mboost-dp1

Anvender du Linux privat?

Gå til bund
Gravatar #51 - Anders Fedеr
31. okt. 2010 02:24
Krydolph (48) skrev:
Ikke for at flame eller flame baite, men jeg så et quote engang jeg synes var rigtig fedt, og som mange der har rodet med linux og måske givet op vil give mig ret i!
"Linux is only free if your time is worthless!"

Det ligesom at sige: "Det er ikke størrelsen men gørelsen..." Tror folk virkelig at de bliver bedre i sengen af at de har lært et lille rim? Få dog en ordentlig pik i stedet.
Gravatar #52 - thskyt
31. okt. 2010 03:03
Tablet, bærbar, stationær, mediecenter og wlan-gateway: Linux
2 egne servere: Linux
3 private servere: Solaris
8 egne servere i arbejdsgivers datacenter: Solaris

Windows er for mit vedkommende blevet til "spille-OS'et". Andet har jeg ikke brug for det til, og det er efterhånden sjældent at det overhovedet bliver brugt til det.
Gravatar #53 - myplacedk
31. okt. 2010 07:27
Krydolph (48) skrev:
Ikke for at flame eller flame baite, men jeg så et quote engang jeg synes var rigtig fedt, og som mange der har rodet med linux og måske givet op vil give mig ret i!

Hvorfor synes du det er fedt? Fordi det basher Linux, eller fordi du kan se en mening med det?

En af grundene til at jeg bruger Linux frem for Windows er netop at min fritid er meget værd for mig. Med Linux bruger jeg mindre tid på systemet, og mere tid på at bruge det.

Antag at Windows koster X kroner:
"Windows koster kun X kroner, hvis din tid er værdiløs".
Nå, men hvad koster Windows så? Det giver jo ingen mening. Ligesom citatet.

Og det allerede inden vi kommer ind på at "free" betyder mere end gratis.

Forklar endelig hvad du synes der er fedt ved det citat. Jeg forstår ikke hvad nogen ser i det.
Gravatar #54 - Rubenz
31. okt. 2010 08:42
Bruger Gentoo på min primære PC.
Har ikke brugt Windows, siden starten af Vista, og har ingen intentioner om at skifte tilbage til Windows.
Gravatar #55 - terracide
31. okt. 2010 08:44
Både og...mit OS er win7 x64, men nit netkort er en Linux SOC...*shrugs*
Gravatar #56 - kasperd
31. okt. 2010 09:06
myplacedk (53) skrev:
"Windows koster kun X kroner, hvis din tid er værdiløs".
Den bedste formulering af det jeg har set var noget i retning af:

Windows er dyrt uanset hvad din tid er værd

terracide (55) skrev:
Både og...mit OS er win7 x64, men nit netkort er en Linux SOC...*shrugs*
Hvor kan man købe sådan nogle netkort? Og hvor meget kontrol har man over softwaren på netkortet? Jeg har nogle idéer jeg gerne vil afprøve, og 2-3 PCer, der hver er udstyret med en stak af den type netkort ville nok være en glimrende hardware opsætning til det. Hvis det skulle være noget værd for mig ville jeg have brug for at køre Linux på alle PCerne og netkortene, og jeg skulle selv kunne installere den ekstra software der på, som jeg har brug for.
Gravatar #57 - gnаrfsan
31. okt. 2010 09:45
Ja, jeg bruger Linux som primært desktop OS, privat, da jeg bruger min android-telefon væsentligt meget mere end nogen anden computer i hjemmet, selv, når jeg er hjemme.
Gravatar #58 - Windcape
31. okt. 2010 12:00
markjensen (46) skrev:
Textombrydning? Jeg behøver ikke åbne og lukke dvi/pdf hele tiden. Dette gælder både windows og ubuntu med texmaker.
Previewdelen har aldrig virket her.

Og ja, textombrydning. Der er andre fag i verden end matematik.
Gravatar #59 - markjensen
31. okt. 2010 12:07
Windcape (58) skrev:
Og ja, textombrydning. Der er andre fag i verden end matematik.

Det jeg mente var at notesblok og lignende altså godt kan tekstombryde din kildekode. LaTeX sørger selv for at bryde linjer når du oversætter, så jeg kan ikke se dit problem?

Windcape (58) skrev:
Previewdelen har aldrig virket her.

