Vejdirektoratet er med i et europæisk samarbejde omkring tests af førerløse lastbiler. Det betyder, at der i dag vil være to konvojer af lastbiler, der skal fra Sverige over Sjælland, Fyn og Jylland, inden de via motorvejsnettet når til Padborg i Tyskland.
Der vil være chauffører i alle lastbilerne, men det bliver kun den chaufføren i den forreste lastbil, der rent faktisk styrer dem alle. Det sker med teknisk hjælp fra radar og radioforbindelse. Alle lastbilerne har Adaptive Cruise Control, der ved hjælp af radar måler afstanden til de omkringliggende køretøjer. Derudover kommunikerer lastbilerne også sammen via Automatic Break Control, der gør det muligt for alle køretøjerne at bremse, så snart den forreste gør.
Alt dette betyder, at lastbilerne kan køre med kort afstand til hinanden og fungere mere som et tog på skinner end som en række selvstændige lastbiler.
Derved spares der plads på motorvejen og skabes mindre kødannelse, og hvis teknologien når hele vejen til produktion, vil det også give vognmændene besparelser.
Vejdirektoratet tror på, at den selvkørende teknologi til biler og lastbiler først bil finde sin plads på motorvejsnettet, da trafikken her er enklere end i f.eks. en bymidte.