Den Britiske afdeling af teleselskabet 3, Three UK, har annonceret, at de planlægger en 24-timers afprøvning af en netværksbaseret reklameblokeringsløsning for deres kunder.
I første omgang skal interesserede kunder skrive sig op for at deltage i prøven, men på sigt er målet at udbrede det til alle kunder.
‘Den nuværende reklame-model fungerer ikke,’ siger Tom Malleschitz, marketingchef hos Three UK, ‘den frustrerer kunderne, opbruger deres datakvoter og kan true deres privatliv. Noget skal ændres.’
Three UK mener, at det i stedet må være reklamefirmaerne, der skal betale for omkostningerne ved at få vist reklamer, men siger, at de ikke prøver at fjerne reklamer helt.
Teknologien, som Three UK gør brug af, er udviklet af det Israelske firma Shine, som allerede leverer reklameblokering på netværksniveau i Jamaica. 3 arbejder også på en reklameblokering på deres italienske netværk.
Hvis blokeringen bredes ud til samtlige kunder, vil den sandsynligvis afføde reaktioner fra reklameleverandører, samt spørgsmål om, hvor meget Three sporer deres kunder, for at kunne blokere reklamerne.