Prøv at bruge dvi-fremviseren i stedet for pdf (jeg går ud fra du bruger Windows). Problemet er vel at Windows låser åbne filer og det "overholder" Adobe Reader (forstået på den måde at den ikke frigiver filen før du lukker programmet - gætter jeg på). Dvi-fremviseren har ikke det problem på windows. I hvert fald ikke hos mig.
Gravatar #60 - Windcape
31. okt. 2010 12:17
markjensen (59) skrev:
Det jeg mente var at notesblok og lignende altså godt kan tekstombryde din kildekode
Faktisk er det utrolig få gode text-editors som kan det.

Og du kan f.eks. ikke i TexMaker.

markjensen (59) skrev:
LaTeX sørger selv for at bryde linjer når du oversætter, så jeg kan ikke se dit problem?
Det gør det ikke altid ordenligt, og man skal tit selv spamme \newline for at få ordenlige paragraffer.

Har du nogensinde prøvet at skrive en journal uden formler i LaTeX?

markjensen (59) skrev:
Prøv at bruge dvi-fremviseren i stedet for pdf
At overhovedet skulle åbne en fremviser er et minus i min bog.

Eksempel på hvorfor manglede tekstombrydning er træls (journal eksempel):

\section*{Dag 1: 07-10-2010}
\addcontentsline{toc}{section}{Dag 1: 07-10-2010}
Gennemlæst opgaven, og kigget på den udleverede kode. Det tog lidt tid at forstå den bagliggende tanke bag koden,
da der ligges op til at kombinere \textit{IItemCache} og \textit{ISearchSubSupplier} i implementationen af \textit{IItemFind}.\newline

\noindent Det var også lidt skuffende at se at der i opgaven benyttes \textit{List<IItem>} frem for \textit{IList<IItem>},
eller endnu bedre \textit{IEnumerable<IItem>}.\newline

\noindent Herefter blev der skrevet en implementation af \textit{IItemFind}. Første version var umiddelbart implementeret forkert,
hvilket blev klargjort da testene blev skrevet.\newline

\noindent Unit testene blev hurtigt skrevet, og der er brugt \textit{Moq} flittigt. Det var også nødvendigt at oprette en mock implementation
af \textit{IItem} for at kunne skabe test data til de forskellige LoopUp metoder.\newline

\noindent Den første udfordring var at skrive \textit{LookUpAndRemoveOldItemTest} testen, da det ikke umiddelbart virkede naturligt
at skrive et mock af \textit{RemoveItems}. Efter noget research, blev det så klart at det var nødvendigt
at bruge \textit{It.Is<List<IItem>>} med et lambda udtryk for at sikre det korrekte input i testen.\newline

\noindent Herefter blev der så også opnået 100\% coverage (Se Figur \ref{fig:CoverageVS})

\begin{figure}[h]
\begin{center}
\includegraphics[width=\textwidth]{handin1_mscov100}
\end{center}
\caption{100\% Coverage i Visual Studio}
\label{fig:CoverageVS}
\end{figure}
Gravatar #61 - markjensen
31. okt. 2010 12:28
windcape skrev:
Faktisk er det utrolig få gode text-editors som kan det.
Og du kan f.eks. ikke i TexMaker.

Så tror jeg ikke jeg forstår hvad du mener. Selv det textarea jeg skriver i nu kan lave tekstombrydning.

windcape skrev:
Det gør det ikke altid ordenligt, og man skal tit selv spamme \newline for at få ordenlige paragraffer.
Har du nogensinde prøvet at skrive en journal uden formler i LaTeX?

Ikke udelukkende uden formler, men de afsnit der har været uden har da fungeret fint.

windcape skrev:
At overhovedet skulle åbne en fremviser er et minus i min bog.

Så brug LyX.
windcape skrev:
Eksempel på hvorfor manglede tekstombrydning er træls (journal eksempel):

Nu gider jeg ikke lige til at oversætte din kode, men det ligner at det du har prøvet på at emulere er en liste uden bullets?
Gravatar #62 - Windcape
31. okt. 2010 12:39
markjensen (61) skrev:
Nu gider jeg ikke lige til at oversætte din kode, men det ligner at det du har prøvet på at emulere er en liste uden bullets?
Nix, overhovedet ikke.

