mboost-dp1
Er Apples App Store-censur for vidtrækkende?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Jeg mener også, at censur i enhver form er noget skidt, men derfor anerkender jeg stadig Apples ret til at selv at bestemme over deres App Store.
Og netop fordi de udøver den ret, så anvender jeg min ret til ikke at købe Apple-produkter... også selvom jeg næppe finder noget firma, der er 100 % liberalt på det område :)
Og netop fordi de udøver den ret, så anvender jeg min ret til ikke at købe Apple-produkter... også selvom jeg næppe finder noget firma, der er 100 % liberalt på det område :)
For mig at se så har de lov til at bestemme hvad det er der skal være i deres appstore.
Og at kalde det censur er for mig absurt. Så er der jo en kæmpe liste med firmaer og lign der censurere. F.eks. WoW skal de holde det rent for at få en 12+ rating som det er i DK. Det betyder at man ikke må hedde fuckhead eller lign. Blizzard har dog bare valgt at indføre et profanity filter, så at man ikke bliver banned for at bande. En del IRC kanaler har også en filtrering af hvad der må siges, de morsomme er kick ved at nævne Chuck Norris. Apple har det også selv i iTunes hvor de mærke medie med voksen indhold med explicit, så man som bruger selv har en mulighed for at vælge ting fra eller til.
Jeg synes dog at apple godt kunne have håndteret det bedre. Men man skal huske at apple har et superstærkt brand, og de vil nok ikke have en app hvor man skal ryste en baby ihjel som en del af deres brand. Det er også derfor at de er så restriktive omkring alt hvad de laver. De sælger pga. deres brand og hvis de åbnede op for f.eks. installation af OSX på andet end apple hardware, vil det nok give nogle flere problemer. De problemer vil sprede sig så det vil skade apples brand.
Så Apple skal helt klart have lov til at beskytte deres brand.
Og at kalde det censur er for mig absurt. Så er der jo en kæmpe liste med firmaer og lign der censurere. F.eks. WoW skal de holde det rent for at få en 12+ rating som det er i DK. Det betyder at man ikke må hedde fuckhead eller lign. Blizzard har dog bare valgt at indføre et profanity filter, så at man ikke bliver banned for at bande. En del IRC kanaler har også en filtrering af hvad der må siges, de morsomme er kick ved at nævne Chuck Norris. Apple har det også selv i iTunes hvor de mærke medie med voksen indhold med explicit, så man som bruger selv har en mulighed for at vælge ting fra eller til.
Jeg synes dog at apple godt kunne have håndteret det bedre. Men man skal huske at apple har et superstærkt brand, og de vil nok ikke have en app hvor man skal ryste en baby ihjel som en del af deres brand. Det er også derfor at de er så restriktive omkring alt hvad de laver. De sælger pga. deres brand og hvis de åbnede op for f.eks. installation af OSX på andet end apple hardware, vil det nok give nogle flere problemer. De problemer vil sprede sig så det vil skade apples brand.
Så Apple skal helt klart have lov til at beskytte deres brand.
#3 Jeg giver dig fuldstændig ret, censur er blevet et propaganda ord som nogle nørder skyder på alt ligeså snart de ikke får deres vilje.
... Og jeg kan godt li' at du bringer diskussionen om brugen af begrebet censur i situationen overhovedet er relevant.
Det frivalg er ikke cencur for et valg vil altid være et fravalg.
... Og jeg kan godt li' at du bringer diskussionen om brugen af begrebet censur i situationen overhovedet er relevant.
Det frivalg er ikke cencur for et valg vil altid være et fravalg.
Emil (1) skrev:Jeg mener også, at censur i enhver form er noget skidt, men derfor anerkender jeg stadig Apples ret til at selv at bestemme over deres App Store.
100% enig..
Ved godt det er lidt offtopic - men til den der har lavet denne poll, så er det lidt misvisende når der er flere svarmuligheder som grundlæggende er samme svarmulighed men samtidig også kan være modstridende.
Se nu f.eks. mig, jeg synes ikke det er censur fordi det er en butik - og det er deres butik. Derfor kan jeg svare; Deres App Store, deres regler - men også Nej....men derudover mener jeg også at Censur i enhver form er noget skidt.. jeg kan med andre ord afgive 3 svar der i mine øjne er korrekt og giver samme svar.
Nå det er ikke så slemt i sig selv - woopti fucking do Nissen din idiot du kan da bare ligge dem sammen også har du den korrekte svarprocent?! Jo måske, men svaret: Censur i enhver form er noget skidt kan man jo også svare fordi man mener at dette er censur.
Det er ikke ment som en sviner på nogen måde, mener bare at hvis man giver flere svarmuligheder som i bund og grund er det samme - så skal man ikke også lave en svarmulighed som falder i begge kategorier. Vi ser jo her at 25 % af svarene i princippet kan være både for og imod.
Se nu f.eks. mig, jeg synes ikke det er censur fordi det er en butik - og det er deres butik. Derfor kan jeg svare; Deres App Store, deres regler - men også Nej....men derudover mener jeg også at Censur i enhver form er noget skidt.. jeg kan med andre ord afgive 3 svar der i mine øjne er korrekt og giver samme svar.
