mboost-dp1

Would Microsoft be better off without Xbox?

Gå til bund
Gravatar #2 - Magten
30. dec. 2013 09:10
Jeg har undret mig i et stykke tid, over dem der har ment det var vejen frem. Xbox er en del af deres vision, og jeg tror den vil blive en større del af MS' produkter end den er nu - "devices and services" og alt det.

Derudover er der nogle erfaringer i forbindelse med Xbox. Fx kører Live delen på Azure platformen, og en tjeneste af den størrelse må give noget indblik i at drive cloud tjenester (services) og skalering af dem.
Gravatar #3 - Hubert
30. dec. 2013 09:56
Jeg synes nu nok at der kommer nogle begavede argumenter for i artiklen.

At xbox har haft flytte dag internt i ms siger for mig at se intet.

De erfaringer burde de have på plads efterhånden. De har trodsalt kørt hotmail i en del år efterhånden.

Jeg tror såmænd nok at du skal få ret i at det bliver en større del af firmaet end det er nu. Vi har dog nok forskellige årsager til at tænke sådan. Microsoft kan blot stå og se til mens konkurrenterne bliver større og større på deres bekostning. Særligt på consumer siden går det relativt hurtigt. For mig at se bliver ms nødt til at holde et hårdt fokus på erhvervsiden hvis de ikke vil blive lige så irrelevante på erhvervssiden som de er ved at blive på consumer siden.

Sidst jeg så nogle tal p konsol udbredelsen var det ikke længere 360'eren der var den bedst sælgende konsol men ps3'eren.

Det er somom de prøver på at være på alle markedet og i den forbindelse fejler de så på alle markeder.
Gravatar #4 - XorpiZ
30. dec. 2013 10:09
Hubert (3) skrev:
Det er somom de prøver på at være på alle markedet og i den forbindelse fejler de så på alle markeder.

Er det ikke lidt hårdt at sige, at MS har fejlet på konsol-markedet, når de har solgt ~80 millioner 360'ere?
Gravatar #5 - praktikant muffe AKA pewbe
30. dec. 2013 10:42
Hubert (3) skrev:
For mig at se bliver ms nødt til at holde et hårdt fokus på erhvervsiden hvis de ikke vil blive lige så irrelevante på erhvervssiden som de er ved at blive på consumer siden.

Er MS (ved at blive) irrelevante på consumer siden?
Gravatar #6 - Magten
30. dec. 2013 10:56
Hubert (3) skrev:
Jeg synes nu nok at der kommer nogle begavede argumenter for i artiklen.
Det eneste argument jeg kan se er "De tjener ikke nok penge på Xbox" - overser jeg noget?

Hubert (3) skrev:
At xbox har haft flytte dag internt i ms siger for mig at se intet.

De erfaringer burde de have på plads efterhånden. De har trodsalt kørt hotmail i en del år efterhånden.
Der er trods alt forskel på Hotmail og Xbox Live. Jeg vil umiddelbart gætte på at Xbox Live er noget større og mere komplekst. Men det er som sådan lige meget - alt hvad de laver i Azure gavner i sidste ende Hyper-V, Windows Server og System Center, også Xbox Live. Jeg er ikke sikker på Hotmail/Outlook.com kører på Azure - endnu.

Hubert (3) skrev:
Jeg tror såmænd nok at du skal få ret i at det bliver en større del af firmaet end det er nu. Vi har dog nok forskellige årsager til at tænke sådan. Microsoft kan blot stå og se til mens konkurrenterne bliver større og større på deres bekostning. Særligt på consumer siden går det relativt hurtigt. For mig at se bliver ms nødt til at holde et hårdt fokus på erhvervsiden hvis de ikke vil blive lige så irrelevante på erhvervssiden som de er ved at blive på consumer siden.
Jeg tror vi har meget forskellig opfattelse af ordet irrelevant.

Hubert (3) skrev:
Sidst jeg så nogle tal p konsol udbredelsen var det ikke længere 360'eren der var den bedst sælgende konsol men ps3'eren.
PS3 har så vidt jeg ved haft størst markedsandel i en del år.
Men ja, Xbox 360 var den bedst sælgende konsol 32 måneder i træk, indtil september i år.