Det er bare en række paragrapher. Noindent er så påkrævet for at den ikke indentere hver linje (super træls skrivemåde, det er en journal , og ikke en bog ffs.)

markjensen (61) skrev:
Så brug LyX.
Eller Microsoft Office 2007 eller 2010!
Gravatar #63 - Ildhesten
31. okt. 2010 12:48
Emacs med AUCTeX installeret, også giver et ganske habilt "in-editor-preview" af dokumentet.
Gravatar #64 - markjensen
31. okt. 2010 12:50
\setlength\parindent{0pt}

(fra google). Men det ville nok være smartere bare at lave en liste.

Jeg har aldrig sagt at wysiwyg ikke har sit berettigelse (ellers tager jeg det i hvert fald i mig). Jeg faldt bare over nogle ting som jeg ikke er enig i omkring latex. Det er da klart at jeg ikke synes at min mor skal bruge latex, men når nu det er nemmere for mig i forhold til skolen hvor jeg altså ikke skriver børnebøger, så behøver jeg vel ikke bruge wysiwyg. Jeg forstår ikke hvorfor du altid får det til at lyde som om at man skal skifte bare fordi det er nemmere for NOGEN TYPER mennesker (dette er generelt, ikke kun for denne tråd. Jeg er godt klar over at du ikke har sagt dette direkte. Det er mig der læser/tolker det du skriver sådan).
Gravatar #65 - Windcape
31. okt. 2010 12:56
markjensen (64) skrev:
Men det ville nok være smartere bare at lave en liste.
Men det er ikke en liste!! Det er hvad der på godt dansk prosa hedder et "afsnit".

Og pointen er nu engang at LaTeX overhovedet ikke opfylder den funktionalitet som man får ved at bruge kontorpakker som Office.

LaTeX er godt til alt muligt andet, f.eks. matematik-afleveringer. Men ikke prosa.
Gravatar #66 - markjensen
31. okt. 2010 13:06
Men efter et afsnit laver man jo indryk?! har du prøvet article? Jeg mener at have hørt om en dokumenttype der ikke har indryk. Men ellers kan du jo fjerne dem som jeg beskrev før hvis du mener at man skriver tekst uden indryk. Jeg vil nu mene at indryk i prosa netop er vigtigt, hvorimod i matematik kan det være irriterende fordi man tit har tekst der fylder mindre end en linje.

Skal man selv lave indryk i Word? Så mangler den jo funktionalitet jf. din logik i #65.

Windcape (65) skrev:
LaTeX er godt til alt muligt andet, f.eks. matematik-afleveringer. Men ikke prosa.

Så er det godt man har valget. Som sagt er det ikke alle der har samme behov.
Gravatar #67 - grok
31. okt. 2010 14:26
Bærbar Linux
Netbook Linux
Server FreeBSD
Stationær FreeBSD / Windows XP så jeg kan spille wow
Nas FreeBSD (NanoBSD)
Firewall FreeBSD (NanoBSD)

Hver gang jeg skal arbejde på windows føler jeg den kommer i vejen for hvad jeg vil.
Gravatar #68 - grok
31. okt. 2010 14:32
Windcape (65) skrev:

Det siger nok mere om dig end om LaTeX, men hvis din arbejdsmetode passer bedre med office så er det jo ikke LaTeX, men open office du skal kigge på.
Gravatar #69 - Windcape
31. okt. 2010 14:45

Hvorfor ville jeg dog bruge et dårligere produkt. Jeg har allerede Office installeret :)

Problemet var ZiN som foreslog det som et alternativ til Office, hvilket simpelthen er forkert.

markjensen (66) skrev:
Så er det godt man har valget. Som sagt er det ikke alle der har samme behov.
Dårlig undskyldning. Det er hele grunden til at TeX ikke er kommet videre.

At man absolut skal se TeX som et enten/eller valg, gør det ubrugeligt for de fleste mennesker.

Der er sådan set intet som begrænser TeX fra at blive brugt som en del af et moderne tekstbehandlingsværktøj -- udover at der ingen penge er i det.
Gravatar #70 - markjensen
31. okt. 2010 14:52
Windcape (69) skrev:
At man absolut skal se TeX som et enten/eller valg, gør det ubrugeligt for de fleste mennesker.

Jeg er sådan set pænt ligeglad med om min mormor og du ikke kan finde ud af det. Jeg nyder at bruge det.
Gravatar #71 - GlemSom
31. okt. 2010 15:05
Jeg har ikke haft Windows som primært OS siden Windows 2000 tiden.
Dog HAR jeg forsøgt mig med Windows 7, i håbet om Microsoft var kommet lidt med på vognen igen.
Dog skuffede den mig hurtigt - og er efter min mening ikke egnet som primært OS. (Endnu! Den er dog væsentlig bedre end de andre versioner af Windows jeg har prøvet).

