mboost-dp1

Er du til GUI eller commandline?

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
28. jun. 2010 06:59
Kommer godt nok an på, hvad der skal laves.

I det daglige er det GUI, men CLI har bestemt sine styrker.
Gravatar #2 - Windcape
28. jun. 2010 07:07
GUI of course! But you all knew that already
Gravatar #3 - inckie
28. jun. 2010 07:07
Jeg administrere Linux servere fra en Windows computer, hvad er jeg så?
Gravatar #4 - Windcape
28. jun. 2010 07:08
Inckie (3) skrev:
Jeg administrere Linux servere fra en Windows computer, hvad er jeg så?
Via. Putty eller et mere grafisk værktøj ?
Gravatar #5 - sysadm
28. jun. 2010 07:10
Kommer også lidt an på hvad det er her, men kan generelt deles op ala:

Hvis det er scriptning af flere hosts så klart PowerShell i Windows. Hvis det er noget specifikt på en enkelt server hvor man skal ud i en >200 tegn kommando/parametre så klart via GUI

Hvis det er Linux/BSD så klart en CLI.
Gravatar #6 - Mukke
28. jun. 2010 07:20
Svarer lidt til at spørge om BAT eller C# er det bedste. Kommer vel an på hvad man skal lave.

Det meste af mit liv foregår da i et grafisk miljø, men bestemte ting er nu stadig hurtigere og nemmere med et CLI.
Gravatar #7 - m_abs
28. jun. 2010 07:34
Kommer helt an på opgaven.

Stemte commandline, da det er det jeg bruger mest.
Gravatar #8 - spectual
28. jun. 2010 07:38
Hvorfor er der 2 svarmuligheder til det samme (GUI og "forstår ikke spørgsmålet") :)

#topic

Efter Windows 3.1 kom fra har jeg været klart til GUI.
Gravatar #9 - Adagio
28. jun. 2010 07:48
Jeg har stemt GUI, men som andre har nævnt, så kommer det an på opgaven
Jeg bruger ikke commandopromt til at kopiere filer fra den ene mappe til den anden og jeg bruger heller ikke en grafisk brugerflade når jeg laver en hjemmeside, der bruger jeg bare notepad
Gravatar #10 - conFen
28. jun. 2010 07:58
Jeg arbejder med Cisco enheder og der foretrækker jeg altså CLI.

Selvfølgelig er der visse ting der er nemmere i en GUI, eksempelvis opsætning af en wireless controller, men når det kommer til switche, routere og ASA'er er CLI mit foretrukne værktøj.
Gravatar #11 - XorpiZ
28. jun. 2010 07:58
Adagio (9) skrev:
Jeg bruger ikke commandopromt til at kopiere filer fra den ene mappe til den anden og jeg bruger heller ikke en grafisk brugerflade når jeg laver en hjemmeside, der bruger jeg bare notepad

Notepad er vel ret grafisk og kan ikke kaldes for CLI :)
Gravatar #12 - Zombie Steve Jobs
28. jun. 2010 08:00
alt hvad jeg laver kræver gui, men synes nu det er rart, når jeg får lov til at rode cli.
Gravatar #13 - Windcape
28. jun. 2010 08:10
conFen (10) skrev:
Selvfølgelig er der visse ting der er nemmere i en GUI, eksempelvis opsætning af en wireless controller, men når det kommer til switche, routere og ASA'er er CLI mit foretrukne værktøj.
Det er vel mest pga. manglede eller mangelfulde GUI værktøjer :)
Gravatar #14 - conFen
28. jun. 2010 08:14
Der læste jeg lige dit indlæg forkert (Se rettelser).

Tingene er bare nemmere at sætte op via CLI, men det er vel bare en vanesag.
Gravatar #15 - Adagio
28. jun. 2010 08:41
XorpiZ (11) skrev:
Notepad er vel ret grafisk og kan ikke kaldes for CLI :)

CLI er også grafisk, da ellers ville du ikke kunne se hvad du laver :)

Det eneste GUI notepad har er menulinjen oppe i top med File, Edit, osv, som man dog ikke bruger...
Og hvis det ikke tæller med, så tæller cmd i Windows vel heller ikke, da der er også nogle funktioner man kan bruge uden for selve tekst-delen... hvilket egentligt betyder at det vil være næsten umuligt at finde et program i Windows der tæller med, da alle programmer har sådan noget :)
Gravatar #16 - XorpiZ
28. jun. 2010 08:59

True - men i min verden har Notepad et GUI. Lidt i stil med at Word også har et GUI.

Forskellen består, i min verden, i at man i cmd laver tekstkommandoer - det gør man ikke i Notepad.
Gravatar #17 - flywheel
28. jun. 2010 09:27
Det kommer helt an på opgaven.