Hubert (3) skrev:
Fejler på alle markeder? Arh...
Gravatar #7 - Hubert
30. dec. 2013 11:10
praktikant muffe AKA pewbe (5) skrev:
Er MS (ved at blive) irrelevante på consumer siden?

Ja i og med at der er flere og flere der fravælger ms produkter må de vel siges at blive irrelevante. Personligt håber jeg dog på at det retter sig så de stadig kan være en spiller på markedet.
Gravatar #8 - terracide
30. dec. 2013 11:19
Hubert (7) skrev:
Ja i og med at der er flere og flere der fravælger ms produkter må de vel siges at blive irrelevante. Personligt håber jeg dog på at det retter sig så de stadig kan være en spiller på markedet.

Du mener i forhold til Apples og Linuxs "formidable" markedsandele? lol

Du er grunden til man ikke kan tage linux-dorks seriøst...

Lige for at lammetæve din mulighed for at bruge mobil-markdedet til noget som helst:
http://techcrunch.com/2013/11/12/windows-phone-and...

Gravatar #9 - Magten
30. dec. 2013 11:23
Hubert (7) skrev:
Man er vel først irrelevant når man ikke har nogen indflydelse på markedet.

Det mener jeg nu stadig de har.
Gravatar #10 - Hubert
30. dec. 2013 11:25
Magten (6) skrev:
Det eneste argument jeg kan se er "De tjener ikke nok penge på Xbox" - overser jeg noget?

Du synes ikke at det er nok at det er en undeskudsforretning?

Der er trods alt forskel på Hotmail og Xbox Live. Jeg vil umiddelbart gætte på at Xbox Live er noget større og mere komplekst. Men det er som sådan lige meget - alt hvad de laver i Azure gavner i sidste ende Hyper-V, Windows Server og System Center, også Xbox Live. Jeg er ikke sikker på Hotmail/Outlook.com kører på Azure - endnu.

Jeg skal ikke kloge i hvorvidt de har fået flyttet hotmail over på azura. Det tog dem så vidt jeg ved en del år at få flyttet hotmail over på windows kasser efter de købte det i sin tid. Men skal de kunne tages seriøst bør de jo kunne flytte det når det passer dem.

Jeg tror vi har meget forskellig opfattelse af ordet irrelevant.

Selvfølgelig har vi det. Vi har også forskelige områder vi tjener vores løn på... :)

PS3 har så vidt jeg ved haft størst markedsandel i en del år.
Men ja, Xbox 360 var den bedst sælgende konsol 32 måneder i træk, indtil september i år.

Og om et halvt års tid vil vi formentlig kunne se om sony har kunne holde momentum eller om ms har nappet første pladsen igen.

Fejler på alle markeder? Arh...

Ja nu må vi se om de kan vende skuden med xbox one. Men på de markeder vi kan se nu kniber det da med success. Med mindre man sætter sine forventninger meget lavt selvfølgelig. :)
Gravatar #11 - Magten
30. dec. 2013 12:08
Hubert (10) skrev:
Du synes ikke at det er nok at det er en undeskudsforretning?
Hvis man tjener pengene hjem andre steder og det er nødvendigt for at ens vision hænger sammen, så nej.

Hubert (10) skrev:
Selvfølgelig har vi det. Vi har også forskelige områder vi tjener vores løn på... :)
Det har ikke noget med det at gøre. Du siger MS er blevet irrelevante på consumer markedet. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke relevante spillere der er på det marked, hvis MS ikke er det?

Hubert (10) skrev:
Ja nu må vi se om de kan vende skuden med xbox one. Men på de markeder vi kan se nu kniber det da med success. Med mindre man sætter sine forventninger meget lavt selvfølgelig. :)
Hvad er det for nogle markeder? ARM enheder (WP og Windows RT)?
Gravatar #12 - Hubert
30. dec. 2013 13:14
Magten (11) skrev:
Hvis man tjener pengene hjem andre steder og det er nødvendigt for at ens vision hænger sammen, så nej.

