mboost-dp1

Netværks TV-tuner med RPI3

Gå til bund
Gravatar #1 - Qw_freak
16. mar. 2016 12:41
Jeg overvejer at sætte en netværks TV-tuner på min router og så streame til de enkelte TV i huset via WiFi med en RPI3 da antenne kabel situationen i huset er ret dårlig.

Er der nogen med god erfaring i det?
Gravatar #2 - merik
18. mar. 2016 13:17
Du kunne jo bare bruge dette her danske board:
https://www.kickstarter.com/projects/928812975/rho...

Det er lavet til at streame tv signaler rundt i huset
Gravatar #3 - Ronson ⅍
18. mar. 2016 15:49
Jeg har en HD homerun (dobelt DVB-C-tuner) hvis du engang skal bruge en.
Gravatar #4 - _tweak
18. mar. 2016 18:31
Alternativt, hvis du har mod på det, kan du fræse væggene op og installere netværkskabel. Det er ikke så voldsomt som det lyder, man skal bare have det rigtige værktøj :-)
Gravatar #5 - Qw_freak
19. mar. 2016 17:10
@Merik
Jeg tror ikke på at det kommer til at virke optimalt uden at jeg skal til at rode alt for meget med koden selv, det vil jeg gerne undgå.

@Ronson
Hvilken model er det, og hvor godt synes du den fungerer?

@_tweak
Det har jeg skam, bare ikke modet og tiden og pengene til at føre det ud i livet...
Gravatar #6 - Ronson ⅍
19. mar. 2016 20:21
Det er denne: http://digitalt.tv/hdhomerun/

Fik ikke skrevet det er DVB-C/T (ikke kun DVB-C)

Der har ingen problemer været med den, den tid jeg har brugt den. Har brugt den med DVBViewer (som til gengæld kan svinge lidt fra version til version) men det vælger du jo selv.
Gravatar #7 - _tweak
19. mar. 2016 20:46
Okay den er ret interessant den der.

Jeg har selv Waoo-TV, via ethernet. Jeg kender ikke noget til de leverede protokoller, men jeg kan huske, at da jeg prøvede at bruge VLC til at se DR-datastreams med på Waoo-TV netværket (inden vi fik vores boks leveret) tog det ret lang tid med at skifte kanal, formentlig pga. caching - det er ikke et problem TV-boksen har.

Skifter HDHomeRun hurtigt kanal? Kan den tune ind på flere kanaler af gangen (eller kræver det to eller flere tunere?)

Vi overvejede kort at få installeret DVB-C ved siden af for at kunne se fjernsyn uden tvangs-boksen for hvert fjernsyn, men det blev ikke rigtig til noget - vi har til stadig kun ét fjernsyn, så én boks har indtil nu været fin.
Gravatar #8 - Ronson ⅍
19. mar. 2016 21:38
Den skifter ikke lige så hurtigt kanal som mit gamle PCI DVB-C kort. Der går et par sekunder. Men nu er det mange år siden jeg har siddet og zappet, så det har aldrig været et problem for mig.
Altså der er to tunere i, og en tuner stiller sig jo på en frekvens/MUX, så du kan optage/se alle kanaler samtidig i 2 forskellige MUX. Så minimum 2 kanaler.

Jeg havde også håbet på at kunne få DVB-C men waoo/energifyn kan/vil ikke levere.

Så jeg kører nu IPTV via DVBViewer Recording Services på min server. Det kører (for klienternes vedkommende i hvert fald) nøjagtigt som da jeg kørte HDHomeRun og DVB-C. Jeg slipper bare for at have en HDHR stående, da waoo jo allerede har klaret DVB->IP konverteringen :)

Eneste ændring er hvilken type tuner man vælger i DVBViewer og så skal der selvfølgelig et ekstra netkort i serveren. Og fifles med MAC..