Jeg har smidt min Windows 7 i en VirtualBox - hvilket virker ganske fint hvis jeg lige skal teste noget... Derudover bliver den faktisk aldrig brugt.

Jeg bliver på Linux vognen indtil et bedre Desktop OS kommer frem. :)
Gravatar #72 - XenoBIT78
31. okt. 2010 15:10
Server: OpenSUSE 11.3 (Skifter til debian meget snart)
HTPC: Dualboot med XP Mediacenter / ubuntu+xbmc (kæresten er ikke god til linux derfor xp)
NAS: NasLite2-m som er et linuxbaseret nas os

Desktops: Windows 7 ultimate 64 bits
Kører diverse distro's +diverse BSD's i vm til at teste og fun

Jeg elsker det at man kan konfigurer alt i linux... hvis der er noget man vil have anderledes så findes det højstsandsynligt men det kan nemt være et mareridt med dependensies der ikke nødvendigvis hedder det samme på forskellige distros...
Gravatar #73 - grok
31. okt. 2010 15:10
Windcape (69) skrev:
Hvorfor ville jeg dog bruge et dårligere produkt. Jeg har allerede Office installeret :)

Hvis man skal vælge mellem 2 skod programmer ville jeg da bare tage det billigste :)
Windcape (69) skrev:

Problemet var ZiN som foreslog det som et alternativ til Office, hvilket simpelthen er forkert.

Problemet er at du er vant til at betragte tekst behandling og layout som en process. Noget jeg personligt hader. Når jeg skriver tekst skal jeg bruge en program som hjælper med stavefejl, leder mig flytte et afsnit, og deslige. Til det er emacs, vim eller lignende fremragende. De kommer ikke i vejen for hvad jeg laver og forstyrrer ikke med ligegyldigheder som skal jeg nu rykke det her ind eller flytte om på næste side.
Det er layout og her er LaTeX glimrende, men der er mange andre muligheder. Adobe framemaker er vidst førende på windows platformen.
Gravatar #74 - grok
31. okt. 2010 15:13
XenoBIT78 (72) skrev:
Server: OpenSUSE 11.3 (Skifter til debian meget snart)
HTPC: Dualboot med XP Mediacenter / ubuntu+xbmc (kæresten er ikke god til linux derfor xp)
NAS: NasLite2-m som er et linuxbaseret nas os

Desktops: Windows 7 ultimate 64 bits
Kører diverse distro's +diverse BSD's i vm til at teste og fun

Linux og windows, og så har du beastie som avatar :)
Gravatar #75 - Windcape
31. okt. 2010 15:50
markjensen (70) skrev:
og du ikke kan finde ud af det.
Jeg tvivler da mere på dine evner, siden du ikke ved hvad forskellen på afsnit og lister er.
Gravatar #76 - markjensen
31. okt. 2010 15:56
/ignore troll

On topic:
Jeg bruger Ubuntu på min laptop og Windows på min stationære. Det sidste skyldes primært spil og iTunes (ja, jeg kan godt lide iTunes. Hvis det ikke var så røvlangsomt).
Gravatar #77 - Simm
31. okt. 2010 16:17
Kører Debian på serveren og Ubuntu/Windows 7 på min laptop og min stationære
Gravatar #78 - zin
31. okt. 2010 16:25
vandfarve (45) skrev:
ZiN (41) skrev:
#40: Langt de fleste (professionelle; professorer i sprog, litteratur o.l.) jeg kender bruger TeX-værktøjer til at lave dokumenter i, og konverterer dem så til *.pdf.
Dette giver dig langt bedre kontrol over udseende af dokumentet, og tilbyder - via diverse plugins o.l. - samme og bedre funktionalitet end Word/OOo. Det eneste (lille) problem er at det ikke er WYSIWYG. Måske du skulle overveje dette! :-)

Nu har jeg holdt min kæft længe nok, og for at gøre det hele værre, bliver jeg nødt til at ytre mig om en sag, hvor jeg er 100 % enig med Windcape, men er jo bare endnu en dag på Newz. Anywho...

Jeg har desværre ikke det store kendskab til TeX, men jeg burde have nok viden til at kunne konkludere, at TeX og MS Office-pakken er milevidt fra hinanden.

