, så må de virkelig også give mig en rigtig god grund til hvorfor jeg skulle finde tegnebogen frem. Man kan finde næsten alt gratis på internettet, og er der et stykke software man ikke er tilfreds med, så finder man bare et andet.

Netop det at have fundet det gode stykke gratis software, der giver en lyst til at sende dem penge til udvikling af dette.

Stemte "nej, men har overvejet", ville gerne stemme ja men føler ikke lige jeg som studerende har råd til det. Som så er en lame undskyldning :-) Merchandise har jeg så købt af, men har nok brugt flere penge på shipping af cd'er hos ubuntu end jeg har lagt der i merchandise-penge (som vel ikke er specielt meget?)
Gravatar #32 - BurningShadow
7. jun. 2009 22:44

Nogle steder beder de om hardware, ind i mellem, selvom det muligvis mest er dem der udvikler styresystemer (du kan f.eks. prøve sådan nogle som Haiku og ReactOS, da de har et relativt stort behov for hardware, så de kan skrive drivere).
Man kan også spørge rundt omkring hos forskellige projekter, om de er interesserede i hardware donationer, og så fortælle lidt om hvad hardware man kan tilbyde.
Gravatar #33 - aben
8. jun. 2009 05:42
#23: og så er der dem der bruger donate-ware som aldrig donerer til det, dvs. nasserøve. Men okay, det skal jo altså ikke forstås sådan at jeg mener 25% af alle computerbrugere er nasserøve. Det er nok nærmere 99%.

Du behøver da ikke føle dig stødt hvis det ikke er dig :)
Gravatar #34 - myplacedk
8. jun. 2009 06:22
Jeg føler mig ikke stødt, før du rater mig irrelevant for at oplyse dig. (Eller uddybe din kommentar, hvis det blot er fordi du kan misforståes.)
Gravatar #35 - aben
8. jun. 2009 06:41
#33: jeg ratede dig irrelevant som udgangspunkt, fordi det var du =) Jeg synes lidt det ligger i spørgsmålet om man donerer til et program, at man så også rent faktisk bruger donate-ware (maybe that's just me...)

Hvis du vil have uddybet noget, så sig det istedet for at blive tøsesur.
Gravatar #36 - Adagio
8. jun. 2009 12:00
Jeg har endnu ikke doneret penge til et program (så stemte nej), men har doneret penge til et par hjemmesider
Ved ikke lige hvor meget det er, men tror det måske er en 200-300 i alt
Gravatar #37 - terracide
8. jun. 2009 14:00
Har aldrig doneret, men så igen så kører jeg ikke opensource, men køber derimod mit software, så hvorfor skulle jeg donere?
Gravatar #38 - Daniel-Dane
8. jun. 2009 19:56
Lidt medmenneskelighed. Stakle mennesker, der sulter, og sådan noget:

http://www.opensourceafrica.org/
Gravatar #39 - tadeusz
8. jun. 2009 20:12
Ja, Støtter Blender.
Gravatar #40 - Clauzii
8. jun. 2009 21:59
Donationware har altid været et godt koncept, synes jeg. Man kan bruge programmet, og hvis det rent faktisk kan bruges til noget og virker 112% i det daglige, har jeg oftest valgt at betale til det. Måske ikke kæmpebeløb per gang, men omkring 1100,- er det da blevet til.

På den måde overlever gode programmer også, uden samtidigt at være uopnåelige, da selv en halvtredser eller hund er rimeligt for folk med en lille pung, såsom bl.a. studerende.

Der vil altid være nogle der ikke vil betale hvis det kan gøres uden, men så længe der er nok til at støtte et givent projekt, skal det nok gå altsammen ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login