Kan du ikke lige givet dit bud på hvad deres vision er? Jeg kan ikke gennemskue det. Men jeg har så heller ikke min daglige gang i et miljø så jeg går formentlig glip af den del.

Det har ikke noget med det at gøre. Du siger MS er blevet irrelevante på consumer markedet. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke relevante spillere der er på det marked, hvis MS ikke er det?

Selvfølgelig har det noget med hvad man laver at gøre. Det er ikke nødvendigvis dårligt. Men vi er oftest skruet sådan sammen at det vi arbejder med til dagligt er også det vi har sværest ved at være objektive omkring. Personligt undrer mig det mig at folk ikke står i kø for at bruge nogle af de produkter jeg arbejder med til dagligt. Andre undrer jeg mig over at folk bruger.

Inden vi kan diskutere consumer markedet bør vi måske lige blive enige om hvad det er. Når jeg tænker på consumer markedet tænker jeg på hr og fru frikadelle. For dem er det hamrende ligegyldigt hvad der er på deres pc når de køber den i bilka.

Langt de fleste at jeg dem jeg kender som er bevidste omkring deres valg af os fra vælger microsoft.

Hvad er det for nogle markeder? ARM enheder (WP og Windows RT)?

rt, wp, win8 you name it. Det eneste de har kørende for dem pt er vel sådan set android og win7
Gravatar #13 - Claus Jørgensen
30. dec. 2013 20:12
Hubert:

Lidt kildekritik ville være dig værdigt i sådan en diskussion her. Specielt når du typisk er den første selv til at kræve kilder af folk.

Som en ansat med adgang til den faktiske statestik, vil jeg sige at du har et meget farvet billede, som jeg ikke vil erklære mig enig med.
Gravatar #14 - Claus Jørgensen
30. dec. 2013 20:13
Magten (2) skrev:
Fx kører Live delen på Azure platformen, og en tjeneste af den størrelse må give noget indblik i at drive cloud tjenester (services) og skalering af dem.
Og Skype... og stort set alting i Microsoft der skal skaleres.

Azure har været et gigantisk win/win både externt og internt.
Gravatar #15 - Hubert
30. dec. 2013 21:06
Claus Jørgensen (Windcape) (13) skrev:
Hubert:

Lidt kildekritik ville være dig værdigt i sådan en diskussion her. Specielt når du typisk er den første selv til at kræve kilder af folk.

Jamen uddyb geren hvor min kildekritik mangler og rigtig gerne hvordan det hænger sammen med at man gerne vil se kilder på fremsatte påstande der ikke giver mening..?

Som en ansat med adgang til den faktiske statestik, vil jeg sige at du har et meget farvet billede, som jeg ikke vil erklære mig enig med.

Jamen jeg vil så bruge den kildekritik du efterspurgte og sige aha...
Gravatar #16 - Hubert
30. dec. 2013 21:09
Claus Jørgensen (Windcape) (14) skrev:
Og Skype... og stort set alting i Microsoft der skal skaleres.

Og hvor meget er det? jeg kunne forestille mig at man har nogle satans store ad miljøer og exchange miljøer rundt omkring i organisationen? Disse kører vel også i azura?

Azure har været et gigantisk win/win både externt og internt.

Hvordan har azura været et gigantisk win eksternt? Kan azura bringe noget nyt på bordet som amazon og andre udbydere ikke kunne? Eller taler vi her bare endnu et 'vi vil også' produkt fra Microsoft?
Gravatar #17 - Magten
30. dec. 2013 21:14
Hubert (12) skrev:
Kan du ikke lige givet dit bud på hvad deres vision er? Jeg kan ikke gennemskue det. Men jeg har så heller ikke min daglige gang i et miljø så jeg går formentlig glip af den del.
Lige i den her sammenhæng: Et gennemgående design på tværes af enheder du bruger i din hverdag. Din oplevelse på Xbox ligner oplevelsen på din telefon, tablet, laptop og desktop.