For eksempel har jeg i en term lige hentet, omdøbt og konverteret et logo i en enkelt kommando med converter. Det kan ikke gøres hurtigere i GUI.
Gravatar #18 - Benjamin Krogh
28. jun. 2010 09:39
Jeg er ekstrem tilhænger af CLI, men jeg vil nu nødig undvære GUI.

CLI -> God til mange ting, typisk med ekstrem tilpasningsmuligheder for kommandoer.
GUI -> Fucking awesome til browsing, visualisering af data, etc.

En fordel ved CLI er måden commandoer kan sammensættes på så de giver en temporær applikation, der gør X når Y sker. Det spiller erfaringsmæssigt meget godt sammen med en GUI, eks drag'n'drop filer til en mappe og ens script uploader så skidtet til en server, eller kører tekstgenkendelse, eller [indsæt awesome eksempel her].
Gravatar #19 - DarX
28. jun. 2010 10:21
Til dagligt vel GUI.. Og lidt CLI for nogle opgaver er bare hurtigere med en terminal..

Men med CLI kan jeg jo også scripte flere CLI-programmer sammen i et fint lille shell-script, som gør flere forskellige ting på et par sekunder.. Som med GUI ville tage flere minutter.
Gravatar #20 - Hubert
28. jun. 2010 12:02
Cli hvor det giver mening og gui hvor det giver mening.

Og windcape nogle gange er cli bare bedre end gui...
Gravatar #21 - Niklas H
28. jun. 2010 12:25
Hubert (20) skrev:

Don't go there. Den diskussion har vi haft før, og der er aldrig nogen parter der vil give sig.
Gravatar #22 - Windcape
28. jun. 2010 12:50
Hubert (20) skrev:
Du kender min mening omkring det emne!

Jeg tillader mig at være uenig.
Gravatar #23 - Jakob Jakobsen
28. jun. 2010 13:08
Jeg er glad for begge dele. Men det kommer virkelig an på hvad der skal laves.

Photoshop CLI, ville nok ikke være så godt igen.
Gravatar #24 - markjensen
28. jun. 2010 13:09
Jeg ville have stemt begge dele. Senest fandt jeg ud af at man kan bruge inkscape gennem cli. Det gør det så meget nemmere og hurtigere at eksportere på præcis den måde jeg gerne vil (fordi jeg kan automatisere), så ligegyldigt hvad andre (host windcape) måtte mene, så synes jeg at cli helt klart har sin berettigelse.

Og inden han, windcape, mener at inkscape bør have noget batch export (hvilket der muligvis også er), så er det altså ikke det jeg taler om. Det er bare nemmere at højreklikke på en fil og trykke Create thumbnail end det er at åbne programmet, finde thumbnail-objektet og eksportere.
Gravatar #25 - Windcape
28. jun. 2010 13:13

Du forklarer lige resten af verden hvordan du tegner vektor-grafik gennem din terminal :)

(Adobe Illustrator > Inkscape, just for the record)
Gravatar #26 - markjensen
28. jun. 2010 13:15
#25 Jeg sagde ikke at jeg tegner, jeg sagde at jeg eksporterer :)

(min far > din far, just for the record)
Gravatar #27 - Windcape
28. jun. 2010 13:22

Exportere hvad ? Og hvis du snakker om vector til png, eller lign. kunne du jo bare bruge ghostscript. Det er lidt overkill med inkscape til det formål.

Desuden vil jeg stadigvæk mene det er mere intuitivt at vælge en mappe med en GUI selector, og trykke "convert", med visual repsentation af "fra" og "til" formaterne. Som f.eks. i IrfanView.

Jeg kan virkelig ikke se hvordan CLI overhovedet kan være en fordel her.

Jeg bruger værktøjer som Foobar2000, Mp3Tag, Zune og IrfranView til batch-opgaver på diverse multimedia. Og det virker glimrende med GUI, og ville være alt alt for besværligt uden et godt grafisk interface.
Gravatar #28 - markjensen
28. jun. 2010 13:27
#27 Som jeg sagde var det IKKE til batch export. Jeg skal eksportere et helt bestemt område som er bestemt af et objekt i filen (ikke bare en nedskaleret version af billedet). Det går altså lidt hurtigere med cli.
Gravatar #29 - Windcape
28. jun. 2010 13:30

Det afhænger igen af interfacet, som jeg har sagt tidligere.

F.eks. kunne sådan en feature være et batch GUI med valg af filer, eller en mappe, valg af output sti, og navngivningsformat.

