EU har i et stykke tid arbejdet på at lave en række regler, der skal gøre det nemmere for virksomheder og borgere at handle på tværs af det digitale marked i Europa.
EU Kommissionen har nu frigivet detaljer omkring hvordan de forestiller sig “Digital Single Market” skal skabes, hvor de opstiller 16 forslag delt op i 3 kategorier.
[list][li]Better access for consumers and businesses to digital goods and services across Europe[/li]
[li]Creating the right conditions and a level playing field for digital networks and innovative services to flourish[/li]
[li]Maximising the growth potential of the digital economy[/li][/list]
Forslagene går blandt andet på at harmonisere copyrightlovgivningen i EU-landene, så der ikke er så store forskelle og fjerne geo-blocking, så digitale medier som film og musik kan sælges på lige vilkår i hele EU og ikke er underlagt distributionsrettigheder for de enkelt lande. Det skal også være nemmere for telekomselskaber, at operere på tværs af landegrænser.
Målet er at skabe et marked, der er konkurrencedygtigt med USA og dermed fremme europæiske firmaer, som i dag begrænses til enkelte lande og give borgerne bedre handelsmuligheder ved at skabe mere konkurrence.
At EU Kommissionen har fremlagt forslagene, betyder dog langtfra, at de bliver til noget her og nu, da der skal forventes omfattende forhandlinger, men målet er at gennemføre forslagene ved udgangen af 2016. Som det er set med eksempelvis afskaffelsen af roamingpriserne, der kun er et enkelt forslag, kan sådanne ændringer dog nemt tage markant længere at gennemføre end planlagt.