Sådan meget kort sagt.

Hubert (12) skrev:
Selvfølgelig har det noget med hvad man laver at gøre. Det er ikke nødvendigvis dårligt. Men vi er oftest skruet sådan sammen at det vi arbejder med til dagligt er også det vi har sværest ved at være objektive omkring.
Tja, det er jo typisk det man ved mest om, hvor man typisk ikke har dyb kendskab til de konkurrerende produkter. Jeg kan så tilføje at jeg er den eneste af 19 mand på mit job, som bruger WP - på trods af vi er 100% Microsoft hus. Flere af os bruger Mac, Apple TV og lignende produkter derhjemme. Men jeg ved godt du tror vi pro-MS folk kun tror på MS produkter ;)

Hubert (12) skrev:
Personligt undrer mig det mig at folk ikke står i kø for at bruge nogle af de produkter jeg arbejder med til dagligt. Andre undrer jeg mig over at folk bruger.
Sådan er vi jo heldigvis forskellige :) Jeg ved godt at der er produkter som kan mere end nogle af dem jeg bruger (Android vs WP fx), men hvis produktet ikke tiltaler mig så er det svært at blive tilfreds med det.

Hubert (12) skrev:
Inden vi kan diskutere consumer markedet bør vi måske lige blive enige om hvad det er. Når jeg tænker på consumer markedet tænker jeg på hr og fru frikadelle. For dem er det hamrende ligegyldigt hvad der er på deres pc når de køber den i bilka.
Consumer markedet er alt hvad der er til privaten i min verden, også selvom det er dig og mig der køber noget til hjemmet.

Hubert (12) skrev:
Langt de fleste at jeg dem jeg kender som er bevidste omkring deres valg af os fra vælger microsoft.
Dem jeg kender som fravælger Windows, gør det af to grunde:

1. De kan få en eller anden billig kinøjser tablet med Android som kan klare de ting de vil bruge den til
2. De har Apple produkter i hele huset, så der er OSX selvsagt en bedre løsning.

Hubert (12) skrev:
rt, wp, win8 you name it. Det eneste de har kørende for dem pt er vel sådan set android og win7
Men i forhold til hvad? Windows 8 sælger langt bedre end OSX og Linux maskiner fx.

Hyper-V har taget 30% af x86 virtualiseringsmarkedet på 5 år (tal fra januar '13), så det kan vel næppe kaldes at fejle.

Office pakken, server produkterne (Windows, System Center, SQL, Exchange osv), Azure, Office 365 er heller ikke ligefrem i tilbagegang så vidt jeg ved.
Gravatar #18 - Hubert
30. dec. 2013 22:31
Magten (17) skrev:
Lige i den her sammenhæng: Et gennemgående design på tværes af enheder du bruger i din hverdag. Din oplevelse på Xbox ligner oplevelsen på din telefon, tablet, laptop og desktop.

Sådan meget kort sagt.

Så vidt jeg ved skal man ikke have en vision i en given sammenhæng men en vision for hele virksomheden. Man skal så lave produkter der passer ind i den vision. MS knupskyder til højre og venstre så snart der er nogen der har success kommer de med deres 'vi vil også' produkter. såsom hyper-v, xbox and what not.

Tja, det er jo typisk det man ved mest om, hvor man typisk ikke har dyb kendskab til de konkurrerende produkter. Jeg kan så tilføje at jeg er den eneste af 19 mand på mit job, som bruger WP - på trods af vi er 100% Microsoft hus. Flere af os bruger Mac, Apple TV og lignende produkter derhjemme. Men jeg ved godt du tror vi pro-MS folk kun tror på MS produkter ;)

Man står vel ret dårligt hvis man ikke har mindst et basis kendskab til konkurrerende produkter. Hvordan ville du f.eks kunne rådgive mig omkring virtualisering hvis du ikke har et kendskab til produkterne på området?

Du ved tydeligevis intet om hvad jeg tror og ikke tror så hold dig bare til det jeg skriver så kommer du ikke ud på det dybe vand...