Det krævede noget test med en hub og wireshark, men det lykkedes. Det er dog kun de ukrypterede kanaler jeg kan tage* selvfølgelig og ikke flere end min hastighed kan bære (100 Mbit = 10 kanaler á 10 Mbit f.eks)

* hvilket ikke nødvendigvis svarer til ens pakke (på ondt og *host* godt)
Gravatar #9 - _tweak
20. mar. 2016 14:15
Jeg studser lidt over at Waoo Airties (den jeg har) maskinen er så god til at skifte kanal.
Gravatar #10 - Ronson ⅍
20. mar. 2016 19:59
Sådan ser det ud med Waoo IPTV og DVBViewer server + klient.
http://ronson.dk/dvbviewer.mp4
Gravatar #11 - _tweak
21. mar. 2016 00:21
Den klarer da DR3HD rigtig fint ? Den har selv min airties problemer med at komme hurtig i gang med
Gravatar #12 - Qw_freak
21. mar. 2016 09:59
Jeg henter mit TV signal ud af en Stofa fiber boks, tidligere Syd Energi.den laver en IP -> cable convertering, så det kunne være fedt at undgå den konvertering tilbage igen..

Kan den fungere dertil eller har i kendskab til en smartere metode at hente sit TV signal ud som streaming?
Gravatar #13 - Ronson ⅍
21. mar. 2016 14:51
Kan hvilken fungere hvortil?
HDHomeRun tager DVB-C/T og laver om til IPTV.
Om du kan hente IPTV ud af din fiberboks kommer jo an på om stofa tilbyder det. Hvis man kan købe IPTV-bokse så gør de vel, men måske er der ikke åbent for det netværk medmindre du har bokse på dit abonnement.
Gravatar #14 - _tweak
21. mar. 2016 16:24
qw_freak: det lyder som om du skal prøve DVBViewer på det ethernet kabel du får ind, inden det bliver konverteret til coaxial - måske er det vejen frem.
Gravatar #15 - _tweak
21. mar. 2016 20:44
qw_freak: jeg tænker, en RPi3 med Wifi til dit lokalnet og Ethernet til dit IPTV - HDMI ud til fjernsynet - med en ubuntu-pendant til DVBViewer - måske løsningen :-)
Gravatar #16 - Qw_freak
22. mar. 2016 06:37
Ja, det er også min plan, man skulle kunne hente IPTV direkte ud via OpenElec Linux til RPI3.

Jeg tænker bare om det at tage en omvej da fiber boksen i forvejen konverterer IP-tv til coaxial. Men jeg har ikke den fjerneste ide om hvordan jeg når den stream som min fiber-boks benytter.
Gravatar #17 - _tweak
22. mar. 2016 20:16
Qw_freak (16) skrev:
Ja, det er også min plan, man skulle kunne hente IPTV direkte ud via OpenElec Linux til RPI3.

Jeg tænker bare om det at tage en omvej da fiber boksen i forvejen konverterer IP-tv til coaxial. Men jeg har ikke den fjerneste ide om hvordan jeg når den stream som min fiber-boks benytter.

Der er mulighed for at du kan wireshark dig til det. Enten ved at der bliver broadcastet noget ud, eller ved at du, mens du ser tv, smider ethernet stik i fra din maskine ind i din Stofa-boks; så er der mulighed for du får de requests der svarer til kanalen.
Gravatar #18 - Qw_freak
23. mar. 2016 08:25
Men kan man se det, bliver hele antenne signalet ikke bare generet i fiberboksen til coaxialt?
Jeg har ikke en TV-boks, jeg kører fra fibetrboksen coaxialt direkte i mit TV.
Gravatar #19 - _tweak
23. mar. 2016 10:27
Jeg ved ikke hvordan det præcist fungerer med Stofa. Ved Waoo kommer der "tv"-fiber ind i boksen, hvor hver tv-kanal så har sin egen ip/port. Når man tilkøber coaxial, så er det min forståelse at man kan bruge coaxial-kablet i boksen - men der sidder formentlig ikke en multi-trippel-mega-tuner i boksen (som der vel skal til for at konvertere alle 40+ kanaler til coxial på én gang, så mit gæt er at den får noget data fra tv-fiber'eret, som den parser direkte igennem til coxial uden at bearbejde det (men det er et gæt).

Hvis der på din stofa er mulighed for at bruge en "iptv" boks, som IKKE er coxial-baseret, altså, hvis det er en service de tilbyder og/eller noget du ved andre kan gøre / har gjort - så er det næsten 100% sikkert du kan gøre det samme med en RPi
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login