Facebook har taget deres første skridt mod søgemarkedet ved at lancere en test af den nye funktion Questions, hvor man kan stille spørgsmål til sidens 500 millioner brugere.
Til at starte med er funktionen kun tilgængelig for nogle få udvalgte, men Facebook har planer om at give alle deres brugere adgang med tiden. Questions skal være en direkte konkurrent til sider som Yahoo! Answers, Twitter og søgemaskiner som Ask.com.
Danny Sullivan fra bloggen Search Engine Land udtaler, at “kernen ved søgning er et spørgsmål”, og at Questions derfor vender tilbage til en mere personlig internetsøgning, da det minder om måden, man fik informationer på, før søgemaskiner blev populære.
Facebook-stifteren Mark Zuckerberg har tidligere udtalt, at fremtiden for internettet vil være en oplevelse, hvor dine venner guider dig online. Selvom Questions ikke vil være en direkte konkurrent til Google, menes det, at det alligevel kan blive populært, da det tillader brugeren at spørge folk, som man stoler på.
Ikke alle er dog lige optimistiske. Nate Elliot fra forskningsfirmaet Forrester tror ikke, at Questions udspringer fra en motivation om at gå ind på søgemarkedet, men i stedet som en metode til at udvikle mere data om den enkelte bruger.
Nate Elliot skrev:
The more they can get people to raise their hands and say ‘I want to know more about a subject’ or ‘I am an expert in a topic’, the more it allows them to target marketing and advertising.
Whenever it does anything new these days, you have to ask how does it help them collect more data and learn more about its users.