Sådan er vi jo heldigvis forskellige :) Jeg ved godt at der er produkter som kan mere end nogle af dem jeg bruger (Android vs WP fx), men hvis produktet ikke tiltaler mig så er det svært at blive tilfreds med det.

Jeg tænker ikke så meget på funktionsmæssigt. Jeg tænker her på produkter der er decideret ringe. Og vi sælger ikke MS produkter så det er ikke et sådan produkt.

Consumer markedet er alt hvad der er til privaten i min verden, også selvom det er dig og mig der køber noget til hjemmet.

ESXi og deslige er for mig at se ikke et consumer produkt men fair nok.

Dem jeg kender som fravælger Windows, gør det af to grunde:

1. De kan få en eller anden billig kinøjser tablet med Android som kan klare de ting de vil bruge den til
2. De har Apple produkter i hele huset, så der er OSX selvsagt en bedre løsning.

Uden at have brugt osx noget særligt skulle det ikke undre mig at det ville være et bedre produkt på mange punkter... :p

Men i forhold til hvad? Windows 8 sælger langt bedre end OSX og Linux maskiner fx.

Jeg har ikke set salgstal for linux så det skal jeg ikke kloge i.

De salgstal ms opgiver er så vidt jeg husker salgstal til oem folket og butikker. Altså siger det anda om hvor mange "windows maskiner" der kører linux eller andet

Hyper-V har taget 30% af x86 virtualiseringsmarkedet på 5 år (tal fra januar '13), så det kan vel næppe kaldes at fejle.

Nej man kan jo sætte baren som man ønsker.

Office pakken, server produkterne (Windows, System Center, SQL, Exchange osv), Azure, Office 365 er heller ikke ligefrem i tilbagegang så vidt jeg ved.

Der er heller ikke nogen af de områder der buldrer frem... Det har dog heller ikke ret meget med consumer markedet at gøre?
Gravatar #19 - Magten
31. dec. 2013 01:17
Hubert (18) skrev:
Så vidt jeg ved skal man ikke have en vision i en given sammenhæng men en vision for hele virksomheden. Man skal så lave produkter der passer ind i den vision. MS knupskyder til højre og venstre så snart der er nogen der har success kommer de med deres 'vi vil også' produkter. såsom hyper-v, xbox and what not.
Nu behøver et firmas vision jo ikke bestå af ét mål, slet ikke i et kæmpe firma som MS der laver produkter til så mange markeder, derfor mit ordvalg. Det var en kort beskrivelse af hvorfor Xbox er relevant i deres vision, uden deres markedstings crap, intet andet.

Hubert (18) skrev:
Man står vel ret dårligt hvis man ikke har mindst et basis kendskab til konkurrerende produkter. Hvordan ville du f.eks kunne rådgive mig omkring virtualisering hvis du ikke har et kendskab til produkterne på området?
Enig. Men der er også ret stor forskel på basis og dyb viden. Jeg kan godt sætte et VMware miljø op og kender en masse features. Men det ville næppe være helt efter bogen og optimeret lige så godt som hvis jeg skulle lave en tilsvarende Hyper-V løsning. Det er ikke muligt for mig at have så indgående viden om begge produkter selvom jeg gerne ville.

Hubert (18) skrev:
Jeg tænker ikke så meget på funktionsmæssigt. Jeg tænker her på produkter der er decideret ringe.
Det er så ofte også en personlig mening og et spørgsmål om præferencer. Selvom du synes et produkt er godt kan jeg godt synes det er elendigt.

Hubert (18) skrev:
ESXi og deslige er for mig at se ikke et consumer produkt men fair nok.
Det kan du have ret i. Men hvad er det så når det bliver brugt både privat og i firmaer? Office er fx heller ikke et decideret consumer produkt.

Hubert (18) skrev:
Uden at have brugt osx noget særligt skulle det ikke undre mig at det ville være et bedre produkt på mange punkter... :p
Helt bestemt. Jeg har kørt OSX i 3 år og var glad for det, men jeg er gladere for Windows 8 så der er blevet skiftet lidt.