TeX kan i mine øjne på ingen måde leve op til de krav, som en gennemsnitlig studerende stiller til sit kontorprogram. Her tænker jeg som det mest åbenlyse delning af filer studerende imellem, kompatibilitet og ikke mindst notebrug.

Du åbner bare ikke Tex for at skrive noter til en forelæsning. TeX er ment til "professionel" brug i form af opgaveskrivning, mens MS Office og de andre kontorpakker er til præcis, hvad de kalder sig - generel kontorbrug.

Jeg kan derfor ikke være mere uenig, bl.a. pga. et utal af bilanalogier, som jeg ikke skal kede dig med her.

Der står intet sted beskrevet, hvad han benytter Office-pakken til. Jeg påpeger blot at mange professionelle bruger det, hvilket skulle give den naturlige antagelse at anbefalelsen var, hvis wn1 (#40) skulle bruge et stykke professionelt skriveredskab.

Windcape:

Lodret løgn. Jeg anbefalede det som alternativ, til nogle under-opgaver (herunder professionel skriveredskab, ikke, som vandfarve påpeger, notatredskab eller lign.), hvor du selv påpeger at LaTeX er ganske fint. Dette gjorde jeg fordi wn1 ikke betegner hvad hans behov er til MSO.
Gravatar #79 - BuFFer
1. nov. 2010 07:19
På min Android mobil ja.. men ellers ikke.
Gravatar #80 - terracide
1. nov. 2010 07:36
kasperd (56) skrev:
Hvor kan man købe sådan nogle netkort? Og hvor meget kontrol har man over softwaren på netkortet? Jeg har nogle idéer jeg gerne vil afprøve, og 2-3 PCer, der hver er udstyret med en stak af den type netkort ville nok være en glimrende hardware opsætning til det. Hvis det skulle være noget værd for mig ville jeg have brug for at køre Linux på alle PCerne og netkortene, og jeg skulle selv kunne installere den ekstra software der på, som jeg har brug for.

På nettet....søg efter KillerNic, har denne:
http://www.bigfootnetworks.com/killer-nic-m1/

Med dette:
http://www.bigfootnetworks.com/Support/index.php?_...

Kan man compile linux-snask til at køre på selve netkortet.
Gravatar #81 - Bak
1. nov. 2010 08:10
Desktop: Win7, da alle spil til PC understøtter Windows mere end andre OS's.

Laptop, som bruges til skolen: Linux og Win7 som multiboot. Linux er jeg begyndt at hoppe over til lige så stille. I skolen bruger vi kun Eclipse, Visual Paradigm, en browser til Fronter, Word/OOo, Noteprogram som f.eks. Basket Notes - og så er Linux jo super hurtigt til opstart.
Gravatar #82 - el_senator
1. nov. 2010 08:12
En stationær + min Soekris box. Begge kører Gentoo.
Gravatar #83 - Thatguy
1. nov. 2010 10:16
Jeg vil gætte på, at rigtigt mange forbrugere på en eller anden måde bruger Linux, uden at de ved det. Mit Philip tv benytter f.eks. en linux variant som styresystem.

Jeg har da også prøvet kræfter med Ubuntu, men det er sgu svært at vænne sig af med windows. Det virker samtidigt til, at der stadig (under overfladen af windows-agtig brugervenlighed) gemmer sig et kompliceret, nørdet system, hvor processer foregår markant anderledes end i windows, hvilket ikke ligefrem letter overgangsperioden. Jeg husker f.eks. at den indbyggede bootloader gav problemer, da jeg fjernede ubuntu igen. Sandsynligvis fordi jeg gjorde noget forkert under "afinstalleringen".. som nok nærmere bare var en formatering, der efterlod bootloaderen uden noget at boote. Heldigvis kunne det forholdsvis nemt ordnes, men alligevel er der efter min mening stadig lang vej til at almindelige brugere kan overgå sikkert til linux. Der er stadig et manglende element af brugervenlighed.

Når det så er sagt, så kan man da ikke andet en frydes over at linux bliver mere og mere populært på mange forskellige platforme. Det er tydeligvist fremtiden.
Gravatar #84 - skovtrolden
1. nov. 2010 11:48
Jeps. Kører Arch Linux som primært OS og Backtrack som sekundært.
Jeg elsker håndteringen af opdateringer og de gratis programmer, og savner egentlig ikke windows, siden jeg skiftede helt over til Linux for ca 1,5 år siden.