Og så mulighed for et visuelt valg af område, enten med musen, eller statiske koordinater. Og så et preview af det valgte område, så du ikke kører en underlige batch kommando, før om du ved at du får det rigtige resultat.

Hvis det var muligt, ville du jo nok benytte GUI i stedet :)
Gravatar #30 - markjensen
28. jun. 2010 13:34
#29 Det er skam muligt. Det fungerer ret godt med GUI faktisk. Men når man kun skal eksportere et par filer er det nu stadig hurtigere på den anden måde. Koordinaterne er i øvrigt ikke statiske.
Gravatar #31 - siliankaas
28. jun. 2010 13:44
Privat: Gui
Arbejde: GUI - Fejlretning CLI
Gravatar #32 - moso
28. jun. 2010 15:04
Som det er tilfældet med de fleste kommentarer, så kommer det an på opgaven.

Jeg roder f.eks. meget med musik, og foretrækker altså Ableton's GUI fremfor et eventuelt commandline alternativ. Men når exporteringen skal encodes fra .wav til .mp3 eller lign., så er det rart med CLI.

Og nej, Notepad er ikke CLI. Du sender jo ikke kommandoer til Notepad... Men man kan vel sammenligne det lidt. Dreamweaver er en WYSIWYG editor - en slags GUI for (X)HTML osv, hvor Notepad (eller en anden text editor) er den rå kode.
Gravatar #33 - Ahnfelt
28. jun. 2010 15:41
Command line for ting som jeg skal bruge ofte. Grafisk brugerflade til ting jeg ikke gider at sætte mig ind i (printeropsætning, skærmopløsning, baggrund til skrivebordet, etc.).

Webbet er overvejende GUI, og det tror jeg også er vejen frem i den sammenhæng. Ellers skulle man læse en man-page for hver side man kom til. Mange sider med et API tilbyder dog også et kommando-linje-baseret program til at tilgå det API, hvilket kan være yderst brugbart.

Jeg vil helst have begge dele til rådighed. Så kan jeg bruge GUI indtil jeg finder ud af om det er værd at lære kommandolinjen for det.
Gravatar #34 - myplacedk
28. jun. 2010 16:21
Jeg vil ikke sige at jeg er til rent CLI. Der vel ingen med god forstand på begge dele, som mener kun det ene der kan bruges til noget.

Men jeg er helt klart mere til CLI end de fleste andre. Og folk kan ellers gøre store øjne når de ser hvad jeg kan, og hvor hurtigt det kan gøres.

Det er så fedt at gøre en uoverkommelig opgave, til noget et script kan ordne i løbet af middagspausen.
Gravatar #35 - gentox
28. jun. 2010 16:50
Arbejder mest med grafik, og i fritiden spil.
Så der er CLI ret uhensigtsmæssig, men det har sine berettigelser når man skal noget ud over det sædvanlige.
Gravatar #36 - ipwn
28. jun. 2010 17:29
Altså, bruger GUI i mit OS, hvilket er Windows. Mine redskaber er alle sammen GUI.

Men de programmer jeg skriver er som regel altid konsol, da de som regel har nogle veldefinerede jobs. De konfigureres med eksekverings parametre.

På arbejdet skriver jeg en del software med GUI, da det er til kontor personale. Debugger også med GUI, men benytter mig hyppigt af beskeder via kommandolinje. (Skod platform, er Office VBA, så debuggeren er forfærdelig, for ikke at tale om sproget)

Så kommer meget an på hvad formålet er :) Til SQL foretrækker jeg helt klart kommandolinje. Er rart at kunne skrive queries fra hovedet, og eksekverer dem så kan kan få tjekket resultat sættet. Opsætning af databaser er også nemmest derigennem syntes jeg, men de er jo også designet til kommandolinje.
Gravatar #37 - NightZtorm
28. jun. 2010 20:02
bruger begge dele... dog mest GUI... bruger nok kun CLI til diverse småting hvor jeg ikk har et ordentlig interface... og til at sysprep W7 med en unattended XML...
Gravatar #38 - inckie
29. jun. 2010 10:22
Windcape (4) skrev:
Via. Putty eller et mere grafisk værktøj ?

putty ofc ;-)
Gravatar #39 - knasknaz
29. jun. 2010 10:31
Appelsiner er bedre end æbler!
Gravatar #40 - squad2nd
29. jun. 2010 10:56
Hvis man har en mappe der er fyldt op med 100.000 filer og skal flytte alle filer der der starter med 't' over i en anden mappe.

Hvad er hurtigst?

CLI: move /Y t* g:\t

eller...