Hubert (18) skrev:

Jeg har ikke set salgstal for linux så det skal jeg ikke kloge i.

De salgstal ms opgiver er så vidt jeg husker salgstal til oem folket og butikker. Altså siger det anda om hvor mange "windows maskiner" der kører linux eller andet
Det har du ret i.

Hubert (18) skrev:
Nej man kan jo sætte baren som man ønsker.
Ja der er jo ikke nogen af os der kender deres mål.

Jeg tror Open Source folket ville juble hvis de kunne præstere det samme. Xen og KVM er vel umiddelbart de mest nævneværdige her.

Hubert (18) skrev:
Der er heller ikke nogen af de områder der buldrer frem... Det har dog heller ikke ret meget med consumer markedet at gøre?
Så hvis man ikke buldrer frem så fejler man? Der er virkelig mange virksomheder der fejler grumt så - på trods af de kører fint.
Du skrev i øvrigt alle markeder.
Gravatar #20 - Hubert
31. dec. 2013 15:23
Magten (19) skrev:
Nu behøver et firmas vision jo ikke bestå af ét mål, slet ikke i et kæmpe firma som MS der laver produkter til så mange markeder, derfor mit ordvalg. Det var en kort beskrivelse af hvorfor Xbox er relevant i deres vision, uden deres markedstings crap, intet andet.

Tja. Det er vel i virkeligheden en diskution i sig selv hvorvidt et firma bør have flere visioner. Personligt mener jeg ikke det er vejen frem. Men sådan kan vi jo være så forskellige. :)

Enig. Men der er også ret stor forskel på basis og dyb viden. Jeg kan godt sætte et VMware miljø op og kender en masse features. Men det ville næppe være helt efter bogen og optimeret lige så godt som hvis jeg skulle lave en tilsvarende Hyper-V løsning. Det er ikke muligt for mig at have så indgående viden om begge produkter selvom jeg gerne ville.

Basis viden er næppe helt nok til at du kan rådgive mig omkring valg af hypervisor. Men så må man jo være ærlig omkring det hvis man kommer i sådan en situation.

Det er så ofte også en personlig mening og et spørgsmål om præferencer. Selvom du synes et produkt er godt kan jeg godt synes det er elendigt.

Ahh jeg tror nu nok at vi skulle kunne blive enige omkring det produkt jeg har i tankerne. Det er så dårligt at jeg ikke kender nogle der har arbejdet med det der mener andet. Men med mindre du har arbejde med netværksadministration i tidligere jobs er det næppe et produkt du er løbet ind i.

Det kan du have ret i. Men hvad er det så når det bliver brugt både privat og i firmaer? Office er fx heller ikke et decideret consumer produkt.

Uhh den er grim. Det er ganske svært at definiere et consumer produkt. Jeg har ikke lige et bud på hvad det kunne være.

Helt bestemt. Jeg har kørt OSX i 3 år og var glad for det, men jeg er gladere for Windows 8 så der er blevet skiftet lidt.

Windows 8 var det der gjode jeg jeg tog valget omkring en udfasning af windows her i huset. Ved denne tid næste år er de eneste ms produkter der er tilbage her i huset formentlig ungernes xbox 360 og min arbejdslaptop.

Ja der er jo ikke nogen af os der kender deres mål.

Jeg tror Open Source folket ville juble hvis de kunne præstere det samme. Xen og KVM er vel umiddelbart de mest nævneværdige her.

Jeg kender ikke tallene for udbredelsen af open source hypervisere. Er Xen ikke citrix ejet?

Så hvis man ikke buldrer frem så fejler man? Der er virkelig mange virksomheder der fejler grumt så - på trods af de kører fint.
Du skrev i øvrigt alle markeder.

Det er lidt søgt at tage noget ud af kontekst... Artikelen der bliver linket til taler om at holde fokus på erhvervssiden hvor ms traditionelt har leveret relativt gode produkter. Og set i den kontekst er det jo ikke produkter som windwos server. mssql og deslige.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login