Nu hvor jeg ikke skal skrive gym-opgaver på tysk mere, havde jeg ikke brug for Office/Microsoft, så jeg gik helt væk fra Windows.
Gravatar #85 - benjaF
1. nov. 2010 12:25
Som flere andre har nævnt ville resultatet af afstemningen se noget anderledes ud hvis der havde været en mulighed i stil med 'Ja - På en ikke-PC enhed'.
Langt de fleste anvender Linux i en eller anden form: Android enheder, Fjernsyn, Routere (også med standardfirmware), NAS bokse, e-book readers, etc. Listen er meget lang.
Gravatar #86 - Taxwars
1. nov. 2010 14:14
Well ja, da Android er baseret på det :)
Gravatar #87 - h8x0r
1. nov. 2010 14:49
Krydolph (48) skrev:

Næh, hvis jeg skulle have en windows server stående skulle jeg betale penge til licens + skulle stadig arbejde med at vedligeholde den.

Med ubuntu skal jeg bare vedligeholde den. og alle de programmer jeg skal bruge(zoneminder, sabnzbd+, torrentflux etc) til den ligger som pakker så jeg skal kun holde det hele opdateret med 1 kommando.

Det er stadig billigere på alle måder end windows
Gravatar #88 - decx
1. nov. 2010 16:08
Linux og OSX all the way. Bruger en Virtual Box med Windows XP i Seamless Mode til at køre mIRC i. Fordi, meget kan man sige om xchat og andre IRC klients, men de er ikke ligeså gode som mIRC.

Jeg har intet at bruge Windows til som Mac eller Linux ikke kan. Jeg har aldrig set det fede i Windows og skiftede stort set fra Amiga til Linux i 1996. Brugte da Windows til spil o.a. aktiviteter ved siden af, men med VMs og 4 core cpus og 12gb memory ikke koster en skid mere, why bother med dual boot eller mere end 1-2 PCer.

Man vænner sig bare til *NIX og Windows virker bare som om det altid er 5-10 år bagefter i udviklingen. Windows fik pre-emptive multitaskin 30 år efter det første gang blev implementeret i et unices. What the shit .. Og de blev nød til at få Cutler fra DECs team til at skrive dem en ordentlig moderne kernel. Jaysus. Patchwork.
Gravatar #89 - Hubert
1. nov. 2010 16:13
decx (88) skrev:
Linux og OSX all the way. Bruger en Virtual Box med Windows XP i Seamless Mode til at køre mIRC i. Fordi, meget kan man sige om xchat og andre IRC klients, men de er ikke ligeså gode som mIRC.

Erm mmkey.. :p
Gravatar #90 - zin
1. nov. 2010 17:44
#88: Unnerd detected. Use irssi or go jump off a bridge.
AMIRITE?! :D
Gravatar #91 - Krydolph
1. nov. 2010 20:36
#87 og alle andre!

Det er klart at Liux er billigere når man har helt styr på det hele! For det første, free skal selvf. oversættes til gratis til dem der ku værei tvivl!
Men det skal forstås i relation til dem der har windows/ms og gerne vil spare en masse penge! Det er bare meget anderledes, og stortset alle jeg kender der har rodet med linux hver enten de har ku lide det eller ej, så har der været en masse bøvl og opsætninger og ting og sager, og tingene tager typisk betydelig længere tid (igen, hvis du er ny og skal sætte dig ind i tingene osv) og så er der selvf også det på bruger siden hvor mange der har skiftet til linux er blevet nødt til at gå tilbage fordi alm mennesker er for dumme til at finde ud af det når det ik virker som det plejer! Men det hele kommer af at hvis du skal bruge 5 gange så lang tid på alting, så skal du til at gøre op, hvad er dyrest, alt den tid du potentielt kunne have brugt til andre ting som at tjene penge, eller prisen på windows? Og det er jo der det kommer ind, hvis din tid er værdiløs er linux jo klart det billigste, men hvis du ku have lavet noget andet potentielt værdiskabende i den ekstra tid linux tager, så er det måske slet ikke så billigt som det i første gang ser ud til! Det er en anden måde at tænke på, men ofte en rigtig!
Gravatar #92 - markjensen
1. nov. 2010 20:39
Det er da en trist holdning at have. Det er da klart at nye ting tager længere tid, men hvem siger de gør det i det lange løb?
Gravatar #93 - grok
1. nov. 2010 21:12
Krydolph (91) skrev:
Men det hele kommer af at hvis du skal bruge 5 gange så lang tid på alting, så skal du til at gøre op, hvad er dyrest, alt den tid du potentielt kunne have brugt til andre ting som at tjene penge, eller prisen på windows?

