I flere kommuner har politikere og lærere, valgt at indføre iPads i den daglige undervisning. Nu viser den seneste PISA-undersøgelse, at ud over at være en dyr investering, så gavner det ikke noget, tværtimod. Det skriver DR.
Undersøgelsen som dækker 2012 viser, at elever der er blevet undervist via en iPad, har opnået en lavere karakter end elever, som ikke har haft en tablet.
Yderligere viser det sig, at elever som har haft en iPad, men ikke anvendt den i skolen, også har bedre karakterer end de, der har brugt den som en del af undervisningen.
Hos Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet er lektor Morten Misfeldt ikke overrasket, men han mener, at indførelsen af tablets er en stor ændring.
Morten Misfeldt til DR skrev:
Det er lidt naturlovsagtigt, at når man laver meget om, så bliver det lidt dårligt i starten – uden at man skal ligge så meget i det.
Han mener også at brugen af iPads flere steder er presset ind på skolerne som prestigeprojekter, uden at finde den rigtige måde at anvende dem på.
Det er første gang, at tablets indgår som en del af undersøgelsen, så derfor vides det ikke, om tallene er udtryk for en forbedring eller forværring af indlæring via en tabletcomputer.