Åbne mappen... vente på at den bliver opdateret........opdage at mappen ikke er sortert i alfabetisk rækkefølge..... tryk på Navn, for at opdatere....... venter igen.......... tryk på 't' på keyboardet at hoppe ned til den første fil med bogstavet t..... holde shift nede og bruge pagedown for at markere de første 3000 filer......... opdage at der stadig er 15000 filer tilbage.
... holde musen nede, og scroll for langt ned til 'v'.... er nu nødt til at fjerne markeringerne fra "ikke-t'erne"...

... åbne en ny mappe hvor jeg vil flytte filerne hen... trækker filerne hen på den nye mappe og kopierer. Kommer tilbage en halv time senere, og ser at progressbaren er på %3 og at teksten "Filen eksisterer allerede! Vil du erstatte den?"...
Gravatar #41 - markjensen
29. jun. 2010 11:16
*venter på at Windcape svarer at det sidste er hurtigst*
Gravatar #42 - Jakob Jakobsen
29. jun. 2010 11:18

Jeg ville nok bare skrive "t*.*" i søgefeltet, CTRL+A, CTRL+X, gå over i destinationsmappen og trykke CTRL+V.

Jeg bruger CLI meget, men i det tilfælde tror jeg GUI er lige så hurtigt.
Gravatar #43 - markjensen
29. jun. 2010 11:28
#42 Jeg ville have gjort det samme, men jeg synes Windows plejer at være ret sløv til at vise mapper med mange filer. Jeg plejer dog at bruge fremgangsmåden fra #40 når jeg sletter backup-filer. Det kræver naturligvis at man har sat sig ind i kommandoerne, men det er nok også det windcape ser som forcen ved gui. Jeg ved bare ikke hvorfor jeg skulle bruge gui hvis cli er bedre/mere fleksibelt, bare fordi gui er nemmere for en _nybegynder_.
Gravatar #44 - Jakob Jakobsen
29. jun. 2010 11:31

Det er netop derfor GUI er så populært. Det kræver ingen forhåndsviden.
Jeg må tit bruge /? på de kommandoer jeg sjældent bruger, netop fordi CLI kræver at man ved 100% hvad man gør.
Gravatar #45 - markjensen
29. jun. 2010 11:37
#44 Exactly. Men når man så har lært det, så synes jeg ikke at der er nogen grund til at lade være hvis det er nemmere (selvom windcape synes det er skidt at være wannabe-"jeg er sej når jeg bruger cli"-geek :P).

For eksempel brugte jeg meget grep på et tidspunkt til at lede i filer. Det var noget nemmere (for mig!) end at skulle finde alt muligt søgehalløj. Men jeg bruger ikke cli til det meste overhovedet. Jeg synes bare at det er værd at overveje nogle særlige steder. Især i skolen bruger vi det meget, fx til at gemme log/output-filer fra de programmer vi laver.
Gravatar #46 - trylleklovn
29. jun. 2010 11:39
Commandline.. Jeg stemte fra Lynx!
Gravatar #47 - Cuco2
29. jun. 2010 12:45
CLI til ting som bare ikke kan laves med et GUI. Eksempel:
Du har en tekstfil med 33 mio linier på 6 kolonner med tal i. Du vil nu gerne gemme alle linier hvor kolonne 2 er mindst 5 større end kolonne 3. Prøv at lave det lige så hurtigt i et GUI...I et CLI på en unix platform er det nemt:
$ awk '{if ($2-$3>5) print}' <input_file> > <output_file>

Og så er vi slet ikke begyndt på at pipe tingene...

Men til at surfe med er det da klart nemmere at bruge et GUI sammen med en browser. Hvert interface har sine styrker og sine ulemper. Den kloge bruger den rigtige løsning i de forskellige situationer.
Gravatar #48 - squad2nd
29. jun. 2010 13:08

Ja du har ret. Jeg burde have fundet noget mere ekstremt eksempel. Med noget regex m.v.

Jeg bruger cli til kopiering og flytning af store filer. Jeg hader at Explorer starter med at tælle alle filer og folders før man den flytter eller kopierer.
Gravatar #49 - myplacedk
29. jun. 2010 13:52

--force

Det er sååå dejligt at man kan sætte den til at flytte/kopiere/slette/whatever så meget den kan, så man kan forlade maskinen.

Jeg hader at sætte maskinen i gang med noget som tager en halv time, gå til frokost, og så er den 2% færdig og står med en "er du nu heeeelt sikker?"-dialogboks. Argh.
Gravatar #50 - PeterJesper
29. jun. 2010 14:08
Det var da en fuldstændigt latterlig måde at stille det op på ..
Hvis ikke man i det mindste ved hvad en kommando-linje er og hvad den bruges til er man 100% computer-analfabet .
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login