Hvad for en fisk? Det er derfor jeg ikke kører windows. Alting tager 5 gange så lang tid, og når ting ikke virker kan man aldrig finde en ordentlig fejlmelding så man kan løse problemet. Fjern fejl søgning er helt umuligt.
Med Unix er det bare at læse log filerne der står alt hvad du har brug for, og hvis du ikke er rutineret linux bruger kan du bare paste fejl medelensen i google og svaret vil typisk være på første side.
Gravatar #94 - myplacedk
1. nov. 2010 21:19
Hver gang nogen forklarer hvorfor de kan lide det citet, kommer de med en eller anden åndet forklaring. Hver gang.

Den laaange forklaring kan kortes ned til: "Det kræver en indsats at skifte operativsystem". Eller er der noget jeg har overset?
Gravatar #95 - Magten
1. nov. 2010 21:23
myplacedk (94) skrev:
Hver gang nogen forklarer hvorfor de kan lide det citet, kommer de med en eller anden åndet forklaring. Hver gang.

Den laaange forklaring kan kortes ned til: "Det kræver en indsats at skifte operativsystem". Eller er der noget jeg har overset?
Korrekt. Og i længden er den indsats ikke det værd, imo.

Jeg får et, synes jeg, grimmere OS som ikke er logisk at finde rundt i.

Og jo, jeg har prøvet at tvinge mig selv til at bruge Ubuntu igennem længere tid.. Det hjælper ikke, og jeg hader at bruge linux til andet end server opgaver.
Gravatar #96 - XorpiZ
1. nov. 2010 21:28
Det er vel ganske simpelt.. En Windows-licens koster, hvad, 1000 kr.?

Skal jeg bruge mere end 4-5 timer på at opnå noget nær samme effektivitetsniveau, så er Linux allerede der dyrere.

Jeg har vist sagt det før, og jeg siger det gerne igen. Linux bliver aldrig en seriøs spiller på desktop-markedet.

Grok (93) skrev:
Med Unix er det bare at læse log filerne der står alt hvad du har brug for, og hvis du ikke er rutineret linux bruger kan du bare paste fejl medelensen i google og svaret vil typisk være på første side.

Det lyder som samme princip som i Windows... event-loggen er ganske brugbar på det punkt.
Gravatar #97 - Magten
1. nov. 2010 21:35
XorpiZ (96) skrev:
Det lyder som samme princip som i Windows... event-loggen er ganske brugbar på det punkt.
Og lige præcis på det punkt kan jeg bedre lide Windows.
Er det en system (altså ikke en applikations fejl) fejl får jeg et eventid og source, som jeg slår op på Google, og bum så er jeg på *.microsoft.com som beskriver fejlen, årsagen og løsningen + tit et workaround hvis man ikke har mulighed for at udføre løsningen.

Det kan jeg ofte også med Linux fejl, men der mangler altså noget ala technet og hvad MS ellers har til afhjælpning af fejl.
Tit ender man med at sidde og læse en eller anden mail korrespondance, og det er sgu ikke hverken overskueligt eller brugervenligt i min verden.
Gravatar #98 - markjensen
1. nov. 2010 21:35
XorpiZ (96) skrev:
Skal jeg bruge mere end 4-5 timer på at opnå noget nær samme effektivitetsniveau, så er Linux allerede der dyrere.

Men hvem siger at din antagelse om at du kun når op på samme niveau, er rigtig?
Gravatar #99 - Magten
1. nov. 2010 21:37
markjensen (98) skrev:
Det tager jo heldigvis kun nogle timer at finde ud af :)
Gravatar #100 - XorpiZ
1. nov. 2010 21:52
markjensen (98) skrev:

Nu åd newz godt nok mit indlæg før, så du får lige en forkortet udgave.

Jeg kan ikke lave følgende ting i Linux:

1. Forbinde til min arbejds-VPN
2. Bruge de programmer jeg bruger på mit arbejde
3. Bruge Zune (til at synce min kommende wp7-telefon)
4. Spille, når jeg lyster, uden at skulle lave en masse fiks-fakserier

Derudover så bryder jeg mig ikke om default UI'et i flere distributioner - det ser "billigt" ud ifht. OSX og Windows Vista/7.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login