Nå det er ikke så slemt i sig selv - woopti fucking do Nissen din idiot du kan da bare ligge dem sammen også har du den korrekte svarprocent?! Jo måske, men svaret: Censur i enhver form er noget skidt kan man jo også svare fordi man mener at dette er censur.
Det er ikke ment som en sviner på nogen måde, mener bare at hvis man giver flere svarmuligheder som i bund og grund er det samme - så skal man ikke også lave en svarmulighed som falder i begge kategorier. Vi ser jo her at 25 % af svarene i princippet kan være både for og imod.
dradrach (8) skrev:#3
Så du brokker dig heller ikke over Microsoft's Vista? Det er jo også bare deres vare!
Når man har noget lign. monopol, skal man selfølgelig høre på kunderne. Også selvom det er Apple..
Ved ikke hvor du vil hen med dette
m_abs (10) skrev:
Når jeg hører om hvor hårdt Apple styrer AppStore, så er det den ting der får mig til ikke at ville have en iPhone.
Det kan jeg ikke tag seriøst - mener du helt seriøst at den eneste grund til at du ikke vil have en iphone er fordi du ikke kan få lov til at hente et app hvor du skal ryste en baby til døde?
Kan god være jeg har misset noget - men hvor ser du at apple styrer appstore hårdt? er det fordi de går op i at deres varer ikke skal afskrække 99% af deres kunder? eller er det fordi det i sidste ende er dem der har kontrollen over deres butik
12 skrev:Må jeg spørge om hvorfor? Hvad reel konsekvens har det for dig som forbruger?
Hvis en applikation jeg har tænkt mig at købe bliver taget af AppStore. Det er en meget reel konsekvens for mig som forbruger.
Hvad nu hvis jeg elsker min iPhone men hader den indbyggede mail-klient? Jeg kan ikke få en anden, fordi det er ikke tilladt at duplikere funktionalitet.
13 skrev:Det kan jeg ikke tag seriøst
Jeg kan ikke tage det seriøst, at du ikke kan tage det seriøst. :)
13 skrev:mener du helt seriøst at den eneste grund til at du ikke vil have en iphone er fordi du ikke kan få lov til at hente et app hvor du skal ryste en baby til døde?
De skal ikke blande sig i hvilke applikationer jeg kører på min hardware. Om det er et spil hvor man kan ryste en fiktiv baby til døde eller en erstatning for deres mail program.
13 skrev:Kan god være jeg har misset noget - men hvor ser du at apple styrer appstore hårdt?
Hver gang jeg læser de har fjernet en eller anden app fra deres store.
Prøv at søge efter "pulled from appstore" på google, det sker tit.
13 skrev:er det fordi de går op i at deres varer ikke skal afskrække 99% af deres kunder?
Afskrækker "I'm rich" 99% af deres kunder?
Hvad med "Nine Inch Nails" applikationen?
Afskrækker det 99% af deres kunder, af man laver en anden mail-klient? Eller en anden musik afspiller? Man må jo ikke duplikere funktionalitet.
Selvom det afskrækkede 99% af deres kunder, så retfærdiggøre det ikke at de kan vælge hvad jeg kan bruge min telefon til.
13 skrev:eller er det fordi det i sidste ende er dem der har kontrollen over deres butik
Problemet er at de derved har kontrol over, hvad jeg kan køre på min telefon (hvis jeg altså havde en iPhone).
Jo, de er da velkommene til at gøre (næsten) hvad de vil med deres butik, men jeg har altså stadig lov til at have min mening om det de gør og til at vælge om jeg vil være deres kunde.
Stop nu
så vidt jeg kan forstå er vil du ikke have en iphone fordi du ikke må få lov til at hente et fåtal (crap)apps ud over de andre 14.000 (crap)apps der er? <- Det kan jeg ikke tage som en seriøs udtalelse. Fordi det i mine øjne er som at sige at jeg ikke vil have en golf fordi jeg kun kan få 3 kopholdere men vil have 4. I stedet for at koncentrere sig om de ting som faktisk er relevant for ens valg af ny bil.
Hvordan har apple mere kontrol over hvilken mailapp der kørers på iphonen i forhold til - lad os sige en nokia? Og hvorfor fanden skulle man skifte mail app?
så vidt jeg kan forstå er vil du ikke have en iphone fordi du ikke må få lov til at hente et fåtal (crap)apps ud over de andre 14.000 (crap)apps der er? <- Det kan jeg ikke tage som en seriøs udtalelse. Fordi det i mine øjne er som at sige at jeg ikke vil have en golf fordi jeg kun kan få 3 kopholdere men vil have 4. I stedet for at koncentrere sig om de ting som faktisk er relevant for ens valg af ny bil.
Hvordan har apple mere kontrol over hvilken mailapp der kørers på iphonen i forhold til - lad os sige en nokia? Og hvorfor fanden skulle man skifte mail app?
14 skrev:Stop nu
Hvorfor? Fordi du ikke kan lide, hvad jeg siger?
14 skrev:så vidt jeg kan forstå er vil du ikke have en iphone fordi du ikke må få lov til at hente et fåtal (crap)apps ud over de andre 14.000 (crap)apps der er?
Jeg kan ikke tage din reaktion seriøst. De få CRAPapps som du kalder dem, kunne være lige netop de apps jeg er interesseret i, så er de andre 14.000 apps lige gyldige hvis det ikke er dem jeg vil have.
Ville du finde dig i at Microsoft kunne bestemme, hvilke programmer du kunne gøre på din Windows PC?
Ville du lade Apple bestemme, hvilke programmer du kan køre på din Mac?
Jeg ville ikke og jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle finde mig i det bare fordi computeren er blevet mindre og kan ligge i min lomme.
14 skrev:Fordi det i mine øjne er som at sige at jeg ikke vil have en golf fordi jeg kun kan få 3 kopholdere men vil have 4. I stedet for at koncentrere sig om de ting som faktisk er relevant for ens valg af ny bil.
Hvis du vil bruge sådanne eksempler, så er det nærmere at jeg ikke vil spille i en golf klub, hvor jeg kun må spille med køller de sælger og derefter holder lige netop det sæt køller jeg vil have ude af deres udvalg.
14 skrev:Hvordan har apple mere kontrol over hvilken mailapp der kørers på iphonen i forhold til - lad os sige en nokia? Og hvorfor fanden skulle man skifte mail app?
Styrer Nokia ultimativt, hvad jeg kan installere på min Nokia telefon? Nej, det gør de ikke. Imodsætning til iPhone, så kan jeg installere alle de applikationer jeg vil og jeg er ikke engang tvunget til at bruge en Nokia godkendt butik for at gøre det.
Kan man lave en ny mail-app og køre på en Nokia telefon? Ja da. Den vil ikke ligge i menuen hvor den indbyggede er, men man kan.
Ja, eftersom jeg ikke har en iPhone, så ja.
Men der er intet hypotetisk over at man ikke må lave en konkurerende applikation til deres mail klient, det er en af betingelserne for brugen af iPhone SDK.
Og der er mange eksempler på applikationer der er fjernet, jeg nævnte et par af dem. Hver af dem påvirker forbrugeren som ikke længere kan købe dem, selvom han ville.
m_abs (16) skrev:Men der er intet hypotetisk over at man ikke må lave en konkurerende applikation til deres mail klient, det er en af betingelserne for brugen af iPhone SDK.
Sjovt, for bare ved at søge på Mail i App-storen kan jeg da finde 5 mail programmer.
Men du må gerne lige vise mig hvor der står at det ikke er tilladt at lave konkurrerende applikationer.
m_abs (16) skrev:Og der er mange eksempler på applikationer der er fjernet, jeg nævnte et par af dem.
Et program der ikke gjorde andet end at vise et billede og som blev fjernet på forespørgsel af forbrugerne selv. Det skulle være et eksempel på Apple der misbruger deres magt?
Er der nogen af de programmer du ville have været interesseret i? Hvis ikke, ville det jo ikke have haft nogen reel konsekvens for dig som forbruger.
20 skrev:Sjovt, for bare ved at søge på Mail i App-storen kan jeg da finde 5 mail programmer.
De har tidligere fjernet applikationer fordi de duplikerede funktionalitet:
http://almerica.blogspot.com/2008/09/podcaster-rej...
http://www.tuaw.com/2008/09/22/apple-rejects-anoth...
Ja, du må da meget undskylde jeg ikke skære halvdelen af pointen væk for at gøre det kort.
Jeg vil ikke have en Wii fordi Nintendo begrænser hvilke spil, der må udgives til denne. Jeg vil ikke have en XBOX fordi Microsoft begrænser hvilke spil, der må udgives til denne. Jeg vil ikke have en Playstation fordi Sony begrænser hvilke spil, der må udgives til denne. Jeg vil ikke have en kæreste fordi hun begrænser mig i hvem jeg må være sammen med. Jeg vil ikke have en håndgranat fordi fysik og biologi begrænser mig i at opleve den på nært hold.
der er kun et program fra app store, som jeg ikke følger at de skulle have slettet og det er "Rejseplanen" et app som blev lavet til at vise alle tider på bus og tog fra "rejseplanen.dk"
ellers må de for min skyld gerne fjerne alt det crap som kommer på app store, og har endnu ikke set et sted hvor de ikke tillader duplikationer af deres egen programmer/funktioner
ellers må de for min skyld gerne fjerne alt det crap som kommer på app store, og har endnu ikke set et sted hvor de ikke tillader duplikationer af deres egen programmer/funktioner
DanaKaZ (26) skrev:#25 Hvorfor blev det fjernet?
Men har da ihvertfald nået at nappe Rejseplanen.
jeg kender ikke/har ikke kunne finde den konkrete grund til at den blev fjernet, men jeg ejer den stadig da jeg hentede den før de slettede den/ gjorde så den ikke er tilgænglig i den danske app store
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.